25. apr 2009 Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.862
Store problemer ved negleklipning :'( Store problemer ved negleklipning :'(
Hej Alle!
NU har jeg brug for gode råd, kan ikke bære hun pige er så bange - Det er angående problemer ved at klippe min tæve Paya's negle.
Tror godt man kan sige hun har en fobi, en slem én!
Har siden jeg fik hende som 8 uger vist hende at negleklipperen er hendes ven, og har løbende klippet hendes negle stille og roligt i hendes tempo.
Som hun blev ældre er det blevet værre og værre - Og nu er det umuligt for mig at klippe dem
Hun skriger vildt, vrider sig, river med kløerne, ryster voldsomt, napper ud og er ganske enkelt SKRÆKSLAGENDE for det!
Hun har aldrig haft en dårlig oplevelse med det, kun ros og tålmodighed.
MEN, nu er det så umuligt at jeg må gå til dyrlægen med hende 1 gang om måneden hvor de må gøre det.
Der er vi 3 mennesker om at holde hende nede til borden + hun har mundkurv på.
Hun er så bange at hun skriger så voldsomt jeg aldrig har hørt. Kan simpelthen ikke bære det i mit hjerte, så må have en løsning!
Sidder sommetider derhjemme i sofaen med neglesaksen - Ligger den ved siden af hende, lader hende snuse til den, røre hende forsigtigt med den (også andre steder end poterne) - Og hun er så bange alligevel :'S
Får hun chancen løber hun med halen mellem benene ind under vores seng og tør ikke komme ud.
Har brug for gode og brugbare råd fra jer, hvordan kan jeg gøre hende tryg ved neglesaksen?
Hvad har I gjort hvis I har været i samme situation??
Kunne man fx starte med at give hende noget berogligende indtil hun kan se det ikke gør ondt - eller ville det skade hende at få knap 1 gang om måneden?
Og ved tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed er et godt råd, og det er også hvad vi hele tiden har arbejdet efter, men hun er så bange at hun er ualmindelig svær at samarbejde med.
Kan bare ikke bære at se hende være så bange ved dyrlægen, men neglene skal jo altså klippes!
KH Ann-Sophie, og på forhånd tak! :')
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Langt om længe, efter lidt over et år, har han lært at negleklipning ikke slår ham ihjel. Han synes ikek det er fedt, men han finder sig i det uden at gå i panik.
Jeg harstort set hver eneste dag, pillet ved hans poter og rost for det. Senere pillet ved poterne med negleklipperen i hånden og rost for det.
Men men, neglene skulle jo nødvendigvis klippes engang imellem, så ca en gang hver eller hveranden uge har jeg fået en til at holde ham, og så har jeg klippet en eller to kløer alt efter hvordan det gik, og self rost en masse for det.
I begyndelsen foregik det som sagt med skrig og alverdens andre ting, som bare måtte ignoreres, da det jo var nødvendigt at kløerne blev klippet.
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.862
Dejligt med lidt hjælp-tak!
Trine - Netop, jo mere man holder fast, jo mere stædig og hidsig bliver hun, så den måde nytter slet ikke!!
Jeg vil straks begynde med dit råd, og håbe på hun tager det bedre. Vi har prøvet hvor hun ikke kan se hvad vi laver (fx ved at min kærste holder hende op, men hendes hoved mod hans øre, mens jeg klippede bagbenene. Men hold op det gik vildt for sig, også selvom vi brugte laaang tid på det for ikke at stresse hende.)
Men dét med bordet vil jeg prøve i stille tempo og se om det virker.
Michelle - Jeg har som sagt tit neglesaksen med mig i sofaen, og det vil jeg fortsætte med. Dejligt det har givet bonus for jer, måske min tøs også vil acceptere den måde en dag?
Synes bare det er så synd at hun forbinder dyrlægen men en skræk oplevelse, nu hvor hun er så bange for det. Kan tydeligt mærke hvor anspændt hun bliver ved dyrlægen nu, og dét ønsker jeg bestemt ikke skal fortsætte. Dyrlægen skal være en fornøjelse (ihvertfald i store træk, og så lige et ''av av'' ved vaccinerne) *ss*
KH Ann-Sophie
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
apr 2009
Og det er dejligt at høre jeg ikke er den eneste der har en besværlige hund ved negleklipning :')
KH Ann-Sophie
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.022
Før denne oplevelse har han ikke haft problemer, men efter har det været rigtig slemt.
Vi gik i gang med at klikke os ud af problemet, og vi er nået langt. Startede med med desensibilisere kan man vel kalde det. Negleklipperen frem og så klikke for hvert et lille fremskridt fra at snuse til den, til at røre pote - negl og så helt til et reelt klip.
Vi har brugt en del måneder på det - men nu kan vi komme til at klippe et par negle eller tre uden hunden bliver perpleks. Han får stadig klik og guf for hver en tilnærmelse.
Det er tålmodighedsarbejde, men det kan lade sig gøre.
aug 2006
Cassius har ingen problemer med at få rørt ved poter og negle når klipperen ikke er i nærheden. Tværtimod, han elsker at få nusset tæer.
Med klipperen i hånden skal potnerne ikke røres - det er næste afsnit af træningen - der er altså mere kontrol, når man lige har en hånd med i spillet ;o)
apr 2009
Jeg er ikke så meget inde i klik-træning, da jeg helst vil klare den med masser af ros og guffere (synes klikkeren bliver for ''besværlig'' i vores hverdag).
Bruger man klikkeren i denne forbindelse, bliver man vel også lidt 'nødt' til at bruge den i andre sammenhænge også, og det tror jeg desvære ikke jeg ville kunne holde ved lige (må hellere være ærlig i denne sammenhæng jo).
