3.045 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 146 Svar

KAMPHUNDE KAMPHUNDE

Jeg kunne også have kaldt den muskelhunde - men kamphunde, så er i der med det samme... smiley

jeg prøver at finde ud af hvilke hunde som er muskelhunde - og hvilke som ikke er.

Hvis i har retteler til listen så hører jeg meget gerne fra jer..... fortæl gerne lidt om jeres racer og hvorfor du mener at din er eller ikke er en muskelhund

jeg er kommet frem til følgende :

Amerikansk bulldog
Amerikansk staffordshire terrier
Boerboel
Boston terrier
Boxer
Bullmastiff
Bullterrier
Bullterrier miniature
Ca de bou
Cane corso
Dobermann
Dogo argentino
Dogo canario
Dogue de bordeaux
Engelsk bulldog
Fila brasileiro
Fransk bulldog
Grand danois
Grosser schweizer sennenhund
Kangal
Mastiff
Mastino napoletano
Olde english bulldogge
Olde victorian bulldogge
Rhodesian ridgeback
Rottweiler
Shar pei
Staffordshire bull terrier

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KAMPHUNDE
  • #1   14. okt 2008 Øj, vidste ikke en Shar Pei var en muskelhund /-:

• #3   14. okt 2008 En Fransk Bulldog hører under kategorien selskabshunde

• #4   14. okt 2008 Dobermann, grand danois og Grosser schweizer sennenhund ser jeg bestemt ikke som muskel / kamphunde

• #5   14. okt 2008 gravhund er også lidt kamphunde agtig, grin

• #6   14. okt 2008 Hvorfor, den har jo muskler ? jeg vil da mene at specielt en boxer er en muskelhund.. mere end mange af de andre listen

• #7   14. okt 2008 karina: Gravhunden er DEN kamphund .. hvis man vil være sej så skal man ha' gravhunde *GGG*

• #8   14. okt 2008 Kangal er en hyrdehund...

• #9   14. okt 2008 ja de kan fandme bide hårdt, har stadig blå mærker på knæene grin...min teori er at de går for vildt efter struben,,, men fordi de er så små kan de ikke nå, derfor må de nøjes med knæene ... hahahaha

• #10   14. okt 2008 Mener ikke en Fransk bulldog er en kamphund, det er en selskabshund og går også ind under den katagori.

• #11   14. okt 2008 Karolien : På samme måde som en amstaff er en terrier og går under den kategori... Eller hvad ?

• #12   14. okt 2008 Ja det fint karina, nu har vi hørt om dine gravhunde... du kan få en udstemme kan du...

• #13   14. okt 2008 Dobberman er da en stor og brutal hund med mange muskler, aka. muskelhund ?

• #14   14. okt 2008 kenni- tror vist ikke det er forbudt at skrive i en tråd? du er da nok en meget seriøs fyr hva.. ligefrem at stemme folk ud for at skrive i en tråd hmm,,

• #15   14. okt 2008 Jep Fransk bulldog er ska ingen kamphund det en dejlig familie hund:) meget sød og kærlig

• #16   14. okt 2008 Det jeg mener er at når du læser om de forskellige hunde og hvilke katagori de høre under, står fransk bulldog under selskabshunde, det var ikke ondt ment overhovdet.

• #17   14. okt 2008 du skriver noget som jeg overhovedet ikke har brug for at hører og det ved du godt... kunne jeg måske bruge din information til noget ? nej - altså 3 indlæg med lige gyldig liv - i min tråd ! find en anden tråd og trip med dine trappehunde !

• #18   14. okt 2008 Christel:

Ja jeg forstår heller ikke at vores smukke hunde er kamphunde. Men det bliver de betegnet som i flere boligforeninger bla. Men sådan går det jo når man får en hund man ikke kan magte alligevel, så går det galt, og det går ud over alle andre med samme race hund /-:

• #19   14. okt 2008 muskelhunde - muskelhunde

ikke kamphunde ! har din hund muskler ...

• #20   14. okt 2008 ace:

Det havde du da egentlig ret i.. Havde ellers bare set den som en sød familie hund smiley Men det kan den jo os godt være alligevel (:

• #21   14. okt 2008 Grosser schweizer sennenhund er en Gårdhund eller en hyrde- og vagthund.
    Rhodesian ridgeback mener jeg også er hyrde- og vagthund
    Er ret sikker på at Dobermann ikke er kamp- og Muskelhund. det er en politi og tjenstehund, samt vagt hund.

• #22   14. okt 2008 Du glemte Chihuahua'en... den kan KARATE.... altså en kamphund....:O)

Sorry.... *GG*

• #23   14. okt 2008 HOLD da op..........En hyggetråd??

• #24   14. okt 2008 Karoline : Jeg kom vist til at lyde mere agressiv end det var hensigten..
    Jeg mener bare at der jo ikke er en kategori, der hedder muskelhund... Og derfor synes jeg ikke argumentet med at en fransk er en selskabshund duer, for så er en amstaff heller ikke en muskelhund.. men en terrier

• #25   14. okt 2008 AMBT er vel også en muskel- / kamphund

• #26   14. okt 2008 Hvorfor skriver du dog ikke til DKK hvis du virkelig gerne vil vide det?
    Så får du en reel liste, fremfor hvad du eller andre synes/ikke synes......
    Derudover var der måske lige en som skulle overveje at poste sit indlæg en anden dag.. Der skal tydeligvis ikke meget til at pisse herren af...

