{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Hvorfor lige netop den... ? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Nu smider jeg lige et lille oplæg ud til debat...i en sund og pæn tone... smiley
Hvorfor har du/i valgt den hunderace, og hvilke tanker gjorde du/i dig/jer før der blev købt hund ?
Hvilke tanker gjorde du/i dig/jer omkring kønnet på hunnen ?


Jeg valgte Schæfer fordi jeg efter at have læst,søgt på nettet og snakket med kenneler konkluderede at det var den mest optimale race til mit behov. Jeg valgte så en tæve fordi de efter sigende skulle være bedst til børn, og så orker jeg ikke flere han-hunde.

Hilsen
Frederik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor lige netop den... ?
  • #1   2. feb 2006 Jeg er vokset op med hund , og har siden jeg flyttede hjemme fra ønsket mig en hund , tiden har så først været der nu 16 år efter ;o) så det er ikke et impuls køb. Chihuahua blev racen pga. min kæreste tildligere har haft en som blev hos hans x.. vi passer den ind imellem og så faldt jeg for racen , har ellers altid været mest til Boxer elle Colli , og da slet ikke små hunde ;o))

  • #2   2. feb 2006 Vil lige påpege, at Amstaff ikke er en kamphund medmindre den bliver opdraget til kamp. Den er en muskelhund, og ja en utrolig kærlig og flot en af slagsen ;o)

  • #3   2. feb 2006 Jeg valgte Fransk bulldog fordi jeg ville have en lille sej/stærk hund. Den er fantastisk i sit sind, rolig, loyal og tror selv det er en kæmpe hund. Blev en tæve fordi vi allerede havde planlagt at vi ville have en stor hund og det skulle være en han....
    Bullmastiffen blev valgt efter samme temp. som bulldoggen og kræver det samme, bare lidt mere mad... Ville have en hanhund fordi de er smukkest(synes jeg)
    Vi havde osse læst meget, undersøgt længe hvad hun passede til os og vi ramte plet ;o))))


  • #4   2. feb 2006 Glemte lige at begge min er hanner , løbe tid og hvalpe er ikke lige mig ;o)

  • #5   2. feb 2006 Jeg valgte en Border Collie, fordi jeg gerne ville have en inteligent hund, som er frisk på at træne og lære nye ting. Og da jeg et eller andet sted vidste, at min elskede hest (link fjernet) snart skulle væk fra vores verden, ville jeg få temmelig meget tid, til at træne og dygtiggøre min hund. Der udover har jeg i mange år deltaget i konkurrencer med min hest, dette havde/har jeg også planer om med min hund, der findes ikke noget bedre end konkurrencer til at motivere en til den daglige træning.

    Mht. kønnet, så betød det ikke så meget, jeg ser dog ulæmper ved begge... Tæven kommer i løbetid og hanhunden kan være distret når tæver er i løbetid.



  • #8   2. feb 2006 Jeg valgte min første hund, Cavalier, fordi jeg mødte en der havde racen og efter at have undersøgt alt om racen, mente det var en hund der passede til mig. Har bestemt ikke fortrudt!

    Min anden hund, gadekryds fra Grækenland, blev valgt ud fra at jeg havde arbejdet med de græske hunde igennem lang tid og havde set hvordan deres sind var. Da jeg så sad med Felix i flyveren skulle det bare være ham.

    Og jeg har ikke haft nogle problemer med at begge er hanner...løbetid osv er nok bare ikke lige mig :o)


  • #9   2. feb 2006 Jeg valgte en Flat Coated Retriever, fordi jeg godt kan lide dens personlighed, en altid lalleglad hund der aldrig bliver voksen, he he

    Og så er de dejlig nemme at træne med, hvis man forstår at arbejde med en blød hund.

    Kønnet er for mig ligemeget.


  • #10   2. feb 2006 hehe

  • #11   2. feb 2006 Jeg søgte oprindelig efter en ren Griffon, men endte med en blandning. Dog er det griffonen der træder mest frem.

