2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Ikke en anti muskelhund tråd {{forumTopicSubject}}
Hvorfor er det lige at der altid bliver nævnt i medierne, når det er en AST eller lign, såkaldt muskelhund eller kamphund, men hvis det er naboens lille eller mellemstore hund af ubestemmelig race, står det bare på side 8 i den lokale avis. Fandt lige nogle eksempler fra i år:
13/5-09 : Postbud igen bide af lille hund på str. med en gravhund. Har stadig ar 2 mdr efter.
2/6-09 : 14 årig pige bidt af fritløbende hund, Fredericia. Race ? ikke nævnt
4/6-09 : Prinsens gravhund bider igen en ansat. - Race Gravhund
6/6-09 : 20 årig bidt af teltholders hund på Hjallerup Marked - Race? ikke nævnt
19/6-09 : Kvinde + lille hund overfaldet af stor hund. Race? ikke nævnt.
7/7-09 : 2 mennesker bidt, indvolverede hunde 2 "amstaff" og 1 gran danois
8/7-09 : 2 løse hunde, 1 pers. bidt., ejeren får en bøde for overtrædelse af hundeloven. Sjælland - Race? ikke nævnt
dato? -09 Avisbud bidt for 2. gang af mellemstor hund. Race? ikke nævnt
Sidste år blev 335 postbude bidt og oftest, når ejeren selv åbner døren. De kommer heller ikke i aviserne eller bliver anmeldt.
Jeg tror medierne har en stor del af skylden for, hvorfor de såkaldte muskelhunde er så (u)populære. Så hvorfor gøre det hele til en endnu større skandale. Hvis opmærksomheden blev ledt væk fra disse racer, ville de nok heller ikke fylde så meget i gadebilledet, for så tiltrækker de ikke den opmærksomhed som nogle "uheldige" elementer, som tiltrækkes af den type hunde, opsøger.
Måske er jeg naiv, men tror alligevel der er noget om det jeg prøver at pointere her. (?)
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 129
Det tror jeg også du har ret i.
Det at medierne gøre så meget ud af at "reklamere" for disse "kamphunde"
gør at alle rødderne farede ud og anskaffede sig en disse "kamphunde". Dårlige nyheder sælger bedst
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Hvis collier (eller, lad os sige hyrdehunde for så kan vi nok fange flere) overfaldte/dræbte andre hunde/katte/kaniner/heste/børn med samme frekvens og kraft som "muskelhunde" ville det nok også være forsidestof.
De er bestemt ikke uskyldige, men jeg synes at det er for nemt og i allerhøjestegrad temmelig virkelighedsfjernt at pålægge medierne skylden for hundenes dårlige image når der i grunden bare bliver rapporteret hvad der er sket. Hvis ikke overfaldene var sket til at starte med ville der ikke være noget at rapportere, så løsningen ligger altså på den ANDEN side af nyhedsmediet.
Dræb ikke budbringeren (selvom vedkommende unægteligt bruger spin til at gøre sig mere interessant) - tag fat i problemet i stedet!
mar 2006
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
De er bestemt ikke uskyldige, men jeg synes at det er for nemt og i allerhøjestegrad temmelig virkelighedsfjernt at pålægge medierne skylden for hundenes dårlige image når der i grunden bare bliver rapporteret hvad der er sket. Hvis ikke overfaldene var sket til at starte med ville der ikke være noget at rapportere, så løsningen ligger altså på den ANDEN side af nyhedsmediet.
Dræb ikke budbringeren (selvom vedkommende unægteligt bruger spin til at gøre sig mere interessant) - tag fat i problemet i stedet!
*klap, klap* - kunne ikke sige det bedre....
- Lad nu være med at uskyldige gøre disse hunde, og skyd skylden på alle mulige andre end ejerne, og avlerne som avler på rat og kravl, og sælger til alt og alle.... Gør noget, så racen ryger ned i antal, der kun avles på ordentlige hunde, - sørg for at kun kyndige ejere kan købe disse hunde, så kan det være at racen kan genoprettes.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
Stående applaus herfra !
Miemiv L
Den Briard havde - såvidt jeg husker - bidt barnet én gang og ramt ekstremt uheldigt.
Der er meget stor forskel på ét fatalt bid og så denne skambidning og flåen og riven vi ser med kamphunderacerne.
Ejeren til de to fra forleden beskrev jo selv i TV2 Nyhederne, hvordan hun havde "lagt sig over barnet for at beskytte ham for yderligere bid" !
