3.496 visninger
|
Oprettet:
Imod BARF... {{forumTopicSubject}}
SIg mig..
Jeg kan slet ikke se det fantastiske i BARF. Tvært imod..
Er jeg den eneste der er stærkt imod det...??
Er der nogen her der fodre med det, og hvorfor??
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.423
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Med råfordring er hun symptom og medicinfri.
Hvorfor er du imod det?
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.638
okt 2007
Min kat for fx. tørkost og trives på dette :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
aug 2007
nov 2006
Hun var aldrig mæt, for hun ville IKKE spise hendes tørkost. Om så hun ikke fik andet, valgte hun at sulte sig, trods flere forskellige slags.
Hun var rastløs, svær at træne med og havde maveproblemer.
14 dage efter vi begyndte at barf'e fra Dansk Barf Center, havde jeg en glad og tilfreds hund..
Hun begyndte at ville arbejde lidt for maden, så hun blev meget nemmere at træne med.
Det er bare et meget lille udpluk, af mine fordele :o)
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 160 Svar: 484
Desuden Synes jeg ikke man symbolisere lederskab ved at lave mad til sin hund flere timer om dagen
nov 2006
Men at der er gået mode i det ?
Hvad er der galt med at ville sin hund det bedste (Det ejeren mener, er det bedste)?
Det vil vi alle vel.. Barf eller ej..
aug 2007
hehe det var nu mest ment som en spøg
okt 2007
Og hvad så når hunden ikke kan tåle tørkost? Min kan ikke tåle tørkost ligemeget hvor kvalitetsmærket det så end er ... Hun kan ikke tåle lagermider, kornprodukter, and, kokød og svinekød etc....
okt 2008
Det er da heller ik natur for dyret at blive neutraliseret eller vaccineret....
Men det er det vi vælger til hunden fordi det er det bedste.
det er heller ikke naturligt for hunden at dens mad er død når den bliver serveret osv.....
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 145
-vo fodre med royal canin og det har gjort min hunds allergi er forsvundet
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Min hund fungerer fortrinligt på tørkost og jeg synes umiddelbart, at det virker lidt som en videnskab at barfe, så hunden får alt det, den skal have. Men indrømmer, at jeg ikke har sat mig ind i det. Og eftersom min hund fungerer fint, så orker jeg det ikke.
mar 2006
Jeg bruger 30 sek om dagen på fodring, ikke flere timer.
Du har dog ret i at man skal vide hvad man propper i sin hund, og jeg ville aldrig anbefale at man bare kastede sig ud i det inden man satte sig ned med en bog for at afdække hvad hunden har behov for og hvordan man dækker det
nov 2006
Flere timer om dagen ?
Kender du nogen der barfer ? Jeg bruger ikke mere tid på det om dagen, end det tager for dig at åbne din foderspand, dosere og hælde op.
Men nu har jeg også frosset det ned i portionposer..
mar 2006
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.917
men overskuer ikke det arb der skal ligges i det.. men får jeg køs hjem, ben, indmad, kylling, kanin, så får det det, da jeg ved de nyder det.. og ja nogle gange får de også en gullerod at tygge i, så får de da lidt grønt.. he he..
men når jeg kigger på billeder af før og efter på hunde med total allergi der er kommet på barf, så er jeg overbevist på at det virker...
okt 2008
aug 2007
jeg tror michelle mener at man tit ser folk søger efter kød osv, mange henter større potioner kød rundt om i landet , det tager jo tid, desuden skal kødet pakkes om, hunden skal vel også ave grøntsager og tilsætningvitaminer i forbindelse med BARF?
Jeg ved godt man kan købe BARF igennem BARF centeret omkring i landet i dag potioner, det er jo nemt
maj 2005
men hmm jo vi kunne da nok godt prøve med en levende kanin eller kylling, så skal hunden selv fange den..... men hmm så vil du jo kalde mig dyremishandler bagefter.......
nov 2006
aug 2007
nov 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 53 Svar: 169
okt 2008
JEg prøver at forstå det
okt 2007
Michelle: Hvad ville du gøre hvis du havde en hund der var allergisk overfor tørkost?
nov 2006
Jeg har valgt, at klare mit med grønsags-og frugtpulver...
aug 2008
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.726
Hvorfor?