• #27   14. okt 2008 "Dobberman er da en stor og brutal hund med mange muskler, aka. muskelhund ?"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
    (min opfattelse af en doberman, er en køn, sporty yndefuld hund, sind skal jeg ikke udtale mig om da jeg aldrig har mødt én, men hvis de er bare en brøkdel så rare som de ser ud kan man da vidst ikke gå helt galt i byen med aåsdan en... Desuden har en labrador sikkert ligeså mange muskler som en doberman)

• #28   14. okt 2008 det er det jeg mener - og det jeg vil frem til, hvornår er en muskelhund en muskelhund og hvornår er den ikke ?

Alle hunde med synlige muskler er vel i realiteten muskelhunde..

og Nøøøj hvor er jeg træt af folk som blander kamp og muskel hunde - ja det er begge 2 opfundne ord - men hør nu her, det betyder 2 vildt forskellige ting !!!!!!!!

Ligesom alle hunde med synlige muskler er muskelhunde..
    er alle hunde som har været i en aftalt fight - kamphunde !!! altså meget meget forskel !

• #29   14. okt 2008 Christel:

Ja, dén havde jeg så ikke lige luret /-8

Men ja, jeg undrer mig nu os.

Her i Århus er der flere steder hvor både Dober og Schæfer er "Muskelhunde"/"Kamphunde" fordi de jo er helt vildt farlige og angriber alt og allle *LOL*

• #30   14. okt 2008 Mia - lige min tanke!

• #31   14. okt 2008 Min gamle labrador havde synlige muskler, og min venindes mexicanske hårløs havde synlige muskler.. Er de så kamphunde?
    De eneste hunde der ikke har umiddelbart synlige muskler, er vel langhårede racer?

• #32   14. okt 2008 Så en retriever, som aldrig har været på jagt, er ikke en jagthund??

• #33   14. okt 2008 Muskelhunde - Muskuløse hunde, som nemt kan trænes til kamp - kamphunde

• #34   14. okt 2008 niib, pas på hvad du siger,

line- ja mon ikke.

sad også først og tænkte, hvor relevant er det egentlig om hvad racer folk mener er muskel eller kamphunde., min hund er hvad jeg gør den til og ikke hvad andre mener og tror, ligegyldig race,

en amerikansk bulldog er heller ikke forbudte i mange bolig foreninger hvor kamphunde er, og det synes folk og dkk vist den går som, så ved virkelig ikke hvor de får deres pålysninger om. tror bare de lige vælger de hunde de synes.

• #35   14. okt 2008 jaja du går meget op i din hund ikke er en muskelhund - men jeg vil da bestemt mene at en dobberman er en muskelhund ..... liiige så meget som en amstaff

og hvorfor skriver du det som om jeg har opfundet de ord ?

• #36   14. okt 2008 jeg tænker da også at synlig muskler har meget med træning at gøre. jeg har to franske bulldogs, altså selvskabshunde. den ene har eget fremtrædende muskler pga at den svømmer 4 gange om ugen. den anden svømmer ikke så har ikke så store muskler.

• #37   14. okt 2008 Christel - så er min venindes bullmastiff sgu en selskabshund *G* Den vil HELE tiden op i sofaen og hygge smiley

• #38   14. okt 2008 oplysninger om skulle der stå.

tror aldrig du får en konkret liste, da som flere siger muskelhunde er jo et opfundet ord.

kamphunde er hunde som er trænet til kamp, og det er jo egentlig ret få racer, dkk og bolig foreninger har jo bare tilføjet en masse hunde som de frygter, og føler de har problemer med

• #39   14. okt 2008 hmm altså så skal alle hunde være muskelhunde.. alle hunde har muskler, ellrs kunne de jo ikke funger....

men vil også sige at fransk bulldog ikke er muskelhund.. hvis den man, så kan en mobs også.....

• #40   14. okt 2008 Kamphund : Bider hurtigt gentagende gange for at forrette størst mulig skade
    Muskelhund : Fastholder grebet enten ved bid eller med kroppen som feks. filaen gjorde da den blev brugt til at hente flygtede slaver hjem igen, eller som bullmastiffen gjorde i jagten på krybskytter...

• #41   14. okt 2008 se lige mit profil billede, 4 selskabs hunde som ligger i i sofaen, og nyder hinanden selskabs, hihi..

• #42   14. okt 2008 Meget god snak, men jeg synes bestemt ikke at man "bare" kan sige hunde med synlige muskler er muskelhunde.

Hvordan de lige skal deles har jeg lidt svært ved, bortset fra Kamphunde, det må være dem, som du selv skriver er oprindeligt avlet til kamp.
    Som du nok ved så har Dogoen f.eks på et tidspunkt hørt under Jagthunde, hvilket den i meget høj grad er. . .

Men god debat smiley

• #43   14. okt 2008 Der er altså ingen fast liste over "muskelhunde" som ikke er velkomne i boligforeninger ....

Den liste er måske også lidt blandet eller hvad !!

• #44   14. okt 2008 Tina og Alex - hvor i alverden har du det fra??

• #45   14. okt 2008 Kenni - hvad vil du egentlig med denne tråd? Lave en liste..? (til hvad?)

• #46   14. okt 2008 kenni- åbenbart ikke, ab´´en er forbudt nogle af stederne, hvor min veninde bor har de ikke taget den med på listen.

som nogle siger at der lister med shæfere osv, som ikke burde gå under betegnelsen kamphund, som flere hunde ikke burde , men altså bare gør.

• #47   14. okt 2008 Typer som mig - betegn typer som mig ? smiley

// jeg har selv lavet listen ud fra hg, ud fra dem jeg syntes lignede muskelhunde...

