872 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Største hvalp = mest dominante ???? Største hvalp = mest dominante ????

Hej HG.
jeg skriver fra min telefon - så undskyld hvis autocorrect kommer til at drille smiley
Jeg har længe tænkt over, at når man har med hvalpe at gøre i et kuld - altså før de "flytter hjemmefra" kan man så sige at den fysiske største hvalp også er den mest dominante eller aggressive?
Når man har med et ungt kuld grise at gøre er der ingen tvivl om at dem der er størst er de stærkeste og mest aggressive, når de først har fået deres pat (de har faste patter som de dier ved) så bider bare de andre så meget de kan, og er så aggressive som de kan være.
Men gælder dette hunde? Er der en sammenhæng mellem at være den største hvalp og mest aggressive eller dominante?

Min hund på 1,5 år var den største i et kuld på 9, og han var størst hele vejen igennem, og ingen indhentede ham. Jeg oplever ham dog hverken som mad aggressiv eller dominerende, så er ikke sikker på at der er en sammenhæng mellem at være størst og mest aggressiv. Og skal lige siges at han ikke er kastreret. smiley

Nå men ja, håber nogen kan svare mig på min lille tanke som nu har drillet mig i noget tid smiley hvis i har glemt spørgsmålet kommer det lige igen: Er der en sammenhæng mellem at være den største hvalp og mest aggressiv eller dominant?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Største hvalp = mest dominante ????
  • #1   23. maj 2013 Hvalpe er ikke dominante. Faktisk spiller dominans slet ikke så stor en rolle hoshunde som man tidligere har troet. Iøvrigt er der heller ikke et hiraki hund menneske imellem.
    Så som udgangspunkt er jeg ikke enig i din tese.

• #2   23. maj 2013 Tak, Anne Julie.... Endelig en der tænker som mig smiley

• #3   24. maj 2013 Min Kiyoh var den største basse i kuldet og blev da også abnorm stor med en vægt på 6,5 kg! (mor og far på hhv. 4 og 3,2 kg.) ingen andre i kuldet blev så store...

Kiyoh er SÅ u-dominant som en hanhund overhovedet kan blive, både på hans eget og andres territorium.. Så herhjemme er det altså tøsen der bestemmer (på knap 4 kg.) smiley - lige en tilføjelse: hun var IKKE den største i kuldet.
    Hun er heller ikke dominant eller aggressiv, men hun kan godt lige at bestemme og holde styr på tingene smiley

• #4   24. maj 2013 Den største/stærkeste hvalp har jo ret fysisk lettest ved at kæmpe sig til de bedste patter. Men det betyder altså ikke at den er den stærkeste mentalt osse.

Så nej, jeg tror ikke du har fat i noget med den tese.

I øvrigt ved jeg ikke hor meget du har haft at gøre med frilandsgrise, men da vi havde sådan nogen, oplevede vi faktisk aldrig kamp om patterne. Der var sjældent grislinger der slåssede om ret meget. Men jo, de svageste kunne da blive skubbet væk fra patten (men det er altså ikke agressiv adfærd -det er survival of the fittest... sådan fungerer naturen nu engang)

Jeg er ikke opdrætter og bestemt ikke ekspert på området. Men in oplevelse, med de forholdsvis få kuld jeg har set, er at der ikke har været direkte sammenhæng mellem størrelse og sind. En stor klump af en hvap, kan godt være mere tilbageholdende /mindre udforskende end en mindre hvalp. Men den har en fysisk fordel når det kommer til at tilkæmpe sig ressourcer

• #5   24. maj 2013 Lia var ressource aggressive da vi fik hende. Hun var den største i kuldet og meget madglad, så hun har helt sikkert kunne "bølle" sig til at få hvad hun ville. I dag har hun lært at der ikke er nogen som er ude på at tage noget fra hende, plus at det kan betale sig at opføre sig pænt mht. godbidder og mad. smiley

Men... der er jo forskel på hundedominans og menneskedominans. Det hører jo til sjældenhederne at en hund er dominant overfor mennesker. Lia er hundedominant, men meget blød og signal følsom overfor mennesker.

