865 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar

20. feb 2009 Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
overvejer BARF - gode råd/hjælp overvejer BARF - gode råd/hjælp
Nu har jeg snart hørt så meget omkring Barf og faktisk kun gode ting.
Er der nogle der har dårlige erfaringer???
Er der nogle hunde der ikke egner sig??
Alder, racer osv??
Hvad gør man bedst hvis man skal igang - løbende overgang???
Ellers hvis i har andre indskydelser omkring det - vil meget gerne vide så meget som muligt om det.
Har læst om principperne på nettet - men søger "real life" erfaringer.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen Janne ( og Pepsi )
0 synes godt om
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Man kan ikke vide det, før man har prøvet det. Som alt andet foder har det nogle oplagte fordele og nogle oplagte ulemper. Og som ved alt andet foder bliver man nødt til at tage stilling til, hvad man tror på er det rigtige at give sin hund, og så handle derefter.
Jeg vil da også anbefale dig en gruppe:
http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=2429
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Er der nogle hunde der ikke egner sig?? JA!!!!!!!!!!
feb 2009
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Hun spiser godt og er kommet op på en super kampvægt !
Det er SÅ nemt at fodre med det. Har pakket kødet i dagsrationer og så frosset det ned, så det er bare at tage en pose op om aftenen og så lige ned i madskålen næste dag.. Dejligt..
Så for min hund har det været et kanon 'projekt' jeg gik igang med !
feb 2009
Og er det stadig bedst at fordre flere gange om dagen eller kun 1??
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Har ikke haft givet hende grønt, men hun er begyndt nærmest at gå og græsse som en ko og det tolker jeg som at hun skal ha' noget grønt..
Så blender f.eks broccoli, salat, tomat, gulerod osv i foderet et par gange om ugen i øjeblikket.
I øjeblikket har jeg dette i fryseren til hende :
Oksekød
Kæbekød ( fedtholdigt kød fra dyrekæber )
Kyllingemix
Kallun
hele kyllingelår
frossen hakket hele sild
Dådyrrygrad skåret i stykker
Oksestrubehoveder
Og ved siden af får hun vitaminpille, lakseolie og så lidt grønt engang imellem..
Og indtil videre har det kun været positivt og hun ser rigtigt godt ud og har flot pels og god kropsvægt !
Jeg fodrer kun en gang om dagen på forskellige tidspunkter
jul 2006
Jeg har ALDRIG haft noget job "hos dyrlægen" - bare lige for god ordens skyld.
feb 2009
jul 2006
(link fjernet)
feb 2009
feb 2009
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
- er der nogle der har dårlige erfaringer?
Det er der uden tvivl. Ligesom med alt andet foder, er der noget de fleste dyr fungerer godt på, men der findes ikke et entydigt svar, som er det bedste foder til alle dyr i verden.
Og hvis man kommer til at gøre det helt forkert, vil resultatet heller ikke være så godt.
- er der nogle hunde der ikke egner sig?
Nej, det er der ikke. Alle hunde (og katte) i alle aldre egner sig til den type foder, og vil næsten med garanti sætte stor pris på det.
- Hvad gør man bedst hvis man skal i gang?
man starter bare. Hunden faster en dag, og så starter man på råt bagefter.
Mange vil foreslå at starte med kallun, men rent personligt vil jeg foreslå at starte med kylling, indtil hunden har lært at arbejde med foderet. Når den har en go mave på kylling, bruger man en ny type kød, og fodrer med den til hundens mave fungerer ordentligt. I starten bør man helt sikkert fodre med samme kødtype i et par dage, så hunden kan følge med.
der findes rigtig meget læsestof på nettet!
(link fjernet) den her bog, og i særdeleshed denne tråd, vil jeg råde dig til at læse først. Det kan betale sig at læse alle kommentarerne, da bakterier sm f.eks salmonella bliver diskuteret.
Som med alt andet foder, handler det om at se på hunden og vurdere hvad der fungerer på den. Af og til hører man om hunde der fungerer godt på supermarkedsfoder, og der findes også hunde der ikke kører optimalt på råt. Jeg vil dog mene at de fleste hunde har godt af det.
Og husk, råfodring er slet ikke lige så indviklet og besværligt som det virker. Det er faktisk meget enkelt
aug 2006
Som med alt andet foder, kan man ikke vide det før man har prøvet.
Det, der kan være lidt kompliceret med råfodring er, at maden skal sammensættes godt. Det er ikke alle hunde, der har de samme ernæringsbehov, så man skal gætte sig lidt frem. Det skal man også med tørt - men her er den fordel, at man bare kan skifte til at andet produkt, så har man hele pakken. Med råt, skal man kigge på hver enkel bestanddel af foderet.
Faren ved råfodring er, hvis man ikke rammer sin hunds ernæringsbehov. Det sker desværre - ifølge dyrlægerne - ikke helt sjældent. Det viser sig ved nyreproblemer og for drægtige tævers vedkommende, kalkchok.
Og så skal man jo erkende, at man dybest set ikke kan vide, om man har gjort det rigtige før hundens liv er ved sin ende. Først der kan man for alvor bedømme, om man har ramt plet.
jul 2006
Hvis du havde fulgt grundigere med i trådene, så havde du også læst at sidst jeg fremkom med mine erfaringer og en del andres - blev jeg truet med en injuriesag fra et hmmm..... sted hvor de forhandler det.
Så har jeg vist ikke sagt for meget denne gang.
aug 2006
Jeg går ud fra, at ens erfaringsverden BÅDE gælder egne erfaringer og også dem, andre har gjort, som vi kan lære af?
Ellers vil de fleste af os være diskvalificerede i langt de fleste debatter herinde...
aug 2006
aug 2006
Alternativet er som en mundkurv - og det er jo ikke til nogens fordel.
aug 2006
Man kan dele de erfaringer man selv har gjort sig, men også dele de erfaringer, man har oplevet andre har gjort sig.
Og så må man jo vurdere, hvad der hører med under Topic og hvad der ikke gør... Lige nu er vi to vist lidt ud over *GG*
aug 2006
Godt og hjemligt ;o)
aug 2006
OHH, hvilken ære *GG*
(Du er sg* nok ikke den eneste :o)))) )
aug 2006
overvejer BARF - gode råd/hjælp