3.299 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Hjerte- lungeorm Hjerte- lungeorm

Er der nogen af jer, der kan fortælle mig hvordan symptomerne på hjerte- lungeorm er. Jeg kan godt læse mig til hvordan det bør være, på netdyredoktor, men vil meget gerne høre fra folk, hvis hunde har haft hjerte- lungeorm. Hvordan opdagede i det hos jeres hund?

Hvordan er det nu det er, hvis man skal et smut til dyrlægen og teste for hjerte- lungeorm. Er det tre afføringsprøver fra tre forskellige dage man skal have med?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerte- lungeorm
  • #1   13. apr 2009 Det første kan jeg ikke svare dig på, da vores heldigvis viste sig bare at være forkølet, men ja, hvis hun skulle have været undersøgt nærmere for hjerte-lunge orm, skulle vi være kommet med afføringsprøver fra de 3 seneste dage

• #2   13. apr 2009 Der behøver ikke være nogen symptomer. Min hund døde uden at have symptomer på det. Og alle afføringsprøver var negative. Det blev først opdaget da han blev røntgenfotograferet og hjerteskannet, og da var det for sent

• #3   13. apr 2009 Tak for jeres svar. Det er fordi min hund i løbet af de sidste dage har fået sådan en lidt mystisk hoste. Det kommer mest efter fysisk anstrengelse. Hun er i dag meget træt ift. hvordan hun er normalt, og sover hele tiden.

Hun har haft kennelhoste tidligere og jeg synes ikke dette lyder som kennelhoste. Det er doig stadig en tør hoste..

• #4   13. apr 2009 joey begyndte at tabe pusten, lyde som om han havde noget galt i halsen, hostede til han kastede op, lød som om han havde reverse sneezing kontant, var bare generelt træt, havde ingen appetit og var ikke som han plejede

• #5   13. apr 2009 Siri

Du skal samle 3 afføringsprøver til dyrlægen. 1 for hver dag.
    Så jeg ville begynde allerede nu hvis jeg var dig.
    Just in case

God bedring til din hund

• #6   13. apr 2009 Det lyder også som om at Carla har noget galt i halsen og hun hoster til hun kaster op. Det er dog først i dag at jeg har oplevet træthed hos hende.

Tror bare jeg får samlet en pølle ind allerede i dag.. for at være på den sikre side!

• #7   13. apr 2009 siri, held og lykke og meld lige tilbage hvordan det går...

• #8   13. apr 2009 Skal nok lige give en tilbagemelding. Håber sgu bare hun har samlet en eller anden mild infektion op. Et eller andet er der i hvert tilfælde galt. Har aldrig oplevet hende så træt før

• #9   13. apr 2009 Charlie har haft det og er stadig i behandling, han hostede, var træt hele tiden, manglende appetit og han blev hurtig træt og forpustet.
    Og jo det var tre afføringsprøver der viste det.
    Håber det bedste for hende.

• #10   13. apr 2009 For undersøgelse af hjerte- lungeorm kræves der frisk afføring fra de sidste 3 dage. Afføringen opbevares på køl, og der er tale om ganske få mængder! smiley
    (Jeg har været ude for ejere der er kommet med 3x isbøtter af 1 L.)
    Man anvender kun 10g. fæces i alt.
    Man sætter prøven over til dyrkning, hvorefter du kan forvente svar 24 timer efter.

/S

• #11   13. apr 2009 Tak for jeres indlæg. Griner lidt ved tanken om hundeejeren der kommer en med tre kæmpe isbøtter med lort i:) Det er altså lidt sjovt.

Så vidt jeg kan læse er det ofte Panacur, der bruges osm behandling. Hvor lang tid varer denne behandling? Og er det muligt fremover at behandle forebyggende?

• #12   13. apr 2009 Det er muligt at behandle forebyggende, jeg gør det selv med mine to hunde. Jeg skal ikke opleve at miste en hund mere p.g.a. hjerteorm
    Jeg bruger Advocate som er på recept, så en tur til dr. dyr er nødvendig

• #13   13. apr 2009 Har en pensioneret dyrlæge i familien, så det burde ikke være noget problem ift. Advocate. Han har dog ikke laboratorium, så skal nok en tur forbi en dyrlæge i Aalborg med afføringsprøver.

Tror faktisk jeg vil behandle forebyggende fremover. Synes godt nok det er en grim og lumks sygdom. Det er virkelig ubehageligt at den er så svær at diagnosticere!

• #14   13. apr 2009 Siri

Forebygge? Det tror jeg faktisk ikke man kan?
    Og med hvad hvis?

• #15   13. apr 2009 siri: på papiret er det ikke muligt at forudbehandle, men man kan vist købe noget i tyskland der er forebyggende og ellers fåes avocate på recept hos dylle.. Joey var i behandling 21 dage med 3 piller om dagen og derefter en scanning og en ny afføringsprøve.. Kan ikke huske hvad vi kom af med for det hele, men det var overkommeligt taget i betragtning hvor mange gange vi var hos dylle...

• #16   13. apr 2009 Jamen det betyder heller ikke helt vildt meget, hvad det løber op i. Bare hun er rask - så klarer jeg mig nok på havregrød:)

JEg tror altså lige jeg skla undersøge det med advocate som forebyggende.
    Amicus: Bruger du advocate forebyggende nu?

• #17   13. apr 2009 siri: nej, jeg forebygger ikke...