Jeg går ikke så meget op i hvilke type hunde mine hunde er....

Mine hunde er dejlige selsskabshunde hvis jeg skal beskrive dem af sind smiley

• #48   14. okt 2008 Line : Fra et muskelhunde kursus jeg har deltaget i i kraft af min funktion som træner

• #49   14. okt 2008 bubbiduuuuh sikke i hygger, hva?

• #50   14. okt 2008 En rhodesian ridgeback er da en vagthund, og jeg synes ærligt talt ikke dens muskler er voldsomt tydelige.

• #51   14. okt 2008 TIna og Alex - okay smiley

• #53   14. okt 2008 Pia - er en RR ikke en form for hyrdehund? En af mine venner har 3 af dem, og han kalder dem "løvehunde" og forklarede det med, at de engang blev brugt til at hyrde løver med

• #54   14. okt 2008 Næh, det er en jagthund står der inde på deres hjemmside smiley

• #55   14. okt 2008 ikke kamphund - muskelhund, endnu engang...

og ja, det jeg som sådan betegne dem som, hvis jeg selv skulle !

• #56   14. okt 2008 En kamphund er for mig de racer der oprindeligt blev avlet til kamp.

Muskelhunde er et begreb, der er dukket op, fordi folk ikke kan lide at kalde deres hunde for kamphunde.

Line
    Hyrde løver smiley
    Jeg tror snarere det har været jagt på løver, men ved det ikke.

• #57   14. okt 2008 Line- jeg har hørt noget med at de blev brugt til at beskytte gårdene mod løver.

• #58   14. okt 2008 Rottweilere er heller ikke kamp/muskelhunde, de er brugshunde! Nedenstående fandt jeg på DKK's hjemmeside, håber det kan hjælpe dig lidt...

"Det mener DKK om muskelhunde (af nogle betegnet som kamphunde)

De sidste 4-5 år er der sket en stor vækst i antallet af såkaldte ”muskelhunde”. Nogle betegner hundene som kamphunde, men betegnelsen er upræcis, og derfor anvender vi den ikke i Dansk Kennel Klub.

Det er den, fordi den dækker over flere kategorier af hunde – både renracede og blandede. Nemlig 1) hunde, som helt op til i dag har været avlet med kamp for øje., og hvor ”kamp-genet” stadig findes. Ved ”kamp-genet” forstår vi en medfødt patologisk aggression, hvor hunden for det første har en meget lav aggressionstærskel, for det andet angriber uden at sende advarselssignaler (ved at knurre, rejse børster, gå på stive ben) først. Det gælder bl.a. en del af de hunde, der importeres legalt eller illegalt fra Østeuropa. Og 2) hunde, som engang i tidernes morgen blev brugt til f.eks. hunde- og tyrekampe, men hvor ”kamp-genet” mere eller mindre er ”avlet ud” af racerne gennem mange generationer. "

• #59   14. okt 2008 Jaa som sådan - hvorfor kan man ikke bruge en staff som vagthund ???

Jeg har jo som du ser heller ikke taget shcæfer med, for den syntes jeg ikke går der under...

• #60   14. okt 2008 For dælen....-
    Pludselig er jeg ikke længere træt af mine 2 hundes enorme pels - den gør jo at de hverken kan være kamp- eller muskelhunde...*fniiis*

• #61   14. okt 2008 Laila - var lige inde på RR klubbens hjemmeside, og de blev brugt på løvejagt jo, du har ret smiley Det er mig der vrøvler..

Kenni - synes du skulle skrive herinde hvad du skrev til mig i PB, for det fortjener sgu et rap over lapperne!

• #62   14. okt 2008 Laila - jeg er ikke helt enig i at det er et begreb der er dukket op, fordi folk ikke kan lide at kalde deres hund for kamphund. . . . Min hund er ikke avlet til kamp, men til storvildsjagt. . . . Vil du så sige at det er en kamphund alligevel?? Raven høre ind under kamphund, selvom det er avlet til storvildsjagt

• #63   14. okt 2008 Christel de 2 sekunder ER gået....((o;

• #64   14. okt 2008 hvor er i griner.....

• #65   14. okt 2008 Hu hu, så har jeg 2 kamphunde... He he

• #66   14. okt 2008 Muhahaha......

• #67   14. okt 2008 Håber du hygger dig. . .

• #69   14. okt 2008 Kraftstejlme en usmagelig måde at skabe statistikker på...
    Jeg må sige jeg har svært ved at tage information seriøst, fra en mand der mener en hund med synlige muskler er en muskelhund, og fra en mand som vælger et åbent forum som kilde til sine statistikker..
    I guder...

• #70   14. okt 2008 og det skulle gøre hvad ?? at du skrev den ???... ehehe

Derfor behøver vi sådan en side.. niveauet på den her side, er simpelthen for lavt smiley

• #71   14. okt 2008 Nu ved jeg så ikke hvad race Raven er. Er de oprindeligt avlet til jagt, så er det vel en slags jagthund, og der findes mange slags.

Jeg tager det nu ikke så tungt hvad betegnelser, der bliver hæftet på.
    Selv min hanhund bliver kaldt en lassiehund, så han er en tøsedreng smiley

• #72   14. okt 2008 Kenni det var dig der satte niveauet i denne debat med dine usaglige udtalelser.

• #73   14. okt 2008 hvad har jeg udtalt mig om?

Hvornår er det lige jeg har svinet nogen af jer ?

• #74   14. okt 2008 Hmmmm, ja det var trådstarter der satte niveauet, oder was?!?!

