1.216 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

BARF overvejer.... BARF overvejer....

Er der nogle med Cavalier herinde der barfer?

Har en veninde der længe har prøvet at overtale mig til at barfe, men synes det er for besværligt.
Synes det er ulækkert så Sille elsker at slikke... Tænker på baktier?

MEN... Efter hinanden analkirtel operation sidst i marts hvor hun ikke kunne tåle hendes smertestillende, er det bare gået skidt.
Hun kan ikke tåle Orijens mere. Hvilket betyder at hendes pels er mat, hun fælder meget, det ser meget tottet ud, når man kigger på det....

Samtidig har hun stadig problemer med maven ind imellem... Spurgte om rådt kød ikke bare ville være for hårdt mod maven, men min veninde mener, at det vil det ikke.
BARF er det eneste rigtige.... siger hun....

Har så ondt at Sille når hun får ondt i maven, og ihh hun ser så forpjusket ud nu smiley

Så skal man prøve barf? Og er det bare direkte over på det?

Hvor meget skal en Cavalier på 7,5kg, men lavt til normal energiniveau have om dagen?

Hvordan gør man?

Og hvad med bakterier fra kødet og i ørene (hun har jo hængeører :-))?
Og hvad med bakterier fra mund? Tænker på hvis hun spiser rå kylling og salmonella osv...

Hmmm hjælp... hvad skal jeg gøre?

Er der nogen steder man se en ugeplan for hvordan man barfer....

Har kun lige hurtigkigget på rigtighundemad.dk

Hjææælp smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BARF overvejer....
  • #1   8. aug 2011 Håber I forstår mit indlæg. Der kom en masse forkerte ord i, da jeg er dødtræt smiley

• #2   8. aug 2011 Jeg barfer ikke selv, men kender flere der gør.
    Tror det bedste er, at tage kontakt til en forhandler, som kan hjælpe dig og lave planen til dig.
    Du kan evt. kigge efter BARF gruppen herinde - jeg ved der er en!

• #3   8. aug 2011 jeg barfer mine 3 cavalier, og det er det bedste jeg nogen siden har gjort for dem.
    de har fået den lækreste dejlige pels, og næsten aldrig dårlig mave, noget vi døjede meget med inden vi skiftede.
    bakterie tænker jeg ikke så meget over, der er jo bakterie alle steder.:)

med hensyn til mad i ørene har jeg købt disse skåle til mine,
    http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=12rk12&ProductName=IncrediBowl+til+lange+%F8rer+%26+%22grov%E6dere%22&GroupName=Madsk%E5le+%26+Underlag&GroupGuid=16

jeg syntes ikke det er besværligt, mine får kun mad en gang om dagen, så det er bare at tage det op, lade det tø, og så give dem det:)

mine hunde får forskellige mængder, milo skal tabe sig, og får 80 g kød + frugt grønt fedt og indmad.
    cuba er fin, og får 90 gram, og nala skal tage lidt på, og får 110 g.

det er bare at få lavet en foderplan, og så bare starte.

men kører ikke langtsom over på barf. det er bare lige over, vi startede med en fastedag, og derefter kallun i 3-4 dage.

vær ikke bange for at kast dig ud i det.
    vi kan varmt anbefale det. (og det er jeg sikker på hundene også kan, de elsker det:)

• #5   8. aug 2011 din hund vil elske dig for at skifte over til Barf,vi har barfet i 3 år,de har lækker pels,sk.. ikke nær så meget,bedre tænder og tandkød,meld dig ind i en af de Barfgrupper der er,så kan du,selvfølgelig få praktiske råd af os andre,men få dig også en god barfforhandler--de ved de også næsten alt om i grupperne.

