3.199 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 105 Svar

Hund + Nytår = Hvordan gør i ? Hund + Nytår = Hvordan gør i ?

Hejsa allesammen

Tænkte jeg lige ville samle en tråd med råd om hvordan man broliger hunden til nytår.. hvordan plejer i og gøre ? min skal holde det første nytår.. desværre alene.. det der er skudt af indtil videre reagere han ikke på men det er nok fordi jeg er hjemme.. har en ide om at sætte noget musik på og trække for så lysglimt osv ikke kommer ind igennem til ham..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund + Nytår = Hvordan gør i ?
  • #1   30. dec 2008 Vores skal også tilbringe nytåret alene, den store reagerer på intet og den lille har indtil videre taget det rigtig pænt.

Her bliver der sat musik på (stille og roligt) persienner trækkes for og alle vinduer bliver lukket.

• #2   30. dec 2008 Jeg ville aldrig forlade min hund sådan en aften. Tænk om den reagere så har du en angst hund resten af dens liv... Og tænk sig så at den er så bange og helt alene og uden flokken.. ville jeg ikke byde den....

• #3   30. dec 2008 Altså jeg ville nu ikke lade min hund være alene til sådan en aften, selvom den ikke har reageret endnu ved man aldrig hvad der kan ske... Men Joey er komplet ligeglad med det så vi tager ingen forholdsregler.. Jeg har dog købt Zylkene i tilfælde af han skulle reagere i år, men jeg tvivler...

• #4   30. dec 2008 jeg har en hund, som bestemt ikke bryder sig om fyrværkeriet, og derfor har jeg valgt at sende ham i pension i år, vi har fundet en pension som ligger i ly for skov, så der ikke er de store brag og lysglimt hos dem. Sidste år var vi hjemme, hvor han fik beroligende medicin, som kun var angstdæmpne. men jeg synes det er syndt for ham, at skal høre alle brag hele dagen, så han ankommer til pensionen kl 10 imorgen tideligt og bliver til d 1/1

• #5   30. dec 2008 Ingen af mine hunde har oplevet nytår før og de ska derfor under ingen omstændigheder være alene. Den aften er det jo noget voldsommere end dagene op til...!

Skulle jeg være tvvunget til at lade dem være alene ville jeg sætte musik til at spille, lade lyset være tændt og trækker gardinerne for.

• #6   30. dec 2008 Jeg ville aldrig forlade mine !!! Jeg respektere dem, der helst er under sofaen og lader dem værre, fordi der slapper de af... De der vil sidde hos mig gør det osv... Faktisk endnu en dag, hvor jeg respektere deres forskelle!! Men de skulle aldrig være alene!!

• #7   30. dec 2008 Lader aldrig mine vovser være alene hjemme nytårsaften.

• #8   30. dec 2008 Bliver hjemme ved min prinsesse

• #9   30. dec 2008 min tager vi med til der vi skal holde nytår, for han er meget bange for fyrværkeri, han ryster helt og gemmer sig bag mig eller foran mig når jeg sidder ned, jeg snakker stille og roligt med ham og så falder han til ro, så glæder mig til det gøjl er ovre :o) men alene skal han ikke være, men hvis han ikke havde reageret over for fyrværkeri så havde jeg godt turde lade ham blive alene hjemme....

• #10   30. dec 2008 min er ikke alene.. Emma hader det. og gøer hver gang der bliver braget af. Men jeg lader hende mest være, for ikke at gøre det værre.. så går hun under sofaen når det er værst..

Men hvis du skal forlade din hund nytårs aften, skal du nok gøre det så lydtæt for den, trække gardinet for og måske tænde for radioen, så der er en lyd han/hun er vantil...

Ellers Godt nytår herfra..

heidi

• #11   30. dec 2008 Min hund har heldigvis ingen bekymringer hvad angår fyrværkeri. Vi bor i et landområde, så den først nytårsaften tog vi ham med ud og kiggede - vi har intet oplevet herefter,

Dette år kommer han faktisk til at være i bilen det meste af tiden - inde i en garage...

• #12   30. dec 2008 Jeg ville aldrig lade min hund være alene hjemme nytårsaften. Dernæst ville jeg ikke på forhånd give beroligende, men have det liggende i fald, det skulle blive nødvendigt.

Her var det ikke nødvendigt de første par år. Det er først her de sidste år, hvor de store bomber er blevet så populære, at Luna reagerer.

Men du kan ødelægge din hund fremover ved at lade den være alene på sådan en aften.. så det er meget uansvarligt i mine øjne

• #13   30. dec 2008 Vi er hjemme nytårsaften og skal se alle andre, i alle landsbyerne rundt om os, fyre en hel masse penge op i luften.
    Lige nu, sidder vi alle i stuen...en ser tv, en anden kigger på hg...den sidste leger med hunden og en bamse...
    imens tonser der en cd, med fyrværkeri på cd afspilleren. Det har hunden ikke lagt mærke til, selvom der er sat to ekstra højtalere på.
    Ok...nu faldt hunden i søvn !
    Nu er spørgsmålet, hvor lang tid vi andre kan holde ud, at høre på larmen.

