{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.034 visninger | Oprettet:

Hund uden balance - hvad skyldes det? {{forumTopicSubject}}

I nat blev jeg vækket ved der lød en underlig larm fra stuen - det var så Kaoz der ingen balance havde =(

Både dag og aften var gået som det plejer - energisk hund på lufteturene, sulten efter kiks og .. Ja der var intet at være bekymret for!

Kl 1 går vi i seng, men bliver så vækket igen kl 3:34 (glemmer aldrig det tidspunkt) af tumlen i stuen og negle på gulvtæppet - står naturligvis op for at se hvad hunden (eller katten) dog har gang i og finder min hund i en tilstand jeg ikke ønsker for nogen andre =(

Han dingler rundt og kan slet ikke holde balancen !
Han går på meget stive ben, og er (forståeligt) helt stresset og rundt på gulvet.

Jeg tænker først hofteskred da han har HD, men han reagerer ikke da jeg mærker på hofter, ryg og brust - Nå, hvad er det så???

Jeg åbner døren og ser han slingrer ud og lægger sig i gården.
Fint, jeg ser om jeg kan finde en årsag i stuen, men den ligner sig selv (ved heller ikke helt hvad jeg ledte efter...).

Jeg kalder ham ind fra gården og han slingrer stadig - kæresten bliver tilkaldt, nu er jeg RIGTIG bekymret =(

Jeg beder ham ligge sig i kurven, og giver ham en bamse han er meget glad ved. Han tager den i munden - fint, han er ikke helt væk fra vinduet !

Jeg giver ham så en smertestillende (i mangel af andre handlingsmuligheder) og får ham til at falde helt til ro..

Han begynder at logre og tygge lidt i bamsen - stressniveauet er nede på acceptabelt plan, puha !

Henter lidt kiks og beder ham følge med - han går lidt usikkert de første 2 skridt, men derefter går han helt normalt igen.

... Der er nu gået 12 min i det hele, det er ikke den smertestillende der har gjort udslaget, den kunne ikke have nået at virke.

Vi sidder og snakker frem og tilbage om vi bør køre til dyrlægen, men bliver enige om lige at se natten an og lade ham sove.

Her til morgen (kl 7.30) var han på morgentur.
- Alt er som det plejer, ingen spor efter nattens virvar.

Er lige kommet hjem fra endnu en tur - han er stadig sig selv.
- Han kan alle sine tricks, al sin lydighed og ved hvornår der plejer at gives kiksere ; )

Jeg er stadig lidt oppe og køre over hvad fanden det lige var der skete i nat - er der nogen der har en ide om hvad det kan skyldes?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund uden balance - hvad skyldes det?
  • #1   11. okt 2008 det kunne godt lyde som et epileptiskanfald

  • #2   11. okt 2008 ved ik om hunde kan blive dehydreret af væske mangel som mennesker, men så ku det være det hvis han ik drak så meget ??

    håber ikke det noget alvorligt, man kan jo altid ringe og forhøre sig hos dyrlægen hvis ingen andre har oplevet det..


    eller ku det hvis hunde kan få blodpropper så være sådan noget??


  • #3   11. okt 2008 Jeg har oplevet præcis det du beskriver bare med et lidt andet udfald, desuden er det jo ingen garanti for at det er samme årsag.

    Jeg blev ligeledes vækket om natten af bump i gulvet fordi hunden forsøgte at rejse sig, han havde ingen balance, blikket flakkede og han var stresset op til noget nær det umulige (ganske forståeligt).

    Jeg bar min 14 år gamle hund ned i bilen og kørte fluks afsted til dyrehospitalet (da vi nåede derud var det klart i bedring). Beskeden var at det formentlig havde været en hjerneblødning eller evt. en tumor i hjernen. Hjerneblødninger kan fortage sig næsten lige så hurtigt som de er kommet.


  • #4   11. okt 2008 karin - Jeg tænkte også epilepsi, men han "var med" hele vejen igennem. Kunne følge mine kommandoer (stille, rolig, lig stille), og savlede slet ikke..

    Men jeg VED det ikke...

    mopsejer - Han har drukket en hel skål vand (som han plejer) i løbet af dagen, så væskemangel har det ikke været.. Virkede også som noget voldsommere...

    Hunde kan sagtens få blodpropper og hjerneblødninger.. Men ville han så være sig selv så kort tid efter?


  • #5   11. okt 2008 Ville nok ringe til dtrlægen for bare at spørge om hvad det kunne være..

    Draco har det lidt når han har lagt,kan han godt gå lidt usikkert.

    Tyson har det kun hvis han har ovebelastet sine ben/led..


