Coton de tulear - pels og størrelse Coton de tulear - pels og størrelse
Hejsa.
Vi i familen har siddet og kigget efter en ny vuffer og har "enstemmigt vedtaget" at den næste skal et par numre ned i størrelse og være en Coton de tulear.
Her efter et par hundrede billieders kiggen senere, har vi lagt mærke til at pelsen på racen varierer en del. Ikke så meget farven men mere længderne på den. Nogle har en lang glat pels (Sikkert efter en omgang børstning) Imens andre har en pjusket, vamset og lidt krøllet pels.
Er det fordi nogle vælger at klippe dem, eller er det bare fra avl til avl, det varierere.
For os, ser det ud som om at nogle er klippet og derfor får denne lidt korte vamsede pels.
Vi har ligeledes besluttet at det skal være en hanhund. Men hvad med størrelsen, varierer den meget fra hund til hund ?
Mvh.
Lars D.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Hannerne skal veje mellem 5 og 7 kilo, men der er desværre en tendens til at avle dem lidt for store i dag. Derfor er det også vigtigt at se på størrelsen af forældredyrene.
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 314
sep 2007
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Er det det mere krøllede look i er faldet for kunne i kigge på bolognesen - den har mange af de samme kvaliteter som coton'en
Ellers håber jeg i finder jer en skøn coton
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 314
sep 2007
Men mht filtrer, så har jeg aldrig haft store problemer. Hun har heller ikke den tykkeste pels.. det hælper lidt.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
jan 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 182
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 182
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Vi havde to på salon i dag. En tæve med en meget vattet pels og den var klippet, men alligvel var den rigtig filtret! Den fik en klipning, som hedder Bamseklip, og der er rigtig sødt! Tror den har 4 cm over det hele på kroppen.
MEN den anden cuton, som var en han, havde den nemmeste pels at holde, den kunne redes ud og var ikke så filtret igen, og han var i fuld pels.
Så man kan intet sige om pelsen før hvalpen er voksen og med fuld pels, ellers må man få den bamseklippet i en længde man ønsker og man ved man kan holde..
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 10
Mht. forskel i pelsen, har jeg også erfaret at det er MEGET forskelligt fra hund til hund. Alfred's onkel bliver konstant klippet, da hans pels er tyk, krøllet og filtrer meget. Hans tante bliver kun klippet, fordi ejerne ikke gider passe pelsen, og Alfreds søster har den smukkeste pels....men den bliver også klippet af :o(
Jeg synes det er synd, at man som ejer af en coton klipper sin hund, fordi man ikke gider pelsplejen Og så tænker jeg: Hvorfor så købe en plejekrævende hund? Jeg ved godt, at der er mange hundeallergigere, som køber den type hund, da de ikke har så mange racer at vælge imellem.... men alligevel: Hunden er jo avlet med den smukke smukke pels, og jeg mener det er ærgerligt, bare at klippe den af, fordi man ikke gider.
Hvad siger I andre?
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 24
Jeg tænker på at købe en malteser, Coton de tuléar eller en af de andre små hvide hunde. Jeg ville vælge at klippe den kort, da jeg synes den korte er pænest og det er bedre for hunden. Bare fordi at der er nogle latterlige regler for hvordan de 2 nævnte racer pels skal være hvis man feks. skal bruge dem til udstilling, Jeg vil kalde det til grænsen til dyre plagerig. Prøv tænk hvor hårdt det må være, og som nogle også nævner så kan der komme til at side sten, grange og den slags.
Det er da synd for hunden..
Coton de tulear - pels og størrelse