    Jeg valgte den race, da de er specielle både i udseende og i temperament. De er ikke sprcielt egnet til førstgangs hundeejere, og det passede mig fint med en udfordring. Jeg gik kun efter en tæve, da jeg ikke gider det med hanhunde, dominans og løbetidskriller. (Og man kan ikke lave "trutter" på maven af en han ;o)


  • #12   2. feb 2006 Glemte at fortælle, at jeg hele mit liv har ønsket mig min egen hund, men da jeg var single og havde hest, synes jeg ikke at der var den nødvendige tid, da jeg så fik en kæreste tog det mig 4 år, at overtale ham til at vi skulle have en hund, behøver jeg at sige at han den dag i dag elsker Bobo-drengen smiley

  • #13   2. feb 2006 Nutella_ *LOOOOL*

  • #14   2. feb 2006 *LOOOOL* Nutella ... truuut truuut

  • #15   2. feb 2006 Nutella - *LooooL* trutter på maven ....:o)) nej det er nok ikke så fornuftigt at gøre ,o)

  • #16   2. feb 2006 For 11 år siden købte vores venner en Eng.
    Staffordshire Bullterrier, de boede i lejlighed
    og jeg syns racen passede utrolig godt til den
    måde de levede på...
    Racen er en handy lille sag, ingen pelspleje - kompakt,
    jeg kunne godt lide at det var "en stor hund i en lille krop"
    - Så allerede dengang svor jeg at jeg måtte eje sådan
    een en dag... Men sådan en kom bare først til at passe
    ind i mit liv for 2 år siden, og vi fik Freja som 7 mdr.
    Jeg fik ikke andre at vælge imellem end Freja, idét hun var en "brugt hund", der skulle ha' været aflivet...
    Med Batman var det anderledes, der var jeg solgt ved
    første øjekast, og der var ingen tvivl om at han skulle
    bliver her i huset sammen med sin mor...




  • #17   2. feb 2006 LOOOOOL Nej vel ;o)

  • #18   2. feb 2006 Barbara---->

    Cool kværn!!! :oP


  • #19   2. feb 2006 Jeg valgte til at starte med en schæfer, fordi jeg var vild med racen. Man kan ikke sige at jeg vidste specielt meget om racen, men kendte nogle schæfere, som jeg elskede!
    Da jeg så gik til træning i schæferhundeklubben med ham, så kom der nogen med den skønneste hvide schæfer, og så fandt jeg ud af at sådan en MÅTTE jeg bare have! Jeg kendte jo schæferens temperament, og alle steder, hvor man kunne læse sig til noget skulle de have samme temperament.
    Det vil jeg så mene, at de ikke har, men jeg er vild med den hvide, og skal absolut have en igen! Men jeg er nu også vild med welsh corgi cardigan ;o)


  • #20   2. feb 2006 Nutella >>
    Taak smiley
    Det er mandens vinter-projekt, der snart
    kommer på gaden, den er vildt cool....


  • #21   2. feb 2006 Barbara--->
    Jeg har set mange brede dæk, men det der er da for vildt ;o)
    Er I så ude og åbne bakken også? Eller leger han bare med dem?


  • #22   2. feb 2006 Nu har jeg godt nok ikke nogen race hund, med da jeg skulle vælge hund havde jeg nogle få krav:
    - Højst 10 kg som voksen
    - Tæve
    - Langhåret

    Jeg have på det tidspunkt en Cavalier, så ledte efter en selskabshund.
    Jeg gik nok mest efter udseende, selvom det har jeg lært nu at det ikke er den rigtige måde at gøre det på.
    Det skulle være en tæve, da jeg havde en tæve i forvejen, og da jeg har det nemmest ved hunkøns-dyr ;o)

    Langhåret fordi jeg elsker pelspleje - børstning, klipning og hvad der ellers høre til.