Det er denne voldsomhed som skræmmer mig - for ja, de fleste hunde kan da finde ud af at hapse ud/markere/bide .. men det er (heldigvis) de færreste, der går i den form for ekstase og bliver ved og ved med at hive og flå i deres "bytte".
Deri ligger der ihvertfald en stor forskel for mig.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Synes da nok medierne skriver om andre racer der overfalder eller angriber, når skaderne er store....
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Synes efterhånden der er mange episoder med gravhunde, skal ikke de også forbydes og iøvrigt have mundkurv på? i min nabos tilfælde kan jeg tale med om dårlige hundeejere, for selv om de er utroligt søde har de aldrig opdraget deres kræ....
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Ser nu hele sagen som en misforståelse, for hvad laver en lille dreng i en hundegård med tre store hunde, det er frygteligt han er kommet derind. Men i virkeligheden fortæller det jo ikke noget nyt andet end at man skal holde sig fra fremmede hunde og børn desuden ikke skal være alene med hunde og SLET ikke fremmede hunde...
Håber hundeejeren får lov at beholde sin sidste hund, synes i forvejen hun har reageret rigtig fornuftigtg og korrekt og det må have været super hårdt at skulle aflive sine to hunde. Dertil beder vi jo ikke om at få fængslet hele familien til en morder eftersom de kunne have samme tendenser....
jun 2007
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Det burde ikke være sket, men er formentlig endnu en bekræftelse på, at familien ikke har forventet at hundene ville være agressive.
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 373
¤ Søster McFluff ¤: når medierne dækker skævt er det helt legalt at gå efter dem, hvis både en politiker fra venstre og sosialdemokratiet blev opdaget i sprit kørsel men kun den ene af dem kom i nyhederne ville man jo også kalde det dårlig presse skik...
når det er sagt er der selvfølgelig også mange andre problemer i denne debat hoved sagligt det at hundene er blevet på mode"seje" og jo selvfølgelig er der også noget genetisk, de har mere temp. ind lab. men det er slet ikke nok til et forbud...
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 231
mar 2007
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 413
En god ting er at DKK tror jeg det var ikke vil have mundkurv på disse hunde men et kørekort til alle hundeejere.
Jeg har ikke skrevet ovenstående for at starte en debat omkring kørekort blot skrevet som en info.
feb 2008
kørekort kunne være en løsning hvis det virker i praktisk, og måske forbyde hejmme avl og salg af hunde uden tavle..
okt 2008
Følger: 1 Svar: 46
Men kan da godt se man skal se sig efter en Rott.W eller lign. når man skal have hund næste gang, for de bliver jo ikke forbudt, de er jo ikke farlige muskelhunde-men "kun" en brugshund... Så må det blive en stor stor Rott.W jo... (kan i se ironien)
mar 2007
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Men der blev vist så vdt jeg har læst, strammet meget op fra opdrættere´s side, omkring hvem der kunne købe de hunde
jun 2007
Og nej ingen hunde kan låse deres kæber, men kamphunde hunde holder fast og flåer og rusker, hvor imod fx jagthunde marker én gang og så slipper. Kamphunde kommer i en blodrus og fortsætter deres angreb.
Og Tro mig - Rott´en vil være lige så farlig hvis den var blevet skamavlet som diverse kamphunde, og faldet i så mange forkerte og ukyndige hænder.... Tag dog ansvar for den race I har, og handl ud fra det, i stedet for at pege fingre af alle andre.
okt 2008
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Min hunhund er blevet bidt af gravhunde en hel del gange uden at komme til skade. Der har siddet en amstaf i han én gang, hvilket resulterede i en tur på hospitalet for både ham og mig :o/ ... utroligt, hvad medier kan gøre!! (eller nowet...)
jun 2007
okt 2008
Siger bare, okay, så forbyder i vores AST'er, pisse træls! Det er en fantastisk hund i de rette hænder. Men jeg VIL have en stor hund, og for mig er det kun en fordel den -kan- virke farlig for nogen, ja, den skal passe på familie og hus mm.. Så når fremmede kommer til vort hjem, ja så skal de sku ikke havde lyst til sådan lige at gå ind på MIN grund uden at blive lukket ind(Er skildtet med hunde OSV.)
feb 2008
hvis det er en vagt hund der er ude efter ville jeg på ingen måde anbefale ast.. da de milt sagt ikke ejner sig til opgaven det du så skal have er en rotweiler eller lign...
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 375
Der er meget stor forskel på ét fatalt bid og så denne skambidning og flåen og riven vi ser med kamphunderacerne.