  • #6   11. okt 2008 Vores gamle hund, Simba, havde det en morgen på præcis samme måde. Ingen balance, fuldkommen geleben og væltede hvis han prøvede at rejse sig. Men han fik det til gengæld ikke bedre.
    Det viste sig desværre han havde en hjerneblødning og indre blødninger, så vi fik ham aflivet med det samme.

    Jeg ville straks tage til dyrlægen hvis jeg var dig, og få den undersøgt i hoved og røv.


  • #7   11. okt 2008 Tyson har epileptiskanfald en gang i mellem.. men mange gange ser vi det ikke(hans er ikke så voldsomme) men vi kan mærke på ham når han har haft et,så er han utrolig meget træt,og lidt væk,og ligger bare..

  • #8   11. okt 2008 * Nina - Gammel *ælling *

    Det afhænger jo nok en del af størrelsen på blodproppen og kan være ufattelig svært at sige uden at have oplevet det (eller mens man stadig er skræmt over netop at have være der).

    Min hund var i tydelig bedring bare på den korte tur til dyrehospitalet og kunne selv gå ind, helt væk var det dog bestemt ikke og derfor endte det ud med en aflivning dagen efter, alder og mangel på et værdigt liv taget i betragtning.

    Jeg har bare svært ved at se hvad der ellers kunne have påført sådan en tilstand fra det ene øjeblik til det andet.

    Man hører jo også om mennesker som har hurtige salgtilfælde fordi en lille blodprop eller blødning passerer.


  • #9   11. okt 2008 Ja ved mennesker kan de jo få en blodprop, være lidt fra den og underlig og lige pludselig normal igen men den vil så have skadet noget det sted den er ramt men det ikke sikkert man finder ud af det hvis ik man blir sannet..

  • #10   11. okt 2008 Lene - ved du om hunde er de samme efter en hjerneblødning? sagde dyrlægen noget om det?

    Iben - Teoretisk kunne det godt være et ben (eller alle 4) der sov, men Kaoz plejer at være god til at fortælle hvor det er galt hvis han føler ubehag.
    - Og i nat virkede han MEGET rundt på gulvet som om det "bare" var ballancen..



    Han var til sundhedstjek i sidste uge, og dyrlægen kaldte ham kærnesund =D

    Jeg tænker lidt, at det måske også kan være en øreinfektion der så går ud over ballancenerven...?


  • #11   11. okt 2008 ved ikke med hunde,men hvis mennesker har noget med balacen er det ofte noget med ørene,da den sidder der..

    Men ville nu få tjekket hunden,og snakke med dyrlægen om,det der er sket,du kan jo bare ringe for at høre hvad han har at sige.


  • #12   11. okt 2008 Normalt synes jeg det er skide irriteret når folk himler op med dyrlæge, bare dyret blinker forkert, men i det her tilfælde havde jeg ikke tøvet. Jeg var taget til dyrlægen med det samme (: Det er på ingen måde sagt for at rakke dig ned Nina. Men hvis jeg var dig, ville jeg i hvertfald få den godt og grundigt undersøgt

  • #13   11. okt 2008 Line ja,nogen gange siger folk tag til dyrlægen bare hunden blinker med øjnene.. men vil også sige at i dette tilfælde aynes jeg de skal ringe ind og høre det koster jo kun tlf takst smiley

  • #14   11. okt 2008 Pyha, det lyder godt nok ubehageligt!!!!!

    Jeg har prøvet noget lignende, det var dog ikke "i hovedet", der var noget galt, og hunden var mentalt til stede.
    Men bagbenene var helt lammet i omkring et halvt døgn, hvor han slet ikke hunne bevæge dem eller strække dem, de var simpelthen trukket op under ham.
    Det er formenlig efter et fald, hvor han har slået ryggen, og pludselig har det påvirket iskias-nerven. det er i hvert fald kiroprakterens gæt.

    Men det er i hvert fad skide ubehageligt, når der sker sådan noget......


  • #15   11. okt 2008 * Nina - Gammel *ælling *

    Så vidt jeg husker (jeg har nok været en del stresset på det tidspunkt) fortalte han bl.a. at trykket i hjernen forsvandt og dermed ville hunden vende tilbage til det "normale" alt afhængig af hvor og hvor stor blødningen havde været.

    Som nævnt blev min først aflivet dagen efter da de mente det ville forsvinde, dog ville hunden stadig være disponibel for nye anfald.
    Jeg havde en glad hund dagen efter som var i klar bedring, dog havde anfaldet været så voldsomt at balancen havde taget permanent skade. Var det ikke for balancen og alder havde jeg taget min hund med hjem igen men valgte nu engang den anden beslutning.

    Jeg skal måske lige nævne at min havde været til dyrlæge ganske få dage inden til det årlige tjek og her var der intet der tydede på at han ikke var i topform (igen med alder i mente). De kan ikke forudse blødninger desværre.