• #14   30. dec 2008 Min hund er oss helt ligeglad, og vi bor i en by, hvor der en en prof. i fyrværkeri så det er kæmpe brag der kommer men hun er helt ligeglad:)

• #15   30. dec 2008 Her bliver der fyret af lige nedenfor lejligheden.. på begge sider.

Hun får ikke beroligende i hverdagene og heller ikke hele nytårsaften, det er ikke nødvendigt.

Hun får det ved 22 tiden (skal lige høre, hvor længe det varer for Zylkene at virke?) og så er det det..

• #16   30. dec 2008 jeg gentager bare det andre allerede har skrevet

ingen af mine hund har været alene nytårs aften - vi holder det neten hjemme hos os alene eller med gæster - andre gange er vi ude hos andre og så kommer vores hund med.

tænk på hvilke konsekvenser det kan få for din hund og for dig hvis den får et angst anfald?

din hund kan knække psykisk og miste tilliden til dig og andre.

hvad skal du da siden du ikke er hjemme med din vuf elelr har den med? skal du i byen???

• #17   30. dec 2008 Ville aldrig forlade en hund eller andet dyr nytårsaften.
    Angst eller ikke angst.
    Tænk nu hvis der skete noget :o(

Men der er ikke noget beroligende der virker på Daisy nytårsaften, så hun kommer i hundepension langt ud på landet hvor der er stille.

• #19   30. dec 2008 Mine er totalt ligeglade - Bianca bliver sur og gør af det "skide" fyrværkeri - men ingen viser tegn på at være bange for det.

• #20   30. dec 2008 Noa er panisk angst for fyrværkeri. Han har dårligt ville ud de sidste dage og gøer som en sindsygt hver eneste gang der lyder et bang fra en raket, bomberør, kanonslag eller batteri, så jeg vil under ingen omstændigheder lade ham alene en nytårsaften.
    Efter sidste års reaktion hvor vi i sidste øjeblik måtte omkring dyrlægen efter angstdæmpende og sløvende piller som så alligevel ikke virkede optimalt har vi besluttet i sammenråd med vores dyrlæge at sende Noa langt ud på landet.
    En af dyrlægerne bor på landet og forslog selv at Noa kom hjem til hende sammen med de andre 8 hunde hun skal passe den aften.
    Han skal afleveres imorgen formiddag og hentes hjem igen om eftermiddagen 1. nytårsdag.

• #21   30. dec 2008 Vores skal også opleve sin første nytårs aften... Indtil videre har han ikke virket bange for det, han gør blot af det...
    Vi tager ham med ned til nogle venner, der også har hund, hvor de så kan lege sammen...
    Men for at forebygge bedst muligt, har jeg planlagt en tur til stranden i morgen eftermiddag på 1-2 timer, hvorefter han får et godt stort snaske kødben, det skulle forhåbentlig trætte ham lidt, så han ikke er helt oppe i gardinerne...
    Alt det med piller, vil jeg halst undgå...

• #22   30. dec 2008 Hundebanden...
    Ved ikke om den var til mig... Men svarer alligevel :o)
    Det er vores første nytår, og han virker ikke bange for det... Derfor skal han ikke fyldes med medicin... Personligt bruger jeg heller ikke medicin, med mindre det virkelilg er nødvendigt... Og umiddelbart virker det ikke til at være nødvendigt her... :o)

• #23   30. dec 2008 TYson er panisk for det skidt,og mener virkelig bange, han ryster,puster, prøver at grave sig ud,gemmer sig,ser meget meget trist ud.. en gang i mellem tisser han også ..

Når først de er begyndt at skyde af skal han ikke ud og tisse, før næste dag eller meget meget sent..

Sidste år var det meget slemt(første år vi så han reagere på det) vi gav dem begge kræft ben de kunne tygge i,gik meget lange ture,i hundeskov,aktivered dem her inde med leg søgning i lejligheden... men når tyson har hørt et brav,så så kan man intet gøre han vil intet..

Så i år har vi valgt at prøve at give ham angst dæmpende medicin to dage før d. 31 og så skal han have i morgen også,og ved 18 tiden ca. for han noget beroligende så kroppen også slapper af.

Og så d. 1 må vi se hvordan det er gået..

• #24   30. dec 2008 hundebanden... jeg kan godt forstå dig.. tyson begyndte først at reagere lidt da han var 1 år men ikke meget.. da han blev 2år sidste år var det slemt..

De siger jo også at hvis det er kommer det ofte efter de er blevet 1-2 år ..

• #26   30. dec 2008 Blackie og Lotus er fløjtende ligeglade. Kaido er jordens største kylling. Hun er bestemt ikke tryg ved det, men hun brummer lidt og så kommer hun over og skal nusses. Jeg har "skaffet" nogle store, dejlige, klamme okseknoler, som de får imorgen aften ved 22 tiden. Så håber jeg at Kaido glemmer alt omkring sig. Og JEG har valgt (meget imod min mands vilje..*GGG*) at vi skal være hjemme iår p.gr.a. Kaido..... Normalt har vi hundene med eller også er de hos mine forældre, hvor de kommer stort set hver dag.
    Så imorgen tager vi i Hedeland og lader dem svømme og rende og lege og hygge sig i et stykke tid, så de er godt trætte til imorgen aften:-)

• #27   30. dec 2008 Mette

det var da også en smart ide at give dem én på oplever lampen imorgen så er de dejlig trætte imorgen aften smiley uden medicin smiley

• #28   30. dec 2008 E A
    Det er så ikke alle hunde,det hjælper at give dem en masse oplevelser så de er trætte..

