{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

hvad gør vi nu -- lille du ???? {{forumTopicSubject}}

ja bølgerne går jo højt ind i mellem når vi diskutere tavle kontra ikke tavler - dkk kontra blandingshunde osv.. og enige bliver vi nok aldrig.. de fleste ved sikkert godt at jeg fortrækker ordnede forhold frem for kaos - og mange ved også der skyldes bitre erfaringer med at miste mine to elskede hunde alt for tidlige - grundet manglende styring i avl.

jeg har ved flere lejligheder forsøgt mig at spørge ind til hvad det er folk har noget imod tavle hunde - og ofte ender det egentlig ud i at de mere har noget imod dem som har tavlehunde..

men bare så jeg måske bare har en anelse mulighed for at kunne sætte mig ind i jeres tankegang - vil jeg gerne have afklaring på et par punkter som i må have gjort jer nogle overvejelser om siden i ikke bryder jer og begrebet stamtavle.


1. hvorfor er du imod stamtavler
2. hvad er alternativet.
3. hvis der ikke er et alternativ - hvordan vil du så sikre dig imod indavl - avelige sygdomme etc.
4. hvordan vil du sanktionere imod opdrættere der ikke avler på etisk vis - hvis ikke det styres centralt fra.
5. hvordan vil du sikre dig at der ikke blandes i racerne og derved risikere at avelige sygdomme går fra at være racespecifikke til at være et generalt problem blandt alle hunde
6. hvorfor har du valgt den race du har idag - og hvordan vil du i fremtiden vælge en hund der matcher dig - hvis du ikke kender til baggrunden på hunden.

ja sådan kunne jeg blive ved med at spørge -- nok fordi mit skræksenarie ville være at der ingen styring var i hvordan vi avler --

jeg er fuldt ud enig i at ekstrem avl er noget svineri. og at der endnu mangler at blive rykket ved nogle gamle forstokkede holdninger i forhold til hvordan vi opfører os som opdrættere.. men dette er jo ikke kun et problem i hundeverdenen.. prøv at se på hvordan vores landbrugsdyr har det og det holdningsskred der er igang her..

jeg har lidt svært ved at tage folk seriøst når de i samme sætning som de bander af en dkk opdrætters flotte resultater - sætter tænderne i en kylling skam avlet frem til at vokse så hurtigt som muligt og blive så stor at den ikke kan stå på sine ben - blot for at de kan spare 20 kr.. hvor efter de hælder mælk i kaffen, malket fra en super frem alvet kæmpe yveret malkeko. og til jul hygger sig med anden der er voldfodret for at den bliver så stor som mulig - nyder deres varme trøje - vævet af bomuld klippet af super får, der får udgravet deres røvhul og klippet deres haler af for at undgå mider der kommer fordi pelsstrukturen er avlet til at være for ekstrem...

nej verdenen er ikke perfekt -- og der er brådne kar...

der er mennekser der er en skamplet på hundeverdenen... men en verden uden FCI --- hvor ender vi så henne...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad gør vi nu -- lille du ????
  • #1   7. mar 2009 Bravo! :o)

    - Ja, det var bare det jeg vile sige, jeg er født DKK tavlesnob og det ændre sig ikke, så jeg kan "desværre" ikke svare på dine spørgmål, men jeg undres gerne med dig :o)


  • #2   7. mar 2009 OK til tavler - men lad os selv bestemme i hvilken klub... Hvis man er seriøs, som jeg mener jeg er - så kan man altså også være det (seriøs)uden for DKK.. :0) .., OG JEG KUNNE ALDRIG FINDE PÅ AT KØBE BURÆG ;0)...

  • #3   7. mar 2009 dorte -- er enig med dig -- kender vandvittig dygtige opdrættere i dru eks. men jeg har desværre ikke så meget fidus til de andre klubber -- nok igen fordi jeg har enormt dårlige erfaringer med dem. men det er jo så et bekendleses spørgsmål --- som ikke lige er det jeg fisker efter



  • #4   7. mar 2009 Jeg vil så bekende mig til at jeg altid vil tænke sundhed og super-temperament i.f.h. til avl - mine hvalpe skal bare være det bedste :0) - og jeg tror på at det kan lade sig gøre - også selvom jeg ikke er i DKK. - Og det er ikke fordi jeg har noget imod DKK.... men man er ikke nødvendigvis "idiot" fordi man er i en anden klub end DKK... ;0)

  • #5   7. mar 2009 Æææh... ?? - er det mig du skriver til?? Jeg er ikke imod stamtavler - hvem er det??

  • #6   7. mar 2009 Hundemutter, du mangler et spørgsmål:

    7 Hvorfor tror du, at en dyrlæge er i stand til, blot ved at se hunden, at afgøre om den er egnet til avl ?


  • #7   7. mar 2009 christel - mine spørgsmål handler ikke så meget om den engelske udsendelse og de esk de viste på hvad tavle avl kan bringe hvis folk ikke opfører sig ordentligt.

    mit indlæg handler om hvad vi skal gøre hvis alle de tusindevis af opdrættere der gør et kæmpe stykke arbejde en dag satte sig ned og sagde -- op i røven -- nu gør jeg som det passer mig..

    det jeg tænker på er --- hvad nu hvis vi kastede bolden op i luften uden at gribe den igen...


