Valg af race -sygdomme {{forumTopicSubject}}
Ved ikke hvorfor, men sad og fik en lille tanke (ja ja, det skulle jo sker før eller siden *G*)
Da jeg valgte race, var et af kriterierne at det skulle være en "sund race".
Nu kom jeg så til at tænke på at er der har fransk, mops, EB osv... Hvad gjorde i jer af tanker?
Hvordan vejede i for/imod jeres race, når man ved at sygdomme vejer tungt hos mange af dem?
Self spille valg af opdrætter ind, men det var ikke lige den diskussion jeg vil have.
Uanset opdræt er der jo en hel del problemer med bl.a. vejrtrækning hvor det er mit indtryk at det ikke er sjældent at der bliver opereret.
Der er jo mange racer at vælge imellem, og jeg kan sagtens se at mange af de fladsnudede er søde at se på, og sikkert osse er rare og sjove.
Men risikoen for en syg hund været en del af overvejelserne, eller er det et kapitel man har sprunget lidt lettere henover ved valget (og udskudt de til opdrættervalg)
Det er ikke en kritik af nogens valg -blot lidt nysgerrighed omkring andres valg:o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Når man har fransk -er man så bare ikke til så meget bevægelse, træning osv?
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 382 Svar: 4.891
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
jan 2007
Mette -jo den slags var self osse en del af mit valg (og en stor del self). Min race har osse tendens til HD, men det synes jeg er nogenlunde til at forholde sig til hvis ma gider bruge tid på hundeweb.
Jeg synes når vi snakker allergier, vejrtrækning, blød gane, for snævre næsebor og jeg skal komme efter dig, så står jeg lidt af.
Jeg ville jo frygte at ende med en hund der ikke kunne andet end at ligge på sofaen.
Nu har vi jo alle forskellige ønsker til hund, så jeg regner self ikke med at alle gider min races aktivitetsniveau. Men jeg regner jo med at vi alle, når vi nu har valgt at have hund, har lyst til gåture og at beskæftige os med dem.
Nu er jeg ikke så god til det her på skrift, og har nok lidt svært ved at få det skrevet som jeg mener det. Men for mig ville det at racen slåsser SÅ meget med sygdomme (og her kan westien faktisk osse være med) være årsag til at jeg valgte en anden race.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.265
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
Men mopsen udseende og personlighed tiltalte mig SÅ stærkt, at der slet ikke var nogen anden race der kom ind i mine tanker. Jeg har været betaget af Mopsen i over 7 år...
Det jeg så gjorde var netop at kigge på opdrættere og forældrene....
Og min dreng er nu 1½ og har ingen problemer med at løbe og lege eller med at træne... Han har ej heller haft hudsygdomme, allergier eller noget i den duer...
jan 2007
Jeg kender som tidligere skrevet ikke en hel masse til de racer. Men uanset hvor man læser og lytter, så har folk problemer med dem (ja ok, overdrivelse fremmer forståelsen), og det har i hvert fald skræmt mig i anden retning (det og så at jeg vil noget andet med min hund end de racer lægger op til *S*)
jan 2007
jan 2007
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Grunden til at jeg ik bare har valgt en anden, måske mindre udsat race er, at de ikke har den franske egenskaber... Der findes ingen anden hund som en fransk
Stor personlighed i lille indpakning
Jeg synes det er yderst vigtigt at man vælger hund udfra racens egenskaber og hvad man har at tilbyde hunden...
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.608
Jeg tror ikke jeg ville vælge en race som havde anlæg for mange problemer og hvis, så skulle der i hvert fald gøre et grundigt forarbejde med hensyn til linjer osv
jan 2007
Men kigger jeg på hvad der passer til mig -og kun det -så finder jeg aligevel mere end blot en race. Og dermed kan jeg jo osse vælge den sundeste af dem der så dukker op.
Self kan min hund osse blive syg, få allergi eler hvad ved jeg. Men det at vælge en race hvor det nærmest mere er reglen end undtagelsen (her tænker jeg særligt på EB), kan jeg meget dårligt forholde mig til.
Så kan hunden jo i øvrigt være dejlig, sød og alt muligt andet. Men at "bo" hos dyrlægen ville ikke være til at holde ud for mig.
Og slet ikke når det næsten følger med den race man har valgt -så havde det jo været så nemt at undgå.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Jeg tænkte meget på sygdomme, da jeg skulle finde hunde. Cavalieren lider af hjerteproblemer, syringomyeli (en nervesygdom), PL og øjensygdomme, så der er noget at se efter!