Min første tæve var en af de mindste i kuldet, men meget stærk mentalt. Hun var meget fremme i skoene og var ikke bleg for at mosle sine større kuldsøskende. Det ser man jo også tit ved voksne hunde, det er jo langt fra altid de fysisk største og stærkeste der rangerer højest - det har mere at gøre med charme, selvtillid og lækkert hår. smiley

Jeg mener at temperament spiller en større rolle end størrelsen, og at den bedste måde at vurdere en hvalp på er en hvalpetest.

• #6   24. maj 2013 Lua var den største i kuldet, og hende fik vi da en opgave med. Hun var en skrap tante og skulle altid bestemme.
    Jeg oplever hieraki i min races hvalpekuld. Det er en skarp race med meget lyd. De personligheder vi ser på 5-ugers hvalpen, holder som regel stik gennem livet.

• #7   24. maj 2013 Som altid frygter jeg lidt, at vi taler i flere spor, når vi taler om dominante hunde. Sidestiller du det med aggression?
    I så fald er vi ikke enige om grundpræmissen i tråden.

Jeg er ikke opdrætter, så det tilkommer mig nok ikke helt at udtale mig, men vil alligevel lige indskyde at jeg aldrig har spottet en sammenhæng mellem at være førstefødt og så specifikke egenskaber.
    Heller ikke hverken dominans eller aggression, som næsten er hinandens modpoler.

• #8   24. maj 2013 indenfor min race er der ingen lighedstegn med at være størst og nogen egenskaber, hvis jeg endelig skal se på en tendens så er det at de som regel har været de mest lalleglade - også som voksne

• #10   24. maj 2013 Dominans, hieraki og agression behøver intet have med hinanden at gøre, men det er alle vigtige områder inden for hundeliv.

• #11   24. maj 2013 At være dominant er noget ganske andet, end at være aggressiv! I min flok er en stærk og dominant tæve, men det betyder faktisk bare, at de andre stoler på, at hun er den med det forchromede overblik. Hun slås IKKE om foderet, ligesom hun altid respekterer når andre ligger med noget lækkert. Utidig opførsel fra de unge hunde straffer hun med et skarpt blik, som øjeblikkeligt får dem til at rette ind.
    Min erfaring med hvalpekuld er, at størrelsen ikke har det fjerneste med pladsen i hierakiet at gøre, den gør man sig fortjent til ved at være modig og kløgtig. Og aggression og ressourceforsvar er noget du ser blandt svage og usikre hunde, som også er dem der forsøger at stjæle fra hinanden.
    Jeg har aldrig oplevet ressourceforsvar i mine kuld, ej heller kamp om patter, selvom større hvalpe jo naturligt nok har lettere ved bare at mase sig frem til en, nærmest uden at ænse eventuelt mindre søskende.

• #13   24. maj 2013 Størrelsen på en 8 ugers hvalp er sædvanligvis ingen indikator for størrelsen på den voksne hund. Den viser bare, at hvalpe, selv kuldsøskende, vokser og udvikler sig fysisk forskelligt. Min sidst "tillagte" var den mindste i kuldet med en forskel i vægten på ca. 600 gr. til den største hanhund. Hun er nu 7 mdr. gammel den største af tæverne, men jeg tør æde min gamle hat på, at når de er fuldt udvoksede, så ligger de alle inden for standarden med de påkrævede kønsforskelle. Og størrelsen i sig selv siger absolut ingenting om temperament, duelighed og mental belastbarhed.

• #14   24. maj 2013 Dominans for mig betyder ro, selvsikkerhed, selvtillid. En dominant hund er ikke aggressiv, nærmere tværtimod. Der er mange som tror at en hund er dominant hvis den er aggressiv overfor andre hunde eller mobber eller humper dem, men en dominant hund har ikke brug for alt det der. Den er bare dominant og det ses på dens reaktioner og kropsholdning, min erfaring med mine tæver er at rangordenen som regel er kommer på plads før hundene overhovedet kommer tæt på hinanden og det gennem små nuancer i kropssproget.

