Mops - blød gane?? Mops - blød gane??
Hejsa Alle!
Jeg er nu den lykkelige ejer af en dejlig mops på 4,5 år - Jeg har tidligere haft en mops, og har tabt mit hjerte til denne race.
Jeg har dog lagt mærke til de sidste par dage (har kun haft ham få dage - og der hvor jeg hentede ham var der andre hunde og en del larm, så hørte ikke hans grynten i så stor stil der) at han trækket vejret lidt tungt..
Har bidt mærke i, at det er yderst sjældent at han åbner munden, og trækker vejret via den vej... hvad kan det betyde?
NÅR han åbner munden, og trækker vejret den vej, så larmer det ret så meget (i forhold til min sidste mops) - hvad kan det være? Snakkede med en dyrlæge, som sagde det at kunne lyde til, at han har blød gane og for snævre næsebor.. Ham jeg snakkede med mente, at det som oftest ville være bedst "bare" at udvide næseborene i første omgang`? Men er der nogen der har erfaring med det? (enten næsebor`s udvidelse - eller både dette, og blød gane?)
Han grynter lidt det meste af tiden - men sover næsten lydløst (snorker ikke - kan dog høre han trækker vejret, men ikke noget videre voldsomt)
Han trækker så som regel vejret gennem næsen - og der grynter han en del.. Syntes det virker som om han skal trække vejret ret tungt nogen gange, som om han ikke kan trække vejret heeeelt optimalt?
Malte her er som sagt 4,5 år gammel - og flere har sagt, at det skulle være mærkeligt, at han ikke fungerer fint på det - når han er blevet "så gammel" med det, og er livlig og glad? Men.. jeg vil hellere undersøge det godt - end bare "følge strømmen"..
Han er en smule buttet lige nu, og er ikke vant til de store fysiske udfoldelser - tror også det har lidt at sige, men tror ikke på, at det er alt...?
Hans næsefold er samtidig meget dyb og stor - han virker ikke generet af selve næsefolden (går ikke op i øjnene eller lignende) - men da den er så dyb, så er der noget irritation i den, og det kan jeg mærke han er irriteret over (klart nok) - jeg syntes jeg læser meget forskellige råd til hvad jeg kan gøre.... Har læst at zinksalve skulle have en god effekt? Jeg sørger for at tøre ham godt et par gange om dagen forsigtigt - fjerne fugt og skidt, men skal jo også gerne have den irritation væk, som der allerede er skabt.
Malte er under DKK - Hentet i Amerika.. Han har stået på udstilling - og har været brugt lidt til avl, og er godkendt i DKK til dette ligeledes. Også derfor jeg sætter endnu større spørgsmålstegn ved hans næsebor og lignende... da det vel er noget man som regel er ret obs på i avlen?
Han er næsten lige blevet kastreret - og man skulle mene, at de har lyttet til hans hjerte og lignende inden de har lagt ham i narkose - så man skulle næsten mene, at man kan gå ud fra, at hans hjerte fungerer fint..
Jeg ønsker "bare" gode råd til min lille mopsedrengs velfærd - uanset, så ringer jeg/snakker med en dyrlæge om det lige efter nytår - skal ind og have lavet en sundhedsattest på ham, så jeg kan få en sygeforsikring på ham nemlig
Mopsefolk - kom med jeres erfaringer!!
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Jeg ville umiddelbart ikke lade ham operere. Og hvis han skulle, skal han da vurderes af en anden dyrlæge først?
Mops har jo lyde.. Det er en del af deres charme...
Hvis det er, kan jeg henvise dig til en god mopsekender.... Hun kan helt sikker vurdere om der er et behov eller ej....
dec 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg ved godt mopser har lyde - har haft mops før... men de skal heller ikke have så mange lyde, at de er besværede af det.. det finder jeg ikke charmerende, men synd
Det med at han trækker vejret med næseborene.. det er han jo nød til, i og med at det lyder ret voldsomt når han trækker vejret med åben mund? (svært at forklare lyden - men som en meget høj skratten?) - og når han trækker med næseborene kun, så kan jeg høre, at det ikke er 100 % problemfrit at han gør det
Er det en her fra fyn du kender evt?
jun 2007
Men hvis du stadig er i tvivl så find en god dyrlæge der har forstand på mops..
Og nej desværre ikke fyn... Men sjælland...
dec 2008
Er godt i gang med at undersøge med dyrlæge her i odense - så kender nogen en her i odense, som har god erfaring med mops, så sig endelig til
jun 2007
dec 2008
Ja det kan der jo faktisk være noget om det der
Men hvad er det så, som får ham til at larme så meget når han trækket vejret gennem munden? - min gamle mops larmede også (halsede) - men.. det er slet ikke på samme måde.. Ved Malte her er det meget meget mere markant, og det virker som om han virkelig skal kæmpe for at trække vejret denne vej?
Har hørt om det med blød gane - og en dyrlæge jeg har snakket med, har sagt, at det muligvis kan være dette (igen - han kommer til at tjek lige efter nytår - men forsøger at indsamle erfaring og viden *smiler*)
Men.. hvad betyder det at han har blød gane - der må være nogen herinde, som har erfaring med det? Hvordan blev i opmærksomme på det - hvad symptomer giver det osv?
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Med hensyn til næsefolden syntes jeg, at du skal søge optagelse i vores mopsforum
http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=115
Der har lige været en tråd om næsefolden.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 248
Jeg mener at f.eks. dyrekassen Danmark IKKE dækker sådan noget som hudsygdomme hos visse racer.
Det ville være så surt at stå en dag og have brug for forsikringen, og så dækker den ikke.
Held og lykke.
Mops - blød gane??