  • #16   11. okt 2008 Stadig, jeg havde ikke kun nøjdes med at ringe.. Men jeg har jo heller ikke set hunden smiley Jeg ved bare hvordan det gik med vores egen, kan være det er dét der rusker i mig.. Er sikker på Nina træffer det rigtige valg, det er jo trolds alt hende der kender sin hund bedst

  • #17   11. okt 2008 Line - Jeg tager gerne til dyrlæge med min hund, ingen tvivl om det =)

    Jeg vurderede igår at han ville have bedst af at sove efter den omgang, han var jo sig selv igen og jeg følte "faren" var overstået.

    Jeg går nu og hvert øjeblik tænker jeg jo lige kunne tage et smut derover, men i weekenden er der dyrlægevagt, og jeg kan ikke være sikker på at få min egen dyrlæge..
    - Og det vil jeg helst til den her undersøgelse!

    Hun er vant til Kaoz måde at være på (mor-syg, og gider IKKE fremmede mennesker skal røre), hun kender hans normale tilstand og kender i det hele taget mig og min hund..

    Men jeg kunne jo ringe og se om det var hende der havde vagt...


  • #18   11. okt 2008 Så vidt jeg også husker kan dyrlægen teste for om hunden har haft en blødning og evt. forebygge nye med medicin.

  • #19   11. okt 2008 Iben - Ja du har nok ret... Jeg ved heller ikke hvad det har været, jeg gætter bare..

    Lene - Ja det ville nok være den rigtige test (hvis den findes)... Vil jeg høre dylle om hvis hun har vagt, ellers venter jeg..


  • #20   11. okt 2008 Jeg kan kun sige at jeg ville også vente med at tage til dyrlæge til min egen havde vagt. Hvis hunden virker frisk og glad er der ikke megen mening i at styrte til dyrlægen og få dem til at kigge på det der lige nu er ingenting. Jeg ville dog selvfølgelig nok sove lidt uroligt de næste dage og evt. ringe og høre dyrlægen hvilke symptomer man evt. skal være opmærksom på.

  • #21   11. okt 2008 Har han headtilt?

  • #22   11. okt 2008 har han hvad Tanja?


    Jeg har lige ringet til dylle, og jeg bliver henvist til en anden dyrlæge på telefonsvarer, så jeg venter til mandag hvis han vel at mærke ikke får flere episoder af den art..


  • #23   11. okt 2008 Tror Tanja mener om hans hoved hælder til den ene side eller har tendens til at trække mod højre eller venstre ved gang...

  • #24   11. okt 2008 Nina - Headtilt.. går han med hovedet på skrå?

  • #25   11. okt 2008 Jeg tænker Wobblers syndrom.

  • #26   11. okt 2008 Nej han går normalt, ikke noget med hovedet jeg bemærker i hvert fald..

    CH - Har lige læst om det, og de sympomer kan jeg ikke genkende (heldigvis)


  • #27   11. okt 2008 Det lyder sgu underligt Nina :o(
    Trøstekram til dig og Kaoz!


  • #28   11. okt 2008 Puuha da Nina.. Sikke en forskrækkelse.. Jeg har ingen ide om hvad det kan være. Men jeg håber da det kun er den ene episode. Og så ville jeg lige vende det med dr dyr på mandag..



  • #29   11. okt 2008 Ja A og J ... Det var en meget wierd og skræmmende oplevelse, og jeg håber også det bare var denne ene gang jeg fik det at se =/

    Jeg kontakter min dylle på mandag og får en snak med hende om hvad hun mener det kan skyldes, og hvad hun foreslår vi gør fra nu af (afventer eller undersøger)..

    Nu vil jeg (så dagligdags som noget kan være efter den episode i nat) vaske tøj og gøre hytten ren mens koen spasser i gården med sin krokodille-bamse med kiksere i ; )


  • #31   11. okt 2008 Mamaki - Kan være... Lige nu virker i nat meget langt væk, han er i drillehumør og har spredt sine legesager i hele stuen *GG*


    Og nu vil jeg så rydde op efter ham og trække en tur med Dyson ; )


  • #32   11. okt 2008 Lool dygtig Kaoz ko *GG*

  • #33   11. okt 2008 Nina:
    Jeg har epilepsi og er ved bevidsthed når jeg har anfald.. ved ikke om det også kan ske ved hunde.


  • #34   11. okt 2008 Hej

    lyder helt klart som et epileptisk anfald. Har set flere hunde, når de fik et epileptisk anfald og det lyder som det du beskriver der.
    Nogle hunde får kun et enkelt anfald en gang eller to om året, andre få hyppigt. Har de kun sjældne anfald behøver de ikke medicin. Hunden er helt frisk mellem anfaldene. Vent og gå til egen dyrlæge på mandag, hvis der ikke sker mere og tal med dem om epilepsi.