Tyson lige meget hvad vi endt gør(aktivering)før og under,ja det virker ikke, så jeg vil tro at det kommer an på hvor slemt det er..
    Tyson er fx,meget panisk,og vil ikke ud hvis han bare høre en der har skudt en raket af(også om dagen)(og de dage her op til)

• #29   30. dec 2008 E A:

Ja, ikke?? Kaido er en krudtugle, så idag da vi havde været på marken, gav jeg de andre 2 mad, satte hende i bilen, tog hendes tørfoder med og kørte ud på en boldbane, hvor hun aldrig har været før. Så smed jeg hendes foder på banen, så hun selv skulle finde det. Det går fint herhjemme, men nu skulle hun lige have lov at bruge sig lidt mere end når det er i kendte omgivelser. Så hun er lidt træt nu......*GGGGG*

• #30   30. dec 2008 Noget af det dummeste man kan gøre er at give sin hund beroligende nytårsaften! Det eneste det gør er at nærmest lamme hunden så den ikke kan flygte hvis den bliver bange, det gør det bare meget værre! Det er i hvert fald det, det meste af de beroligende "stoffer" gør ved hundene.
    + jeg ville ALDRIG lade mine hunde være alene hjemme til nytår...(:

• #31   30. dec 2008 Camilla:

Det kan godt være at det er "dumt", men hvad f***** gør man med en 30-40 kilo tung hund, som er et rystende nervevrag? Er DET ikke synd også??

• #32   30. dec 2008 Sorry Camilla.
    Kan se at du kun er 14 år........ Det forklarer en del:-))

• #33   30. dec 2008 Tyson

ja det kan jeg godt se - ikke alle hunde er ens på det punkt...desværre

• #34   30. dec 2008 mette

du er bare super hunde mor nr. 1 i min bog smiley

er spændt på hvordan Mira tager det imorgen - umiddelbart virker hund totalt lige glad - men svenskere gør sig heller kke det vilde i bang fyrværkeri (inden nytår kl 12)

• #35   30. dec 2008 Jeg er faktisk enig med Camilla - trods mine 34 år ;o)

Der er dog et men - for før i tiden gav man ofte hunden plegicil og kun plegicil. I mine øjne grænser dette sig til dyrplageri.

Nu giver man heldgivis en kombination af plegicil og stesolid, hvilket også dæmper angsten.. På denne måde kan jeg acceptere det, men så absolut kun til nød.

• #36   30. dec 2008 Camilla

smiley

du bliver klogere eller retter du ændre holdning med alderen *ss*

• #37   30. dec 2008 Alle 3 hunde får en laaaang gåtur om morgenen, hvor de får søgeøvelser og bliver trænet og hygget med, om eftermiddagen kommer Simba op til mine svigerforældre da vi får gæster nytårsaften og Simba bliver sindssygt stresset når vi har gæster, og så er han bange for fyrværkerri så for at det ikke skal smitte af på Fellow får Simba lov at være hos mine svigerforældre vor han er vant til at være - de er alene hjemme hele aftenen så der er ikke rigtigt noget der kan stresse ham yderligere..

Fellow og Trunte sidder sammen med mig mens der fyres af og når det hele er løjet af går vi en tur så hundene kan se at der ikk er sket noget..

• #38   30. dec 2008 E A, gør jeg også det?

Hvilken alder skal jeg nå for at blive så klog, at jeg forandrer mening ;o)

• #39   30. dec 2008 Min gamle jack russell terrier har også prøvet at få plegicil og stesolid, og det hjalp overhovedet ikke. Hun var bange, lå og skreg og kunne ikke bevæge sig. Så det har heddet træning i lyde og skud, og i dag får hun ikke noget. Det gør den unge hund heller ikke, han må lære at leve med det.

• #40   30. dec 2008 CH:

Inden jeg opdagede det, som jeg gav min golden de sidste par år, gav jeg plegicil og stesolid. Jeg synes at det var voldsomt. Han var TOTAL dopet. Sikkert fint nok for ham, men jeg sad hele aftenen og mærkede på hans brystkasse om han trak vejret. De sidste par år prøvede jeg så dette, for MIN hund, vidundermiddel. Han var fuldstændig som han plejed at være. Frisk og fræk. Og ikke det fjerneste bange:-)) Og det er da 5-6 år siden jeg gav ham det:-))

• #41   30. dec 2008 Tror vi er meget forskellige på det punkt... Med piller eller ej...
    Jeg kunne ikke drømme om at give min piller... Så heller sende ham ud på landet eller tage et sted hen, hvor det ikke er så slemt... Men igen, jeg kunne heller ikke drømme om at lade ham være alene nytårsaften...
    Vi har bare forskellige synspunkter på tingene...

• #42   30. dec 2008 Mette, det jeg prøver at sige er, at det ikke er noget, man bør gøre betingelsesløst.

At give plegicil alene har skabt rigtig mange hunde, der virkelig er bange for fyrværkeri - og set i de lys har Camilla mere end ret.