I min verden er et bid et bid , kan ikke se hvorfor det skal undskyldes!!! uanset om det er en lille eller en stor hund , kamphunde som alm hunde.
kan ikke forstå så mange herinde forsvare hundebid fra alm racer, som om det ikke er lige så slem de bider.Havde der for 15 - 20 år siden være lige så meget fokus på schæferhunde ville de nok osse ha været forbudt idag.
okt 2008
okt 2008
jun 2007
Især over den her udtalelse du kommer med:
Hehe, måske, men man kan altid få den hund man vil ! Jeg skal nok opfyldekrav, ellers må man jo få folk på sagen så man kan få den hund mand vil
jan 2006
Så der er ikke forskel for dig på en hund der biderén gang og trækker sig væk, og en hund der overfalder og skambider, flår, flænser og ikke er til at hive væk fra sit bytte ??
Jamen så er vi bare helt enormt uenige !!
Og det har INTET med at undskylde en anden race at gøre - men jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner at skulle trække én enkelt Briard der med ét eneste bid ulykkeligvis tager livet af et barn.
Fatter ikke jeres måde at se tingene på ..
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
En anden ting, der også var anderledes var, at selv om racen var på de fleste avisers forside med billede m.m. hørte man kun beklagelse over det skete, ikke al den klynk over at medierne havde tilladt sig at nævne racenavnet.
Og så var det én tragisk episode med en briard, hvis der kun havde været en tragisk episode med muskelhunde, så var de jo ikke så meget at skrive om i medierne. Det er desværre ikke tilfældet.
jun 2007
Og for 15 - 20 år siden var der mindst ligeså meget fokus på schæferen, og der blev strammet gevaldigt op på avlen af disse, og derfor er den ikke forbudt i dag.
Rott´en er på samme måde en udsat hund, da den også har en del meget uheldige episoder bag sig, men igen er der strammet op avlern af disse.
Nu er det så mest AST´en der er i søgelyset, og jeg mener derfor man som ejer af disse hunde skal leve op til sit ansvar, stoppe den unødvendige avl af disse hunde, og kun avle på de hunde med tavle og som er avlsgodkendte. Neutraliserer alt det skrammel som intet godt kan føre med sig i avlen.
okt 2008
okt 2008
jun 2007
Og ja avlen er løbet løbsk, og jeg mener det er meget uansvarligt at ejerne af disse hunde (oftest uden tavle eller uden avlsgodkendelse) avler på rat og kravl. Og det er oftest dem der råber højest om hvor søde og dejlige og uskyldige deres hunde er.....
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 375
Det jeg tolkede udfra det du skev , var at du lidt undskylde den hund bed den dreng ihjel , beklager jeg misforstod det du skrev. Jeg har det bare sådan at uanset og det er mops nede på hjørnet der bider eller min nabos lap , skal de aflives. Jeg er osse enig der SKAL gøres noget , bliver det et forbud mod AST så må det være sådan , heldigvis er jeg ikke meget for såm hunde , så jeg vil ikke blive ramt
okt 2008
jun 2007
jan 2006
Bare iorden
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 474 Svar: 2.355
mar 2006
Ministre der opfører sig grimt er også et tema og går man efter den ene er pressen som regel lige så glade for at gå efter den anden - men "almindelige" mennesker der snuppes for spritkørsel eller for at køre for stærkt gider de sgu ikke skrive om medmindre vi gør noget ekstraordinært. Hvorfor? Fordi det ikke er os der er i fokus når temaet er "alle de slemme ting ministrene gør".
JA, det er feje hold at Paris Hilton er i avisen hver gang hun går ud af sin hoveddør mens langt mere interessante mennesker må nøjes med læserbreve, men sådan fungerer det og sådan har det altid været - det er ikke mere synd for hundene end det er for indvandrere, rockere, ministre, skuespillere eller andre "grupper" der kommer i aviserne. Hvis vedkommende opførte sig ordenligt.. yadda yadda gentager mig selv...
Jeg siger ikke noget ondt om hundene, de gør jo bare som deres instinker har gearet dem - det er EJERENE der skal vågne op, forstå og respektere hvad de har mellem hænderne og TAG ANSVAR for hund og handlinger. Hvis folk gjorde det ville der være længere mellem uheldene (for ja, shit happens) og der ville ikke være grund til al hysteriet - fra begge sider af debatten.
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
Så kan racerne/opdrætterne og de ansvarsbevidste hundeejere få fred til at nyde livet
Ikke en anti muskelhund tråd