3.170 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

dominant hvalp - gode råd og hjælp dominant hvalp - gode råd og hjælp

Hej alle sammen.
Jeg har været på biblioteket og lånt nogle bøger omkring opdragelse af hvalpe og nogle af problemer man kan have med "ny-startede" unghunde.
Og jeg tror at vores Ifur er meget dominierende på den måde at han reagere over for os.
Problemet er bare at han er virkelig dygtig på træningsbanen, og han er også en sød hund hjemme, problemer er bare at han gerne vil have opmærksomhed hele tiden.
Jeg prøver lige at liste op på en liste hvad jeg sådan kan se at han gør, som jeg har læst kan være taktikker til at etablere dominans:
1. gør
2. henter legetøj
3. puffer til din hånd for at blive klappet, springer op til en og rører ved en med poten

Men jeg ved ikke hvor meget jeg skal lægge i det.
Men det største problem er bare at jeg er begyndt at ignorere ham når han gerne vil have opmærksomhed og så går han helt i selvsving og begynder at gø helt vildt.
Jeg har prøvet at tage ham to minutter i "skammekrogen" altså ud i et andet rum inden til han er stille, men ved ikke om det er den rigtige måde at reagere på.

Han læst at man som ejer hvis man smasker lidt eller gaber så kan det virke beroligende på hvalpen, men han bliver nærmest mere ulykkelig når jeg prøver at berolige ham på den måde.

Er der nogen der har nogle råd eller sådan noget? Eller måske et godt råd. Det kunne også være fedt hvis en som har interesse inden for hundeadfærd og gerne vil rådgive mig lidt måske kunne komme forbi og se det, men det måske mig der bare tager det lidt for alvorligt.

Nu skal jeg nok stoppe! smiley

På forhånd tak!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dominant hvalp - gode råd og hjælp
  • #1   9. dec 2008 Britta:
    Ifur er lidt over 5 mdr. Han bliver aktiveret med mad, i en flaske eller ude i haven. Vi går turer eller tager i hundeskoven og hvis vi kan komme til det tage vi ud til nogle venner og leger. Ellers leger vi hjemme ( prøver på at vi kun leger når det er mig der tager initiativet). Og så får hen lov at lege med vores andre kæledyr (ildere) men selvfølgelig kun når vi er hjemme og er til stede.
    Jeg er først blevet opmærksom på det for nogle uger siden fordi at han er meget opmærksomheds krævende og kan ikke tolerer hvis vi ikke vil give ham opmærksomhed. Men lige nu ligger han bare ved siden af sofaen og sover så det er kun et problem nogle gange.

Ved ikke om det er fordi at mig og min kæreste griber tingene forkert an. Ellers jeg kan ikke lige komme i tanke om noget. Vi er begge begyndt at tage vores familier i nakken også for de kan godt være uvidende om at hvis de giver ham opmærksomhed når han hopper op til en eller kommer og lægger poten op til en. Men der er stadig arbejde me dem.

Jeg tror hellere ikke han er dominant, for han underkaster sig for os hvis det er. Men tror bare han er vildt opmærksomheds krævende...

• #2   9. dec 2008 Hej Louise Britt P.
    Jeg har selv en meget dominerende tæve, men jeg syntes ikke det er et problem. Med hendsyn til opdragelse så er min erfaring bare at man skal være meget konsekvent. Hvis de én gang har fået lov vil de også have lov 2 gang, så det er vigtigt at i har et sæt fælles regler hvis i er flere i huset.
    Alle hvalpe henter legetøj, og det har intet med dominans at gøre, det er bare fordi de vil lege smiley
    Det er helt rigtigt af dig at give en time out. Jeg bruger det meget, og det virker rigtig godt. Min kan f.eks. finde på både at gø og hyle for at få opmærksomhed... hvis hun hopper op vender vi ryggen til, og hvis hun så skaber sig bliver hun lukket inde i køkkenet med slukket lys og uden legetøj... Når der så er gået 30 sekunder bliver hun lukket ud igen...
    Det er ikke nødvendigvis et problem at hunden opsøger jer, men det er jeres "job" at lære den hvordan, og i hvilke omfang.
    Held og lykke med det smiley

• #3   9. dec 2008 Hejsa jeg tror altså bestemt ikke du skal være bekymret for dominans, men blot en ung hund som prøver grænser af. Det allerbedste du kan gøre er bare at ignorere ham fuldstændig lige så længe som det er nødvendigt. Det er dig der skal tage intiativ til leg osv.
    Jeg ville bestemt ikke lukke ham væk, det er en meget voldsom straf for noget som ikke er noget særligt. Det allerværste du kan gøre ved en hund er at isolere den og et minut efter han er sat derud har han glemt hvad han gjorde....