    Men så fandt jeg Lilly efter 3 mrd søgen, og hun var simpelthen så nuttet. Jeg anede intet om de racer som var i hende, men hun mindede om en Cavalier i ansigtet og så var jeg solgt.

    Dog har jeg haft min kamp med hende, da hendes udseende ikke matcher hendes sind, og det gjorde det svært for mig, som "første" gangs hundeejer (Ronja fik jeg da hun var 9 år) at skulle opdrage på det bette stædige æsel. Fik også tit at vide at jeg havde valgt forkert, og jeg havde mine kampe med hende.

    Jeg fortryder dog ikke i dag, og hendes terrier-sind matcher mig faktisk rigtig godt, da der er lidt mere aktivitet og udfordring med dem.

    Men kan ikke råde nogen til udelukkende at gå efter udseende, for man aner ikke hvad man kaster sig ud i, og ikke alle er så heldige som mig.


  • #24   2. feb 2006 Nutella >>
    Ja, han er med ude og åbne bakken.
    Den sidste han havde, kunne der kun sidde
    een på, men den nye han har købt kan der
    sidde 2 - Så hvem ved, måske bliver jeg også
    inviteret i år *LOOOL*
    - Er du da HC-interesseret?



  • #25   2. feb 2006 HC = HD

  • #26   2. feb 2006 Jeg valgte am. bulldog fordi jeg elsker den muskuløse krops bygning og store størelse. Den er et "barn" hele livet og er altid frisk på en lille "bryde kamp" :O)
    jeg valgte en han hund fordi jeg ik gider atl det blod og hanhunde besøg, vidste godt at hanhunde er svære at opdrage og kræver meget diseplin men, elsker en udfordring :O)


  • #27   2. feb 2006 Barbara--->

    Hihi nu nupper vi lige et hjørne af debatten ;o)

    Ja min eks gennem 8 år, havde mc. + min moster og hele hendes familie også er mc kørende. Vi åbnede og lukkede bakken hvert år. Super koldt... men sjovt ;o)
    Jo jo da... jeg har haft min tid som biker-babe med hotpants bagpå og så afsted til langelinie. LOOOOOL Ak den ungdom ;o) Ti-hi


  • #28   2. feb 2006 Hej Tinna...
    Du må endelig ikke misforstå mig... Jeg har ikke henvendt mig udelukkende til dem der har købt hunde med stamtavle..
    Som Manne og henrik beskriver det...man kan jo også gå efter nogle egenskaber fra flere racer.

    Dejligt med alle de indlæg, men det var nu også kun at regne med..

    Frederik


  • #29   2. feb 2006 Jeg er opvokset med labrador og kan slet ikke forestille mig at have nogen anden race.

    Det som tiltaler mig så meget er racens alsidighed. De kan løbe 6 timer i træk på en jagt og stadig være supertændte når man tager dem ud af bilen, og de kan ligge på sofaen i flere dage når jeg læser og ikke har så meget tid til dem.

    Og kun 8 mdr. gammel startede jeg med at tage min tæve med til København. 4 timer i tog og hvor hun nærmest instinktivt vidste at hun ikke måtte snakke med de andre passagerer uden at de gav hende lov. Og jeg kan tage hende med til forelæsninger hvor hun stort set er ustyrlig og fuldstændig lalleglad i pauserne og 1½ sekund efter at vi har sat os, så sover hun.

    Det er det temperament som jeg holder så meget af.

    Og til sidst et lille citat som siger det meste:

    The labrador

    "He was big, black and friendly. He loved everyone: children unable to let things alone, salesmen at the door, cats. His looks didn't always fulfil the demands from the experts, but his heart was warm and big. He had English ancestors and a proud owner and he eventually became the sire to our first Labrador. After making his acquaintance, no other dog meant the same as before. The word 'dog' became equal to Labrador - and it still is. And that is the way it must be for every one of us who've met the right kind of Labrador."


    From the foreword of the book "The Labrador" by Ing-Marie Hagelin.


