17.068 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

hunde og mælk hunde og mælk

Da jeg hentede min hvalp, fik jeg at vide, at hun var vant til at få en underkop med mælk hver morgen.
Det fortsatte jeg med til en nabo fortalte, at man under ingen omstændigheder måtte give en hund mælk.
Jeg spurgte dyrlægen.
Hun sagde at det var helt OK og faktisk sundt for hunden at få mælk.
Ca 95% var vand men resten var letoptagelig kalk, gode proteiner, mineraler og vitaminer.
Det er laktosen (mælkesukkeret) de udvikler intolerens overfor.
Men de udvikler ikke intolerens, hvis de er vant til at få det
Voksne hunde må ikke få mælk.
Min hund er nu godt to år og får stadig sin mælk hver morgen.
Er der andre end min, der får mælk?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hunde og mælk
  • #1   14. feb 2009 Nej har hørt/læst at man ikke må gi hunde mælk.

• #2   14. feb 2009 Maria.
    Det var rart at høre.
    Jeg tror, det er meget udbredt, at tro, at hunde ikke må få mælk.

• #3   14. feb 2009 Jeg har altid hørt og troet at hunde ikke har godt af mælk og mælkeprodukter... Mine hunde får bestemt ikke nogen af delene.. :o)

• #4   14. feb 2009 Blckie får mælk i sin mad om morgenen og ind imellem får de A38:-)

• #5   14. feb 2009 Det er forskelligt ligesom med katte. Hvis ikke hunden viser tegn på at den ikke kan tåle det, gr det ikke noget, men mange hunde og katte - og enkelte mennesker - har laktose intollerance. Det vil sige at de mangler et enzym til at nedbryde mælkesukker (laktose) og kan derfor ikke fordøje det. Min hund f¨år da også af og til en skål havregrynsrester med mælk samt andre rester med mælk i og tåler det tilsyneladende godt. Men ligefrem at servere en skål mælk for hunden behøver man ikke.

• #6   14. feb 2009 Taget fra dyrlægevagten.dk:

Kan hunden tåle mælk?

Det bliver ofte blandt hundeejere diskuteret, om hunde kan tåle mælk. Der er faktisk hunde, som tåler mælk; mens andre ikke kan omsætte mælkeprodukter.

Hos mennesker kender man samme problem og her ved man, hvad årsagen er. Når mælken kommer ned i tyndtarmen, skal den nedbrydes for at kunne optages i organismen. For at det kan finde sted, skal mælken nedbrydes ved hjælp af et enzym, som hedder lactase.

Hvis dette enzym ikke er til stede, så vil hunden ikke kunne omsætte mælk, og man vil i mange tilfælde se, at hunden får diarré i varierende grad. Årsagen til denne type diarré er, at lactasemanglen medfører en sur reaktion i tyktarmen, hvilket medfører, at absorptionen af vand nedsættes.

Hvad kan jeg gøre?
    Hvis man fodrer med et lactosefrit foder, altså et foder uden indhold af mælk og mælkeprodukter, så skal diarreén høre op. Sker det, så er det mælkeprodukter, som er årsag til diarreén.

• #7   14. feb 2009 Havde en veninde hvis hund ikke kunne sove om aftenen hvis ikke den fik noget varm mælk.... Så når han begyndte at blive træt (så blev hans øjne røde), gik hun ud og varmede noget mælk til ham, ellers kunne den ikke falde til ro.

Mine har aldrig fået mælk, men de har både fået is og A-38.

• #8   14. feb 2009 Tusind tak skal I have for alle svarene.

• #9   14. feb 2009 Hvis man ikke får mælk, vil man jo ofte udvikle intolerans overfor mæklelaktosen.. Det er skam ikke kun hunde!

Der er mange voksne mennesker, som ikke har drukket mælk i mange år, og derfor ikke kan tåle det.

Det er det samme med hunden.. Som lille kan den tåle det, og hvis du så fortsætter med at give det, volder det ingen problemer.
    Hvis den derimod får mælk første gang (siden den pattede) som 5-årig, er der overhængende stor chance for at den ikke kan finde ud af at arbejde med det..

• #10   14. feb 2009 Det er jo netop det der er skrevet fra dyrlægevagten........

• #11   15. feb 2009 Man kan altså også udvikle laktoseintolerance selvom man drikker mælk. Men hvad skal en hund dog have mælk for? Kalk kan man give den ved at stikke den et ben i ny og næ. Der er ingen dyr der drikker mælk efter kønsmodning, så jeg ser ikke hvorfra idéen er opstået at det skulle på nogen måde være nødvendigt.

• Stine B
    Stine B Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #12   15. mar 2013 Min får havregryn og lidt mælk nogen gange, det er kun en hånd fuld gryn. Og han elsker det smiley

Kommentér på:
hunde og mælk

Annonce