    Og så lige ang. smertestillende. Nu ved jeg ikke, hvad du gav ham, men husk man ikke må give hunde smertestillende til mennesker. De kan dø af paracethemol. I værste fald kan man give dem en børnemagnyl eller en halv kodymagnyl, men man må aldrig give dem de præparater der har paracethemol i. Bedst er selvfølgelig at have smertestillende fra dyrlægen, jeg plejer altid at have rimadyl i huset til nødstilfælde.


  • #35   11. okt 2008 Glemte skrive at epilepsi oftest rammer hanhunde og normalt bryder ud når de er mellem 2-4 år. Ved ikke lige køn og alder på din hund.

  • #36   11. okt 2008 Sara - Jeg vil snakke med dylle om epilepsi i hvert fald!

    Kaoz har sine egne smertestillende, Rimadyl. De er fra dyrlægen og er til hunde =)

    Aldersmæssigt passer det meget godt med epilepsi, han er 3 år, 7 måneder og nogle dage - og en dreng =)


  • #37   11. okt 2008 Øv stakkels Kaoz da:o(

    Giv lige en update når du har snakket med dyrlægen og hørt hende mening ikke?
    Håber ikke det var noget slemt:o)


  • #38   11. okt 2008 det kunne bestemt godt lyde som eftervirkningen af et epileptisk anfald. har oplevet hunde have både balanceproblemmer og stess efter et anfald men det kan være svært at bedømme hvis man ikke ser selve anfald. venter spændt på at høre på mandag hvad dr. dyr siger.


  • #39   11. okt 2008 Jeg har prøvet nøjagtig det samme som Line. Min overlevede så heller ikke sin hjerneblødning. Han kunne ikke holde balancen og var meget fjern i blikket. Min venindes hund havde et kortvarigt blackout og her sagde dyrlægen at det var en mindre hjerneblødning. Har også haft en hund med Wobbler men det foregik ikke sådan.

  • #40   11. okt 2008 Jeg kan desværre ikke hjælpe dig da jeg ikke har hørt eller oplevet noget ligende.
    Men du skriver at du har givet din hund smertestillende. Hvis der er smertestillende til mennesker så læs lige her.

    Snuppet fra www.hundeleksikon.dk :
    Hunde er ikke mennesker og mennesker er ikke hunde, derfor må ejere aldrig give hunden menneskemedicin med mindre egen dyrlæge eller vagtdyrlægen har godkendt dette. Det sker ikke sjældent at en hund forgiftes med menneskemedicin - her er en af de hyppigste forgiftninger, forgiftning med smertestillende medicin der indeholder ibuprofen.
    Ibuprofen-præparater er nogle af de mest brugte smertestillende præparater her i Danmark. Eksempler på smertestillende medicin der indeholder ibuprofen er produkterne: Apain, Brufen, Ibumetin, Ibuprofen, Ibureumin, Ibutop, Ipren og Pedea. Disse smertestillende piller ligger i mange danske hjem og anvendes bl.a. ved svage smerter, menstruations-smerter, gigtsygdomme, sene-skede-hinde-betændelse eller ved tennis-albue. Desværre tror mange ejere at hunden også kan have gavn af en sådan smertestillende pille og anvender dem derfor ukritisk hvis hunden halter eller har ledsmerter. Ibuprofen er dog giftigt for hunde og kan meget hurtigt slå hunden ihjel. I de fleste tilfælde når hunden dog kun vise tegn på forgiftning, hvorefter ejeren hurtigt dukker op hos dyrlægen. Ved milde forgiftninger ses kvalme, opkast, diarre, bugsmerter og anoreksi. Ved moderat forgiftning ses blodig diarre, blodforgiftning og urinvejssygdom med nyresvigt. Ved stærk forgiftning vil hunden gå i shock, få kramper, gå i koma og dø.


  • #41   11. okt 2008 Øv for f..... Nina..... Jeg håber ikke det er noget slemt koen har raget til sig. Jeg kom til at tænke på at balancenerven sidder i ørene.....har han haft noget med dem på det sidste.....det kan også være tale om virus på ørerne der kan skabe svimmelhed.....
    Håber det bedste for jer....


  • #42   11. okt 2008 Sandie, hvis du læser længere oppe, kan du se, at det er Rimadyl, som hun i forvejen har købt til hunden..

  • #44   11. okt 2008 Jeanette - Jeg havde ikke set at hunden fik smertestillende fra dyrlægen.

    Der er bare nogle mennesker jeg støder på som giver deres hund smertestillende medicin beregnet til mennesker. Og når man selv har læst om at det ikke er godt, så er det bare om at sprede ordet. Så ender man ikke med en hund der bliver mere syg end den allerede er.


Kommentér på:
Hund uden balance - hvad skyldes det?

Annonce