• #7   8. aug 2011 ulækkert??det er vist kun kallun,det lugter lidt,men det vænner man sig til,råt kød,ben?bruger du ikke råt kød,når du laver mad??Her skal du bare hive det op af fryseren,tø de op og lade de dumpe ned i en hundeskål.
    Du skal beregne ca. 2% af din hunds vægt i foder og så tage det derfra,mere hvis den bliver for tynd og mindre hvis den bliver for tyk

• #8   8. aug 2011 Til dine bekymringer om bakterier og pels osv. så er især de løsfrosne produkter gode da de er lidt mere faste end det fint hakkede. Min har også lang pels på ørene og har meget skæg - og jo især skæget bliver da nogen gange lidt snasket. Jeg tørre det med en klud og resten rengør hun eller de andre hunde selv smiley
    Men jo det kræver i mine øjne lidt mere rengørring af madskåle osv. Men når man ser hvor glad hunden er for det, så gør man det gerne smiley

• viveca m
    viveca m Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 57
    #9   8. aug 2011 Du skal købe snoods til ørene eller evt selv lave nogle. Du kan også bruge et lille tørklæde et binde rundt om ørene.
    http://www.bisketbaskets.com/snoodbybisba.html så undgår du beskidte ører smiley Jeg er lige startet hundene op på barf, så jeg kan ingen forskel se, men de elsker maden!!!!!!
    og i midt hoved må det være mere sundt en tørkost:) Man kan købe barf hvor det hele er med, hvis ikke man har overskud til at lave menuer smiley

• #10   8. aug 2011 Okey. Jeg faldt lige om kuld på sofaen. Tager lige en af gangen af jer smiley

Michelle:
    Så spørger jeg nok dumt. Tager man det op om aftenen, ligesom når man tager kød op til sig selv, og så får de det næste dag eller?

Nårh ja Incredibowl har jeg før tænkt på at købe. Tænkte bare at Sille nok ville bruge den omvendt af hvad der er tændt... Og så få ørene ned i alligevel smiley

+ grønt, frugt, fedt.... Årh nej skal jeg til at lave helt mad til hende? Eller hvordan klarer du dette?
    Jeg orker ikke engang at lave mad til mig selv (spiser ofte bare rugbrød), så det skal helst ikke være for besværligt.

Vi kan IKKE starte på en fastedag, da jeg har fundet ud af at når Sille ikke spiser sit tørfoder, så bider det sig selv i enden, for det er når hun så bliver oversulten at hun får ondt i maven, og bliver dårlig og ikke vil spise.

Daisie: SELVFØLGELIG må du anbefale selvom du ikke har cavaliere smiley Det med Cavalierene var omkring ørene jeg tænkte... og vægtmæssigt = madvægt.

Bodil: Mit problem er nok at jeg har en hund, der skal lægge alt der dufter på gulvet og kører ører og krop i det... Kan forestille mig at det bliver et roderi smiley
    Og ben... det tager vel tid at spise, så bliver det mon i skålen?
    Altså ellers har hun selvfølgelig bare kun adgang til køkkenet når hun spiser smiley

Ginne: Tror også jeg bliver nød til det løsfrosne, da jeg kun har 1 hund på 7,5kg der skal have mad smiley

Viveca: Griner. Gud hvor ser den sød ud. hihi smiley Hvad hedder sådan noget på dansk, er ikke lige så god til engelsk smiley

• #11   9. aug 2011 Jeg forstår dit problem men du kan jo bare overvåge hendes spisning,og lægge tingene tilbage i skålen,når hun smider det ud på gulvet.
    ang at tage mad ud,jeg tager det ud af fryseren en halv time før spisning,lægger posen i meget varmt vand så tør det hurtigt op.