Fordi jeg synes det lød spændende den gang.
Hunden får noget forskelligt at spise hver gang. Skal arbejde lidt med ben osv.
Fordi min hund var kræsen den gang vi startede på det.
Var grim i pelsen.
Nu er hun blevet gladere og sundere at se på.
Ikke fordi jeg er så fanatisk og ikke tror tørfoder er godt nok.
Hunde er forskellige og lige min hund trives bare bedst på det hun får nu. :o)
Jeg er glad for at fodre på den måde, og tror altid jeg vil gøre det med mine hunde når de er fyldt 1 - 1½ år.
Før tør jeg ikke da jeg er bange for at fejlfodre i voksealderen.
Ikke at det ikke kan lade sig gøre. Der er mange der lader deres hunde vokse op på råt, men jeg tør nu ikke :o)
okt 2008
Men jeg kaster ikke med mudder.. Jeg prøver at forstå... Hvad nu hvis i fandt ud af at jeres hund led af sukkersyge eller nyreproblemer...? Så skulle de jo have diet fodder? eller findes der også BARF fodder mog det
maj 2005
og din hund vil elske dig for det hvis du prøvede.....
www.barf.dk
aug 2007
spøg med det er gået mode i det , mange kaster sig ud i det, men efter kort tid vender de tilbage til deres alm foder -
nov 2005
jun 2007
Følger: 44 Følgere: 41 Hunde: 2 Emner: 100 Svar: 1.191
barf er jo ikke en nyhed på marked, men det er tørkost derimod. det har "kun" eksisteret i 60 år og inden da fodrede man med resterne fra det man slagtede. man kan også se de grønlandske hunde bliver råfodret.
i lande som tyskland er det næsten 30 % af hundene som får råt og længere sydpå kender de næsten ikke til tørkost. vi er bare blevet informeret og påduttet tørkost fordi vores dyrelæger sælger det (det er kun få steder i udlandet at de gør det.)
så når for skriver at de ikke tror det virker, syntes jeg det er forkert udtale, da det igen kun er en fodringsmetode.
maj 2005
aug 2007
lige præcis det er indivuelt fra hund til hund, men en årgang var der bare mange der skiftede til at BARFE, nu er det gåët lidt af fløjten igen
vælg det du finder bedst til din hund
nov 2005
okt 2007
Det gav også sig selv ved at hun holdt op med at spise, måske fordi hun vidste at hun blev syg af det?
Jeg kunne vælge at aflive hende eller jeg kunne vælge at give hende noget mad hun kan tåle ... Efterhånden som jeg lærer mere og mere om råfordring jo mere fascineret bliver jeg af det. Men er ikke religiøs desangående :o)
Jeg ser bare at hun hund trives og har fået en ny chance for et godt og langt liv. I øvrigt kan jeg se en forskel i hende generelt og hun er på alle punkter mere harmonisk nu end hun var før :o)
Min kat spiser det rå hun har lyst til. Hun spiser altid først det hun kan af hundens mad inden hun vælger at gå til sin tørkost.
Ang. din kommentar omkring mad og lederskab vælger jeg at overse denne mere ller mindre da dette i mine øjne er en misforståelse fra din side :o) Så længe du som flokfører sørger for at flokken får nok at spise, om det er det ene eller det andet, jah så mister du ingen points i hundens øjne :o)
aug 2008
Spøg til side - hvad skal man give af tilskud, når man barfer?
mar 2006
Hvis der er tale om madintolerance kan et skifte til en anden type tørfoder også hjælpe. Det er et spørgsmål om at undgå bestemte ingredienser
8-11% af alle hunde forventes at have en-eller-anden form for madintolerance i løbet af deres liv.
93% af alle madintolerancer i hunde er forårsaget af oksekød, lam, kylling, æg, hvede, mælkeprodukter og/eller soja (chancen for at en hund er intolerant over for dem allesammen er meget meget lille).
4% af alle intolerancer er over for korn og/eller ris, som ellers ofte optræder som forbryderen i div tråde.
En hund på råt ofte vil udvise færre symptomer fordi der er flere fedtsyrer, men intolerancen er ikke væk - den er bare dæmpet.