• #75   14. okt 2008 Mine hunde er da også kamphunde så......... for der er vild KAMP om at komme først ind ad døren... hvis jeg kalder på dem og siger......
    Skal i ha' en kage.....*GG*

• #76   14. okt 2008 der er forskellen er at kamphunde er avlet til kamp, men kan præges til af være en god hund også kræver bare den rigtig opdragelse. :0)
    men dens kampinstinkt kan ikke mættes men neddæmpes.

Karoline. en fransk bullog står i hunde
    bøger at det er en selskabshund, men passer ikke den går under kategori ved adfærdbehandler og træner at det er en kamphund, bokser også men den er den dag idag blevet avlet mere på at være vagt og familehund,

Kenni har en liste min lære har lavet om disse racer hvem der er og hvem der ligger øverst osv, interreseret i at jeg mailer den???

mvh Sandie

• #77   14. okt 2008 Kenni- alene den liste er da usaglig, og lidt til grin.

• #78   14. okt 2008 Kenni - helt enig, og jeg ved også godt hvem jeg synes trækker niveauet ned :)))

Christel - mener det var 123design smiley

• #79   14. okt 2008 Ha ha ha sorry Laila taste fejl, der skulle have stået racen. . . Min race er en Dogo Argentino.

Jeg må så indrømme at jeg har ikke noget imod at kalde min hund kamp eller muskelhund. Jeg ved hvad jeg har og hvad den indeholder. Jeg skal i hverdagen tage mine forholdsregler og det gør jeg.

For mig er hun lige dejlig om hun er kamp eller muskelhund smiley Jeg kan dog godt forstå at man skelner, da der er forskel på hvad de oprindeligt er avlet til. smiley

Det vigtigste er vel at man sætter sig ind i hunden race, og sørge for at man er en god repræsentanr for sin race.

Jeg er sikker på at din "Lassie" er en dejlig hund smiley

• #80   14. okt 2008 Nina: Er rørende enig i dit udsagn om, at det vigtigste er at være en god repræsentant for sin race smiley

Christel: Nøh, heller ikke mig, men det lyder ikke som om jeg er gået glip af noget...

• #81   14. okt 2008 Kai:

Jo det er den..

• #82   14. okt 2008 "Alle hunde med synlige muskler er vel i realiteten muskelhunde.."

Min Jack Russell Terrier har også meget synlige muskler.. er hun så en muskelhund?

• #83   14. okt 2008 Jeg giver denne tråd 10 point for underholdningsværdien:-))

• #84   14. okt 2008 Mette... hmmm...... du og dine ....10'er.......
    Der kommer 10 hvalpe................hmmm.......wrong
    Denne tråd skal ha' 10 point.......hmmm.......du taber igen.... *LOOOOOL*

• #85   14. okt 2008 Nå, så får den sq 11 point........*GGGGGGG*

• #87   14. okt 2008 Lad os lige få 1 ting klart her.....................
    Dobermann'en er IKKE en muskelhund! Det er en brugshund!

Og hvis de er, ja så høre mine maine coon katte også under kategorien muskelhund! For de ter sig som hunde, og de har sørme også muskler :oO ;O) He he he

• #88   14. okt 2008 Tak fordi du lige gav rottweileren et dårligt ry igen. Sådan nogen som dig må vi jo have flere af. Kommer her og udpeger de hunde du mener er en muskel hund bare fordi den har muskler. Du burde da lige lærer lidt mere om hunde og racer før du begynder at spille klog.

• #89   14. okt 2008 jeg har tre pelshunde -- er de farlige ---

• #90   14. okt 2008 Jeg er sgu da også en kamphund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har da også muskler ;o)

Juuuuhuuuuu Vi er alle kamphunde, lige fra loppe til kæmpe hvaler ;O)

• #91   14. okt 2008 min pingeling er faktisk en kamphund - den blev i sin tid trænet til at blive kastet mod fjenden så de landte på deres bryst og bed sig fast i struben på fjenden -- jow jow -- kenni - du må hellere få en pekingeser med på listen..

• #92   14. okt 2008 Det er vel hunde, der er meget stærke, i forhold til deres størelse, der kan betegnes som muskelhunde. Selvfølgeligt også de helt store og stærke hunde!!

• #94   14. okt 2008 For mig er det fuldstændigt hip som hap.
    Forskellen på kamphund og muskelhund er i min verden kun ordkløveri.
    Er der overhovedet nogen der ved, hvor ordet kamphund stammer fra, eller hvad med muskelhund..? 90% af danmark snakker om de samme hunde. Det er kun nogle ejere af disse hunde, der går op i det.
    Det er da total ligegyldigt om man kalder det kamphund eller muskelhund. Begge betegnelser dækker over en del racer, som har potientale til hundekampe pga deres styrke og sind. Nogle er måske direkte avlet til kamp i tidernes morgen, og andre er ikke avlet til det, men er blevet brugt, da de havde potientale til det.
    Og at reffere til DKK´s fordeling af disse hunde, giver jeg ikke meget for. Det er jo bare deres politik. I følge dem, så har jeg en kamphund, og en muskelhund. Jeg kan sku ikke se forskel...?
    Jeg syntes ejere af kamphunde eller muskelhunde eller terriers hvis i vil kalde dem det, skal bruge mere energi på, at der kommer noget bedre avl i danmark med disse hunde, istedet for at gå så meget op i hvad de helt nøjagtig skal hedde.
    Vi kamphund ejere vinder ikke nogen sympati, ved at tude over sådan en småting.
    Hovedløs avl og import i flæng ødelægger meget mere, end et lille ord valg...........