• #13   9. aug 2011 Cirkeline vi har tidligere BARFet i 2 år og stoppede fordi jeg ikke syntes at vores hanhund trivedes. Han var blevet så forbandet tynd og trak på det ene ben. Gik så over på Robur tørkost og i løbet at 14 dage var han frisk igen. Det der var galt var (tror jeg) fofor/calcium balancen, som man skal være utrolig OBS på så det ikke ødelægger bla nyrerne.
    Vores hunde var dog så glade for det at jeg nu her til formiddag har købt ind igen. Jeg har ikke som for 2 år siden valgt selv at blande og sammensætte, men har købt NATURES MENU (se bla petfoods.dk) Det er BARF i nuggets. Samme størrelse som kyllingenuggets men her er alt tilsat. Du skal ikke blande indvolde, fedt, knogler, frugt/grønt osv i. Det er klige til at tage op og tø op og så i skålen :-)))
    Vi vil så nok fodre med Fish4dogs om morgenen og nuggets om aftenen. Vores race har brug for rigtig meget fedt og fedt i ren form giver racermave smiley
    Prøv lige at tjekke dette froder ud. Jeg tror det er det du søger. Du behøver ikke at faste en gang om ugen som mange anbefaler, vores trives også bedst med mad hver dag. Det er dog somom mavesyren regulerer sig til et bedre niveau når man BARFer. Tror måske også at din hund bliver så glad for det at den ikke slæber foderet rundt i køkkenet men bare sluger det :-))
    Held og lykke!!!

• #14   9. aug 2011 fofor/calcium balancen var det et problem ved råfodring eller?

• #15   9. aug 2011 Pia: Ville give ben ind imellem.... til tænderne, men nemt kød til dagligt...

Men skal de have andet end kød.... Michelle skrive om frugt, grønt osv

• #16   9. aug 2011 Jeg barfer ved at købe kød i 500 grams pakker og han får 100 gram om dagen, han er dog mindre end en Cavalier, men meget aktiv, agility 3 gange om ugen, lydighed 1 gang om ugen og spor 5 gange om ugen og han holder fint formen med flot pels og energiniveau. Herhjemme tager jeg én pakke kød op af gangen og sætter i køleskabet og vejer så af til ham morgen og aften efter træning. Der udover så får han vitaminer og mineraler i pulverform i.maden om morgenen så jeg er sikker på at han får hvad hhan skal. Der udover får han et sprøjt vildtlakseolie i maden om aftenen. Herhjemme spiser vi.meget frugt og grønt, og så falder der altid noget i skålen når vi laver det. Så simpelt gør jeg det. Jeg sørger bare for at varierer kødet godt med vejen, ben, indvolde osv. Der udover giver jeg ham et ben han ligger og hygger sig med, vi kalder det fredagsguf smiley

• #17   9. aug 2011 Hov mente spor 2 gange om ugen smiley

• #18   9. aug 2011 Vejen = brusk.
    Stavefejl er gratis smiley

• #19   9. aug 2011 Mette: Men jeg tænker... hvis nu man ikke er så god til at lave grøntsager til sig selv, er der så evt. nogle grøntsagsblandinger man kan koge og afkøle til hunden?

Man siger jo til mennesker at frosne grøntsager er lige så gode som friske.
    Og hvad må der være i?
    Har bl.a. nogle liggende hvor der er peberfrugt, broccoli, majs, ærter, sukkerærter, gulerødder i. Kan de tåle dette?

Hvilke vitaminer giver du? Hvad hedder de? Har du evt. et link? smiley

• #20   9. aug 2011 Jeg køber alt hos www.alttilhundogkat.dk men dog i deres fysiske butik som jeg bor lige ved siden af næsten. De er forhandlere af rigtighundemad som de også reklamere for på hjemmesiden. Den blanding jeg bruger af vitaminer og.mineraler hedder NDS K9 fra DRIVER, kan købes på nettet hos samme forhandler.
    Hmm i princippet ville du nok godt kunne gøre det. Jeg har det dog bedre med at give ham en rå gulerod, dusk broccoli, blomkål osv. Men det er dog mere for at han skal bruge sine tænder. Dog giver jeg ham kun kogte kartofler.

• #21   9. aug 2011 DRIVER = DROGER

• #22   9. aug 2011 Du kunne evt. Bare lade grøntsagerne ligge og tø en smule op og så bare give det til hunden uden at koge dem... Det tror jeg ikke der er nogle problemer i.

