Avl på en chihuahua med overbid???? Avl på en chihuahua med overbid????
jeg er totalt ny så undskyld mit måske dumme spørgsmål.
Er overbid hos Chihuahua arveligt?? Jeg har forelsket mig i en lille pige der har DRU stamtavle og forældre der har været til udstillinger og fået fine præmier med hjem, desværre har den lille dame overbid.
Må man avle på sådan en hund?
Jeg er helt ny i denne verden, og det er slet ikke sikkert jeg vil have et kuld hvalpe(skulle jeg skulle det kun være for at få en selv)
hvis man finder en hanhund med DRU stamtavle - får hvalpene så også stamtavle selvom moderen ikke har været til udstilling???
Jeg vil på ingen måde skabe en debat, for jeg har ikke tænkt mig at lave hvalpe på en hund hvis der er stor sandsynlighed for at de arver overbiddet!!!
Det er bare et spørgsmål fra en NY!
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 94
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Hvis du gerne vil have en hund til evt. avl, skal du sørge for ikke at forelske dig for meget i en hund, før du ved, at det er den rigtige. Hvis jeg var dig, ville jeg finde en hund med bedre chancer for at kunne blive en god avlshund.
DRU har vist ikke ret mange regler, så hvis begge forældre har tavle i DRU er jeg meget sikker på, at hvalpene kan få tavle (hvad den så er værd, skal vi ikke diskutere her...)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
Der er ikke udstillingskrav i DRU, og derfor KAN hvalpene (desværre) få tavle, selvom forældrene har nok så alvorlige bidfejl.
Men et er hvad man KAN avle på, noget andet er hvad man BØR avle på. Og har hunden bidfejl, ville jeg bestemt ikke avle på den, for ja det kan være arveligt.
Og når nu vi snakker chi, så sørg for at forældrene til din kommende hvalp er testet for patella luxation. Det ligger til racen, og udover at man self selv gerne vil have en sund og rask hund, så er det jo osse meget vigtigt at der er tjekket for den slags når man har planer om måske at ville avle:o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Hvis du gerne vil dyrke udstilling og evt avle en gang i fremtiden vil jeg anbefale dig at købe en hund uden bidfejl. Hende her kan være nok så dejlig, men hvis hun ikke kan indfri dine interesser kan du ende med enten ærgelse eller at gå på kompromis - så kunne hun lige så godt have boet hos en familie der ikke har de drømme.
Køb hende kun hvis du virkelig ikke vil hverken udstilling eller avl.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
Over og underbid er arvelige/genetiske fejl og vil somregel videreføres til mindst 50 procent af afkommet enten som synlige fejl eller som genetisk fejl de så vil bringe videre i de næste genrationer !
Avler man på hunde med bidfejl så kan man forvente at det bliver værre og værre
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
http://www.hunde-forum.dk/debat/955-overbid-dekort-eller-ej-langt.html
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 654
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 94
Der er 2 års garanti på hunden, men spørger lige til det med patella luxation i dag når jeg skal ud og se hende igen.
Hvis det er hunden for mig, og med det i skriver, så skal hun bare være min bedste ven. Ikke noget med hvalpe eller andet.
Den eneste grund til en lille udstilling var pga. oplevelsen. Men så kan vi lige så godt begynde at gå til agility:)
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
jan 2008
Du står i en situation, hvor du kan gøre dig umage og vælge den helt rigtig hund, der kan (eller i hvert fald har potentiale til at) opfylde alle dine ønsker.
Og ja, vælg en hvalp efter ultrasunde forældre. Hvad er det værd med 2 års garanti på PL? Du vil jo nok ikke vælge at aflevere din 1½ år hamle hund og få en ny og efter en operation har din hund godt nok ikke ondt, men den skal skånes resten af livet :o/
TÆNK - det er min eneate bøn. Det der med at "jeg har mistet mit hjerte til præcis den hvalp, er noget pjat! Køb af hund skal være 99% med hjernene og 1% med hjertet - hjertet skal tids nok få overtaget, når hvalpen er indenfor døren :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Meget smukt skrevet. Og meget meget sandt. Den gemmer jeg lige i citatbogen.
jan 2008
Avl på en chihuahua med overbid????