{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Hjælp! opdragelse? {{forumTopicSubject}}

Vi er en familie på 5 der er så heldige at have en rigtig dejlig norrbottenspids! Han er nu næsten 9 måneder gammel, og han er fyldt med energi, er meget legesyg og rigtg kælen! Vi har ingen erfarignger med hunde før men vi har gået til noget hvalpetræning hvor det gik helt fint. Undtagen indkald.
Det er en af tingene. Chino vil helst ikke komme når vi kalder på ham. Vi er nogen gange nede på en mark hvor vi slipper ham løs. så går han rundt og snuser, graver og løber! han kommer da også for det meste tilbage helt af sig selv, og så får han nogen gode godbidder! så får han en tur mere, og han kommer igen. Det er jo helt fint for det meste, men andre gange er han helt umulig. han holder sig en mester fra os og er virkelig drillesyg! Han hopper væk fra os. Problemet er jo at vi ikke kan komme hjem. vi har stået nede på den mark i over 2 timer og prøvet at få ham hen til os. Hvis der pludselig kommer en hest er vi lost! så gør han af hesten og løber efter den. Hvad skal vi gøre for at han kommer når vi kalder? at han ikke bare flygter så snart han ser snoren.
Et andet problem er at han gør! rigtig meget! Vi har hørt at man kanlder hans race en 'gøende fugle jæger' eller noget i den stil. og det passer meget godt. vores naboer er trætte af at han ikke kan tige stille, og det er vi da også! Når han er ude kan han gø af skorstenen, fugle, eller vores buske.. Han står bare og gør. i lang tid! Når han begynder på det kalder jeg ham ind. eller kalder og kalder.. jeg løber så han løber efter mig.. Hvis vi sidder en fredag aften og sidder og ser fjernsyn kan han også godt bare stille sig op og gø. Det kunne sagtens være fordi han mangler opmærksomhed når vi bare sidder og ser på det kedelige fjernsyn som han alligevel ikke forstår smiley vi sidder da også tit og klør ham på maven eller leger med en bold eller tov eller leger snuselege mens vi ser tv, men han gør alligevel. også når vi prøver at træne. jeg har prøvet at lære ham 'stille', skælde ham ud, lukke ham ude af rummet, give ham opmærksomhed og rose ham når han er stille og give godbidder. men det hjælper ikke! hvad gør vi for at han bedst lære at holde op med at gø så meget? s:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! opdragelse?
  • #1   21. jan 2009 Min hund (Bob) ville heller ikke komme i starten. Men så fandt vi en fløjte frem, og så gik min mor og jeg ud og trænnede med ham. Så fløjtede vi og så kom han løbende hen til os, og så fik han selvfølgelig hel vildt meget ros og godbider. Så hver gang han ikke kommer når vi kalder bruger vi bare fløjten og så kommer han i en fart.

  • #2   21. jan 2009 Ang indkaldet ville jeg lægge ud med at give ham sporline på når i er ude. Han skal ikke slippes løs før han har forstået indkaldet -både for andres og jeres egen skyld.
    Jo flere gange han slipper godt fra ikke at komme, jo sværere bliver det at lære ham at han skal komme hver gang;o)

    En mulighed er at lære ham indkald på fløjte. Ikke fordi fløjten i sig selv er bedre end navn/"kom" e.l. men fordi at man tænker væsentlig mere over det når fløjten først skal stikkes i munden, fremfor når man bare bruger navnet. De fleste har jo en tendens til at kalde 50 gange selvom hunden slet ikke hører efter.

    Ang gøen, så er racen en gøende race, og i skal ikke forvente at få en lydløs hund, men man kan godt lære dem ikke at gø hele tiden.

    Jeg ville ganske enkelt gå med ud HVER gang hunden er ude, indtil det fungerer. Når hunden begynder at gø, siger du stop/nej og tager hunden med ind.
    gøen = man får ikke lov at være ude.

    Med tiden skulle gøen gerne mindskes + at det gerne skulle kunne stopes ved at bruge stop/nej



  • #3   21. jan 2009 det lyder som en god ide smiley hvis han stikker af hvis der nu er nogen der ikke lige har fået likket døren godt nok eller hvis han læber hjemaf når han er fri på marken begynder jeg ellers også at skrige BIBIBIBIIBI og løbe indaf mod døren. det hjælper når han bare lige skal ind men han vil ikke komme på den måde.

  • #5   21. jan 2009 han har også en lang snor på nu efter den tur på flere timer, men vi vil meget gerne have ham til bare at kunne komme. snoren er jo også irriterende for ham.

    Vi kan ikke 'tage ham ind'. han stikker af. han løber bare rundt hele tiden og elsker fangeleg. han ved godt han gør noget forkert og han nu skal hentes ind. men vi prøver at sige nej, men det hjælper kun nogen gange. ellers gør han bare provokerende igen.


  • #6   21. jan 2009 han er bestemt ikke for træt til at gø XD det er når vi kommer hjem fra ture at det er værst. så er han helt oppe at køre og løber rundt over det hele og gør! jo længere jo mere oppe at køre er han.

  • #7   21. jan 2009 Nu er det jo altså en spidshund, og dermed en ret selvstændig hund, med sin egen meing om tngene.
    Så at forvente den bare lige sådan lærer at kunne gå uden snor ud over markerne er vidst lidt for optimistisk.

    Det kræver hårdt arbejde. Jeg vil anbefale at i melder til træning i en klub.


  • #8   21. jan 2009 vi ved der skal arbejdes! og vi gør det gerne. vi leder bare efter hvordan vi skal gøre det. vi syntes selv at vi har prøvet alt og han kommer da også for det meste. det ville bare være dejligt at vide at man havde en måde hvor han altid kom på.

Kommentér på:
Hjælp! opdragelse?

Annonce