• #23   9. aug 2011 det frugt og grønt jeg giver er fra frost som jeg køber hvor vi køber barf. så det er ikke besværligt at give:)
    og nej du skal ikke lave et helt måltid, vores er løsfrosset, og jeg tager op en time eller to før de får det, indmad og fedt er også i poser på frost, så blander det lige når jeg tager op. det tager max 5, min at tage mad op til mine 3, så svære er det heller ikke:)

med hensyn til den skål, så kan hun ikke bruge den omvendt da den er så smal på den korte side, at hun skal virkelig mase hvis hun skal have hovedet i. jeg har dem i den lille str.

jeg syntes du skal tage ud og snakke med en forhandler, og så er det bare at komme igang:) hvis du ikke syntes om det, kan du jo skifte tilbage.:)

• #24   9. aug 2011 i Natures menu er alt inkluderet. Der er både frugt, grønt, vitaminer og alt i. Det er lavet i små nuggets så det er nemt at dosere smiley

• #25   9. aug 2011 Louise: Har ALDRIG hørt om barf på den måde....

Så kan ikke helt tro på det smiley

Har dog godbidder fra Natures Menu og dem elsker sille... Men..... kan du ikke tage billeder af det? smiley

• #27   9. aug 2011 Nu ved jeg så ikke hvad du spørger "hvad mener du???" til smiley

For ved godt at BARF er en fodermetode smiley

• #29   9. aug 2011 Daisie: Var også det jeg tænkte. Derfor jeg spurgte mere ind til det.

Ved bare at min hund elsker deres godbidder, og kunne læse at det er noget der skal opbevares som frost, så det kunne jo være.... Er altid åben for nye imput smiley

• #31   9. aug 2011 Kan jeg starte med at prøve og give hende noget råt hakket oksekød i morgen? Bare for at se om hun er til det, eller løber skrigende bort smiley

Tænkte jeg så bare ville købe ind til hakkebøffer til mig og kæresten, og tage noget fra til hende smiley

• #32   9. aug 2011 ja prøv bare at giv hende lidt, det kan der ikke ske noget ved.
    men husk, at variation er en vigtig del i det at råfodre:)

• #33   9. aug 2011 Michelle: Selvfølgelig smiley Der findes jo pænt meget forskelligt smiley

• #34   10. aug 2011 Barf er ikke bare noget man gør på slump! Det er sku vigtigt at der er de rette mængder af forskellige tin i. Disse nuggets er fordi det er råt kød hvor der er tilsat grøn/frugt osv og formet som nuggets. Du viirkede som om du ikke gad at blande tingene selv fordi det sviner og du heller ikke fik lavet grøntsager til dig selv men oftest rugbrød. Derfor gav jeg dig idéen. Det er ikke et "nyt" produkt. Mange fabrikanter af BARF foder har "færdiglavede" produkter. Jeg ser ikke noget forskel i at fodre med disse nuggets frem for at blande oksekøb med selvblendet grønt og drysse vitaminer over. Det er da det samme. Disse nuggets er bare nemmere og ved du at din hund skal have det der svarer til 10 om dagen, så er det da bare at tage 10 op. Det fås i 7 varianter og der er da ingen der har sagt at du ikke må give knogler ved siden af.
    Vi har selv BARFET i 2 år tidligere med kontakt til Dansk BARFcenter, så jeg mener da at jeg har en hvis erfaring og ikke bare prakker dig noget møg på!
    Ja godbidderne er hundene helt vilde med...

• #36   10. aug 2011 Daisie er da helt enig i at man kan lære noget - vi kvittede selv DBC af samme grund. Men jeg kan altså ved gud ikke se forskellen på råt kød der er blandet med grønt/frugt og formet i en nem størrelse og så at jeg selv tager samme mænge kød/frugt/grønt og putter vitaminer i og former i samme størrelse. Det er jo råt begge dele... nuggets angiver jo bare formen. De er da hverken paneret eller stegt smiley

Jeg viil hellere have at du fortæller mig helt præcist hvad der er galt med det pågældende mærke - her tænker jeg på sammensætning osv - det kan jeg bruge til noget. I øvrigt er det min egen dyrlæge som bruger det og har anbefalet det. Ja hun er nok heller ikke ekspert. Men hun har da en held del hunde da hun opdrætter og udstiller og interesserer sig for hundeernæring.