Jeg er ikke så frelst at jeg ikke giver min hund medicin, når det kræves - men jeg vil dælme have, at medicinen virker hensigtmæssigt, og ikke bare så det ser hensigtsmæssigt ud ;o)

Det var det, plegicil gjorde - en hund, der ligger stille, men inde i hovedet er den så angst, som den plejer at være.

Så kombinationen mener jeg er et must - ellers ingen plegicil.

• #43   30. dec 2008 Hov nu skal det heller ikke forstås som, at min ikke får medicin... Det har han skam fået, når han er syg... Men ikke pga nytår... Der er han jo ikke syg...

• #44   30. dec 2008 Jeg kunne aldrig drømme om at forlade mine hunde nytårsaften = jeg har valgt at ha´ hund ergo påtager man sig dét ansvar.
    Og jeg kunne heller ikke drømme om at dope nogle af dem .... selvom det skulle "koste" en hund på 60 kilo på skødet!! Tyson er heldigvis ligeglad med larm og lysglimt ... og Stiff er mere undrende end bange, men hun er dog så usikker på sagerne at hun tit kommer med en dyb knurren eller et bjæf, men give hende beroligende vil jeg under ingen omstændigheder. Bruger hellere det forløbende år med træning end stoppe piller i hende den ene aften.

• #45   30. dec 2008 Linda T:
    Enig... En god lyd cd og noget ægte bang i løbet af året!

• #46   30. dec 2008 Marianne B
    Netop!

• #48   30. dec 2008 CH:

Nej, men jeg brugte det også. Jeg havde en hund, som hylede og skreg af angst hele december måned. Jeg kunne ikke holde ham "nede" hele måneden, så nytårsaften, hvor det var RIGTIG slemt, fik han plegicil/stosolid.
    Men det med lydcd er fint nok. HVIS det er effektivt nok. Hvis I mener at det altid er nok, burde I have olevet min golden. Og uanset hvor langt ud på landet jeg kørte for at holde ytår, kunne han høre bragene nytårsaften. TRO mig, jeg prøvede alt. Jeg var heller ikke glad for at dope ham, men hvad søren gør man med en hund, som skriger af angst. Lader ham skrige??
    Og nej, han var det mest skudfaste på denne jord. Hvad angik jagt og geværer. Men IKKE fyrværkeri.

• #49   30. dec 2008 CH: Betingelsesløst?? No way... ALT hvad jeg gjorde, var i samråd med dyrlægen:-))

• #50   30. dec 2008 Nathja er meget bange for fyrværkeri.
    Engang da hun var hvalp, blev der skudt et fyrvækeri af indenfor, så hun blev skramt fra vid og sans.
    De var blevet for fulde og havde ikke tænkt sig om.
    Så nu står vi med en hund, som hader fyrværkeri, men hun har dog ikke været bange af det, der er blevet skudt af endnu.
    Men hun får også 2 piller fra dyrlægen, som beroligere hende.
    Og hvis man bare selv er rolig og ikke pyller og hende og siger "når hvor er det syndt for dig "O.S.V, så tager hun det faktisk rigtig godt. smiley
    Men hvis det brager meget på tur, så vil hun hjem i et hurtigt tempo.

• #52   30. dec 2008 Mette:
    Om en lyd cd er nok, skal jeg fortælle dig efter i morgen... :o) Vi har ihvertfald øver gevaldigt de sidste par måneder... En cd jeg fik fra dyrenes beskyttelse... Umiddelbare virker det fint... Savner dog nogle kanonslag på den...
    Men en anden ting, har det så ikke hjulpet, at de ikke må fyre af så tidligt mere?
    Synes ihvertfald ikke det har været så slemt hjemme hos os i år...

• #53   30. dec 2008 Nathja har heller aldrig været alene hjemme på en nytårsaften.
    Og kommer heller aldrig til det. Og vi fyrer aldrig krudt af !!
    Ikke engang knaldperler eller bord bomber. smiley

• #54   30. dec 2008 Marianne B:

Jamen, de sidste år har den golden ikke levet:-))) De andre er, som skrevet, ret ligeglade. Og jeg tror såmænd nok at Lotus`ro skal komme til at smitte af på Kaido. Jeg selv er HELT rolig og nyder bare at se fyrværkeriet kl. 24.... Og glæder mig over at det ikke er MIG, der har brugt flere tusinde på det........*GGGGGG*
    Jeg har købt en hundeproppistol og nogle hundepropper og når vi har gået ovre på marken, har jeg skudt lidt af. Jeg skal bare sørge for at Kaido er opmærksom på mig, så er hun ligeglad:-))

• #55   30. dec 2008 Mette:
    Det var en god idé, sådan en må jeg have, så vi kan træne i det nye år... Men det må blive manden... Jeg er hunderæd for fyrværkeri og knald... :o) Ikke just det bedste eksempel for Tego...

• #56   30. dec 2008 Marianne:

Jeg HADER også fyrværkeri, men en hundeproppistol´kan jeg lige klare..... Og de koster en 10`er.........*GGGGG*

• #57   30. dec 2008 Jeg "elsker" disse tråde.....

Mange af dem der siger man ikke må/skal dope hunden, gad vide om de har haft en hund der er så bange at man ikke kan få kontakt til den....

