{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
597 visninger | Oprettet:

Kan ikke koncentrere sig om at spise.. {{forumTopicSubject}}

Min dejlige hvalp på 4½ måned har lidt problemer med at koncentrere sig om at spise.. man skal nærmest fodre hende for at hun får noget ned..

Jeg har læst at det er meget normalt at de ikke vil spise så meget når de finder ud af de ikke skal slåse om maden længere.. Men ja.. nogle gode råd til hva jeg kan gøre?

Jeg gør det at hendes middags mad tager jeg med ned på græsset og spreder rundt så hun skal søge efter det.. og så spiser hun det også.. Men det ville nu være rart hvis hun ku indtage de andre to måltider hun får om dagen "normalt"..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan ikke koncentrere sig om at spise..
  • #1   2. apr 2009 Jeg synes det er en god idé at du giver hende en opgave med at finde foderet...

Jeg har en tæve der ikke spiser al sig mad på engang, hun er lidt af en småspiser, det kan være at din hvalp også er det, så hvis du har mulighed for at lade hendes foder stå, så hun selv tager lidt af gangen, kan det være at det er løsningen...

• #2   2. apr 2009 lære hende at søge efter maden, gem skålen et sted i hjemmet og lad hende finde det når du giver lov. når hun så går fra maden skynder du dig at tage det igen

• #3   2. apr 2009 Egentlig må man sige, at det mest "normale" for hunden er at søge den selv.

Hvorfor ikke bare lade hende få maden på den måde, hun nyder den mest?

• #4   2. apr 2009 Hun nyder klart maden mest når hun søger efter det nede på plænen.. men det sjove går vel lidt at det hvis jeg gjorde det med hende både morgen middag og aften..

Indtil vider har jeg gjort det jeg har sat mig ned og kastet lidt mad ud på gulvet af gangen - men er ikke sikker på at det er helt pædagoisk korrekt.. tænker sådan lidt på længere sigt..

• #5   2. apr 2009 Der er intet der skulle gøre, at hun ville blive træt af at søge maden selv - de fleste hunde elsker det og bliver bare bedre og bedre til det.

Vi gør det stadig med vores hund, og det vil vi blive ved med.

Jeg synes dog ikke du behøver at sidde og kaste små portioner ud - bare fordel det hele over et område, og lad hende søge stille og roligt.

De skal jo også lære at tænke lidt selv, de små poder ;o)

Vores har lavet selvstændigt madsøg siden han var fire uger gammel ;o)

• #6   2. apr 2009 nej man ligger problemerne på bordet tidligt, hvis man bliver ved.

men det skader ikke hunden hvis den ikke spiser en dag eller 2, så måske skulle hun bare lærer det på den hårde måde og spise når der bliver serveret

• #7   2. apr 2009 Jeanne jeg forstår ikke denne sætning: "man ligger problemerne på bordet tildigt, hvis man bliver ved"

• #8   2. apr 2009 så bliver hunden forvent til at det skal ske på den måde, og man er tvunget til at blive ved på den måde og det vil måske ikke passe ind i hverdagen senere hen.

det er nemmere at vende hvalpen til nye ting frem for en ældre hund.

• #9   2. apr 2009 Jeg er meget uenig.

At lave madsøg gør en hund glad for mad helt generelt.

Men det er da rigtigt, at det er langt mere konformt for os mennesker, at putte det ned i en skål.... Så skal vi ikke arbejde så meget for det.

At det så i stedet for at gøre hunden glad for mad, gør den træt af det, det er jo så det, man må slås med, hvis man vælger "det konforme" ;o)

• #10   2. apr 2009 Jeg ville hellere end gerne blive ved med at lave madsøg med hende - men jeg har bare en lille smule svært ved at få det til at hænge sammen i min hverdag.. derfor gør jeg det en gang om dagen med hende..

• #11   2. apr 2009 Anne, du kan også gøre det indendøre ;o)

Cassius har altid fået det meste af sin mad som en opgave - og i en lang periode har han ikke måttet gå uden line på grund af en skade. Vi har så bare smidt foderet rundt i huset i stedet, og så har han gået og søgt det der.

Bivirkningen er, at hunden bliver begejstret for mad, hvilket gør det lettere at træne med den, og også lettere at tilpasse fodertidspunkter og måden at fodre på lidt senere.

• #12   2. apr 2009 Du kan også pakke noget af foderet ind, som hun skal pakke ud for at få det.

Ind i toiletruller eller køkkenruller, ind i viskestykker - osv.

Det er noget der giver både god samarbejdsfornemmelse, gode relationer, god stimulering og appetit.

• #13   2. apr 2009 jeg går også ind for at hundene skal arbejde for deres mad, men ønsker man ikke dette og hunden allerede sætter sig på tværs af hvad ejeren ønsker, er det nu det skal stoppes.

men når hunden er over et år og i går ned på et måltid, er det nok også nemmere for dig at hunden skal arbejde for maden.

jeg havde en hund som sagten kunne spise op fra skålen, men at se glæden hved at den skulle arbejde for det, gjorde også at jeg gjorde det mere. men det var ikke fordi jeg var nød til det, men fordi det var en fælles ting for os

• #14   2. apr 2009 Jeanne, den argumentation forstår jeg heller ikke helt ;o)

Hvis der er to veje til C og hunden helst vil A, men der også er en B - så SKAL hunden tage B alene fordi den ikke har lyst til den?

• #15   2. apr 2009 Anne, sorry, det er egentlig en anden snak det her - lidt off topic.

Jeg håber det er ok, at jeg lige laver en tråd, der handler om valg af fodermetode - den er inspireret fra denne tråd, men handler ikke direkte om dig og din hund :o)

• #16   2. apr 2009 nej, men som anne skriver vil hun gerne have at den kunne tage måltiderne i skålen og hvis hun vil have den til det, må den vendes til det. at man så senere hen hygger med hunden og smider maden rundt er det også fint.
    men hvis det er hunden det bestemmer nu, ja så er jeg sikker på der kun er en løsning på længere sigt og det er at hun skal blive ved med søge arbejde.

• #17   2. apr 2009 Jeanne, måske det ikke handler om at bestemme, men om at motivere ;o)

• #18   2. apr 2009 det kan også ske, det er svært at diskutere når man ikke kender til resten af hunden/ejerenes hverdag.

men jeg forstod spørgsmålet med hvordan man skulle få hunden til at spise af skålen.

har jo selv hunde der for det meste spiser på gulvet eller i haven

• #19   2. apr 2009 Jep, Jeanne, det er vi enige om ;o)

Det kan også være, jeg ikke har svaret tydeligt nok. For jeg tror nemlig, at det at gøre maden sjov for hunden er den direkte vej til at få den til at spise når og hvor man vil ;o)

• #20   2. apr 2009 jeg læste også en gang om at man selv skulle spise (lade som om) foran hunden for at gøre det interresant og for at styrke lederskabet.

lig evt en kiks på en tallerken oven på hundens mad, så den kan se du spiser. hved ikke om det virker?!?

en hunds natur er jo at spise, sove og parre sig, så hvis madglæden forsvinder ja så må man finde åragen

Kommentér på:
Kan ikke koncentrere sig om at spise..

Annonce