Min hund bider kattene. Min hund bider kattene.
Jeg har jo Luna, på lidt over 1½ år, og så har jeg 2 katte. Hun har før haft fat i kattene, men det er ved at være længe siden.
I morges fløj hun fuldstændig umotiveret på den ene kat, og stoppede først da jeg fik fat i hende.
Jeg skældte hende virkelig ud og tog fat i hende. Der gik så ca 1 time, så røg hun fandeme på den anden kat, igen helt uden grund.
Som regel kan jeg se på hende hvis der er optræk til noget, da hun kigger meget lunefuldt på dem.
Som regel er de gode venner.
Jeg havde kattene inden jeg fik hende, og hun har boet med dem siden hun var 8 uger.
Hvad skal jeg gøre? Jeg aner ikke mine levende råd.
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
Det er desværre en misforstået skrøne at alle hunde og katte kan lære at være sammen.. Nogle hunde vil bare ikke acceptere katte, da det i deres øjne er små byttedyr..
Kattene og hunden kan også sagtens have sendt hinanden signaler uden du har set dem..
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.477
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 187
Jeg tør ikke sidde med en af kattene mens hunden snuser. Sidst jeg prøvede det var det min hånd hunden fik fat i, og jeg måtte en tur til lægen.
Jeg har prøvet at sige nej til hende hvis hun begynder at nedstirre en af kattene.
Jeg har rost hende hvis hun har været sød ved dem.
Den første gang i morges da hun sprang på den ene kat, sad jeg lige ved siden af. Katten stod med ryggen til, og havde absolut intet gjort.
jul 2005
Kunne dette være en mulighed? Indtil hun har lært hvordan man skal opføre sig? Hun skal selvfølgelig kun have den på, hvis vi bevidst træner mødet med kattene.
apr 2007
Efter få mdr. og med konstant opsyn, lærte hun lynhurtigt at hun kun måtte snuse og "lege" med kattene og den dag idag ved hun lige præcis hvor grænsen går og begge mine hunde og kattene kan lege sammen som var de alle hunde.. Af og til kommer det dog til at gå lidt vildt for sig, men så skal jeg blot sige nej og så dæmper de deres bid..
Du kan evt. se vores hunde og kattenes forhold her:
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
apr 2007
Men ligeså snart de har fået nok, har de også selv kunne sige fra igen..
jul 2005
Det som gør mig nervøs er at der overhovedet ikke er noget optræk til noget, men at hun pludselig kan springe på dem bare de går forvi hende.
Kattene prøver så vidt muligt, selvfølgelig, at undgå hende. Nogle gange ville jeg ønske de kunne forsvare sig og give hende igen, men det har de aldrig gjort.
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 423 Svar: 5.029
Med alt det du fortæller (turen til lægen fordi hun fik fat i din hånd), og at hun efter et helt år endnu ikke har fundet ud af det med kattene. Så tror jeg ikke der er meget håb.
Er bange for at du bliver nød til at vælge, selvom det er svært.
apr 2007
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Min egen hund scorede et 1 tal (det højeste) i jagtinstinkt til sin hvalpementaltest. Vi har trænet fra dag 1 og hun er nu lige knap 14 mdr. gammel og instinktet er lige stærkt. Den eneste forskel er, at vi kan stoppe hende hvis vi er hurtige nok, men det kræver jo at man har et halvt øje på hunden hele tiden. Lia er så hyrdhund, så selvom hun jager, så mangler hun "tag fat og slå ihjel" instinktet, så hun løber heldigvis kun kattene op for at lege med dem og oversavle dem. De fleste af mine katte er så også gode til at sige fra og de har lært at står de stille, så får det også hunden til at stoppe.
Havde Lia et intakt jagtinstinkt med at løbe byttet op og slå det ihjel, så ville vi ikke kunne beholde hende. Dette er også en af grundene til at jeg holder mig langt væk fra racer som afghanske mynder, huskies osv. da de ofte har et stærkt jagtinstinkt, hvor byttet skal løbes op og dræbes.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Jeg synes bare det bedste vil være at respektere kattene og sige enten eller... Hunden kan åbenbart ikke lide dem, og synes ikke man kan forlange af kattene, at de faktisk bare skal vente og se, om det går godt eller galt.
Når du ikke en gang selv tør sidde med en kat, mens hunden snuser til den. Ja så synes jeg ikke kattene er tjent med at bo sammen med hunden.
jul 2005
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor hun pludselig udviser denne adfærd. Der har intet været det sidste ½ år ca, og så lige 2 gange på en dag.
Jeg er ikke i tvivl om at hun gør det fordi hun er jaloux på kattene. Hun skuler hvis jeg kæler med dem, og er bange for de tager min opmærksomhed.
Hun er virkelig lille nu, ligger stadig i sin kurv og ved godt hun har gjort noget galt. Jeg hentede en af kattene for lige at se til den, og straks var hun opmærksom. Bad hende ligge sig over i sin kurv igen.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Hvis det er så længe som 6 mdr. siden sidst hun var efter kattene, så ville jeg da lige, inden du begynder at gøre de helt store overvejelser med hvad der videre skal ske, tage hende til dyrlæge for et helbredstjek for at sikre dig at hun ikke har smerter eller lign. Jeg tror ikke det er det, men det er da værd at få tjekket
jul 2005
Jeg tror dog ikke at det er problemet, da hun opfører sig som hun plejer, og tonser rundt med 120 i timen. Kan trykke og røre hende over hele kroppen uden hun siger noget. Har undersøgt ører og tænder. Ved godt jeg langt fra har kompetance til at vurdere om hun har ondt. Men kender min hund, og tror ikke hun har smerter. Men det ville da være en god ide, så kunne jeg da udelukke det.
jul 2005
jul 2005
Men jeg må se hvordan det udvikler sig. Selvfølgelig skal det ikke gå ud over kattene, og de skal slet ikke være prøveklud.
okt 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 1.288
Jeg mener ikke en mundkurv vil hjæpe, da denne kun kan forhindre bid, og ikke angrebet.. som kan gøre stor skade alligevel...
Måske en adfærdsbehandler har nogle værktøjer du kan bruge ?
Ellers ville jeg vælge mellem kattene eller hunden.
Det er synd for dem alle.
Min hund bider kattene.