611 visninger
|
Oprettet:
DDH og stamtavle {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg vil sikre mig, om det KUN er DKK, man bør købe hund ved, eller om DDH også er ok?
Derudover har jeg lidt svært ved at gennemskue, hvis forældrene til en hvalp har stamtavle begge to, om så hvalpen også behøves have, hvis ikke man ønsker at udstille den?
På forhånd tak
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.759
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Stamtavlen bruges ene og alene til at finde ud af, om hunden lever op til de krav, man har.
Om man synes den er racetypisk og om den lever op til egne sundhedskriterier.
Det er et værktøj til at finde sin hvalp med.
Er man ligeglad med, hvordan hunden falder ud inden for de områder, der definerer en race (mentale egenskaber, udseende, brugsegenskaber og sundhed) så er tavlen underordnet.
Til gengæld må man også uden at kny tage det skidt, der kommer.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 173
jun 2009
aug 2006
På en måde :o)
Det er en rapport over hunden selv og dens forældre.
For at hunden kan få en stamtavle er der nogle krav til forældrene - de skal udstilles så man ved, at den ligner den race, den er og opfører sig som den race, den er.
Så er der nogle arvelige dårligdomme, som den skal testes for, og disse er forskellige fra race til race.
Kun hvis den overholder de fastsatte kriterier får den lov at avle.
Samtidig er der for dem, hvis race er disponeret for hofteledsdysplasi en beregningsmetode, der viser, i hvor høj grad hele hundens familie er belastet.
Hos nogle racer er der krav om mentalttest inden avl.
På den måde kan man samle et billede af, hvad den hund, man har kig på indeholder.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Hvad skulle fordelen være ved at fravælge stamtavlen, hvis du gerne vil have en hund efter DKK stamtavleført forældre ?
jun 2009
Til alle jer andre og *CH*, så mange tak. Ville gerne spørge jer, så jeg er sikker på at jeg ikke gjorde noget forkert når jeg skal have hund.
Lene N: Det var ikke fordi jeg ville købe en hund uden, slet ikke nu, da jeg er sikker på, pga. jeres information, at den skal have. Jeg har blot set nogle herinde, der har købt uden, hvor forældrene havde, og så slog det mig, om man var "sikret" sådan. Men alt i alt så kan jeg forstå på alle der har skrevet, at jeg skal have stamtavle på den hund jeg køber så jeg ved at alle forhold omkring den er og har været i orden
Anne Julie F: Det er en papillon, det må du veldig gerne, tak
Og tak sallesammen
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Held og lykke med den.
aug 2006
Du skal dog være opmærksom på, at en stamtavle i selv ikke er nogen garanti.
Du skal bruge den - det vil sige, at du skal tjekke de sundhedsdata, der ligger på forældre og helst også forfædre. Altså skabe dig et overblik over den generelle sundhed i de linjer, du gerne vil have din hund stammer fra.
Det er lidt et arbejde. Men det er et sjovt arbejde, og det giver en tilfredsstillelse at man ved, at man har gjort alt man kunne.
jun 2009
Lene N: Mange tak, jeg synes det er det mindste man kan gøre når man gør sig tanker om at anskaffe sig en hund.
aug 2006
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 100 Svar: 501
Ingen normale opdrætter vælger at sælge hvalpe uden papirerne følger med.
Ang. valg af kennel, kan jeg kun sige at du skal tage på besøg forskellige steder, mærke godt efter inde i dig selv. Når du har fundet det rigtige sted, ved du det også:-)
Held og lykke med din søgen
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
DDH og stamtavle