865 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

overvejer BARF - gode råd/hjælp overvejer BARF - gode råd/hjælp

Nu har jeg snart hørt så meget omkring Barf og faktisk kun gode ting.

Er der nogle der har dårlige erfaringer???

Er der nogle hunde der ikke egner sig??
Alder, racer osv??

Hvad gør man bedst hvis man skal igang - løbende overgang???

Ellers hvis i har andre indskydelser omkring det - vil meget gerne vide så meget som muligt om det.

Har læst om principperne på nettet - men søger "real life" erfaringer.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen Janne ( og Pepsi )

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 500 kr.
  • Gardinskinne i loft 250 kr.
  • Hej! Jeg har lige købt et IKEA garderobeskab (model: Rådmansö]), og jeg har brug for hjælp til at samle det. Skabet er bresde 118 dybde højde64H190 cm, og det er stadig i sin originale emballage. Kan du hjælpe mig med at samle det hjemme hos mig i Nørrebro? Hvad vil det koste, og hvornår har du tid? Venlig hilsen, Sasha please, if possible, reply in english thanks! i would need it to be done ideally this morning, but also tomorrow morning is fine 800 kr.
  • Udskift Nilhane / Stophane 1.400 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.500 kr.
  • Træfældning 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overvejer BARF - gode råd/hjælp
  • #2   7. jul 2009 Daisie: tusind tak - jeg har ansøgt medlemsskab!!

• #4   7. jul 2009 Jeg har ikke de bedste erfaringer med Barf. Jeg Barf'ede begge min hunde i et halvt år. Min hanhund tabte sig en hel del (han var tynd nok i forvejen) og hans pels blev mat trods masser af tilsat olie. Min tæve fik foder-allergi mens hun var på Barf, hun får nu allergi-tørfoder og trives godt uden symptomer. Jeg var meget overrasket da jeg også kun havde hørt godt om Barf og selv var fortaler for det i starten. Jeg kender nu stadig masser af hunde som stortrives på Barf, det var bare desværre ikke optimalt til min hunde.

• #5   7. jul 2009 Råfodring/Barf er som alt andet foder - godt for nogen, ikke godt for andre.

Man kan ikke vide det, før man har prøvet det. Som alt andet foder har det nogle oplagte fordele og nogle oplagte ulemper. Og som ved alt andet foder bliver man nødt til at tage stilling til, hvad man tror på er det rigtige at give sin hund, og så handle derefter.

Jeg vil da også anbefale dig en gruppe:

http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=2429

• #9   7. jul 2009 Er der nogle der har dårlige erfaringer??? JA!!!!!!!!!!!!!!

Er der nogle hunde der ikke egner sig?? JA!!!!!!!!!!

• #10   7. jul 2009 gitte H: kan du uddybe det lidt nærmere - ellers er det svært at forholde sig til!!

• #11   7. jul 2009 Jeg har råfodret min hund i 5 mdr nu og det går super godt.
    Hun spiser godt og er kommet op på en super kampvægt !

Det er SÅ nemt at fodre med det. Har pakket kødet i dagsrationer og så frosset det ned, så det er bare at tage en pose op om aftenen og så lige ned i madskålen næste dag.. Dejligt..

Så for min hund har det været et kanon 'projekt' jeg gik igang med !

• #12   7. jul 2009 Stine P - kommer du så bare selv noget valgfrit grønt ved kødet.

Og er det stadig bedst at fordre flere gange om dagen eller kun 1??

• #13   7. jul 2009 Pepsi - Jeg fodrer på "gefühl" måden.. Dvs at jeg giver hunden hvad den skal ha' af gram om dagen, men udover det så dykker jeg bare ned i fryseren og tager hvad jeg fanger .. Sørger selvfølgelig at min hund over et par uger får lidt varieret.

Har ikke haft givet hende grønt, men hun er begyndt nærmest at gå og græsse som en ko og det tolker jeg som at hun skal ha' noget grønt..
    Så blender f.eks broccoli, salat, tomat, gulerod osv i foderet et par gange om ugen i øjeblikket.

I øjeblikket har jeg dette i fryseren til hende :

Oksekød
    Kæbekød ( fedtholdigt kød fra dyrekæber )
    Kyllingemix
    Kallun
    hele kyllingelår
    frossen hakket hele sild
    Dådyrrygrad skåret i stykker
    Oksestrubehoveder

Og ved siden af får hun vitaminpille, lakseolie og så lidt grønt engang imellem..
    Og indtil videre har det kun været positivt og hun ser rigtigt godt ud og har flot pels og god kropsvægt !

Jeg fodrer kun en gang om dagen på forskellige tidspunkter

• #15   7. jul 2009 Daisie

Jeg har ALDRIG haft noget job "hos dyrlægen" - bare lige for god ordens skyld.

• #18   7. jul 2009 Gitte: det vil jeg også gerne have..... Kan ikke forholde mig til JA!!!!! men spørgerjo på den anden side også fordi jeg gerne vil vide hvad jeg skal ta hensyn til. Så hører gerne fra "begge lejre"

• #19   8. jul 2009 Ja bla det her

(link fjernet)

• #20   8. jul 2009 Gitte: ok tak, jeg kan godt se der er nogle ting man skal være OBS på, f.eks salmonella osv. og hvis der er forskellige ting hvalpe og undhunde har mindre godt af, så vil jeg vente med dem til han er voksen. Fint nok med en artikel der stiller spørgsmålstegn - så ved man hvad man skal være OBS på. Men synes ikke den taler om direkte dårlige erfaringer, bare mangel på dokumentation og jeg overvejer jo ikke BARF p.ga allergi eller noget. Pepsi fejler intet! 7 9 13

• #24   8. jul 2009 Ja er heller ikke så nervøs for manglende dokumentation, som du siger er undersøgelser dyre. Jeg var mere nysgerrig om nogle have dårlige oplevelser - på egne hunde eller i omgangskredsen og kunne fortælle om det, på samme måde som du kan fortælle om gode oplevelser. Men det ser det ikke ud til - i hvert fald meget få. Så det tegner jo godt.