Bare min mening

• #95   14. okt 2008 Ja og vi har en kamp med vores hver dag.... Hvem får den gode sofa.......

• #96   14. okt 2008 Rottweilere og Dobermann hører ind under brugshunde.
    Man kan ikke afgøre om hunde tilhører muskelhunde-gruppe ud fra om man kan se deres muskler. Mine Samojeder har altså også muskler inde under den tykke hvide pels - er de så også muskelhunde, hvis jeg klipper pelsen af????

Shar Pei har iblandet kamphund fra de tabende kamphunde i tidernes morgen, men genetisk er de tæt på ulven og spidshunde. Så en smule kamphund er der.....

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #97   14. okt 2008 Min Papillon tæve har fået muskler af at ha været i kamp. Hun har kæmpet mod 2 Belgiske kæmpekaniner og x antal rotter - hun har vundet det hele.....

Så hun nu er hun vel ik længere en muskelhund, men en kamphund??

• #98   14. okt 2008 Kamphundene er racer, der er avlet til dyrekampe - typisk mod tyre eller andre hunde. Muskelhundene er fremavlet enten til brug på storvildtjagt (for eksempel vildsvin) eller til bevogtning af områder

• #99   14. okt 2008 Enig med Tanja O

• #100   14. okt 2008 Racer fremavlet til dyrekampe :

Akita inu,Alano español,Amerikansk bulldog, Boston terrier, Bull terrier, Engelsk Bulldog, mastiff, Mastino Napolitano, Sher Pei, Tosa inu, Amerikan Staffordshire terrier, Pittbull

• #101   14. okt 2008 Racer fremavlet til storvildtjagt og til at vogte:

Alano español, Amerikansk bulldog, Anatolsk hyrdehund, Boerboel, Ca de bestiar, Cao fila de sao miguel, Cane corso Italiano, Alabai, Kaukasisk ovtcharka, Dogo argentino, Dogo canario, Dogue de bordeaux, Fila brasilleiro, Mastyiff, Mastin espanol, Tipetansk mastiff, Rottweiler, Dobermann.

• #102   14. okt 2008 Mit input til denne debat:
    Jeg kalder helst hundene ved racenavne, amstaff, SBT etc. men ser personligt intet forkert i at kalde eller høre en amstaff eller SBT omtalt som kamphund.

Dette får mig ikke til at tro at det er hunde trænet til kamp da jeg ved ved at der ligesom der findes hyrdehunde og jagthunde også findes kamphunde.
    Dette er betegnelser for hunde der i tidernes morgen er avlet til henholdvis hyrdning, jagt og kamp.

Hvad hunden så laver i dag udover at være familiehund (forhåbentligt) jah det er vel op til ejer og den pågældendes hund instinkter (Eksteriørlinier er som regel avlet længere væk fra deres oprindelige instinkter hvor brugslinierne har bibeholdt en del af de ønskelige instinkter som prioritet over eksteriør) ...

Derimod tager jeg afstand fra de kamphundeejere som ikke vil indse at deres hund, lige meget hvor udpræget en familiehund den er, stammer fra hunde der i tidernes morgen blev avlet til kamp.

Hvis de accepterer dette gør det ikke deres hund til en dårligere familiehund, men i mine øjne, giver det ejerne mulighed for at være mere ansvarlige kamphundejere, end hvis de fortsætter med at lyve for sig selv :o)

Hvis man ved hvad man har mellem hænderne kan man tage sine forholdsregler og gøre sit til at forsøge at sørge for ikke at tricke instinkter der for ens race er uønskede. Hos kamphunderacerne = kampinstinkterne ...

At kalde dem for muskelhunde er for det første i mine øjne et forsøg på at stikke sig selv og andre blår i øjnene. I stedet for at opfinde en betegnelse som muskelhunde hvad så med at bruge den rigtige betegnelse og gøre en indsats for at rense denne ...?

Man betegner hunde ud fra hvad de er avlet til og IKKE hvordan de ser ud ...

Det er kamphundejerne selv (dem der ikke vil erkende hvilken slags hund de har) der i mine øjne står for laangt det meste af problemerne med kamphundenes ry.
    Og det synes jeg er synd.

Vil lige slutte af med at sige at jeg har stor respekt for kamphundejerne der ved hvad for skønne hunde de har og som ligger et kæmpe arbejde i at være gode racerepræsentanter for hver af de racer de har under kategorien kamphunde :o)

Hunde betegnes ved hvad de bruges til oprindeligt og ikke efter udseende ... Bare min mening.

Der er ingen hunde der ikke har muskler og derfor er muskelhunde en søgt betegnelse for dem der ikke vil anerkende at deres hund er en kamphund.

Men igen for mig er kamphund heller ikke en negativ betegnelse medmindre det bruges om hunde brugt til kamp i dag ...

At trådopretter så vælger at trække racer ind under betegnelserne muskelhund/kamphund som intet har at gøre med disse racer er da kun for at gøre forvirringen/provokationen større.
    Jeg kan godt forstå at rotte- og doberejere ikke ønsker at deres racer fejlagtigt placeres under forkert betegnelse.

Fordi trådopretter starter en fuldstændig usaglig debat behøver vi andre jo ikke at følge trop :o)

• #103   14. okt 2008 og lige en ting til
    Der er nogen overlapning mellem racer fremavlet til dyrekampe og racer fremavlet til storvildtjagt og til at vogte : Alano español er ikke udeklukkende til dyrekampe, men også til storvildtsjagt, og vogtning, Mastiff er både til at vogte og til dyrekampe, og amerikansk bulldog er både til tyrekampe og til at vogte kvæg.

