Cockerspaniel = Ikke for alle ?! Cockerspaniel = Ikke for alle ?!
Har noget familie, et tussegammelt par som absolut SKULLE ha' hund på deres gamle dage.
Og de valgte en Cockerspaniel...
Idag er den ekstremt besidderisk overfor ALT hvad er er eller falder på gulvet.
Den bestemmer totalt over det ældre par som ikke kan finde ud af hvordan man er leder overfor den.
Det er deres datter der kommer og går tur med den, fordi at de ikke selv kan nosse ud og gå en lille tur..
De har haft adfærdsterapeut på den, og hun har sagt at der skal gøres noget NU ... (de følger efterfølgende ikke terapeutens råd og teknikker)
Kender så et andet par der bor her på vejen. Søde mennesker, men ikke med synderlig forstand på hunde.
De køber en Cocker Spaniel og idag er den 9 mdr og kan ikke være alene hjemme, den hyler og skriger.. Den gør vildt når der kommer nogen forbi og når damen står og snakker med nogen over havelågen, så står den bare og gø'r indtil at de stopper og går ind igen..
Den kommer ud på et par små tisseture i flexiline. Men ikke mere..
Nu kender jeg så til endnu et par der lige har købt en Cockerhvalp og jeg håber virkelig ikke at mønseret gentager sig, for de er heller ikke synderligt vidende om aktiverin osv af en jagthundetype....
Jeg synes at en Cocker Spaniel er en fin og god hund, men ikke en hund der kan klare sig på en bette tissetur 2-3 gange dagligt og så ellers ikke andet..
Hvorfor er der så mange mennesker der går galt på den race ?
Kan blive så frustreret over at folk ikke undersøger hvad det er de køber og om det passer til netop deres behov og måde at holde hund på......
Nå , måtte bare lige af med lidt af min frustration..
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Har lige googlet lidt og har fundet en artikel om racen i "Vi med hund" og det passer også meget godt på hvad vi snakker om :
(link fjernet)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
Mine bedsteforældre har haft 4 cockere i min levetid, og de var alle som en nogen dejlige og rare hunde, uden problemer af nogen art.
De blev ikke brugt til jagt, og der blev heller ikke trænet en masse med dem, men de var hver eneste dag med ude når min bedstefar gik og arbejde udendørs, og de kom på masser af ture og blev på den måde holdt igang. Lidt træning fik de da, men det var i ret begrænsede mængder
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.953
I det store hele nemme og dejlige hunde.
De cockere jeg kender i dag, er osse meget trænbare og ifølge ejerne heller ikke vanskelige. Bare temmeligt aktive, og et par stykker af dem med tendens til at stresse lidt under træning, hvis ikke man selv formår at holde roen
jun 2007
Der er dælme mange indtryk at gå igennem på sådan en dag i frisk luft..
Synes bare at det er så ærgeligt at folk ikke gider at læse bare en lille bitte smule om racen (om racer generelt) ...
Og idag med internet , er det bare et enkelt klik og så kan man læse at Cockeren kræver mere end bare 2 ture om dagen.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Jeg synes nu ikke, at de har tendens til at stikke af - vores kunne gå i haven - uden hegn vel at mærke - og hun stak aldrig af. Kunne ligge i indkørslen og følge med i livet hos naboerne og gik ikke udenfor matriklen, heller ikke selv om der gik mennesker og hunde tæt forbi.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Men det er også en utrolig glad hund - jeg har aldrig i mit liv haft så glad en hund. Halen er ALDRIG i ro. Men man skal vide, hvad man går ind til!
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 470
Dog kan man være heldig og få cockere som mine.
Jeg har 2 tøser, som hellere ligger i sofaen, hvis det regner.
Som hellere vil sove længe en søndag end at stå tidligt op osv.
Men jeg kan også se i salonen at folk går galt af cockeren.
Men en cocker er en "nem" hund af anskaffe sig. Der er ikke den helt vilde pelspleje (nogen mere end andre, men de mange cocker-ejere børste dem ikke alligevel
Cockeren er en race som er VIDT forskellig fra lille tæve med stamtavle til STOR hanhund som er på str. med en god springer spaniel.
Og lige så forskellige er deres temperamenter også.
Ingen tvivl om man IKKE "leger" med en cocker..... man "leger" ikke med en hund, det er noget man må sætte sig ind i, og man må gå op i af både hund og menneske kan leve sammen i en højere enhed
Samtidig har ALLE et forhold til cockeren, og dette gør også at det tit huskes som en god familie hund.
Men hvordan kan man som 40 årig huske hvordan det var at havde hund som 9 årig??? dengang oplevede man bare alt det "gode" hvor ens forældre havde slæbet med det!
Og en cocker har forandret sig meget i gennem årene!
jun 2007
Altså der er jo intet galt i at ha' en hund der ikke kræver særligt meget..
Det er jo ikke alle der går op i at aktivere deres hund i hoved og røv og træne og arbejde med den på højt hobbyplan.. (synes at det er fedt med dem der gør)
Vores hund er hund på totalt hyggeplan !
Hun kommer en lille morgentur med over og aflevere børn.. Hun får et par småture, jeg kaster noget bold med hende(har sådan en plastikboldkastearm så bolden flyver ad H til) og så tager vi til træfs.
Mit helbred er desværre ikke til så meget mere i øjeblikket.
Men Laura trives fint på det.. Hun er rolig indenfor - Er lynhurtig når jeg ligger mig på sofaen, at springe op og sove hos mig..
Hun kan gå ud i gården som hun har lyst. Er glad og frisk når vi går ud og lystrer fint... Ødelægger aldrig noget og er næsten aldrig rastløs.. Tæt på at være den perfekte hund for os
Snakkede meget med den familie her på vejen inden de fik hund. De synes at Laura var helt fantastisk sød og jeg fortalte gladeligt om den lille hund.
Måske har de så valgt hund udfra at størrelsesmæssigt skal den være lille som min for hun er jo nem.. Eller noget, ved det ikke.
Inge - Ja netop. En hund der kræver meget mindre er i hvert fald at fortrække i alle tilfældene !
Marianne - Puha, ville også ha' sagt noget !
Ditte - Selvfølgelig er der forskel på alle hunde også indenfor racen..
F.eks så er Amstaff jo en krævende og højaktiv hund, men der er da også mange der bare er de vildeste sofasovedyr..
Men tror bestemt også at det har noget at gøre med hvilken start man giver dem på livet..
Min hund kunne sagtens være blevet en æde-alt hund , totalt forvirret og uopdragen. Det har været tydeligt at se da hun var hvalp/unghund. For der var simpelthen krudt i røven på hende og fik pillet en masse unoder af hende, inden hun rigtigt kom igang..
Ingen af disse Cockere har tavle..
Det gamle pars datter sender hunden afsted til trimmer når dens knuder i pelsen bliver for meget.. Det er sgu ikke noget de selv kan finde ud af :-S
Moster Bente - Ja det er en glad hund, ingen tvivl om det !
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 542
De passer super godt til vores livsstil. Er lykkelig for jeg ik valgte eks. en amstaff eller sbt. Havde været en aalt for stort arbejde.
Cockerspaniel = Ikke for alle ?!