{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Collie?? {{forumTopicSubject}}

Min veninde og hendes forlovede overvejer at anskaffe sig en collie, men de har ingen erfaringer med racen.
Hvad er forskellen på collie, Collie Zobel og Rough&Smooth???
Hun er gravid i 5 måned, så vidt jeg ved er collier ret gode med børn, men hvad kræver det at have en collie- træning osv, har de nogen specielle behov hvordan er de at træne med?
Er det en meget stædig hund eller hvordan?

Håber i kan hjælpe med nogen svar hilsen Sabrina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Collie??
  • #1   5. feb 2006 Sabrina: Prøv at spørge Sandy / Fusca herinde fra. Hun kender meget til collier.

• #2   5. feb 2006 Mini collien = shetland sheepdog - er væsentlig mere aktiv end collien - den har dog mindre pelspleje.

Med hensyn til collier skal de være opmærksomme på, at få hvalp efter mentalt stabile forældre. Mange collier er noget "pjevsede" psykisk .. og det er ikke så heldigt sammen med børn.

• #3   5. feb 2006 Collie zobel og collie er det samme - zobel er den rød - hvide farve - herudover fåes collien i trefarvet (sort, hvid, rød) samt blue merle (grålig). Collie rough and smooth regner jeg med er korthårsudgaven. Jeg har tit undret mig over inddelingen af collierne her på hundegalleriet - der er to udgaver af collien - korthåret og langhåret.

• #4   5. feb 2006 okay tak.. Kisser kan godt forstå din holdning til at vente.. men når hun har sat sig noget for er det meget svært at ændre hendes menning, så det bedste er bare at hjælpe så meget så muligt for det går godt.

• #5   5. feb 2006 Prøv at starte med at overtale hende til at vente med den hvalp..... Synd at få en hvalp, som har al opmærksomhed og efter et par måneder, så har man måske ikke tid til den. Så er der overhængende sandsynlighed for at den bliver omplaceret inden den fylder 1 år......

Hvad colier angår vil det være en god idé ikke kun at tjekke forældredyrenes psyke men f.eks også øjne og andre arvelige lidelser.

Som jeg kender collien (og sheltien) så er det hunde, som gør forholdsvis meget. Gider den kommende småbarnsfamilie det??

HVis du vil hjælpe hende, så slæb hende med ud til et par kenneler, så hun kan se collierne. Og på¨den måde få kendskab til racen......

• #6   5. feb 2006 Jeg kan heller ikke se problemet i at få hund i forbindelse med barsel, tværtimod*S*

Har selv en collieblanding, som er god sammen med børn, men hun er alligevel lidt "ustabil", er lidt svært at forklare...

Min personlige erfaring med collier, fra træningsbaner o.lign, er at de er meget forskellige psykisk,fx som én nævner, at de er "pjevsede" psykisk, hvorimod andre individer er fint stabile....

Rough and Smooth udgaven er generelt mere aktiv end den langhårede variant, og de andre betegnelser er ganske rigtigt farvebetegnelser*S*

Men det var helt sikkert en race, som jeg, hvis jeg overvejede at anskaffe en, ville jeg tjekke familien MEGET, både forældre, helst helsøskende ect ect... Ikke kun pga sundheden, men i allerhøjeste grad også pga psyken....

• #7   5. feb 2006 Jeg kender flere, som tror at barsel er lig med rigtig god tid..... Og når de så har født, så er det ikke oplevelsen.
    Så med mindre veninden har prøvet at blive mor før, så ville jeg nok ikke anskaffe mig nogen hund, før jeg kunne finde ud af om der også var et overskud til en hundehvalp.....
    Ikke at det er umuligt at magte, men det er nok sværere end det lige lyder.....

• #8   5. feb 2006 HOV! Vil da lige skynde mig at indskyde at jeg altså har været på barsel et par gange*SS* Jeg venter pt mit 4. barn smiley

• #9   5. feb 2006 Tak skal i have for svarende, at overtale hende til at vente med hvalpen er højst sandsynligt en umulighed for nu har hun sat sig det for..
    men hun fandt en som havde hvalpe i den blå avis..tsk tsk, har sagt at jeg syntes hun skulle lede lidt grundigere og at det bedste ville være en med stamtavle så hvis der opstår sygdomsproblemer er hun bedre stillet.. Meeeen hun vil bare have den hund.. grr kan godt blive lidt irreteret på hende når hun bare lukker af overfor mig fordi det jeg siger ikke lige falder til hendes fordel..

• #10   5. feb 2006 plus hun ikke selv har mulighed for at tage over og se hvalpen (den er i jylland) så hendes svigerfar skulle se på det for dem....:-( man skal da selv vælge sin hvalp, se hvad der passer til én.
    Og når nu svigerfar måske ikke lige har kæmpe erfaring med at se efter de forskellige ting syntes jeg bare det en MEGET stor chance at tage..
    Syntes i ikke også eller er jeg gal på den???

• #11   5. feb 2006 Det lyder helt sikkert som om det at få hund er en fiks ide for hende... Og nej, kan overhovedet ikke sætte mig ind i at en absolut "ikke"-kyndig skal vælge hvalp til hende... Og faktisk heller ikke at opdrætter accepterer dette....

• #12   6. feb 2006 Laila og Reese tak for svaret så jeg da ikke helt ved siden med min holdning til det hele... Jeg må vel bare prøve at snakke med hende igen.. det bliver ikke en nem opgave.

Kommentér på:
Collie??

Annonce