1.128 visninger
|
Oprettet:
15. jan 2008 Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.615
Chokolade, hvor meget {{forumTopicSubject}}
Skal en hund spise før der er fare på færre ?
der er jo forskel på mørk, lyst chokolade samt kakaoindhold
Nogen der ved eller ved hvor man kan finde det?
sep 2006
Følger: 51 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 319 Svar: 3.013
Har en veninde og de har give deres hund chokolade gennem hele livet og den blev 12, de anede ikke det avr farligt før efter døden som var alderdom...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
Hunden forgiftes
Hunde er meget følsomme overfor en kemikaliegruppe ved navn metylxanthin. Koffein og teobromin er medlemmer af denne gruppe. Sidstnævnte forekommer i kakao og te. Hunde kan ikke omgøre metylxanthin til energi og udskille det i afføringen, lige så effektivt som mennesker, og hunden forgifter derfor sig selv. Hos mennesker er stoffet i kroppen 2-3 timer, hvor det er 18 timer hos hunden! Hos hunde optages stoffet i leveren, overføres via galdeblæren til tarmen, for derefter at omforme det til det originale metylxanthin stof. Derefter går det en ny runde, hvilket gentages flere gange, så i stedet for at komme af med stoffet, fortsætter hundens organer med forgiftningen.
Mørk chokolade er værst
Mørk chokolade er værst. Der findes mange typer chokolade, med forskellige mængder af koffein og thebromin. Den mildeste form er lys chokolade og den stærkeste form er kogechokolade. En dødelig dosis mælkechokolade er 56,7 g. pr. kg. kropsvægt. For en hund på 20 kg. vil det være dødeligt at spise ca. 1,1 kg. mælkechokolade. Mørk kogechokolade er farligere, da en hund på 25 kg. vil kunne dø af at spise 140 gram!!!
Flere symptomer på forgiftning
Symptomer på metylxanthin-forgiftning er opstød, opkast, hyperaktivitet, rastløshed, hyperfølsomhed ved berøring, hurtig hjertebanken og åndenød, manglende kontrol over benmusklerne og muskelkrampe. Symptomerne vil gentage sig i intervaller, for til sidst at påføre hunden generel svaghed, koma og sidst døden på grund af hjertekomplikationer. Bliver din hund forgiftet af chokolade, skal du hurtigt søge dyrlæge. Der findes metoder til at udpumpe giften fra hundens mave.
Lær ikke hunden at spise chokolade
At give hunden en lille bid chokolade, vil ikke påføre hunden skade isoleret set. Men hvorfor i det hele taget gøre det, når man nu ved, at det kan medføre hunden stor smerte og at det kan forgifte hunden? Det vil være en tragisk fejl at lære sin hund at kunne lide chokolade. En hund alene i huset med en stor æske chokolade vil hurtigt følge sin næse og få åbnet æsken og spise al indholdet. Og følgerne kan være katastrofale. Derfor anbefales det på det kraftigste – lad være med at give din hund chokolade!
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 54
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.615
Så jeg ville bare vide det af nysgerrighed
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.615
nov 2007
det var en artikel jeg fandt til dig på nettet hehe
nov 2007
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 57 Svar: 538
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Der kan ikke sættes lighedstegn mellem hvad der er godt eller skidt for mennesker og godt og skidt for hunde. Det er ganske forskelligt.
Der skal enorme mængder chokolade til at give problemer for en hund - så vidt jeg ved er dyrlægernes erfaring mere af teoretisk end praktisk karakter når det kommer til chokoladeforgiftning.
Jeg lader være med at give det til hunden, men går ikke i panik, hvis han får lusket noget i sig.
Min gamle hund fik en del chokolade før jeg fandt ud af, at det ikke er så godt for dem.
Chokolade, hvor meget