Kilde: Hand M. et al., Small Animal clinical Nutrition, 2001
okt 2008
jun 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 1.657
barf kan gøre mirakler for ens hund..
men selvfølig kan det også skade andres..
okt 2008
okt 2007
Hvis en hund får diabetes giver du den diabeteskost og dette kan du gøre om det er rådt eller tørt mad den får.
Det samme med nyreproblemer. Så skal hunden have proteinfattig kost og dette kan du igen gøre om du fodrer med rådt eller tørt.
Det tøre er jo et eller andet sted lavet på baggrund i det rå så ingredienserne er ikke så forskellige :o)
I det rå har man bare muligheden for 100% at kontrollere hundens kost hvilket er svært om ikke umuligt med tørkost ... Og denne kontrol er meget vigtig for os med hunde der lider af foderallergi :o)
Jeg piller de allergener ud af Kias kost som hun ikke kan tåle og ellers spiser hun varieret.
Hun har ikke brug for de tilsætningsstoffer eller kornprodukter som meget tørkost desværre består af samt lagermider og deres ekskrementer.
Dog skulle der være kommet et nyt tørkostprodukt på markedet som skulle være 100% lagermidefrit og uden kornprodukter og andre unødvendige fyldstoffer. Og det skal Kia da prøve :o)
okt 2008
Jeg ønskede bare at få folks meninger, og det fik jeg
okt 2007
Michelle: BARF-princippet er jo udviklet af dyrlæger og ikke bare grebet ud af den blå luft :o)
B.A.R.F. er en forkortelse af ordene Bone And Raw Food (Ben Og Råt Kød) eller Biologically Appropiate Raw Food (Biologisk Afpasset Rå Føde)-
Disse begreber opstod i starten af 1990’erne, og foregangsmændene indenfor denne måde at fodre på er de australske dyrlæger Ian Billinghurst og Richard Pitcairn. Filosofien bag BARF metoden er ganske enkelt at fodre sin hund, så kosten efterligner, hvad en vild hund spiser i naturen.
Selvom din hund ikke ligner sine vilde forfædre udenpå, er dens fordøjelse og den måde, hvorpå den udnytter foderet til opretholdelse af livsvigtige funktioner, til vækst og reproduktion den samme som rævens, ulvens og andre vilde slægtninge.
Hundens fordøjelsessystem er fuldstændig lig med ulvens eller den vilde hund uanset hvilken race og størrelse din hund er. Hunden er en carnivore, dvs. kødæder. Ligesom ulven skal hunden derfor spise råt kød, som den primære ernæringskilde. Ude i naturen vil hunden også spise bær, frugt og grønt, hvis muligheden er der, så derfor er det også vigtigt at inkludere frugt og grønt i kosten.
Da hundens tarmsystem er forholdsvist kort, kan hunden bedre optage frugt og grønt, hvis cellevæggene er blevet findelt. Ude i naturen spiser de indholdet i byttedyrets mave, som mest består af græs, bær og lign. I maven bliver det nemlig delvist forarbejdet, og dermed nemmere for ulven/hunden at optage.
Det vigtigste er, at alt skal gives råt - især benene. De fleste stejler over brugen af kyllinger, for vi er alle blevet indoktrineret med aldrig at give kyllingeben til hunde. Dette er for så vidt rigtigt, da man mest har brugt kogt eller stegt kylling og ben herfra må aldrig bruges ! De splintrer. Dette gælder alle former for ben. Hvalpene fik kyllingevinger fra de var to uger gamle , først til at lege med og siden til at spise. Senere blev de så introduceret til grønsagsblandingen. Alle former for kød kan bruges, selv svinekød .Og husk at give indmad og fisk en gang om ugen.
Du kan læse mere om historien bag BARF på Dr. Ian Billinghursts hjemmeside http://www.barfworld.com/html/dr_billinghurst/meet.shtml eller i hans bøger om BARF http://www.saxo.com/dk/author/ian-billinghurst.aspx
mar 2006
jun 2007
et link der er troværdigt nok:-(
jeg har også allergihund og efter jeg så hvad det rå gjorde ved hende er min nye hvalp også kommet over på det med det samme.