• #26   8. jul 2009
    - er der nogle der har dårlige erfaringer?
    Det er der uden tvivl. Ligesom med alt andet foder, er der noget de fleste dyr fungerer godt på, men der findes ikke et entydigt svar, som er det bedste foder til alle dyr i verden.
    Og hvis man kommer til at gøre det helt forkert, vil resultatet heller ikke være så godt.

- er der nogle hunde der ikke egner sig?
    Nej, det er der ikke. Alle hunde (og katte) i alle aldre egner sig til den type foder, og vil næsten med garanti sætte stor pris på det.

- Hvad gør man bedst hvis man skal i gang?
    man starter bare. Hunden faster en dag, og så starter man på råt bagefter.
    Mange vil foreslå at starte med kallun, men rent personligt vil jeg foreslå at starte med kylling, indtil hunden har lært at arbejde med foderet. Når den har en go mave på kylling, bruger man en ny type kød, og fodrer med den til hundens mave fungerer ordentligt. I starten bør man helt sikkert fodre med samme kødtype i et par dage, så hunden kan følge med.

der findes rigtig meget læsestof på nettet!
    (link fjernet) den her bog, og i særdeleshed denne tråd, vil jeg råde dig til at læse først. Det kan betale sig at læse alle kommentarerne, da bakterier sm f.eks salmonella bliver diskuteret.

Som med alt andet foder, handler det om at se på hunden og vurdere hvad der fungerer på den. Af og til hører man om hunde der fungerer godt på supermarkedsfoder, og der findes også hunde der ikke kører optimalt på råt. Jeg vil dog mene at de fleste hunde har godt af det.

Og husk, råfodring er slet ikke lige så indviklet og besværligt som det virker. Det er faktisk meget enkelt smiley

• #27   8. jul 2009 Som jeg har skrevet før, så er det på ingen måde anderledes, end når det kommer til tørkost. Det er ikke alle hunde, der fungerer på råt, og ja, det har både noget at gøre med hvordan man vælge at sammensætte foderet, men også om hunden kan omsætte det rå på det helt basale niveau. Det er bare ikke alle hunde der kan det, og så er råt ikke det bedste foder for DEN hund.

Som med alt andet foder, kan man ikke vide det før man har prøvet.

Det, der kan være lidt kompliceret med råfodring er, at maden skal sammensættes godt. Det er ikke alle hunde, der har de samme ernæringsbehov, så man skal gætte sig lidt frem. Det skal man også med tørt - men her er den fordel, at man bare kan skifte til at andet produkt, så har man hele pakken. Med råt, skal man kigge på hver enkel bestanddel af foderet.

Faren ved råfodring er, hvis man ikke rammer sin hunds ernæringsbehov. Det sker desværre - ifølge dyrlægerne - ikke helt sjældent. Det viser sig ved nyreproblemer og for drægtige tævers vedkommende, kalkchok.

Og så skal man jo erkende, at man dybest set ikke kan vide, om man har gjort det rigtige før hundens liv er ved sin ende. Først der kan man for alvor bedømme, om man har ramt plet.

• #28   8. jul 2009 Headhunters Choice

Hvis du havde fulgt grundigere med i trådene, så havde du også læst at sidst jeg fremkom med mine erfaringer og en del andres - blev jeg truet med en injuriesag fra et hmmm..... sted hvor de forhandler det.
    Så har jeg vist ikke sagt for meget denne gang.

• #29   8. jul 2009 Hvis man på dette sted kun skulle ytre sig om ting, man helt personligt har oplevet, så kunne man sørme ikke dele meget ;o)

Jeg går ud fra, at ens erfaringsverden BÅDE gælder egne erfaringer og også dem, andre har gjort, som vi kan lære af?

Ellers vil de fleste af os være diskvalificerede i langt de fleste debatter herinde...

• #31   8. jul 2009 Hvorfor ikke smide kortene på bordet, og så bagefter lave kildekritik. Sådan foregår den slags normalt.

• #33   8. jul 2009 Almindeligvis får man folks erfaringer at vide, og derefter laver en vurdering af, hvad der er rygter og hvad der er troværdigt.

Alternativet er som en mundkurv - og det er jo ikke til nogens fordel.

• #35   8. jul 2009 Enig..

Man kan dele de erfaringer man selv har gjort sig, men også dele de erfaringer, man har oplevet andre har gjort sig.

Og så må man jo vurdere, hvad der hører med under Topic og hvad der ikke gør... Lige nu er vi to vist lidt ud over *GG*

• #37   8. jul 2009 *FNIIIIS'

Godt og hjemligt ;o)

• #38   8. jul 2009 Næste tanke... TÆNK, at der er nogen, der kommer i tanker om mig, når de lugter den liflige lugt af GYLLE...

OHH, hvilken ære *GG*

(Du er sg* nok ikke den eneste :o)))) )

• #40   8. jul 2009 Jow jow :o)))))

Kommentér på:
overvejer BARF - gode råd/hjælp

Annonce