Er hunden bange, så vil jeg 10 gange hellere "hjælpe" den gennem nytårsaften ved hjælp af piller, frem for at lade hunden ligge og lide eller stresse fuldstændigt op....

• #58   30. dec 2008 Jeg er så glad for at mine skal i pension. Det ligger langt ude på landet hvor der kun bor gamle mennesker og der bliver ikke skudt af.
    Julius er ved at gå igennem vinduer og døre når det giver et brag. Nu er det så heller ikke helt lovligt det naboens søn fyrer af. Vi måtte ud og have fat i ham igår da det bare var det ene brag efter den anden. Og desværrer er Elvis så bange for det at han både tisser og skider indendøre. Så klokken 9 i morgen tidlig er mine drenge kørt i pension. Og der bliver de indtil den 1 om middagen.

• #59   30. dec 2008 Renè:

Nemlig........Og det er ikke noget man "bare" gør. Der ligger ofte store overvejelser bag. Men har man EN gang haft en golden som min den sidste, så gør man det pr. automatik. Stakkels hund at skulle lide den aften. No way....

• #60   30. dec 2008 Camilla: det kommer sgida helt an på HVAD du giver hunden..

Og ja, der er åbenbart folk herinde, der - heldigvis - ikke har oplevet en angst og urolig hund nytårsaften.. godt for jer, jeg håber det varer ved!!!

• #62   30. dec 2008 Søren: der hvor Anita bor, vil Daisy ikke kunne få et eneste minuts ro.. Så at Anita sender hende ud, hvor der er fred og ro, er faktisk det bedste for Daisy...

Jeg kender både Anita og Daisy, og allerede i sommers, så jeg hvad store brag gør ved Daisy

• #63   30. dec 2008 Det er da ikke trygt derhjemme, hvis jord og himmel står i et????

• #64   30. dec 2008 Søren E:

Jeg forstår godt Anita. Hvis man har en utryg hund, som er bange nytråsaften og man bor et sted, hvor der bliver skudt meget af. Hvis man ikke har mulighed for at holde nytår ude på landet, så mener JEG da at en pension ude på Lars Tyndskids mark, hvor der er fred og ro, er at foretrække istedet for at have en skrækslagen hund hjemme.

• #66   30. dec 2008 ikke desto mindre, hvad??

Daisy ligger allerede og ryster som et espeløv nu.. Og Anita er hjemme ved hende.. Hvordan skulle det være bedre omkring midnat i morgen?

• #67   30. dec 2008 Søren E:

Har du nogensinde haft en skrækslagen hund. Ikke bare bange, men decideret skrækslagen til nytår?? Så skrækslagen at hunden hang på dig hele aftenen, natten og dagene efter??

• #69   30. dec 2008 Om du så havde lagt min gamle golden ind i Jysk og pakket alle deres dyner omkring ham, havde han været skrækslagen!!

• #70   30. dec 2008 Ja bare en smule *GGG*

Men ja dyner hjælper ikke her heller..

• #71   30. dec 2008 Det er Kias 1. nytår (sidste år tæller ikke da hun var i pension langt ude på landet fordi jeg skulle arb.) hvor hun skal opleve fyrværkeri.

Og i dag er faktisk 1. gang hun har hørt et heksehyl og raketter blive fyret af ... Vi bor i en bette by langt ude på landet men dog midt på hovedgaden op til skolen... Så alt fyrværkeri i byen foregår ret tæt på hvor vi bor ...

Hun gøede de 1. gange og ville ud og banke det der lavede den larm. Hun skældte ud og var meget obs. på min reaktion.

Her bruger jeg at sige med normal stemme at "det er bare fyrværkeri ..." Hun kender ordene "det er bare ..." som at det er noget hun ikke skal bekymre sig om. Fx. det er bare skraldemanden, postbudet, en bil etc.= bare læg dig ned og sov videre, der sker ikke noget :o)

Samtidig slapper jeg helt af og gaber og smasker højlydt hvis hun på nogen måde virker urolig. Min reaktion betyder at det ikke er noget farligt så hun skal bare slappe af :o)

De sidste timer har hun ikke så meget som brummet når der bliver fyret af på trods af at vinduet står åben ud så hun rigtig kan høre det ...

Jeg ved ikke om hun bliver ved med at takle det så pænt ... Er meget spændt på i morgen ... Men heldigvis er hun en meget psykisk stærk hund med masser af gåpåmod så tror ikke på at hun sådan lige er til at skræmme.

Det vildeste hun vil gøre, tror jeg, er at gø når det virkelig brager løs ...

Men vi får se :o)

Under ingen omstændigheder vil jeg lade hende være alene hjemme ... No no.

• #72   30. dec 2008 Søren: Det er ikke nogen nem løsning for mig.
    Det er nødvendigt som Jeanette har være så sød at skrive :o)

Daisy er helt væk i sin angst nytårsaften og det er bestemt ikke blevet bedre efter vi bor midt i centrum hvor der bliver skudt helt vildt meget af.
    Så hun kommer i hundepension langt ude på landet hvor der er stille (eller mere stille ihvertfald)

Det jeg mente med at jeg ikke ville forlade min hund nytårsaften, mente jeg at jeg ikke ville lade den være alene hjemme.

