Overvejer barf.... HJÆLP!! Overvejer barf.... HJÆLP!!
Hej alle.
Ja så kommer der lige endnu en tråd omkring det barf... Jeg har været inde og søge på tidligere indlæg, og er blevet en lille smule klogere... Jeg er klar over at det er meget individuelt om ens hund fungerer på barf eller ej!
Min hund har allergi for husstøvmider/lagermider, og er hårdt ramt for tiden. Derfor overvejer jeg lige nu at skifte over til barf, bare for at prøve noget andet... Han er halvandet år gammel, en blanding og vejer 12 kg.
Han elsker sit tørfoder, og regulerer selv hans daglige mængde. Han har ingen madskål, arbejder for AL sin mad. Mit største problem er, om aktiv fodring kan lade sig gøre på barf?
Han får p.t. en blanding af eukanuba lam/ris samt hills and/ris (begge allergi venlige)
Derudover vil jeg gerne vide om jer der barfer, giver i nogle vitamin/kosttilskud ud over barf, hvis ja, hvilke?
Har bestilt tid til barf snak nede hos en "rigtig hunde mad" forretning imorgen, og jeg er lidt spændt på hvad hun har at sige.
Min dyrlæge er ret "grøn" på det område, og kan hverken sige for eller imod... De har dog flest oplysninger om barf fra det de hører fra ernæringseksperter fra de store foderfirmaer, hills royal canin o.s.v., og deres holdninger er jo imod barf... (får de nu alt det de behøver etc)
Så til dem af jer der orker, giv jeres mening og erfaring til kende, once again:)
Tak..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg ville egentlig gerne bare kommentere på det du skriver om aktiv fodring. Jeg synes nemlig råfodring i den grad har den force, at hunden kan aktiveres.
Det kommer selvfølgelig an på, hvad for noget kød du har tænkt dig at købe - hvis man køber det hakkede kød/benprodukt lavet til det samme, så er der ikke meget aktivitet i det, men køber du reelt kød og ben til hunden, så er der MASSER for den at lave.
Du kan naturligvis ikke sprede det på samme måde - men du kan sagtens gemme maden og lade hunden søge.
Jeg er sikker på, at der er mange kreative sjæle, der råfodrer og lader hunden være aktiv omkring det på samme tid.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 235
Og jeg er lidt bekymret for det med om maven kan holde til det, han har nemli den klassiske allergi-hunde-mave med jævnlige diarre'er og opkastninger:( Men man finder vel hurtigt ud af om det er noget eller ej... Spørgsmålet er så bare hvor længe man har is i maven til at give det en chance, hvis det går den forkerte vej... Har også læst om at allergien kan blusse op i opstarts fasen, åh det kan jeg næsten ikke bære!
dec 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 13
Personligt syntes jeg at BARF er noget griseri. Om sommeren er det nemt nok at give dem gnaveben, kylling og alm. BARF foder uden for, men om vinteren er man nødt til at servere maden inden døre, og det kan hurtigt udvikle sig til en bakteriebombe i hele huset. Vi har valgt at fodre med det bedste BARF tørfoder på markedet, Ziwipeak, og supplere med BARF 2 gange om ugen, og det er acceptabelt for os. Ziwipeak er meget kostbart og kan for nogen være en dyr fornøjelse hvis man har en stor hund. Det næstbedste BARF tørfoder er vel nok Orijen Regional Red som er noget billigere end Ziwipeak. Held og lykke.
Mvh Michael
aug 2006
sep 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 55
vi har prøvet barf uden held
Lige par ting i skal gøre jer klart:
1 det er rigtig dyrt. Det hjælper jo at jeres hund er lille
2 det kræver meget fryser plads evt. sin egen.
3 der er lidt mere arb i forhold til alm, foder.
4 det stinker :0) he he
Vi prøvede det som sagt. og ores barf pusher var rigtig god til og sælge..så vi blev spurgt hvad vi mente vores hund burde veje. og vi mente mellem 47 og 50kg og det regnede han så mængden ud efter. vi gav ham 1200gr indvolde om dagen. Efter 6 dage gad Cato ikke engang og snuse til det. Han blev overfodret i vores øjne.... og vi prøvede med alt det de solgte men forgæves.
- så fandt vi frem til Canidae foder.. og det er en kæmpe succes.
Med alm. foder ( både hills og Royal KANIN, som vi kalder det
Men syntes selvfølgelig i skal prøve det :0)
aug 2006
Canidae er vist heller ikke det biligeste i verden - hvor køber I det henne?
sep 2006
nej for s.... det er ret dyr tørfoder MEN billigere og nemmere end barf
vi køber det i svendborg, ka aldrig huske navnet. men ikke en fine fohandler ved p-pladsen. den overfor
det er næsten oppe på 800kr for 15kg SÅÅÅÅHHHH det er også lidt lakrids
aug 2006
Hvor meget skal en basse som Cato have pr. dag?
sep 2006
aug 2006
sep 2006
jul 2008
Det vil koste mig ca 345 kr om måneden, og det syntes jeg er helt okay! Dertil kommer selvfølgelig godbidder, ben o.s.v. men det ville jeg jo have købt alligevel...
Har ikke helt fået løst mit aktive-fodringsproblem, eller hvad jeg skal bruge som godbidder (vi træner meget!) men der havde hun et par forskellige forslag... Kunne ikke lige forestille mig sådan en omgang lomme-varm kallun som godbidder:)
Om ikke andet må han få hans striktrøje på, og få det smidt ud i haven her i vinter halvåret...
Jeg tror det ender med at vi starter op her i min juleferie, så har jeg god tid til at sætte mig ind i tingene. Vil desuden også vende det for min dyrlæge igen, da hun gerne vil følge med i forløbet.
Tak for jeres input! Og glædelig jul:)
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 4
jul 2008
jul 2009
jul 2009
Tørkost tager helt op til 24 timer, før det er fordøjet. Kød og ben tager 1-4 timer. Jeg kan ikke forstå at en barf forhandler kan finde på at sige at man skal lade en skål tørfoder stå, samtidig med at man barfer?? Han kender åbentbart ikke fysiologien på en hund!!?? Og det er ligegyldig om det er en chihuahua eller en engelsk mastiff.
Håber du finder et leje dig og især din hund bliver glade for:-)
aug 2006
Dette gælder både for hunde der fodres med tørkost og fodres råt.
Der er en del, der giver hunden både råt og tørt - dem, der går med livrem og seler lader der gå timer imellem, men andre blander lystigt.
Overvejer barf.... HJÆLP!!