• #104   14. okt 2008 Hvis ikke i har et svar han kan bruge til noget så lad dog vær med at skriv til ham.
    Kom dog med nogle seriøse svar i stedet!

• #105   14. okt 2008 nu har jeg ikke læst hele tråden, men bed lige mærke i at der var nogle stykker der skrev at den eller den race ikke var muskelhund for det er en selskabshund eller vagthund eller lign.
    muskelhund er ikke en rigtig betegnelse og det er nok også derfor at ingen kan blive enige om hvilke racer der hører under

og Tanja O
    det er desværre ikke så nemt at gøre op hvad de forskellige hunde er avlet til, for man har jo brugt nogle eksisterende racer til at avle andre racer og har på den måde brugt "kamphunde" til at avle en stor del af de racer du skriver under storvildtjagt og vogtere

• #106   14. okt 2008 Sarah:

Synes du ikke at der er kommet nogle svar til ham??

Jeg mangler så til gengæld svar på MIT spørgsmål:-)

• #107   14. okt 2008 Mette: Nu var det ikke lige dig jeg tænkte på. læs hvad nogen af de andre skriver. Der er så mange der kommer med virkelig useriøse svar.

• #108   14. okt 2008 Sarah:

Måske fordi mange ikke opfatter denne tråd seriøst. Hvilket jeg da også selv har svært ved. Og hvor er trådstarter?

• #109   14. okt 2008 Link´s menneske: som jeg ser det så når man blanger 2 racer ja så har man en ny race. hvis man så har brugt den til jagt i 100 af år ( og ikke kamp) så er det vel en jagt hund og ikke en kamphund selv om den ene race er kamphund....

• #110   14. okt 2008 Hvis ikke i synes det er seriøst så hold jer langt væk fra denne tråd.
    tror ikke han spørger andre til råds om noget han slet ikke mener seriøst!

• #111   14. okt 2008 Vil lige indskyde at min whippet faktisk har flere synlige muskler end de fleste amstaffer, så den måde at se det på er ret langt ude.

Jeg kan slet ikke se hvad GD laver på listen. Min mor har sådan en og den er da verdens største kylling. Den gemmer sig hellere end noget andet *G*

• #112   14. okt 2008 Tanja O

ja jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg er enig, altså det er jo også min holdning, men hvis den holder når folk siger at man ikke kan avle væk fra "kamphunden" og de er mere let antændelige end andre så skulle det i princippet være ligegyldigt hvor mange hundrede år de bliver brugt til noget andet.

i bund og grund er de vel alle sammen bare ulve ;o)

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#113   14. okt 2008 Nu skriver knægten jo. "...fortæl gerne lidt om jeres racer og hvorfor du mener at din er eller ikke er en muskelhund"

Jeg fortalte så hvorfor jeg syntes min er en muskelhund OG en kamphund.

Så jo jo jo da jeg tar emnet seriøst, mindst lige så seriøst som trådstarter.....

• #114   14. okt 2008 Sarah:

Jeg har svært ved at tage det seriøst, når man mener at en hund er en kamphund, når den har været i kamp. Så er det jeg spørger: Er en labrador så heller ikke en jagthund før den har været på jagt??
    Men det kan du måske svare på? smiley

• #115   14. okt 2008 Mette:
    En lab er et lalleglad madøre... indtil den er trænet til jagt smiley *GG*

• #116   14. okt 2008 Jeg er fuldstændig ligeglad med hvilke hunde der er hvad. men det er der en fyr her der ikke er og spørger andre til råds. så hjælp ham dog i stedet for igen at være så useriøs.

Men gider ikke altid diskutere med jer herinde det er ikke det jeg er herinde for.

• #117   14. okt 2008 Stine:

Er den ikke et lalleglad madøre mere, når den er trænet til jagt??........*GGGG* Mine er i alle tilfælde.......*GGGGG*

• #118   14. okt 2008 Sarah:

Nej, det er du sjovt nok ikke, når du ikke får ret:-))

• #119   14. okt 2008 Mette: Nej en labrador der ikke har været på jagt er ikke en jagthund ligesom en hyrdehund der ikke har hyrdet ikke er en hyrdehund ...

De er alle sammen selskabshunde fordi de er gode at være i selskab med .... Ihh altså.
    Er det så svært at forstå?

Hundens instinkter er jo gennem mange generationer avlet helt ud af hunden da den jo ellers ikke kan fungere som familiehund eller nowet :o)

• #120   14. okt 2008 Mette:
    Jo, det kan man vel ikke træne ud af dem *GG*
    Men de ser noget mere elegante ud når de er på jagt, end når de hopper op og ned i snoren for at hilse *G*

• #121   14. okt 2008 altså der siges at alle hunde hvor man kan se musklerne er muskelhunde...
    jamen så er de hårløse racer også muskelhunde, der er ingen hår ti lat dække deres "store" muskler....