  • #30   2. feb 2006 Frederik--->

    Nemlig... mht det med blandninger. Det er der jo også lidt planlægning bag.
    Jeg kan ikke sige som Tinna, at jeg gik efter Bellas udseende, for jeg så hende først LIVE den dag jeg hentede hende. Men jeg fik en masse billeder og info om hendes temperament og forældrenes.


  • #31   2. feb 2006 Nutella >>
    Jeg ka' lige se det for mig :-))
    Jeg skal ha' mc-kørekort, når vi kommer
    hjem fra Thailand (vi rejser 11. feb.)


  • #32   2. feb 2006 jeg er altid vokset op med små hunde, og kunne godt tænke mig en stor. Vi valgte en bl. da jeg ofte syntes at dem man møder er utrolig gode hunde. at det blev en tæve, de havde kun det og har kun haft tæver. Vi valgte molly efter vi havde set hende an nogen gange, mødt begge forældre ( det var vigtigt for mig). Men må da også sige at dem vi købte hende af havde meget at sige, de gik meget op i det, det var rart.

  • #33   2. feb 2006 Barbara--->
    Uuuuuh det ville jeg også gerne!!! Jeg må da indrømme at jeg savner det lidt. Især på sådan en varm sommerdag. Vinden og farten... man blir helt afhængig ;o)


  • #34   2. feb 2006 Vi har to dejlige "rotter" og vi tænkte da meget over hvilken hund vi skulle have, Gitte har altid haft store hunde og ville selvfølgelig gerne have en rottweiler, Kenneth var mere til en dobbermann, men vi kendte ikke nogle der havde eller har haft sådan en, så derfor faldte vores valg på en rottweiler, som Gitte havde haft før... Da vi så først fik Asan blev han en rigtig morhund og efter et par mdr. blev Kenneth godt træt af det og derfor fik vi Tes. et valg vi har været glade for fra første dag og selvom det godt kan være lidt belastende når hun er i løbetid, (fordi hun bliver en rigtig bitch), så er den glæde vi har med dem og den glæde de har af hinanden alle de sure dage værd...

    Til alle jer som tænker på at få hund... se endelig det nye program der bliver vist på tv2 hver torsdag, det kan gå galt, hvis man ikke sætter sig ind i hvilken behov den race man vælger har...


  • #36   2. feb 2006 BarbarA - Fedt du tager kortet til MC har lige taget til sidevogn, sidste ås .. for da jeg tog mit for 14 år. fik man kun til solo..

  • #38   2. feb 2006 Da jeg endelig havde fået overtalt kæresten til at vi skulle have en hund, lånte vi en masse bøger på bib om hunderacer, vi var enige om at vi skulle have en lille hund, da vi bor et lille hus. Vi ville have en lille kort håret hund, men ikke en skødehund, en hund der kunne tåle at gå lange ture og var livlig også faldt vi over Jack russell terrieren og læste en masse om den og talte med opdrættere, og blev enige om at det var hunden for os. Vi valgte en hanhund, da vi ikke ønskede problemer med løbetid

  • #41   2. feb 2006 Nå ja, og så glemte jeg:
    Jeg har altid villet have hanhunde, fordi jeg ikke gider løbetiden, men efter to hanhunde, der mener at de kan klare alle andre hanhunde, så overvejer jeg lidt at købe en tæve næste gang...

    Og så HAR vi jo lige fået en lab-tæve i huset. Min kæreste vil kun have tæver, og så har han altid været vild med labber. Han brugte lang tid på at finde ud af at det var en lab han ville have. Det eneste, han var sikker på, var at det ikke var en hyrdehund han ville have *gg*
    Hmm, og jeg sværger jo så til hyrdehunde ;o)


  • #42   2. feb 2006 Hundeejer &: ja jeg valgte så en anden strategi... jeg købte først, hunde i farver, vi brugte så et par år på at snakke frem og tilbage om, hvis og i så fald hvilken hund vi skulle have... det var ikke problemfrit, men jeg fik min vilje, men var nok bare heldig at den BC avler som vi var på besøg hos havde nogle enormt velopdragne hund, så Jesper blev temmelig imponeret, og jeg fik min vilje. *LOL*

  • #43   2. feb 2006 Det er en ting jeg har fundet ud af... Tæver fremfor hanner. Nilsson er en stor prøveklud og det kan være lidt hårdt med en han i en flok med tæver..
    Måske er han den sidste han måske ikke....


