{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Hvorfor er hundehofter så sarte ? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er hundehofter SÅ skrøbelige i hvalpe/unghunde perioden, at man skal passe på med længden på gåture osv ?!

For der er da ingen restriktioner på hvor meget f.eks min søn må gå i hans Dagpleje..
De går da tit LANGE ture og han får da virkelig gået på sine små 2½ årige ben..

Men der er ingen der siger at børn skal gå så og så lidt...

Ja det kan godt være at jeg lyder totalt blæst, men hvad er det der gør forskellen ?
Jeg mener både mennesket og hunden( ulven før den ) er skabt til at bevæge sig længere afstande ubesværet ( Måske ikke lige en Engelsk Bulldog eller en Basset *G* )

Hvorfor kan vores menneskebørn klare det når hundehvalpen ikke kan ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er hundehofter så sarte ?
  • #1   26. maj 2009 Hov, kunne godt læses som om at jeg synes at det er latterligt at passe på hvalpens hofter .. DET synes jeg ikke *Gg*, synes bare at forskellen er mærkelig..

  • #2   26. maj 2009 Ja, det er da et godt spørgsmål.

    Men jeg må da selv indrømme, at jeg tager bare en lille smule hensyn til hvalpen, men det er da ikke noget jeg tænker over, hverken når jeg går tur eller træner..

    Jeg har den indstilling, at en hvalp har 4 ben, og jeg har kun 2 ben at gå på. og hvor jeg går så er hvalpen med, tænker ikke over hvorlang jeg går.

    eller hvorlangt et spor skal være, efterhånden som hvalpen har lært at gå spor.. jeg går bare de m. jeg synes. og så er det op til hvalpen at finde det der er på sporet.

    Skal jeg tænke over hver handling og måle ud i meter og i tid - ja så kommer man inegn vejne..


  • #3   26. maj 2009 Babett - Nu har jeg selv en lille hund så har ikke gået op i minuttal eller noget..
    På lange ture havde jeg ungernes klapvogn med og så kom hun ned i 'kurven' under sædet når jeg mente at hun havde gået langt nok eller bare trængte til en pause..

    Men en stor hund ville jeg tage mere hensyn til hofterne..


  • #4   26. maj 2009 Stine P
    Nu ved jeg godt, at min race er en udsat gruppe mht. HD.

    Men så længe hvalpen så og sige selv bestemmer, hvad den vil, om den vil gå på trapper, eller springe og andre ting. så længe det er hvalpen selv, så skal den ha lov til det..


  • #5   26. maj 2009 Jeg har haft en stor korthåret hønsehund, og han var stor. 70 cm i skulderhøjde. Jeg bor på 2. sal og jeg bar ham op til han havde lært at gå på trapper.
    Han fik aldrig noget med hofterne, og han blev dog 10 år


  • #6   26. maj 2009 Hvis man tænker på, hvad hundens krop i bund og grund er skabt til, så er det jo at trave. Ikke at gallopere, springe, gå på trapper - og andet ledbelastende.

    Jeg har det som Babett - det hunden selv hitter på at lave ser jeg stort på, men jeg opfordrer ikke en hvalp til at belaste sin led....


  • #7   26. maj 2009 jeg tror at det er fordi hunden vokser hurtigere end et barn. I løbet af et år (+/-) skal hunden være fuldt udvokset. Det betyder at de vokser meget hurtigt i forhold til børn som tager 16-18 år om at blive udvokset.
    Måske det er derfor?

    jeg passer rigtig meget på mine hvalpe, og de får ikke lov at gå ret langt. Synes man skal være meget opmærksom på de små hvalpeknogler smiley


  • #9   26. maj 2009 Da Sigurt var lille var jeg ikke specielt obs på hvor langt vi gik, for han sage selv til når han var træt. Asta derimod er typen der bliver ved til hun segner og det er ikke sundt, så hende har vi været noget mere opmærksom på.

    Iøvrigt synes jeg Lisa S forklaring lyder plausibel det gør CH´s iøvrigt også.


  • #10   26. maj 2009 Det kan da sagtens være, at for stor belastning af hofterne hos børn medvirker til slidgigt i voksenalderen.

Kommentér på:
Hvorfor er hundehofter så sarte ?

Annonce