• #73   30. dec 2008 Jeg har siden i søndags givet Sascha beroligende piller fra dyrhandleren .. Indtil videre kan jeg mærke at de allerede virker på hende . Hun er meget træt og faktisk i dag da der blev skudt af stirrede hun bare ud på det - de andre dage har hun gøet og rystet lidt. Jeg havde ellers også planlagt at hun skulle have Dr. Bachs nødhjælpsdråber, men dem dropper jeg for i år.

Det skal også lige siges at det er Saschas første nytårsaften.

Og jeg kunne aldrig finde på at lade min hund være alene sådan en aften, så hellere finde en pension som selvfølgelig måske koster dyrt - men det er jo også ens hund altså smiley

• #74   30. dec 2008 Jeg tror ikke folk ved hvad det vil sige og have en hund som er panisk nytårsaften,hvis de ikke selv har en..

Tyson,er panisk og mega bange,ryster vildt meget,puster en del,gemmer sig,halen mellem benene,prøver at grave sig ud..

Nu hvis vi er ude og gå tur og en fyr af langt fra os,trækker han sindsygt meget,og vil bare hjem,kigger sig omkring ryster,halen mellem benene.. var han løs stak han af..

Vi har fået noget ved dyrlægen som er mod angst som vi har givet i to dage nu,det bedøver ham slet ikke..

Mod angst hedder Apozepam og det der bedøver ham er Plegicil..

Så vi håber at det har en virkning i morgen...
    Næste år kommer de begge i pension,da det klart der det bedste for vores,vil ikke se på at min hund har det så skidt og er mega bange.

De er begyndt at fyre af ude ved os nu,og det er bestemt ikke sjovt at se,alle lyde påvirker ham her i dec,lige så snart at de begynder at fyre af.

Så jeg kan ikke forstå hvorfor,folk ikke vælger en pension eller at give piller hvis deres hund er lige så bange for det skidt som vores tyson er.

• #75   30. dec 2008 Jeg er så en af de der tosser,der før i tiden,tog imod folks hunde i pension til nytår smiley

Kan så fortælle,at det jeg har oplevet er hunde,der slapper af..

Hundene får lækre guffer omkring midnat.. Musik kører på en højere styrke end normalt og lyset er tændt..

Samt man går stille rundt blandt hundene,sidder og nusser,med hver enkelt..

I hvert fald der hvor jeg har været..

Så for nogen hunde,er det klart bedre at komme på landet og ikke være skræmt fra vid og sans

• #76   30. dec 2008 "Mod angst hedder Apozepam og det der bedøver ham er Plegicil.. "

Apozepam= stesolid.....

Jeg er pædagog, så jeg KENDER stesolid........*GGGGG*

• #77   30. dec 2008 Diazapam har fie fået tidligere og det er også et stesolid produkt, hun fik dog kun ½ dosis af det foreskrevede.

Vi kunne lege hele aften og dagen efter var der intet at mærke på hende mht. træthed/sløvhed

• #78   30. dec 2008 tyson er ikke brdøvet som andre beskriver,så derfor jeg ikke tager det på samme måde.. han skal kun 1/4 pr. gang 2 gange om dagen så en halv pr. dag.. og det gør ham ikke sløv.. vi leger og han opfatter alt.. men er lidt mere rolig..

• #79   30. dec 2008 Har læst på nettet at stesolid er stærkere end Apozepam.. og at de hellere vil give hunde Apozepam, end stesolid .

• #80   30. dec 2008 Jamen, Apozepam ER Stesolid. Ligesom Diazepam er det:-)) Og styrken må komme an på styrken på pillerne og dosis, så vidt jeg har fået at vide:-)

• #81   30. dec 2008 Fra netdyredokteren

Hvilke typer medicin findes til angste hunde?
    De fleste typer medicin, som kan anvendes i forbindelse med Nytårsaften er receptpligtige. Din dyrlæge skal, med baggrund i kendskabet til din hund, vælge medicin og dosering. Det skal understreges , at man ikke skal anvende medicin til mennesker, da det kan have en helt anden effekt på hunde.

Der findes mange forskellige måder at behandle hundes angst for fyrværkeri:

En type angstdæmpende medicin indeholder clomipramin. Medicinen har en indkøringsperiode på mellem 2 og 4 uger, før den maksimale effekt kan ses, og det anbefales derfor at starte behandling i løbet af efteråret. I behandlingsperioden anvendes lydterapi med CD og de skud, som kommer i løbet af december som tilvænning.
    En anden type angstdæmpende medicin indeholder stoffet apozepam. Det virker ikke fremmende for indlæring, men er udelukkende angstdæmpende. Denne type gives typisk i december måned alene eller i kombination med sløvende medicin.
    Sløvende medicin indeholder oftest acepromazin. Dette lægemiddel er det mest udbredte til behandling af nytårsangst hos hunde. Det skal dog understreges, at det ikke har nogen angstdæmpende effekt, og at hunden derfor stadig er bange nytårsaften. I nogle studier hævdes det, at acepromazine skærper hørelsen, og derfor anbefales det, at man bruger det i kombination med angstdæmpende medicin, f.eks. apozepam.
    Endelig findes en række fodertilskud (f.eks. Zylkene) og naturlægemidler (f.eks. Serene Um), som anvendes i forbindelse med angst for nytårsfyrværkeri. Den nyeste forskning har vist effektive behandlings resultater ved brug af duftferomonerne DAP, som hunden vil forbinde med en tryg tilværelse. Alt efter intensiteten i afskydning af fyrværkeri i december kan man vælge at behandle hele december måned, men for at opnå fuld effekt skal hjemmet være behandlet minimum 14 dage før Nytårsaften.