• #122   14. okt 2008 Link´s menneske:
    ja ulve er de. og om man kan avle vær fra kamphund eller ikke ja det er ikke sikkert vi kan blive enig og det skal vi heller ikke, men han ville ha en liste over muskelhund/kamphund og det fik han så. jeg mener selv det er 2 gode lister men det er jo min holdning

• #123   14. okt 2008 Tanja O
    Jeg er 100% for molosser så vi er ikke uenige

• #124   14. okt 2008 Stine:

Nej, det kan man ikke træne ud af dem. Og jeg synes at Kaido er skøn, når hun står på stedet og laver saltomortaler, fori jeg har en godbid i hånden........*GGGGGGGGGG* Og hun laver dem YDERST elegant.....*GGGGG*

• #125   14. okt 2008 eller det tror jeg ikke er faktisk lidt i tvivl

• #127   15. okt 2008 Jeg synes overhovedet INGEN af dem skal benævnes hverken muskelhund eller kamphund !
    men i stedet benævnes ind under de kattegorier de er blevet grubbriceret som inden for de anerkandte raceforenniger f.eks. FCI, DKK etc. f.eks. terrier, mollosser, vagt- og gårdhunde m.v.

Kamphund og muskelhund er et diffust begreb, som kan bruges om en hvilken som helst hund. Hvis min lille Keesha var korthåret og havde fået snuden trykket flad, kunne hun også gå for at være "muskelhund" for hun er super stærk! ......

• #128   15. okt 2008 Miemiv..>> præcis... giver dig så ret... smiler

• #129   15. okt 2008 Altså hvis en muskelhund virkelig er er med synlige muskler så er den korthåret gravhund også en muskelhund ... synes at Baloo har maaaange fine synlige muskler

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 143
    #130   15. okt 2008 Her er listen med rettelser som Kenni bad om

Amerikansk bulldog
    Amerikansk staffordshire terrier
    Boerboel
    Bullmastiff
    Bullterrier
    Bullterrier miniature
    Ca de bou
    Cane corso
    Dogo argentino
    Dogo canario
    Dogue de bordeaux
    Fila brasileiro
    Kangal
    Mastiff
    Mastino napoletano
    Rhodesian ridgeback
    Shar pei
    Staffordshire bull terrier

• #131   15. okt 2008 sikke noget pjat!

så er min gravhund/dk-sv-gårdhund også en muskelhund.. han har nemlig synlige muskler! smiley

hov, nej.. kom til at sige gravhund.. ups undskyld.. :D:D

• #132   15. okt 2008 Tine P

Hvad er det for en liste, er der med kamphund eller muskelhund. efter hvad jeg kan se er der lidt kamphund og lidt muskelhund

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#133   15. okt 2008 Tanja O: Tjaeeee, eftersom "kamp"-hund også er en "muskel"-hund er det til at regne ud.

• #134   15. okt 2008 Tine P

Som jeg skriv lidt længer oppe
    Kamphundene er racer, der er avlet til dyrekampe - typisk mod tyre eller andre hunde. Muskelhundene er fremavlet enten til brug på storvildtjagt (for eksempel vildsvin) eller til bevogtning af områder

• #136   15. okt 2008 Lad os lige blive enige om en ting -

kamphunde er ikke et "opfundet" ord -
    der er hunde der bliver brugt til kamp - det er kamphunde.

Som en ovenfor skriver :

så er en hyrdehund - ikke en hyrdehund før den har hyrdet.
    En jagthund er ikke en jagthund før den er trænet til jagt.
    En vagthund er ikke en vagthund, hvis den ikke har fungeret som vagt.
    en kamphund er ikke en kamphund, før den har kæmpet en kamp.
    en muskelhund er ikke en muskel hund før ????..............................

Betegnelsen "muskelhund" er ligeså opfundet som "vagthund"
    ingen ved hvad betegnelsen dækker over -

jeg vil mene at betegnelsen "muskelhund" betyder at racen nemt kan trænes til at blive en kamphund !

Helt 3. - En doberman er ikke velkommen i flere boligselskaber,
    betegnet som muskelhund - så hvorfor skulle den ikke med på listen også ?

Ja din hund er sød og kærlig - det er mine 2 hunde også - og jeg må da blankt erkende at mine 2 hunde, betegnes som muskelhunde.

Fordi det er de ! - men det er der vel ikke noget dårlig i ???

• #137   15. okt 2008 Jeg vil aldrig kalde hunde som dobermann, Rottweiler eller ridgeback kamp eller muskelhunde.
    Men derfor kan jeg da godt forstå, at de er med på nogle boligforeningers lister.
    Tror bolig foreningens lister dækker over flere racer, som de mener er "farlige" eller tit henvender sig til en bestemt type personer.

Men drop nu alle de lister, for i mundhugges om noget, hvor der ikke er en facit liste.
    Hver enkelt hunde ejer i danmark har deres egen liste.
    DKK har deres egen liste
    Boligforeningerne har deres egen liste
    osv..............

• #138   15. okt 2008 Hører Rottweiler og Dober ikke under kategorien Brugshund?

• #139   15. okt 2008 Jo det er brugshund og det er det fleste muskelhunde jo på en måde også

