{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

Hvalpe på unghund {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kammerat der har fået hvalpe i nat. Han ejer både far og mor og det var et uheld at hvalpene blev lavet.
tæven er godt et år gammel og der er selvfølgelig kommet hele 11 hvalpe ud af det.
Nu er det så jeg spørger om hun kan klare alle hvalpene?
Hvilket foder skal han give hende så hun producere nok mælk og ikk taber sig alt for meget?
Jeg er meget bekymret for både hvalpe og hundemor, og tænker på om man måske skulle aflive nogle af hvalpene så hundemor har større chance for at følge med?
Håber i lige vil hjæpe med nogle gode råd:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe på unghund
  • #1   15. feb 2009 Hvis man kommer i den uheldige sitiuation at tæven dør eller der ingen mælk er og heller ingen ammetæver er ,og så skal igang med flasken har jeg et par gode råd.
    Til jer som skal opflaske, køb nogle flasker i et supermarked, ganske almindelige baby sutte flasker, der er hullerne lavet og i den rigtige str.
    Der findes 3 forskellige str. huller den til vælling holder i jer langt fra, men de to andre der kan i prøver jer frem til hvorfor en der passer til jeres hvalpe.
    Men husk at rengøringen af flaskerne er nøjagtig det samme som til en baby, hold dem PINLIGE rene, da det ellers kan koste hvalpenes liv.
    Så de skal koges og skoldes efter hvert brug.
    Jeg kan varmt anbefale Espilaz til at flaske op med.
    Den 1. leveuge skal hvalpene ha fl. hver 2. time hele døgnet rundt.
    2. leveuge hver 3. time hele døgnet,
    3. leveuge hver 4. time og her kan man starte med at give fast føde og hvalpene kan begynde at drikke selv af en skål.
    And.g varme hos hvalpene så er det meget vigtig at de ikke fryser, da de så vil bruge alt for meget energi på at holde sig varme.
    Så uanset om man er moderløs eller har sin mor så skal hvalpene ha følgende varme grader.
    1. leveuge 29-30 grader.
    2. leveuge 26-29 grader.
    3. leveuge 23-26 grader.
    4. leveuge 23 grader.
    Det er en rigtig god ide at hænge en grise lampe op over hvalpene de 1. uger, mem huske at tjek temperaturen, så de ikke får det alt for varmt, læg en termometer i bunde af kassen, så har i styr over graderne.
    Har man moderløse hvalpe eller en tæve som ikke er så god til at slikke de små, ja så må man selv træde ind og få dem stimoleret til at tisse - lave og det gør man ved at gnide dem med en svamp E.L. på maven.s nederste del ,det udløser tis og pøller.

    ( hentet fra ame stue hjemmeside )




  • #2   15. feb 2009 Øv da smiley

  • #3   15. feb 2009 Line H

    I kan kontakte amme stuen , de ka evt hjælpe med en amme til nogen af hvalpene ...


  • #4   15. feb 2009 Han skal tilbyde tæven foder i kassen og rigelig med havresuppe med lidt sukker og også et æg i om dagen...Foderet skal være hvalpefoder af bedste kvalitet.... og så har ingen tæve mere end 10 patgter.... så een af hvalpene vil ikke få noget at spise når mælkebaren åbner... Hvis dette er den samme hvalp hver gang så vil den dø ret hurtig............
    Hvis din kammerart ikke har tænkt sig at hjælpe tæve hele tiden de første uger med at ligge hvalpe til og tilbude mad og drikke i rigelige mænhder....Så bliver hvalpene nioget forfærdeligt skravl og tæven vil ligne noget som der er løgn.... >Og til slut sp vil ingen fornuftig hvalpekøber købe en hvaklpe fra et sådan kuld......


  • #5   15. feb 2009 ville dog personligt ikke aflive nogen af hvalpene , men evt få en amme eller tage den hårde vej og flaske hvalpene også ..

  • #6   15. feb 2009 jeg vil prøve at give jeres kloge råd videre og må så håbe han tager imod dem. Er sikker på han ikk er der 24/7 hos morhund og hvalpe men det kan være hans kæreste er... ellers er jeg på barsel så kan jeg kører ud og kigge til dem et par timer om dagen mens han er på job.
    Det er nogle blandingshvalpe. moren er ren amstaff og faren er rott,staff og en form for bulldogblanding.
    Jeg kopiere jeres breve og sender dem i en mail til ham hvis det er i orden?


  • #7   15. feb 2009 Stakkels lille tævehund smiley
    Jeg synes han skal ringe til sin dyrlæge og få råd og vejledning! Og så synes jeg han skal overveje kraftigt at reducerer i det kuld! Enten som aflivning af nogle hvalpe, eller ved at finde en amme eller to der kan hjælpe! Det er både fysisk hårdt med så mange hvalpe (selv for voksende hunde), men da også et enormt psysisk press og lægge på en så ung hund!


  • #8   15. feb 2009 Ja det er ikk optimalt det ved jeg godt.. det ska så siges at han ikk vidste hun var gravid før for tre uger siden så han ku ikk nå at få en abortsprøjte til hende. han ku godt se hun var blevet lidt tyk men tænkte ikk videre over det...
    Tror desværre ikk jeg får ham til nogle af jeres gode råd, det lyder ikk sådan på ham


  • #9   15. feb 2009 Jeg villle også reducere i kuldet - han kommer garanteret ALDRIG af med 11 hvalpe som det ser ud nu- og slet ikke den blanding

  • #10   15. feb 2009 Han har sagt at han hverken skal tjene på hvalpene eller noget som helst og han vil kun sælge eller gi til folk han kender så nu må vi se hvad der sker. Rådene er givet videre og så glæder jeg mig til at komme ud og se de dejlige unger:-)

  • #11   15. feb 2009 Jeg håber dælme han tager sig sammen og gør hvad han kan for morèn og hvalpene i forhold til god kost til mor og tilskud til hvalpe .

    Uanset hvordan han vender og drejer det er det han`s ansvar , han burde have holdt hundene adskilt ved højløb , så var hun højst sandsynlig ikke blevet parret .

    Held og lykke og håber han får fornuft .


  • #12   15. feb 2009 Kan ikk gøre andet end give oplysningerne videre. det er ikke mine hvalpe så gider ikk ha skideballe for at prøve at hjælpe ham

Kommentér på:
Hvalpe på unghund

Annonce