• #4   9. dec 2008 Og er ellers vældig enig med Britta

• #5   9. dec 2008 Tror hellere ikke Ifur er dominerende, men bare meget opmærksomheds krævende.
    Tror jeg skal holde familien i ørene når de er her. Og så skal jeg måske vore mere konsekvens. Er bare også bange for at jeg gør det forkert, men jeg må se hvad der virker med time out og sådan noget.
    Det meg legetøjet er jeg meget i tvivl om, vi fik at vide at vores opdrætter at vi kun skulle lege når det var os der tog initiativet for eller kan hvalpen tror at det altid er den der bestemmer hvornår der skal leges.
    Men mange tak for svaret

• #6   9. dec 2008 Britta:
    Tak for rådene. Jeg vil huske på dem. Er der nogen der måske kan lave sådan et skema over hvornår og hvor mange gange I gå ud om dagen og spise tider og sådan, så vil jeg prøve at lave mit eget.
    For jeg tror at det vil hjælpe alle i huset med at komme ud med Ifur på skift og sådan noget.
    Hvor meget motion skal en sådan hvalp som vores have er 1 time til 1½ time om dagen okay, hvis man blander det både med gå turer og løben i haven og turer med andre hunde og ejere?

• #7   9. dec 2008 må osse huske på alderen, at lave lederskabs øvelser, og kontaktskabs øvelser med ham.. med alderen mener jeg den 1 kønsmodnings fase er ved at gå igang, der blir de noget sære. Ville IKKE selv bruge den der med at lukke den væk i et mørkt rum og noget.. synes ose du skal lære ham ja/nej øvelsen, og siger du nej, så vis ham hvad du gerne vil ha han skal gøre, efterfølgende. siger man bare nej og nej, får man en frustreret hund, der så selv "finder på noget"... fx hvis han ligger roligt, kan du kalde på ham, snakke lidt og noget, og så slut med det igen. Så det er dig der styrer showet..;-) Hans adfærd lyder nu ikke til at være skrækkelig, men normal nok .. Men godt du er opmærksom på at ta tingene i opløbet.. Jeg ville osse stoppe legen indenfor.

• #8   9. dec 2008 Sanne H: Det lyder meget rigtigt.. Hvordan laver jeg gode lederskabsøvelser?

• #9   9. dec 2008 Lederskab kan ikke laves i øvelser, det er noget man opnår i hverdagen. Tænk hvordan du gerne vil have at din egen chef er og overfør det til din hund. Det handler i høj grad om tillid og respekt...

• #11   9. dec 2008 I´m Ace hvad mener dù?

• #12   9. dec 2008 Takker for alle de gode råd, nu ved jeg ihvertfald hvad jeg skal gå ud fra og har noget at holde mig til.
    Beanmor: Det er nok rigtig det du siger, og måske skal jeg slet ikke tage det så tungt.
    hehe

I'm ACE: Glad for at du vil hjælpe, men det nytter ihvertfald ikke at komme med en kommentar der gør at jeg da slet ikke vil have din hjælp.
    Vi har alle været nye hundejere en gang og jeg spørg jo kun fordi jeg er i tvivl og gerne vil have nogle råd. Man behøver altså ikke komme med spydige bemærkninger af den grund

• #13   9. dec 2008 Hej Louise
    Har du ikke mulighed for at gå til noget træning med din hund, der findes hold for unghunde hvor du bla. lærer noget om hjernegymnastik for hunde, prøv evt. at google hundetræning i dit område så kommer der sikkert noget frem, det er altid godt at komme afsted til noget med sin hund, både hvad indlæring og samarbejde angår, men også socialt for både dig og din hund.

• #14   9. dec 2008 Bente L: Jeg har gået til hvalpe træning og skal videre til lydighed for øvede næste år (for min træner mere at begynder holder vil være for let for Ifur hehe)
    Så jeg træner på livet løs og det går rigtig godt..
    Han er rigtig dygtig, en af de dygtigste hvis du spørg mig hehe

• #15   10. dec 2008 undskyld, jeg kan også se at du har skrevet noget om træningspladsen.
    Når man har så aktiv en hund som du har er det vigtig at tænke på at det er den psykiske del du skal trætte og egentlig ikke så meget den fysiske del, det er derfor jeg skriver at du skal give ham hjernegymnastik fordi det trætter ham meget og at give opgaver der skal løses giver mange gange en roligere hund. Med hensyn til at gø komme og puffe osv. er det vigtig at du roser for den adfærd du ønsker, nemlig at han er i ro og den adfærd du ikke ønsker den ignorer du, når han er så kvik vil det også hurtigt gå op for ham at hov jeg opnår noget når jeg er eller gør sådan men ingenting når jeg gør sådan. Det bliver meget langt at gå sådan rigtig i dybde med her, men jeg håber du kan følge mig og få en ide om hvad jeg mener. God arbejdslyst.

Kommentér på:
dominant hvalp - gode råd og hjælp

Annonce