• #141   15. okt 2008 Det eneste man med garanti kan sige, det er hvilken gruppe hunderacer hører ind under.
    Kamphunde, muskelhunde, slædehunde, jagthunde, osv. er bare betegnelser som er blevet opfundet gennem tiden.
    Det er også total ligegyldigt, om en hund blev avlet til kamp for over 100 år siden, se på hvordan racen er idag istedet for.
    Man kan lave 10 generationer hunde på 20 år. Og hvis jeg tog en bestemt race, og valgte at avle på de mest blide eksemplarer over 10 generationer, og i et andet forsøg avle på de mest aggressive hunde, så ville jeg stå med 2 meget forskellige hunde efter 10 generationer.
    Så tænk hvad man ikke kan gøre over 50 generationer.
    Mastiffer er et godt eksempel. De har været brugt i dyrekampe, men er i dag avlet frem til at være en stor og godmodig hund.
    Se på hvordan racerne er i dag, og ikke hvad de er blvet lavet til for længe siden. Der er masser af racer som har ændret sig meget i løbet af tiden.
    Og igen, der findes ikke nogen facit liste over hunde som er kamp eller muskelhunde. Alle kan bare lave deres egen liste. Som feks. DKK gør.
    Jeg kunne jo også finde på et nyt begreb der hedder "snussere" det er den type hunde, som er god til at snuse sig frem til et eller andet. Her vil mange nok tænke jagthunde, men mange andre hunde har også god lugte sans. Her er der nok nogen der bliver sur over, at deres hund er med eller ikke med på denne liste, og sådan er det........
    I må kalde mine hunde for kamphunde, muskelhunde eller sågar slædehunde, jeg er total ligeglad. Det eneste der tæller for mig, det er hvordan jeg har det med mine hunde.
    Drop ordkløveriet om de hedder muskel eller kamphunde, og hvem der er med på listen. I vil aldrig kunne blive enig, og der findes ingen facit liste....

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#142   15. okt 2008 Sorry. Ridgeback smuttede.

Tanja O: Kan du nævne en kamphund der ikke samtidig er en muskelhund?
    Det omvendte kan snildt lade sig gøre.

• #143   15. okt 2008 Tine P

fx. Sher Pei

• #144   15. okt 2008 Jeg vil da ikke mene at en sher pei er en muskel eller kamphund.

• #145   15. okt 2008 shar pei, og sågar også chow chow er blevet brugt som kamphunde i kina.
    At de så ikke er specielt egnede til det, er en anden sag.

Mener man sagde, at en shar pei havde det ekstra skind om halsen, så hvis den blev bidt, så kunne den nemmere glide fri, og bide den anden hund igen.

Og med Chow chow, skulle det være den lange pels, som skulle beskytte den mod bid.

Om det er den rigtige historie bag, skal jeg ikke kunne sige, men de er ihvertfald begge blevet brugt i hundekampe.

Men de chow chow og shar pei hunde man ser idag, vil jeg ikke kalde kamphunde racer. Som skrevet længere oppe, så kan en race nå at udvikle og ændre sig meget på mange år.

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

#146   15. okt 2008 Kenni K

Det kan jeg ik være enig i

Du kan ik sige, at en jagthund først er en jagthund, før den er trænet til jagt, eller at en hyrdehund først osv osv

Det er et instinkt som vi har fremavlet, og som bare ligger i de forskellige racer. Hyrdehunden vil "automatisk" hyrde, den skal så bare trænes til at gøre hvad vi har brug for, når den hyrder.

Og det gælder for alle: jagthunde, hyrdehunde, vagthunde, sporhunde OG kamphundelinier

• #147   15. okt 2008 Og jeg som troede at jeg havde jagthunde......Hvad har jeg så??

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#148   15. okt 2008 Mette: Du feder dem bare op så man ikke kan se deres muskler :o)

• #149   16. okt 2008 Tine P:

Okay, det ER gjort.........Hvad gør jeg så??-.........*GGGGG*

• #150   16. okt 2008 Ej nej nej hvad sker der for denne her tråd hehe..

Men nu skal i så høre noget endnu mere til grin:

Før jeg flyttede fra mit boligselskab gav de mig faktisk en liste over såkaldte muskelhunde der ikke var tilladte i ejendommen som var næsten den samme som Kennis.. Jeg var også ved at falde bagover, og det var tydeligt, at dem som havde lavet den liste ikke havde en dyt forstand på hunde!! De havde fundet den et sted på nettet...

Gad vide om det var Kennis liste de havde fundet hahahah:-))))))

• #151   16. okt 2008 I Brabrand Boligforening er nedenstående hunderacer blevet forbudt i flere afdelinger, heriblandt den som jeg bor i.

Jeg gjorde på mødet opmærksom på en masse fejl i racenavnene (og stemte i det hele taget imod forslaget), men de sagde at listen var blevet udarbejdet af en dyrlæge, så de måtte have mere forstand på det ........Grrrrrrrr.....

Her er listen, og så vidt jeg kan se er American Staffordshire Terrier ikke på *LOL* :

Alpah blue blood bulldog
    Amstaff American Bull Terrier
    Aano
    Bandog
    Boerboel
    Bully Kutta
    Bullmastiff
    Bullterrier
    Cane Corso
    Dogue Brasileiro
    Dogo Argentino
    Dogo Canarian
    Dogo de Bourdeux
    Fila Brasiliero
    Guay Malen Bull Terrier
    Pit Bull Terrier (forbudt ved lov)
    Staffordshire Bull Terrier
    Tosa Inu (forbudt ved lov)

• #152   16. okt 2008 Kai smiley
    Ja det undrede jeg mig dælme også over, indtil jeg fandt frem til at de måske mente Alano Español

Og den de kalder
    Guay Malen Bull Terrier, tror jeg er en Guatemalan Bull Terrier

Man kan da ikke tage sådan en liste seriøst.......

• #153   16. okt 2008 http://www.dogbreedinfo.com/alanoespanol.htm

http://www.dogbreedinfo.com/guatemalanbullterrier.htm

Ja hold da op de må være farlige ....... *fnis*

• #154   22. jan 2010 Kenni! jeg vil gerne have du lige uddyber hvorfor du kalder en grand danois for kamphund, for så vidt jeg ved har den aldrig været involdveret i hundekampe?

Da de kom til danmark mindes jeg da at de blev brugt til jagt?

Kommentér på:
KAMPHUNDE

Annonce