Så vil hellere fokusere på træningen med neglene, end at hun også skal lære klikkeren at kende oven i købet.
Men vi fortsætter med masser af ros og guffere, og så håber vi hun acceptere det med tiden.
Ville ikke kunne bære hun skulle til dyrlægen 12 gange årligt resten af livet for at få ordnet neglene, og SLET ikke når hun hader det så meget som hun gør! :'/
Men tak for dit råd CH!
Kh Ann-Sophie
apr 2009
Indtil hun ser det ikke er spor farligt, og på den måde måske ville acceptere det?
Har nogen erfaring med dét?
Kh Ann-Sophie
aug 2006
Det, den er så god til er, at fortælle hunden præcist, hvad den gør godt - og når hunden har forstået klikkets betydning, så vil den alene fordi klikkeren er til stede, være oplagt til at gøre en god indsats.
Resten er jo det samme.
Klikkeren har været det, der har været afgørende i træningen af negleklip og især den hastighed han har kunnet tilvænnes.
Men du skal da ønskes god arbejdslyst - med eller uden klikkeren.
Husk, at hvis man gør det, man altid har gjort, for man det resultat, man altid har fået. ;o)
aug 2006
apr 2009
Måske jeg skulle anskaffe mig en, og prøve det! Der sker jo absolut intet ved at prøve det - Tak for svar!
KH Ann-Sophie
aug 2006
Det eneste, der er obligatorisk er, at man skal lære hunden at klikket = guf.
Man sætter sig med klikkeren og en god bunke guffer, og så gør man det simple, at man klikker og giver hunden en guf i samme øjeblik. Dette gør man MANGE gange - måske halvtreds gange i streg. (Gufferne må gerne være små, men lækre skal de være ;o) )
Det gør man et par dage i træk.
Man kan se på hunden, når den forbinder klikket med guf.
Og herefter kan man så bruge klikkeren når man lyster.
De fleste hunde bliver rigtig glade for synet af klikkeren, og den går lidt i "træningsmode".
Husk at klikket uden undtagelse ALTID udløser en godbid. Og husk kun at klikke når hunden gør det rigtige. Selvom det er effektivt, må man ikke bruge den til at få opmærksomhed fra hunden. Dette udvander klikkerens effekt og man får belønnet forkert.
Som sagt kan du til hver en tid tage den frem og lægge den væk. Men lur mig, om du ikke meget hurtigt ser fordelen, når du først er kommet i gang med den ;o)
aug 2006
Jeg vil anbefale, at I er to når i træner negleklip. Den, der har klikkeren i hånden har også negleklipperen. Når man synes hunden gør det godt, kliikkes der og hjælperen giver en guf.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
apr 2009
Faktisk havde jeg overvejet det for noget tid siden, men blev enig med mig selv om jeg nok aldrig ville få den brugt. Men nu gav du mig da helt blod på tanden :'P
Laila - Okay, lyder til hun klare det ganske fint synes jeg.?
- Min Paya er så slem at det slet ikke ville være muligt for mig/os at klare det så let. Hun bider også ud efter klipperen, og sommetider rammer hendes tænder den. Og er også bange for hun kan skade sine tænder på den måde.
Så derfor jeg nu måtte få hjælp af jer hunde-venner her på HG!
KH Ann-Sophie
aug 2006
Jeg skal lige sige, at vores tilvænning startede med at negleklipperen faktisk bare lå det rum, hvor hunden var - og var synlig.
Så tog jeg den i hånden en gang i mellem uden at gøre noget som helst.
Næste skridt var at lægge den i nærheden af hunden uden at gøre et nummer ud af det - og således nærmede den sig stille og roligt.
Det tager lidt tid - og det værste er, at man ikke kan få klippet negle i denne periode. Hvis man gør det med magt, skal man starte forfra, desværre.
apr 2009
Og Paya's negle trænger igen til at blive klippet, så ved jeg må ned til dyrlægen og få dem ordnet i næste uge, inden jeg kan starte træningen. Og det er bare så forfærdeligt, men vi kan sempelthen ikke gøre det selv
Men jeg vil anskaffe mig en klikker - Kender du nogle gode man kan bestille på nette evt (og gerne ok billige, vi er jo sidst på måneden *ss*?)
KH Ann-Sophie
aug 2006
Ellers kan kan købe dem til mellem 25 og 50 kr her og der...
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Jeg må erkende det er fuldstændig upædagogisk. Jeg har forsøgt med guf, men selvom hun er meget madglad, hjælper det ikke når jeg klipper kløer. Så nu får hun NEJ når hun snapper, og så forsøger jeg at skynde mig. Jeg kan godt klippe ud for kloen, men lige så snart klipperen rører, så bliver hun sur.
Det tager meget længere tid med Belle end med Samson. Han kan heller ikke lide det, men ved at når man er på bordet, så skal man.
aug 2006
Så den kommer aldrig i brug her igen. Nu motiverer vi i stedet.
Det var en rigtig dårlig oplevelse for alle dem, der var involveret - og ikke nok med det, så kostede det tre ugers genoptræning af Cassius opererede knæ..
Det var ikke særlig sjovt ;o)
apr 2009
Men, ellers må jeg lige forbi en dyrebutik og købe en
Laila - Okay, men det er altid noget hun (trods alt) finder sig i det.. Og pyt med pædagogikken (staves? He!), så længe det virker .')
- Paya kæmper nærmest for sit liv! Har aldrig oplevet noget ligende.. Kan slet ikke kende min lille prinsesse i den situation, hun er helt panisk
Kh Ann-Sophie
aug 2006
apr 2009
Ville jo være en drøm hvis Paya klarede det bare halvt så godt - Vi må igang med den klikker
Kh Ann-Sophie
apr 2009
KH Ann-Sophie
Store problemer ved negleklipning :'(