Største hvalp = mest dominante ???? Største hvalp = mest dominante ????
Hej HG.
jeg skriver fra min telefon - så undskyld hvis autocorrect kommer til at drille
Jeg har længe tænkt over, at når man har med hvalpe at gøre i et kuld - altså før de "flytter hjemmefra" kan man så sige at den fysiske største hvalp også er den mest dominante eller aggressive?
Når man har med et ungt kuld grise at gøre er der ingen tvivl om at dem der er størst er de stærkeste og mest aggressive, når de først har fået deres pat (de har faste patter som de dier ved) så bider bare de andre så meget de kan, og er så aggressive som de kan være.
Men gælder dette hunde? Er der en sammenhæng mellem at være den største hvalp og mest aggressive eller dominante?
Min hund på 1,5 år var den største i et kuld på 9, og han var størst hele vejen igennem, og ingen indhentede ham. Jeg oplever ham dog hverken som mad aggressiv eller dominerende, så er ikke sikker på at der er en sammenhæng mellem at være størst og mest aggressiv. Og skal lige siges at han ikke er kastreret.
Nå men ja, håber nogen kan svare mig på min lille tanke som nu har drillet mig i noget tid hvis i har glemt spørgsmålet kommer det lige igen: Er der en sammenhæng mellem at være den største hvalp og mest aggressiv eller dominant?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.130
Så som udgangspunkt er jeg ikke enig i din tese.
jan 2013
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 37 Svar: 761
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Kiyoh er SÅ u-dominant som en hanhund overhovedet kan blive, både på hans eget og andres territorium.. Så herhjemme er det altså tøsen der bestemmer (på knap 4 kg.)
Hun er heller ikke dominant eller aggressiv, men hun kan godt lige at bestemme og holde styr på tingene
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
Så nej, jeg tror ikke du har fat i noget med den tese.
I øvrigt ved jeg ikke hor meget du har haft at gøre med frilandsgrise, men da vi havde sådan nogen, oplevede vi faktisk aldrig kamp om patterne. Der var sjældent grislinger der slåssede om ret meget. Men jo, de svageste kunne da blive skubbet væk fra patten (men det er altså ikke agressiv adfærd -det er survival of the fittest... sådan fungerer naturen nu engang)
Jeg er ikke opdrætter og bestemt ikke ekspert på området. Men in oplevelse, med de forholdsvis få kuld jeg har set, er at der ikke har været direkte sammenhæng mellem størrelse og sind. En stor klump af en hvap, kan godt være mere tilbageholdende /mindre udforskende end en mindre hvalp. Men den har en fysisk fordel når det kommer til at tilkæmpe sig ressourcer
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Men... der er jo forskel på hundedominans og menneskedominans. Det hører jo til sjældenhederne at en hund er dominant overfor mennesker. Lia er hundedominant, men meget blød og signal følsom overfor mennesker.
Min første tæve var en af de mindste i kuldet, men meget stærk mentalt. Hun var meget fremme i skoene og var ikke bleg for at mosle sine større kuldsøskende. Det ser man jo også tit ved voksne hunde, det er jo langt fra altid de fysisk største og stærkeste der rangerer højest - det har mere at gøre med charme, selvtillid og lækkert hår.
Jeg mener at temperament spiller en større rolle end størrelsen, og at den bedste måde at vurdere en hvalp på er en hvalpetest.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.878
Jeg oplever hieraki i min races hvalpekuld. Det er en skarp race med meget lyd. De personligheder vi ser på 5-ugers hvalpen, holder som regel stik gennem livet.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
I så fald er vi ikke enige om grundpræmissen i tråden.
Jeg er ikke opdrætter, så det tilkommer mig nok ikke helt at udtale mig, men vil alligevel lige indskyde at jeg aldrig har spottet en sammenhæng mellem at være førstefødt og så specifikke egenskaber.
Heller ikke hverken dominans eller aggression, som næsten er hinandens modpoler.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.878
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
Min erfaring med hvalpekuld er, at størrelsen ikke har det fjerneste med pladsen i hierakiet at gøre, den gør man sig fortjent til ved at være modig og kløgtig. Og aggression og ressourceforsvar er noget du ser blandt svage og usikre hunde, som også er dem der forsøger at stjæle fra hinanden.
Jeg har aldrig oplevet ressourceforsvar i mine kuld, ej heller kamp om patter, selvom større hvalpe jo naturligt nok har lettere ved bare at mase sig frem til en, nærmest uden at ænse eventuelt mindre søskende.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Den dominante hund er som regel den der sidder lige så stille mens de andre hunde kommer hen for at hilse på den og vise respekt. En dominant hund kan også sagtens lege vildt og fuldstændig fair - og endda lægge sig ned på ryggen for at berolige en hvalp eller en usikker hund, så selv det med at smide sig på ryggen er ikke i sig selv et tegn på underlegenhed. Det kommer helt an på situationen og hundenes kropssprog ellers.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.796
Jeg var virkelig bange for hvad det var jeg skulle have med hjem, jeg havde reserveret ham da han var 4 uger, så jeg kunne ikke vælge en anden.
Men jeg fik heldigvis hurtigt lavet om på ham, så han ikke forblev så dumt et svin
Idag er han noget af det sødeste, heldigvis da
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 488
Og bare lige for at slå det fast med 7 tommers søm, så har jeg nok formuleret mig forkert i mit spørgsmål, jeg mener IKKE at dominans = aggression
maj 2005
Jeg har arbejdet med frilandsgrise og grise i alm. stalde
Og du har ret i at frilandsgrise ikke kæmper om patterne på samme måde, men det er nok fordi der ikke er lige så mange grise i kuldet som der er i kuldene indenfor i staldene. På friland var man jo overlykkelig hvis en so kunne fravænde 12-14 stykker - og det var der da nogen som kunne. Men langt fra alle. De fleste lå på 8-10 stykker, og så er der jo en hel del patter mere at "slås om"
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
Generelt oplevede vi meget færre af de uheld/agressionsproblemer og hvad man nu ellers kommer ud for ved konventionelt grisehold. Så jeg tror faktisk mange af de observationer man gør sig ved de grise, har mere med deres levevilkår end med "sådan opfører grise sig"
maj 2005
Når der både er durok, vildsvin og sikkert en landrace, så lyder det meget rigtigt med færre grise og færre patter
Tja, det kan da godt være at der er noget om det
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.407
Dog vil jeg sige, at den mindste hvalp, en lille tævehvalp, var noget nær "Blå bånd"s modsætning. Hun rystede og virkede utryg, gangen før jeg hentede Chico. Jeg måtte sætte mig ned og tale meget roligt til hende, hvorefter hun langsomt kom hen til mig og til sidst bed forsigtigt og legende efter mine snørrebånd...
Tror, som andre også er inde på, at størrelsen giver hvalpen flere muligheder for at blive dominante, men at sindet ikke kun formes af fysisk størrelse
Største hvalp = mest dominante ????