  • #8   7. mar 2009 hundebanden -- jeg kan godt se hvor du kommer fra -- meget godhjertet -- men specielt i forhold til spørgsmål 2 ja og også lidt 1. hvordan vil du registrerer de hunde som er syge og derfor bør neotraliseres.. vi kan vel godt blive enige om at når det gælder avelige sygdomme så er det sjældent et enkelt individ der bærer sygdomme - men ofte flere generationer -- hvordan vil du få en styring i disse

  • #9   7. mar 2009 hundebanden -- men er vi så ikke tilbage i stamtavlerne --- vi kan hurtigt godt blive enige om at folk der opdrætter burde have større samvittighed og at systemet som det er i dag har svaghede og mangler -- men som du selv siger - så bliver rom ikke bygget på en dag.. men derfra også til at mene at tavler er roden til alt ondt syntes jeg alligevel er langt.. jeg vil helst ikke tænke på koncekvenserne hvis de ikke var til stede.

  • #10   7. mar 2009 1. hvorfor er du imod stamtavler?
    Jeg er ikke imod stamtavler men jeg syntes det er syndt når folk går mere op i udseendet en temprementet.. Nårrh jo så kan det være at de går op i det men så er det jo også kun for værfe et godt eksemplar på udstillingen... Det jeg er imod er at jeg tit møder folk der ikke har plads til os der ikke går til udstillinger og sætter stamtavlen meget højt...

    2. hvad er alternativet...

    3. hvis der ikke er et alternativ - hvordan vil du så sikre dig imod indavl - avelige sygdomme etc. Det vil jeg måske slet ikke det er hammersyndt når man mister sin hund for tidligt på grund af hd ad eller alle mulige andre arvelige sygedomme... Men man mister måske også sin menneskemor eller menneskefar for tidligt for de blev blev ikke avlsgodkendt.

    4. hvordan vil du sanktionere imod opdrættere der ikke avler på etisk vis - hvis ikke det styres centralt fra. Det ved jeg ikke kan man ikke have dyrepoliti selvom man ikke har regristret hundene?(Hvis jeg har fostået det rigtigt;)

    5. hvordan vil du sikre dig at der ikke blandes i racerne og derved risikere at avelige sygdomme går fra at være racespecifikke til at være et generalt problem blandt alle hunde? Der burde være plads til både racehunde og blandingshunde ligesom nu bare man respeketerede hinanden selvom man havde forskellige meninger...


    6. hvorfor har du valgt den race du har idag - og hvordan vil du i fremtiden vælge en hund der matcher dig - hvis du ikke kender til baggrunden på hunden.?.. Jeg kan godt lide at prøve noget nyt og fremmet og ligge alt i det det er der sikkert mange andre der ikke kan så er det jo fint vhis der både er racehunde og blandingshunde...


    ps. Jeg er kun 12 så du bestemmer selv om du vil tage mig seriøs...


  • #11   7. mar 2009 Jeg har absolut intet imod stamtavler. Jeg ville rigtig gerne have haft en med tavle denne gang, men jeg har simpelthen haft så svært ved at finde den perfekte race, at jeg opgav. Faldt tilfældigvis over Meegò, som er lige præcis det jeg leder efter, og han er alt andet en renracet.

    Har altid haft blandinger, og har ingen dårlig erfaring med det. Dog tør jeg ikke længere købe dem i DK, da de jo er begyndt at parre de mest sindssyge racer sammen.


  • #12   7. mar 2009 HUndebanden- Lige præcis. Så nu tar vi chancen med en bette græker, og håber det bedste.

  • #13   7. mar 2009 Hmm. Jeg er ikke bare imod stamtavler fordi jeg nogen gange køber en med tavle fordi jeg skal bruge nogle bestemte egenskaber------
    Men eegntlig kunne jeg godt lege lidt med den tanke at alle som opdrættede bestemte racer ALDRIG var startet med dette----At vi om jeg må sige bare havde en slags urhund-----
    Nogle af de bedste hunde jeg har haft har været blandingshunde fra Christiania-------
    Men jeg har også haft fantastiske tavlehunde-----
    Jeg synes at min verden handler om større problemer end tavle eller ej-----Kunne godt tænke mig at mennesker gik lige så højt op i at deres medmennesker havde det bare nogenlunde rimeligt---Ar børn havde lov til at være børn-----uden sult eller voldtægt og mord----Som de går op i om der er tavle på hunden eller ej---


  • #14   7. mar 2009 Jeg tror da helt sikkert at der er rigtigt mange mennesker der gør begge dele....det er lige som bare to forskellige verdener *ss*

  • #15   7. mar 2009 *derimod så undgår man ret ofte indavl når det handler bla.hunde*

    Hvor skal man vide det fra? Hvem siger at man ikke netop laver indavl med blandinger? Man ANER jo ikke hvad der ligger bag? Når man køber med tavle, har man mulighed for at vælge indavl fra, hvis man ikke vil have det. Det har man ikke ved blandinger:-)


Kommentér på:
hvad gør vi nu -- lille du ????

Annonce