(hendes billeder taler også for sig selv, lige som daisis)
okt 2008
jun 2007
jeg er glad for at der er så stort opråb om det, for var der ikke det, ville lulu ikke have været her idag. jeg råber også op om råforing, men det er igen fordi jeg vil prøve at hjælpe andre, så de ikke skal gå det samme igennem som mig.
det er meget frustrende at stå med en allergihund og ens dyrelæge ikke kan hjælpe mere. men efter jeg røg på råfodring har min dyrelæge sat sig mere ind i det, da hun jo med egne øjne kunne se at det hjælp.
og det var på den naturlige måde uden nåle og div piller hele tiden,
okt 2008
jun 2006
Michelle S
pris dig lykkelig at du har hunde der som det lyder er sunde og raske ,,og du ikke har været ude for at føle dig så hjælpeløs med din hund i dine arme..gåene ud fra dyre klinikken..
(jeg takker for der er barf for hunde ellers ved jeg ikke hvordan min hund siddene her hos mig idag ville have haft det)
jun 2006
tillykke dejligt at høre..:-))
aug 2008
Skal man ikke have en gigantisk fryser for at rumme maden? Og er det ikke dyrt?
I må undskylde mig mine dumme spørgsmål, men jeg aner intet om BARF
jun 2006
okt 2008
Og jeanne.. Hvor ser lullu fin ud... Er glad for det virkede på din hund (og andre hunde)
okt 2008
Nu vil jeg ned under dynen til dyrerne....
jun 2006
der er en barfgruppe herinde der kan du stille alle dine spørgsmål..
vil lige sige at jeg jo ikke kan sidde og vurdere om barf hjælper din hund da de jo alle er forskellige ..men det reddet min..
okt 2007
Jeg startede med at supplere Kias kost med rådt for at se om hun kunne lide det og det kunne hun :o) Udover fladfisk tror jeg ikke at jeg har fundet noget hun ikke gider at æde af det rå :o)
mar 2006
Jeg har en almindelig 3-skuffers fryser, hvoraf de to af dem indeholder Watsons mad. Når de er helt fyldt har jeg til omkring 3 mdr.
Man giver den voksne hund ca 2% af dens ønskede kropsvægt og regulerer alt efter om hunden taber sig eller tager på (ligesom ved tørkost). Jeg har personligt oplevet at min hund har større madglæde, men du kender jo din hund bedst.
aug 2008
Sanne: Jeg har jo oplevet, at når hun får rå okseben, så æder hun jo løs pr. omgående - det gør hun ikke med tørkost. Hun er sådan lidt, hun spiser for at leve, lever ikke for at spise...
Og så er hun som sagt ekstremt aktiv...
Kan du anbefale nogle specifikke fisk? (Har noteret mig det med frysningen). På forhånd tak
aug 2008
Marianne: Jeg er også dybt frustreret over at se, hvor lidt Luna spiser. Især fordi hun er til den tynde side. Kunne godt nok være dejligt at se hende være glad for at blive fodret. Tak for input
okt 2007
Fiskens fedtindhold
Fisk har den fordel, at det fedt, som findes naturligt i fisken, er sundere end de fedtsyrer, som findes i kød og mejeriprodukter. I fisk og skaldyr drejer det sig om de flerumættede n-3 fedtsyrer, som har en gunstig indvirkning på helbredet.
Magre fisk (mindre end 2 g fedt pr 100 g):
gedde, havtaske, hvilling, krabbe, kuller, kulmule, lange, lys/mørk sej, reje, rokke, rødfisk, rødspætte, rødtunge, sandart, sildehaj, skrubbe, søtunge, torsk, tun, østers
Mellemfede fisk (mellem 2 og 8 g fedt pr 100 g):
havkat, helleflynder, hornfisk, pighvar, skalle, skærising, slethvar, stalling
Fede fisk (mere end 8 g fedt pr 100 g):
hellefisk, laks, makrel, pighaj, sild, stenbider, ørred, ål, ålekvabbe
Fangsttidspunkt
Fedtindholdet kan variere afhængig af fangsttidspunktet. Der er f.eks. langt mere fedt i en sild, som er fanget i efterårsmånederne, end hvis den er gået i nettet om foråret. Derfor skal inddelingen blot ses som vejledende.
Sild er ofte på tilbud. Normalt køber jeg de fisk der er på tilbud og deler med Kia :o)
Det samme gør jeg med andet kød.
mar 2006
Watson vejer 9 kg og fodres som om han er 8 for at holde figuren da vi har et moderat aktivitetsniveau. Dagligt får han 120g kød/ben og 60g blendet grønt m lever (det er dog ikke alle der fodrer med grønt).