• #82   30. dec 2008 Lige nu skyder de af her, så man skulle tro det var nytårsaften.
    Min gamle hund er ligeglad, og den unge har gøet lidt af det. Indtil jeg sagde et skarpt nej, så nu sover han og hørere det ikke

• #83   30. dec 2008 Jamen det er jo bare fedt, maj-britt.. Men sådan reagerer alle hunde desværre ikke...

• #84   30. dec 2008 Nej det ved jeg godt, har selv haft problemet med den gamle hund. Det tog 3 år at lære hende, det ikke er farligt

• #85   30. dec 2008 Her havde vi ingen problemer de første 3 år, de er først kommet efter at bomberne er blevet så populære

• #86   30. dec 2008 Det skulle forbydes at sælge det før jul. Mellem jul og nytår og så slut, men det kan vi nok ikke få indført

• #87   30. dec 2008 Nej desværre nok ikke:-(

• #88   30. dec 2008 Jeg ved DKK har prøvet at gøre noget ved det

• #89   30. dec 2008 Ja men, jeg tror desværre bare ikke det slår igennem

• #90   30. dec 2008 Victor får en sovepille, alt andet ville være dyreplageri mod ham. Han er så forfærdelig bange, og dyrlægen synes også at det er det bedste for ham. Vi har heller ikke købt noget fyrværkeri, for vores hund, er heller ikke den eneste i nabolaget der er bange. Jeg forstå ikke at dem der har hunde der er agst for fyrværkeri, køber noget.. Jeg er lykkelig på Victors vegne, at han kan få lov til at sove nytår væk, istedet at være bange en uge efter.. Og JA, det var han! Han turde ikke gå uden for døren en hel uge efter..

• #91   30. dec 2008 Vi beroliger dem ikke, de har været ude og har ikke rigtigt reageret på fyrværkeriet. Og nu da vi bor i Århus er der jo en del af den slags så vi har valgt ikke at bedøve dem...
    Derudover har vi dem herhjemme, passer også en 3. hund så de er nok optaget af at lege når den tid kommer

• #92   30. dec 2008 Det er nu altså heller ikke os alle, der doper vores hunde.. Min er ikke dopet.. hun får dulmet nerverne.. vil hun lege med sit legetøj, gør hun det.. Vil hun tygge i ben gør hun det.. Hun slipper bare for at have nerverne siddende uden på pelsen..

• #93   30. dec 2008 Didde:

Det er så nemt at sige. Hvad ville du gøre, hvis du ikke javde mulighed for at aflever dine hunde, eller selv tage dem med og opholde dig et sted, hvor der ikke var fyrværkeri? Lade dem være rædselsslagne?? Har du nogensinde stået med en hund, som var så rædselsslagen i mange timer at den bare skreg og rystede????

• #94   30. dec 2008 Mette, du snakker for døve ører.. Folk, der ikke har oplevet sådanne ting, kan ikke forstå os andre.. og kommer ikke til det før de selv står i situationen, hvilket vi jo bare kan håbe de ikke kommer til...

• #95   30. dec 2008 Jeanette:

Ja, jeg opgiver også....... Jeg har gået rundt og grædt fordi min hund var så skrækslagen. Jeg ANEDE ikke mine levende råd. Siden dengang blev han beroliget hver nytårsaften..... Ikke om jeg vil udsætte hverken mig selv, hunden eller andre for den grimme oplevelse....... Han STOD med hovedet ind i væggen i en mørk gang og skreg højt......Fandeme nej!!!

• #96   30. dec 2008 Nej, det skal de heller ikke udsættes for..

• #98   30. dec 2008 Jeanette: Jeg har ikke oplevet det men forstår det altså godt.
    Hvis der for mig er et andet alternativ end at dope min hund vælger jeg selvf. dette ligesom I ville have gjort havde i alternativet.

Vi gør alle hvad vi mener er bedst for vores hunde.

Hvis jeg finder ud af at Kia bare slet ikke magter det her nytår, så vil hun fremover komme ud på landet nytårsnat (jeg er heldig at have dette alternativ. Det er ikke en pension (selvom jeg kalder det det) men et privat hjem hvor hun føler sig tryg og har sin egen plads i køkkenet sammen med ejerens egne hunde).

Havde jeg ikke haft det alternativ så ville hun have fået noget angstdæmpende. På Kia vil noget bedøvende ikke virke hensigtsmæssigt da hun vil gå i panik over ikke at kunne kontrollere sin krop så derfor er dette ikke et alternativ :o)

Jeg er sikker på at de der bruger medicinen bruger det i hundes bedste interesse :o) Og hellere dette end at hunden er rystende bange, Det er sørme synd.

