{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chokolade, hvor meget
  • #1   5. okt 2008 Har hørt det er meget forskelligt fra hund til hund, for fx min søsters parson spiste 3 kinder æg, en rittersport og skildpader og noget lakrids og der var ikke det mindste, ikke engang dårlig mave...

Har en veninde og de har give deres hund chokolade gennem hele livet og den blev 12, de anede ikke det avr farligt før efter døden som var alderdom...

• #2   5. okt 2008 Mange hundeejere giver deres hund chokolade. Er du en af dem, bør du læse denne artikel. Du vil højst sandsynlig være mere forsigtig i fremtiden.

Hunden forgiftes
    Hunde er meget følsomme overfor en kemikaliegruppe ved navn metylxanthin. Koffein og teobromin er medlemmer af denne gruppe. Sidstnævnte forekommer i kakao og te. Hunde kan ikke omgøre metylxanthin til energi og udskille det i afføringen, lige så effektivt som mennesker, og hunden forgifter derfor sig selv. Hos mennesker er stoffet i kroppen 2-3 timer, hvor det er 18 timer hos hunden! Hos hunde optages stoffet i leveren, overføres via galdeblæren til tarmen, for derefter at omforme det til det originale metylxanthin stof. Derefter går det en ny runde, hvilket gentages flere gange, så i stedet for at komme af med stoffet, fortsætter hundens organer med forgiftningen.

Mørk chokolade er værst
    Mørk chokolade er værst. Der findes mange typer chokolade, med forskellige mængder af koffein og thebromin. Den mildeste form er lys chokolade og den stærkeste form er kogechokolade. En dødelig dosis mælkechokolade er 56,7 g. pr. kg. kropsvægt. For en hund på 20 kg. vil det være dødeligt at spise ca. 1,1 kg. mælkechokolade. Mørk kogechokolade er farligere, da en hund på 25 kg. vil kunne dø af at spise 140 gram!!!

Flere symptomer på forgiftning
    Symptomer på metylxanthin-forgiftning er opstød, opkast, hyperaktivitet, rastløshed, hyperfølsomhed ved berøring, hurtig hjertebanken og åndenød, manglende kontrol over benmusklerne og muskelkrampe. Symptomerne vil gentage sig i intervaller, for til sidst at påføre hunden generel svaghed, koma og sidst døden på grund af hjertekomplikationer. Bliver din hund forgiftet af chokolade, skal du hurtigt søge dyrlæge. Der findes metoder til at udpumpe giften fra hundens mave.

Lær ikke hunden at spise chokolade
    At give hunden en lille bid chokolade, vil ikke påføre hunden skade isoleret set. Men hvorfor i det hele taget gøre det, når man nu ved, at det kan medføre hunden stor smerte og at det kan forgifte hunden? Det vil være en tragisk fejl at lære sin hund at kunne lide chokolade. En hund alene i huset med en stor æske chokolade vil hurtigt følge sin næse og få åbnet æsken og spise al indholdet. Og følgerne kan være katastrofale. Derfor anbefales det på det kraftigste – lad være med at give din hund chokolade!

• #3   5. okt 2008 jo højere kakaoindhold jo mindre må den få. da jeg var i praktisk ved en lokal dyrlæge fik vi en hund ind med chokolade forgiftning den havde kun fået et stykke chokolade en mørk, bitter desert chokolade og da sagde dr. dyr at man skulle helst slet ikke give chokolade men ihvertfald holde sig langt væk fra mørk chokolade og jo mere mørk og bitter chokoladen er jo mere kakao indhold er der i.

• #4   5. okt 2008 Shelia.... Jeg giver aldrig mine hunde chokolade, men her i bebyggelsen ligger der alt muligt slik og chokolade samt mad, og hvis jeg ikke er 100 % opmærksom æder de alt hvad de finder, det kan godt være svært i mørke

Så jeg ville bare vide det af nysgerrighed

• #5   5. okt 2008 det kan godt være svært at se om de finder noget i mørket

• #6   5. okt 2008 Alice A

det var en artikel jeg fandt til dig på nettet hehe

• #7   5. okt 2008 jeg læste den ikke helt igennem, så bare der stod hvor meget og sådan så kopierede bare det hele til dig smiley

• #8   6. okt 2008 giver aldrig min hund chokolade da det er farligt for ham. og når det ik er sundt for os så er der jo heller ik nogen grund til at gi ham noget.... Han vil nok også 100 gange heller ha en leverpostejsmad:)

• #9   6. okt 2008 Skægt - jeg er ret sikker på, at tyve gram mørk chokolade er meget sundere til mennesker end tyve gram leverpostej :o)))

Der kan ikke sættes lighedstegn mellem hvad der er godt eller skidt for mennesker og godt og skidt for hunde. Det er ganske forskelligt.

Der skal enorme mængder chokolade til at give problemer for en hund - så vidt jeg ved er dyrlægernes erfaring mere af teoretisk end praktisk karakter når det kommer til chokoladeforgiftning.

Jeg lader være med at give det til hunden, men går ikke i panik, hvis han får lusket noget i sig.
    Min gamle hund fik en del chokolade før jeg fandt ud af, at det ikke er så godt for dem.

Kommentér på:
Chokolade, hvor meget

Annonce