Jeg har selv brugt Mogens Eliasens bog "Raw Food for Dogs" da jeg startede.
http://k9joy.com/RaaHundemad/index.php
aug 2008
Jeg har noteret mig bogen og vil købe den, så jeg kan blive klogere. Tak!
Sanne: Tusind tak, jeg har taget dine oplysninger til mig og vil forsøge mig med de fede fisk.
Marianne: Jeg vil søge efter gruppen, for jeg synes, det lyder tiltalende og jeg har mod på det - især for min hunds skyld. Man kan vel også give noget råt som tilskud? Til en start i hvert fald?
jan 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 7
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
jun 2007
jul 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 130 Svar: 620
For mig var vejen til barf ikke lige ud af landevejen og det kan jeg høre på flere andre det ikke er eller har været bl.a i det her forum. Men så er det jo der man skal sætte sig ind i prod. og finde ud af hvad foderplan ens hund skal have for at det kører og give det tid. jeg brugte lidt over et halvt år før mit barf begyndte at køre derud af og siden har der ikke været 1 dag hvor det ikke fungerede
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.311
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Om det så er råt, hjemmelavet eller tøfoder.
aug 2005
Følger: 54 Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 405 Svar: 4.859
Jeg havde Shæferhunde den gang og de levede altså super fint af Kalun (komaver) kødbenmel, ris, grønsager, ben, madrester og vitaminer.
I dag bruger jeg tørkost udelukkende for nemhedens skyld - men jeg skal nok lade være med, at spørge mine hunde hvad de helst ville have ,hvis de selv kunne vælge, for det er jeg slet ikke i tvivl om :o))
jul 2006
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.311
BARF det eneste rigtige ¤PIA ¤ jeg skriver hvad jeg giver mine hunde og hvad jeg mener om det så moderne barf (bare ordet er ulækkert ! hvis man kan engelsk) men uanset, så kan du da ikke tillade dig at kalde mit indlæg åndssvagt, hvad bilder du dig da ind ........... mine hunde skal ikke æde råt kød fyldt med medicinrester - så er den ikke længere ..........
nov 2005
jul 2006
jul 2006
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
jeg har ikke fryserplads til at barfe, det ville simpelthen blive for dyrt, da jeg ikke kan købe stort ind, så derfor er Link på tørkost, og det trives han godt på
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 130
- Vi Barfer også og vi begyndte på det efter at vi så forvandlingen på vores venner pars Amerikanske Bulldog, den er 7 år og har fået diverse allergier af tørfoder og var begyndt at virker rigtig gammel, men så blev de anbefaldet BARF og nu fiser hun igen rundt og leger med Kato, som om hun var hvalp igen.
Jeg kan 100% forstå dem der ikke barfer, fordi de ikke har sat sig ind i det eller bare fordi de ikke tror det er godt for deres hunde.
Men jeg har aldrig snakket med en der Barfer, som har noget imod folk fodre med tørfoder. Men har derimod snakket med mange der tørfodre, der nærmest giver en, en skideballe over at man fodre sin hund forkert.
Så min opfattelse er lige omvendt.
jul 2006
feb 2008
B.A.R.F. er en forkortelse af ordene Bone And Raw Food (Ben Og Råt Kød) eller Biologically Appropiate Raw Food (Biologisk Afpasset Rå Føde
Det vil sige at vi fodre vores hunde med råt kød og ben istedet for tørføder.
Det kræver ikke enorm meget tid, blot lidt fryser plads og så skal du hver aften huske af tage kød op af fyseren, så der er mad til næste dag. Ikke besværligt for os ihvert fald =)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
At blive frelst i forhold til råfodring er ligeså stor en fejl som at være det i forhold til tørkost.
Man får en tendens til at få skyklapper på.
Derfor - jeg er både for råfodring (ikke nødvendigvis BARF) og tørfodring - det handler ene alene om, at man vælger rigtigt i forhold til de enkelte hund.