  • #44   2. feb 2006 Jeg faldt for racen amerikansk staffordshire terrier for godt 3 år siden. Jeg var på besøg hos min veninde der er ejer af sådan, og hold op hvor var jeg skeptisk over for hendes "farlige kamphund"..........de første 3 minutter i hvert fald... smiley Så var jeg ellers bare solgt! Så skulle jeg så have kæresten med på ide'en og den var ikke let.. I hans øjne var det kun labrador der duede, så jeg brugte ca. ½ år på at finde diverse hjemmesider osv for at overbevise ham.. Det endte selvfølgelig med at han blev ligeså forelsket i racen som jeg. Så skulle den rette kennel selvfølgelig også findes, og først for kanp 4 uger siden fik vi vores lille guldklump. Men det har bestemt været ventetiden værd.. Desværre står jeg nu alene med en lille hvalp da kæresten har gjort det forbi, men det hele skal sgu nok gå... Hun er den dejligste hund man kan tænke sig (mon ikke alle tænker sådan om sin hund??? )...


  • #45   2. feb 2006 Ej hvor en herlig tråd!
    Genialt fundet på!..
    - Så kan man rigtig sidde og læse om det gode ved alle de forskellige racer:-D

    Jeg har så godt nok (desværre!) ingen hund..
    Min mor og jeg skal lige være helt enige.. Høhø..
    Men hvis vi skal ha' en hund, skal det være racen <b>pomeranian</b>! Jeg har kigget længe på nettet, og lånt bøger og simpelthen siddet og terpet om de forskellige racer:-D
    Rent udseende mæssigt vil vi gerne ha' en lille, langhåret hund, og så passer pomeranianen bare helt vildt godt til jah.. Alle vores "behov", og især med personligheden.. - Som jo er vigtigst!

    Vi skal også ha' en hanhund hvis det er.. Og det øh.. Ved jeg egentlig ikke rigtig hvorfor det er:-D
    Men hvis vi kommer til en kennel, og de har en masse hvalpe, og den der passer bedst til os er en hun.. Jah, så snupper vi nok hende.. Det med kønnet betyder ikke så meget:-)

    Og endnu engang: skøn tråd!


  • #47   2. feb 2006 Hundeejer &: joo det skulle jeg da mene, så kan det være at vi ses til konkurrencerne, eller måske ikke, jeg træner nemlig i Dch, da jeg ikke har stamtavle på Bobo. og du har sikkert stamtavle på dine...



  • #49   2. feb 2006 Hundeejer &: he he nej det er ikke sikkert, jeg har nu ikke de store planer med at hyrde, jeg kunne derimod godt tænke mig at bruge ham til Agility, da jeg fornemmer at den alm. lydighed hurtigt kommer til at kede ham, han er mest til "fart over feltet" men nu må vi se...

    Jeg tror dog vi tlmelder os en prøvehyrdningstime i foråret, tænk, hvis nu han var enormt god til det...

    Hilsen Marianne


  • #52   2. feb 2006 Hundeejer &: det er jeg egentlig godt klar over og slet ikke bange for, men tjaa det er bare ikke min store drøm, men hvis Bobo synes det er fedt, ja så synes jeg vel automatisk også at det er fedt, hvem elsker ikke at se sin hun glad smiley

  • #54   2. feb 2006 Har jeg det??? smiley

    Og så bor du i vestsjælland..... ligesom os...