• #99   30. dec 2008 Jeg oplevede det så på en anden måde. Jeg havde en korthåret hønsehund der var rædselsslagen for lyde. Bare et klik med en kuglepen, så gik han i spåner.
    Men der blev fyret et heksehyl af i gården, min hund var inden døre, og han sad i 6 timer og stirrede ud i luften. Jeg kunne overhovedet ikke komme i kontakt med ham. Kl. 2 om natten tøede han endelig op, men føj for en oplevelse

• #100   30. dec 2008 Sanne: ja men man kan vælge naturmedicin, der er de ikke dopet.. Luna er ikke skæv eller rundtosset eller noget.. Hun slapper bare af..

Jeg kan godt forstå at man ikke vil have en hund, der bare ligger mere eller mindre bevidstløs.. Men at folk dømmer en for at hjælpe sin hund bliver jeg altså godt harm.. nej p*ssesur over..

• #101   30. dec 2008 Ja, jeg blev så nødt til at gøre min golden helt bevidstløs med en STOR dosis stesolid og plegicil...... Jeg så simpelthen ikke anden udvej. Det gjorde dyrlægen heller ikke.
    Indtil jeg fandt dette natur noget, som jeg brugte de sidste par år. DET var guld værd:-)

• #102   30. dec 2008 Jeg synes det er godt der findes midler så hunden er sig selv. Det jeg oplevede med plegicil var væmmeligt

• #104   30. dec 2008 Didde: sådan lyder det bare ikke.. at du respekterer andres beslutninger.. Men fair nok, hvis du gør *S*

Og Søren, det kan jeg kun tilslutte mig:-)

• #105   31. dec 2008 Mete og Jeanette og Luna
    Vi doper heller ikke vores han for det angstdæmpende som han har fået i et par dage nu,hvor han er sig selv og kan lege,tygge ben osv.. men ser jeg fx. i aften at han begynder at bliver anderledes ja så vælger jeg at give ham noget så han sover nytåret væk..
    For sidste år var et helved,at have sådan en hund som er panisk og man ikke kan komme i kontakt med og som bare sidder og er helt vildt skrækslagen og gemmer sig under sengen,puster,prøver at grave sig ud(vi har træ gulve)for at flugte,tisser indenfor og hyler. det er sgu ikke sjovt..
    Men næste i det nye år vil jeg undersøge hvad der er af pensioner på landet,for det kræver at der ikke bliver fyret noget af,og at man heller ikke kan høre at andre fyre noget af,for vil ikke have min hund skal være mega bange i en pension.

• #106   31. dec 2008 Tyson-Draco*Fyrværkeri KUN nytårsaften tænk på dyr

Jeg forstår dig så godt. Jeg er bare lykkelig over at jeg ikke har de problemer lige nu:-))

• #107   31. dec 2008 Mette kan jeg godt forstå..
    Men vi har været heldige i år,der har kun været 4 brav indtil vidre sidste år var der mange som skød af dagene op til.. så håber smiley at de kun skyder af fra kl 23-01 og så er det helt slut.. man kan have lov at håbe smiley

Men godt nytår til jer alle,vi vil snart i hundeskoven..

• #108   31. dec 2008 Ja, jeg var på marken med hundene. Der blev skudt en del nede ved stranden og alle 3 hunde var bedøvende ligeglade:-)
    Så vi vil en tur i Hedeland om lidt og krudte dem af:-)

Godt nytår til jer alle:-)

• Lars Z
    Lars Z Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 5
    #109   31. dec 2008 Simba har inhaleret en dejlig lunken juleøl, og sover sødeligt igennem alt den larm, vågner igen imorgen tidlig og er klar til et nyt år.
    Han er selvfølgelig blevet foderet af og luftet godt inden øllen, og den ene gang om året sover han i soveværelset.

Godt nytår.

• #110   31. dec 2008 Lars Z

Det er sgu den bedste løsning jeg indtil nu har set!! *GGG*

• Lars Z
    Lars Z Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 5
    #111   1. jan 2009 Linda T

Hvad kan jeg sige.... Det virker.
    Vi har prøvet med piller fra dyrelægen, der gik op imod 2 dage inden han var normal igen.
    Han fik en øl igår, inden gæsterne kom. Idag er han frisk og fræk som altid.

• #112   2. jan 2009 jeg gav tyson piller fra dyrlægen det bedste jeg længe har gjort det for han også næste år..

Han var sig selv,ikke bedøvet,han spiste to kræft ben,søgte efter guffer(indenfor) vi legede en del med hundene.. man kan næsten sige at det var hundenes aften smiley vi var jo hjemme ved dem,og de fik alt opmærksomheden den aften..

Dejlligt at se at tyson to det stille og roligt,men stadig var vågen og kunne bevæge sig og reagere på hvad vi sagde var faktisk normal uden at være bange..

• #113   2. jan 2009 Tyson-Draco, hvad var det for nogle piller?

• #114   2. jan 2009 han fik 1 Plegicil på 10mg og 2 Apozepam på 5mg 4 timer før ønsket efekt,han fik dem ved 16 tiden..

Før han begyndte at være bange.

Skal siges at han har fået 1/4 Apozepam i 3 dage før nytårsaften,for at gøre ham mere rolig.

Kommentér på:
Hund + Nytår = Hvordan gør i ?

Annonce