1.136 visninger
|
Oprettet:
Collie?? {{forumTopicSubject}}
Min veninde og hendes forlovede overvejer at anskaffe sig en collie, men de har ingen erfaringer med racen.
Hvad er forskellen på collie, Collie Zobel og Rough&Smooth???
Hun er gravid i 5 måned, så vidt jeg ved er collier ret gode med børn, men hvad kræver det at have en collie- træning osv, har de nogen specielle behov hvordan er de at træne med?
Er det en meget stædig hund eller hvordan?
Håber i kan hjælpe med nogen svar hilsen Sabrina
dec 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 776
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Med hensyn til collier skal de være opmærksomme på, at få hvalp efter mentalt stabile forældre. Mange collier er noget "pjevsede" psykisk .. og det er ikke så heldigt sammen med børn.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 4 Emner: 146 Svar: 1.585
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 114 Svar: 1.126
Hvad colier angår vil det være en god idé ikke kun at tjekke forældredyrenes psyke men f.eks også øjne og andre arvelige lidelser.
Som jeg kender collien (og sheltien) så er det hunde, som gør forholdsvis meget. Gider den kommende småbarnsfamilie det??
HVis du vil hjælpe hende, så slæb hende med ud til et par kenneler, så hun kan se collierne. Og på¨den måde få kendskab til racen......
aug 2004
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 8 Emner: 34 Svar: 349
Har selv en collieblanding, som er god sammen med børn, men hun er alligevel lidt "ustabil", er lidt svært at forklare...
Min personlige erfaring med collier, fra træningsbaner o.lign, er at de er meget forskellige psykisk,fx som én nævner, at de er "pjevsede" psykisk, hvorimod andre individer er fint stabile....
Rough and Smooth udgaven er generelt mere aktiv end den langhårede variant, og de andre betegnelser er ganske rigtigt farvebetegnelser*S*
Men det var helt sikkert en race, som jeg, hvis jeg overvejede at anskaffe en, ville jeg tjekke familien MEGET, både forældre, helst helsøskende ect ect... Ikke kun pga sundheden, men i allerhøjeste grad også pga psyken....
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 114 Svar: 1.126
Så med mindre veninden har prøvet at blive mor før, så ville jeg nok ikke anskaffe mig nogen hund, før jeg kunne finde ud af om der også var et overskud til en hundehvalp.....
Ikke at det er umuligt at magte, men det er nok sværere end det lige lyder.....
aug 2004
apr 2005
men hun fandt en som havde hvalpe i den blå avis..tsk tsk, har sagt at jeg syntes hun skulle lede lidt grundigere og at det bedste ville være en med stamtavle så hvis der opstår sygdomsproblemer er hun bedre stillet.. Meeeen hun vil bare have den hund.. grr kan godt blive lidt irreteret på hende når hun bare lukker af overfor mig fordi det jeg siger ikke lige falder til hendes fordel..
apr 2005
Og når nu svigerfar måske ikke lige har kæmpe erfaring med at se efter de forskellige ting syntes jeg bare det en MEGET stor chance at tage..
Syntes i ikke også eller er jeg gal på den???
aug 2004
apr 2005
Collie??