• #18   13. apr 2009 Der er også et andet middel, det hedder Stronghold. Det er også forebyggende

• #19   13. apr 2009 At forebygge mod hjerte-/ lungeorm er en rigtig dårlig idé, for ligesom alt andet medicin kan både mennesker og dyr gå hen og blive resistente overfor præparatet.
    Så når uheldet er ude, er det svært at behandle med følsom medicin....

• #20   13. apr 2009 sofie: det fik vi også at vide.. desuden får joey det rigtig skidt af avocate som ellers er det præparat der skulle være mildest, så det er også værd at have med i sine overvejelser..

• #21   13. apr 2009 Ifølge min dyrlæge er det ok at behandle forebyggende. Og hun må dog vide hvad hun taler om. Hun har været med til at teste midlet i 2 år, inden det kom på markedet.
    Og jeg kunne ikke drømme om ikke at behandle forebyggende.
    Jeg skal ikke den oplevelse igennem en gang til med at miste en hund.
    Det er noget af det værste jeg har oplevet

• #22   13. apr 2009 Maj-britt: Min dyrlæge har oplevet hunde blive resistente overfor behandling af mider og andet utøj efter at have brugt forebyggende behandling såsom avocate... Derfor fraråder hun at man bruger det, men det er jo op til ejer selv at afgøre, hun udskriver det gerne hvis man vil have det.. og med den oplevelse du har haft, så kan jeg sagtens forstå det...

• #23   13. apr 2009 Stronghold, advocate og panacur virker ikke forebyggende mod hjerte- lungeorm!
    Dog virker milbemax forebyggende, men derfor er det ikke ensbetydende med at man bare skal proppe sine dyr med div. midler..
    Jeg synes det virker lidt foruroligende, at dyrlægen anbefaler forebyggende behandling, for det eneste man opnår er resistens.

• #24   13. apr 2009 Ja eller en død hund...

• #25   13. apr 2009 sofie: produkterne forebygger tropisk lungeorm, det står i indlægssedlen

• #26   13. apr 2009 Okay, jeg sidder med "veterinærmedicinsk produktkatalog", og der kan jeg ikke se de virker forebyggende.. smiley

• #27   13. apr 2009 Det er undersøgt på KVL og er godkendt til forebyggende behandling af fransk hjerteorm. Og rigtigt det står ikke på indlægssedlen

• #28   13. apr 2009 Så vidt jeg ved er problemet med resistens ikke, at værtsdyret bliver resistent overfor behandling som sådan, men det kræ/bakterie eller hvad det måtte være, man forsøger at slippe af med bliver resistent overfor lige præcis den medicin. Dvs, hvis en orm og dens familie udvikler resistens overfor ormemidlet, er det ikke den hund, der har fået det forebyggende, der ikke kan behandles, men alle de hunde, der siden inficeres med de resistente orme.

• #29   13. apr 2009 Nu smiiter hjerteorm ikke fra hund til hund, så det er ikke helt forstået hvad du mener. der skal en mellemvært til for at smitte

• #30   13. apr 2009 Jeg går ud fra, at den resistente orm overfører resistensen til sit "afkom". Det er vel sådan en art udvikler resistens - gennem generationer overlever de individer, der kan tåle mosten og derfor er det dem, der også yngler og viderefører resistensen. Det har da ihvertfald ikke noget med værtsdyret at gøe.

• #31   13. apr 2009 Det kræver da at jeg ikke samler op efter min hund, ellers kan det ikke "smitte". og da mine hunde ikke har hjerteorm, ja så kan jeg ikke se hvordan de kan smitte

• #32   13. apr 2009 Hvis din hund får ormedelene/anlæggene eller hvad de hedder i sig og nogle udvikler sig på trods af medicinen vil de jo komme ud som resistente eller på vej til at blive det. Men nej, hvis du samler op, vil jeg ikke tro, det kan smitte. Jeg ved ikke, om de kan nå at falde af i græsset el.lign. før man får samlet op. Men efter hvad jeg kan konstatere i mit nabolag, er det så også LANGT FRA alle, der rydder op efter deres hunde

• #33   14. apr 2009 Tja - men nu samler rævene jo ikke op efter sig. Så det er ikke rigtig til at undgå smittefare

• #34   14. apr 2009 Så har jeg snakket med dyrlægen. Han vil faktisk ikke have en afføringsprøve. Han mener at for at være sikker skal man aflever omkring 10 prøver og der er stadig stor usikkerhed alligevel. Så han anbefaler at gennemtjekke hende på lunger og hjerte og finder han ikke noget vil han behandle for hjerte- lungeorm.

Det lyder sådan set ret fornuftigt, jeg har nemlig også kunnet læse at der er stor usikkerhed omkring testresultaterne. Så i morgen 14.30 tager vi til dyrlægen:)

• #35   14. apr 2009 Held og lykke smiley

• #36   14. apr 2009 Tak:) Håber næsten at han finder et eller andet på lungerne. En infektion eller noget. Så ved jeg da i det mindste hvad det er...

• #37   14. apr 2009 Hvis han ikke kan høre noget på lungerne, vil jeg anbefale du får hende røntgenfotograferet. Det var på den måde det blev opdaget på min hund, men for sent. han havde noget ormeligende i overgangen mellem bronkier og lunger, typisk der man kan finde dem.
    Men held og lykke med i morgen

Kommentér på:
Hjerte- lungeorm

Annonce