Min han er sund og rask som 3½ år gammel og det håber jeg da han bliver ved med at være. Min lille nye tæve er efter sunde forældre og linier, så jeg håber hun kommer til at flyve igennem sine tests for arvelige sygdomme.
Jeg vil meget gerne avle smukke og sunde cavaliere og medvirke til, at bestanden bliver mere sund i fremtiden.
apr 2006
Vi har nu 3 FB'ere, og alle er sunde og raske... Faktisk de mest sunde hunde vi nogensinde har haft
Så tror umiddelbart du møder de forkert... Man skal jo have for øje, at denne race bliver importeret i STOR stil og der bliver rå-avlet på den, hvilket betyder at dårligdommene forstærkes... Men tror på at hunde fra seriøse opdrættere er mindre udsat
jan 2007
Og ja, self har valg af opdrætter meget at sige ingen tvivl om det. Men Selv fra en god opdrætter er EB'en jo noget mere udsat en gennemsnittet
apr 2006
Helt sikkert, det er 2 ekstremt avlede racer, og mennesket har igennem de seneste 100 år blot gjort ondt værre... Så det er nogle ret udsatte racer... Desværre, for de er fantastiske..
Men af de racer jeg kender bare lidt til har deres sygdomme at slås mod - alt med bull (bull mastiff, bull terrie, bulldog osv) lider af husproblemer og allegier, schæferen af HD og sådan ka man blive ved...
Tror især det er når racerne bliver populære det bliver rigtig slemt...
jan 2007
Men HD mener jeg bare er nemmere at tage og føle på, fordi man netop har HD-indeks, HD.status osv at kigge på når man vælger hund.
Og ikke fordi jeg mener HD er en rar sygdom, men dårlige hofter er jo ikke helt at sammenligne med hunde der nærmest ikke kan trække vejret selv.
apr 2006
Det er så også virkelig slemt hvis de dårligt ka trække vejret selv.. De 2 af vores kan du høre, div der er lidt lyd på når de trækker vejret, og de snorker nogle gange... Men de er på ingen måde besværet af det... De kan løbe og lege i flere timer uden problemer, og har heller ingen problemer med varmen om sommeren..
Har bare altid hørt Schæfer = HD...
jan 2007
Self er der ekstremer, men jeg synes jo at selv mindre vejrtrækningsproblemer er et problem.
Hvis hunden er besværet når den løber rundt osv så ER det et problem, osse selvom det ikke er så slemt igen.
Og de fleste (men nej det gælder næppe alle) racer med HD-problemer bliver heldigvis tjekket for det for at måtte avle.
Og så er der jo mange racer med HD-problemer desværre. Men det er så ET problem, hvor det er mit indtryk ved de fleste bulldogs, at der er en hel del problemer.
Ligefra vejrtrækning til hudproblemer. Og nogen af dem har så lige HD oven i hatten osse. Det er dælme mange sygdomme synes jeg.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
(HD, AA, og allergi)
Ligegyldigt hvilken race man vælger, tror jeg det er det eneste at gøre. Studere, forhøre sig, være kritisk.
Det er enkelt, når det drejer sig om de sygdomme, der tjekkes for inden godkendelse til avl. Straks værre for alle de andre!
(Angående schæfer og HD - der er helt klart tendenser, men hvad der overrasker en del er, at både rottweiler og golden retriever er mere belastede af HD end schæferen. Og ligeledes mange andre racer. Ikke at det gør det bedre for min race - men bare for perspektivets skyld ;o) )
apr 2006
Jeg ved ik hvor mange racer der lider af HD, eller hvor mange der har krav til fotografering før avl... Men ved at der mange gange herinde har været snakket om at der trods alt er en hel del racer som ingen sundhedsrestriktioner har... Deriblandt er både EB'eren og FB'eren... hvilket jo er helt hen i vejret... Tror på det bedste i mennesker, men moral og etik er sgu et vidt begreb, så i mine øjne burde det ik være op til den enkelte hvordan sundhed defineres...
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 27
problemer med denne race. Og vores eb har heller ikke været uden sygdom men hans glade væsen opvejer for os alt det andet. så længe han er glad og har det godt og ikke virker generet kan vi godt leve med lidt hud og vejrtræknings problemer i ny og næ
jan 2007
Og her er det jeg tænker at når man endda vælger en super opdrætter og alligevel har hundene (altså ikke en enkelt -det finder man jo alle steder, men hundene generelt) sundhedsproblemer. Er man ikke ude på et skråplan så?
Og hvad kan man evt gøre -er det noget med at undlade at købe racen til den bliver avlet i en anden retning eller affinder man sig bare med en hund der er "syg" hele livet eller hvad gør man?
Valg af race -sygdomme