• #38   10. aug 2011 Jamen det er også helt rigtig. Det var også sådan vi gjorde i 2 år. Hundene elskede det og derfor prøver vi også igen. Det der gjorde at vi stoppede var simpelthen at vores hanhund begyndte at mistrives på det kraftigste. Han trak på det ene bagben når han havde ligget ned. Han var skarp over ryggen - ved godt de ikke bliver tykke af det - men mine hunde skal se sunde ud. Jeg er ikke i tvivl om at calcium/fosforbalancen ikke var helt ok. Vi tilsatte ekstra fedt og gave fede produkter.

Jeg vil godt trække selve ordet BARF tilbage og så kalde det råt i stedet. Nej der er ikke ben i men det havde jeg nu tænkt mig at give alligevel. De elsker at gnaske i det. Ja og en halv kylling i ny og næ er heller ikke at foragte.
    Jeg ville overhovedet ikke være påstående men bare fortælle TS at dette produkt altså findes. Det virkede til at TS ikke brugte meget tid på mad til sig selv, ikke kunne have at hunden tog maden op af skålen osv. Derved tænkte jeg at disse nuggets var løsningen smiley

• #40   10. aug 2011 Ja det er dem - de nederste på siden. Det er korrekt at der er kogte brune ris i noget af det. Heldigvi kan man variere det en hel del ellers er der jo ikke noget til hinter for at man selv supplerer.
    Ja mine forældre begyndte også at barfet og min far hyggede sig med det. Problemet er at da hans hund elsker kylling, ja så er det primært det hun får!!! Hun er allergihund (lagermider/husstøvmider/græspollen osv) men hvem siger ikke at hun heller ikke tåler kylling. Hendes allergi er ret slem i øjeblikket smiley

Vi gav hest, ko, fjerkræ af forskellig slags, fisk, indmad, kallun og lam/ged. Jeg syntes vi varierede ret godt men måske ikke nok. De havde en fat bendag og så det løse der falst af i løbet af ugen.
    Mine forældres hund har jeg sat på fish4dogs da fisk ikke er en proteinkilde hun kender. Håber det hjælper. Mine er ikke så starte og jeg glæder mig til at se om de kommer til at trives på Natures Menu. Der hvor jeg købte det, bruger de det selv til dres hubde. De blander dog med wolfsblut - tørt om morgenen og nuggets om aftenen.

• #42   10. aug 2011 Ja der kan du bare se! fortalte mine forældre at der faktsik er rigtig mange hunde der ikke tåler kylling......

• #44   10. aug 2011 Mine forældres koger op i ørerne med ildelugtende og kløende snask. Hun er rød i pelsen omkring mund/øjne/anus/og tildels mave. Ørerne er dog de værste.
    Jeg håber at fisk og kartoffel kan gøre det. Ellers må de prøve at BARFe igen dog uden kylling. Der er humant set krydsallergi overfor kartofler hvis man har nogle af de andre. Men vi kan kun forsøge os frem...

• #46   10. aug 2011 Okey der var lige kommet nogle indlæg smiley hehe

Var bare nysgerrig efter at høre om dette Natures Menu, men har fået at vide at jeg pænt har at starte med Kallun, inden jeg begynder på noget andet, så min hunds mave kan vende sig til det.
    Kender 2 der barfer, men det er jo nemmere at spørge herinde smiley
    Men hvor længe skal hun have kallun før man prøver noget andet? smiley

Og jeg vil gøre alt for at min hund får det godt igen.
    Er ikke så sart om det kommer ud på gulvet... Sgu mere min hund der er lidt mærkeligt og skal kører ører i alt der "dufter" smiley

Louise: Hvad går det der calcium/fosforbalancen ud på?
    Kan man læse om det nogen steder, og er der noget man kan gøre for at modvirke det?