  • #58   3. feb 2006 jeg valgte chihuahua racen fordi jeg først og fremmest skulle have en lille hund, så kiggede jeg i hundeleksikon på nettet og læste om alle de små racer, chihuahuaen syntes jeg passede bedst så begyndte at skrive til folk der havde racen for at hører om erfaringer og + og - sider osv. så det blev den.
    lige Nico blev først valgt pga udseende men det var jo ikke endeligt før jeg havde mødt ham, men han var den dejligste af dem alle så ham valgte jeg endnu engang :o)
    og har aldrig fortrudt


  • #61   3. feb 2006 Jeg valgte en Fransk Bulldog fordi jeg bor i byen i lejlighed og derfor skulle have en lille hund, hvis jeg skulle have hund. Da jeg altid har haft store hunde har de små såkaldte "tæppetisserer" ikke rigtig sagt mig noget så gik igang med at finde en stor hund i en lille hunds krop. Under min søgen faldt jeg over den franske buller og fik snakket med flere kenneler, skrevet med andre bull-ejere og læst en masse om dem i div. bøger. (det skal lige siges at der gik 3 år fra jeg begyndte at studere den fransk til at jeg tog skridtet og købte en)
    Af de små hunde racer er en franskmand den slags hund der passer bedst til mig, mit sind og et by liv. Jeg har også en forkærlighed for "muskelhunde" (amrikansk bulldog, amstaff og især boxer) . rent udseendesmæssigt.. kan godt lide hunde med kort pels og bred forparti.. så der passede en fransk bulldog også fint.. at min så har mere fedt end muller er jo så en anden sag *GG*
    Den korte pels minimerer også plejetiden.. og er ikke typen der har lyst til at stå og vaske og børste min hund hver eller hveranden dag.
    Grunden til at jeg havde bestemt mig for at det skulle være en han hund er mest baseret på at jeg simpelhen ikke gider en tæve i løbetid. Desuden synes jeg også bedre om han hunden udseende og deres temperamant.. Af de hunde vi havde da jeg boede hjemme i MOARS skød var tæverne helt klart de mest snu og uforudsigelige.. self. er der tit mere temperament i en han hund men synes de er noget lettere at forudsige og derfor lettere at styre... lidt ligesom i menneske verdenen *GG*...Bare min mening smiley


  • #62   3. feb 2006 Der var ingen tvivl om valget Staffordshire Bull terrieren
    Du får simpelthen så meget hund i den perfekte størrelse.

    En rigtig munter race, som simpelthen elsker alles opmærksomhed, der skal ikke mere end et vink med øjenbrynet før halen kører rundt som en popel.

    En umiddelbart sund race, korthåret og nem pelspleje, moderat motion. Den ligge ligeledes inde med en snakken (grynten) som kommer til udtryk i situationer, hvor man føler man forstår hvad den siger...
    Meget lærenem, hvor man virkelig føler den vil gøre sit bedste for at tilfredstille dig...Ja det er jo herligt.
    En race der får der til at sige : Once you go staff...You never go back ;-)))




  • #63   3. feb 2006 Jeg valgte ikke selv en tervueren, da vi fik loke, der nu bor hos mig, da jeg var 11 år gammel smiley

    Men der er altså noget specielt ved en tervueren... jeg har mødt mange hunde igennem mit arbejde på internat og i hundedagpleje, og der er bare noget helt unikt ved en tervueren smiley Det er svært at sige hvad det er, det er nok noget man skal opleve, og jeg er ikke sikker på alle kan se det smiley

    De er bare så super intelligente og har altid enormt meget personlighed.

    Jeg opfatter ikke loke som en hund smiley Jeg gik engang tur med ham i skoven, og der kom en hel børnehave hen for at kæle for ham. En af pigerne sagde: "hvorfor har han ikke halsbånd på", og den første tanke der poppede op i mit hovede var: "han er jo ikke en hund" smiley

    Alle hunde er dejlige og fantastiske... men for mig er en tervueren i en helt anden kategori smiley

    Med venlig hilsen janni


Kommentér på:
Hvorfor lige netop den... ?

Annonce