OG at man er kritisk med de produkter og sammensætninger, man vælger.
feb 2008
jul 2006
jun 2007
men råfodring er ikke mere besværligt and man gør det til. hvis man have det billigt ja så må man arbejde for det, ellers er der jo forhandlere der har gjort arbejdet for en og så koster det selvfølgelig også mere.
men for dem på tørt hved man også at man enten skal bestille over nettet eller i en anden butik end den man selv handler mad til sig selv i og har man en stor hund, kan det vel være lige meget om man slæber 15 kg tør eller råt med hjem af gangen.
fordelen ved det rå er også at man altid lige kan gå i supermarked efter en pakke oksekød hvis man er ude eller på ferie, der behøver man ikke pakke mad med.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
men for dem på tørt hved man også at man enten skal bestille over nettet eller i en anden butik end den man selv handler mad til sig selv i og har man en stor hund, kan det vel være lige meget om man slæber 15 kg tør eller råt med hjem af gangen.
------------------------------
ej det er nu ikke lige meget når man ikke har plads til at opbevare 15 kg råt, de kan jo ikke rigtig stå i en foderspand i bryggerset
:o)
jun 2007
jeg havde i starten en skuffe til min 8 kg hund, men der gik hurtigt sport i at hente gode tilbud og jeg har nu fået mig en kummefryser (og en hund mere) og ja der mangler altid plads:-)
feb 2008
- Kato får 1 kg om dagen, så vi skal bare købe ca. en gang om måneden =)
jul 2006
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.753
Jeg overvejer det når jeg engang har råd og viden om det..
mar 2006
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.753
jan 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 7
mar 2006
jun 2007
mar 2006
Nu er der så forskel på korn og glas idet det ene ikke nedbrydes af systemet overhovedet mens det andet optages i begrænset omfang. En hund kan ikke leve af korn nej, men at der er korn i en hunds kost er bestemt ikke det samme som at fodre med glasskår.
mar 2006
Kender du Ziwipeak? det skulle være det næste store hit. Jeg kender det ikke selv specielt godt, men overvejer det til feriemad.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Men jeg råfodrer, ikke efter nogen speciel religiøs overbevisning (mht metode, BARF eller RHM, jeg sammensætter selv hundenes kost) men fordi jeg er kritisk med hvad jeg vil putte i mine hunde, og fordi de hver især har nogle ting de ikke fungerer på hvilket gør det besværligt at tørfodre dem.
Om du fodrer med råt eller tørt er jeg sådan set ligeglad med, så længe du fodrer din hund bedst muligt, og tager større hensyn til dens trivsel frem for pengepungen.
Fx. da jeg tørfodrede ville jeg ikke fodre med korn og hvedeprodukter (det er kun fyld hunden ikke har glæde af alligevel men som stort set altid er det der er mest af), ingen animalske eller vegetabilske biprodukter da det kun er affald (ikke egnet til menneskeføde), ingen farvestoffer, konserveringsmidler o.l.
Dvs at det begrænser udvalget en del, da selv lovpriste fodermærker indeholder de ting.
Det foder Monique trivedes på, kunne Anna ikke bruge og omvent, så jeg begyndte at råfodre og har ikke i et sekundt fortrudt det.
aug 2006
Det eneste, vi egentlig kan måle på er hundenes trivsel og anlæg for ikke-arvelige sygdomme.
Der kan man jo sige, at i den tid, der er blevet udviklet tørkost og fodret med dette, er hundene blevet ældre. Der er også stødt sygdomme til - allergi er en af dem, og som er meget kritisk.
Om dette handler om foder eller om hygiejne, det ved jeg ikke. Jeg tror der er mange faktorer, der spiller ind.
Angående råfodring, så er der endnu ikke basis for at kunne vurdere, om det også generelt er godt for hunde og om de generelt trives og generelt får færre sygdomme.
Lige nu er billedet lidt spraglet - nogle sygdomme kan afhjælpes med råfodring, men desværre kommer der andre ting med i "købet". Ganske giver fordi, vi endnu ikke er i stand til at sammensætte en fuldstændig optimal kost i rå version.
Vi må erkende, at vi ikke ved rigtig meget. Når selv de kloge stadig er uenige om, om hunden er carnivor eller omnivor, så er det et stykke inden vi som privatmennesker får adgang til de vises sten.
Indtil da, må vi kigge på vores hund og afgøre det - og så håbe det bedste.
aug 2006
At bruge sin sunde fornuft er i dette tilfælde et meget meget vidt begreb :o)
Imod BARF...