• #49   11. aug 2011 Daisie: Og hvordan ved man hvor meget calcium/fosfor der er i BARF? smiley

• #52   12. aug 2011 Pia: Det har du skrevet EN gang tidligere i tråden. Jeg er klar over at BARF er en fodermetode. Helt dum er jeg sgu ikke....trods alt smiley
    Så du behøver ikke skrive det igen og igen.

• #53   12. aug 2011 cirkeline, opdater endelig om hvad du beslutter dig for at gøre:)

• #54   12. aug 2011 Michelle: Jeg har besluttet mig for det smiley Jeg skal prøve det smiley

Min kæreste henter forråd af BARF d. 22 og så er det ellers bare om at komme i gang smiley Og det kan kun gå for langsom....
    Kan ikke klare at se min hund med så dårlig pels og man ved at det stammer indefra. Hun er blevet tyndpelset og pjusket. Har mistet glansen, og er ikke længere massiv rødbrun som hun var før.... Men nu bare brun... Og hun har tabt sig (ikke meget, men nok til at det kan ses).

Indtil da fodrer jeg hende med ziwipeak, for det kan jeg få i hende smiley

Er dog stadig lidt i tvivl om man også skal give grøntsager og vitaminer, men snakker lige med dem, hvor kæresten køber det for mig smiley

• #55   12. aug 2011 ja snak med dem hvor i køber det. der er lidt forskellige måder at gøre det på nemlig:)

men super for jer at i starter.
    en god ide er at tage billeder inden, og igen efter noget tid, og så sammenlign. det fortryder jeg lidt jeg ikke gjorde.
    for er overbevist om at mine hunde har fået en mere blank og blød pels:)

• #56   12. aug 2011 Har taget billeder smiley For at sammenligne med de billeder jeg har for et år siden.... Og nøj det er gået ned af bakke efter analkirteloperationen i april i år....

• #57   12. aug 2011 øv, de analkirtler er også trælse. milo havde fornyeligt sprunget sin,:( det er rigtig træls.

• #59   13. aug 2011 Go for it Cirkeline og held og lykke, det skal nok hjælpe:-)

• #60   13. aug 2011 Pia: Et forråd af BARF = Forskelligt råt kød, Kallun, Ben og busk, ren kød osv. Dvs. De ting min forretning mener jeg skal bruge over de 4 mdr til at fodre RÅT.

Så vidt jeg ved, står BARF for Bone And Raw Food (knogle- og råt foder). Så når jeg skriver jeg vil prøve BARF, hvad tror du så selv jeg mener?

Hvis du ikke ved det, så mener jeg at jeg vil prøve at fodre med knogle og råd foder!

Louise: Tak skal du have smiley

• #61   13. aug 2011 Det ser ud til BARF-eksperterne er til stede i den tråd her smiley

Ved I om det kan lade sig gøre at supplere med BARF til tørkost eller er det all-or-nothing? smiley Kunne nemlig godt tænke mig at køre 50/50, tørkost med eks. lever/kød/hjerte/andre gode ting - men kan man det?

Undskyld jeg stjæler din tråd Cirkeline smiley

• #62   13. aug 2011 Sophie: Det er helt i orden. Jeg har fået svar på de ting jeg skulle have smiley Så stjæl løs smiley

• #64   13. aug 2011 Pia H: Når jeg skriver tørfoder er det jo ikke nødvendigvis det fra Netto, vel? smiley Det er et rigtig godt foder, som Cleo egentlig fungerer rigtig godt på - ville bare gerne supplere med BARF smiley

• viveca m
    viveca m Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 57
    #67   5. jun 2012 Hej
    Hvordan gik det med "barfhunden"??+

• #68   5. jun 2012 Sille har det fint smiley

Hun bliver fodret morgen og aften, da hun ellers går kold i maven. Hun er lige sat ned fra 200 gram til 150 gram dagligt da jeg opdagede hun havde taget 2 kg på smiley

Govæder. Hihi smiley

Hun kan godt få lidt tynd mave af kallun, så hun fårnormalt lidt hakkede kyllingehalse sammen med.

Hendes pels er helt fin igen.

Kommentér på:
BARF overvejer....

Annonce