{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Sunde og raske hunde ???? {{forumTopicSubject}}

Ja - jeg går jo rundt og tænker lidt en gang imellem - og det der ofte undrer mig er alle de mange arvelige sygdomme, som vores kæreste venner - hundene - render rundt og har problemer med. Og så er det jeg kommer til at tænke på følgende spørgsmål:

Findes der en hunderace UDEN diverse arvelige skavanker (hofter, albuer, hjerte, snuder o.s.v.) - men som bare - som en naturlig del af sin tilværelse - er sund og rask hele sit liv ???

Jeg afventer med store forventninger jeres svar - jeg kan jo allerede udelukke schæfere, retrievere, cavalier king charles spaniels - det er dem jeg med sikkerhed ved at der er ting og sager med. Så vær rar at nævne en rask hunderace - takker så mange gange.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sunde og raske hunde ????
  • #1   12. nov 2008 Jeg tror da helt klart, at nogle racer er "sundere" end andre. Men nogen helt igennem sund race, hvor der ikke findes et enkelt individ med en sygdom der KAN være arvelig. Det tror jeg faktisk ikke findes.

Jeg har dog ikke hørt om arvelige sygdomme hos beaglerne, men det kan være fordi det er så mange år siden vi fik Punktum. Jeg har ikke fulgt så meget med siden da smiley

• #2   12. nov 2008 Beaglerne er generelt meget sunde. Der findes selvfølgelig hunde med både allergi, epilepsi, diskusprolaps osv. Tror ikke på, at du finder en race, der kan se sig helt fri.
    Der er selvfølgelig også beagler med dårlige hofter, men det generer dem ikke. En HD status E beagle kan sagtens leve til den er 16 år alligevel...

• #3   12. nov 2008 Jeg synes jo også at huskuyerne generelt er meget sunde. Men de skal jo alligevel øjenlyses og checkes for HD. Har dog kun hørt om én enkelt som havde lidt dårlig HD-resultat, og den var ikke af dansk afstamning.

• #4   12. nov 2008 Whippets.. De fejler vist ikke noget

• #5   12. nov 2008 caanaan mener jeg den hedder der er ihvertfald en enkelt herinde på HG smiley

• #6   12. nov 2008 dansk svensk gårdhund

• #7   12. nov 2008 Der findes vel nogen. Dansk/svens har ry for at være en sund race, det samme har den finske lapphund efter hvad jeg har kunnet læse mig til da jeg kiggede på racen

• #8   12. nov 2008 har osse hørt dalmatiner skulle være en forholdsvis sund race men aner det ikke

• #9   12. nov 2008 Dalmatiner tror jeg så ikke. Den var overordentligt populær en periode, og på det tidspunkt havde den i hvert fald ry for at have problemer, men det kan self have ændret sig

• #10   13. nov 2008 Jamen - så kom jeg da lidt længere med mine tanker .... SS

Synes bare det er så tankevækkende, at så mange af vores vovser har alle de helbredsproblemer - der må da være noget galt et eller andet sted eller hvad ?

• #12   14. nov 2008 Nej det har du ret i I'm ACE SS - det er en stor videnskab.

Sidder her og tænker på om hunde der er tættere på den oprindelige vildhund eller ulven (eller hvilken det nu er) mon er mere raske????

Nå men det er jo nok ikke sådan lige at svare på.

• #13   16. nov 2008 Kirsten -modsat hvad mange tror, så får ulve (og en del andre dyr) altså osse f.eks. HD i naturen. Kan ikke lige på stående fod sige hvor hyppigt forekommende det er, men jeg ved at det sker.

Et sted at starte er så nok med en hund der er "sundt bygget". Det er jo klart at en hund der gennem tiden er avlet til e helt ekstrem facon, vil have nogen problemer på den konto (f.eks. den engelske bulldog).
    Dernæst er en stor del af arebejdet jo at kigge på stamtavler... Det er her du finder oplysninger om den enkelte hunds "chance for at være sund" (forstå mig ret -her kan anernes sundhed tjekkes, og dermed hvalpens risiko for diverse sygdomme)

Min race (islandsk fårehund) har generelt osse et ry for at være en sund hund. HD er stort set eneste sygdom racen døjer med, men her kan et grundigt kig på hundens aner jo hjælpe gevaldigt.

Kommentér på:
Sunde og raske hunde ????

Annonce