Den dominante hund er som regel den der sidder lige så stille mens de andre hunde kommer hen for at hilse på den og vise respekt. En dominant hund kan også sagtens lege vildt og fuldstændig fair - og endda lægge sig ned på ryggen for at berolige en hvalp eller en usikker hund, så selv det med at smide sig på ryggen er ikke i sig selv et tegn på underlegenhed. Det kommer helt an på situationen og hundenes kropssprog ellers.

• #15   24. maj 2013 Musashi var ikke den største, men klart den værste. Han bankede alle de andre, selv hans mor fløj han på. Han knurrede af dem alle som en sindsyg, ja og ham havde jeg altså valgt smiley
    Jeg var virkelig bange for hvad det var jeg skulle have med hjem, jeg havde reserveret ham da han var 4 uger, så jeg kunne ikke vælge en anden.

Men jeg fik heldigvis hurtigt lavet om på ham, så han ikke forblev så dumt et svin smiley

Idag er han noget af det sødeste, heldigvis da smiley

• #16   24. maj 2013 Tak for alles jeres svar. Kan regne ud at størrelse ikke har noget med adfærd at gøre smiley

Og bare lige for at slå det fast med 7 tommers søm, så har jeg nok formuleret mig forkert i mit spørgsmål, jeg mener IKKE at dominans = aggression smiley Eller omvendt for den sags skyld. Så har vi fået det på plads smiley !!

• #17   24. maj 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

Jeg har arbejdet med frilandsgrise og grise i alm. stalde smiley
    Og du har ret i at frilandsgrise ikke kæmper om patterne på samme måde, men det er nok fordi der ikke er lige så mange grise i kuldet som der er i kuldene indenfor i staldene. På friland var man jo overlykkelig hvis en so kunne fravænde 12-14 stykker - og det var der da nogen som kunne. Men langt fra alle. De fleste lå på 8-10 stykker, og så er der jo en hel del patter mere at "slås om" smiley altså at der er mere garanti for at der er plads til alle smiley

• #18   24. maj 2013 Steinkog -vi havde blandingsgrise. Durok, vildsvin og hvadend man nu kalder de alm lyserøde. Så ja, der var færre grise. Men der var osse færre patter smiley

Generelt oplevede vi meget færre af de uheld/agressionsproblemer og hvad man nu ellers kommer ud for ved konventionelt grisehold. Så jeg tror faktisk mange af de observationer man gør sig ved de grise, har mere med deres levevilkår end med "sådan opfører grise sig" smiley

• #19   24. maj 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

Når der både er durok, vildsvin og sikkert en landrace, så lyder det meget rigtigt med færre grise og færre patter smiley

Tja, det kan da godt være at der er noget om det smiley Der er jo fordele og ulemper ved det hele smiley

• #20   24. maj 2013 Chico var den største i kuldet, men han var (de gange, jeg var nede at se ham hos opdrætter) meget ligeglad med alt, der foregik omkring ham. Han sov det meste af tiden, og den mest frembrusende - bestemt ikke aggressive - var en noget mindre hanhvalp. "Blå bånd" var allerede den første gang, jeg så kuldet og valgte Chico, meget kontaktsøgende og legesyg. Den adfærd hang ved og han skubbede konstant de andre hvalpe væk for at opnå kontakt... Chico sov altid.
    Dog vil jeg sige, at den mindste hvalp, en lille tævehvalp, var noget nær "Blå bånd"s modsætning. Hun rystede og virkede utryg, gangen før jeg hentede Chico. Jeg måtte sætte mig ned og tale meget roligt til hende, hvorefter hun langsomt kom hen til mig og til sidst bed forsigtigt og legende efter mine snørrebånd...
    Tror, som andre også er inde på, at størrelsen giver hvalpen flere muligheder for at blive dominante, men at sindet ikke kun formes af fysisk størrelse smiley

Kommentér på:
Største hvalp = mest dominante ????

Annonce