Dyreinternater.... Dyreinternater....
Her den anden dag, så jeg i et inlæg, at der var en der spurgte om "alle" var ligeglade med alle de 10.000 hunde der sidder på dk's internater (det blev sagt i forbindelse med avl u. tavle).... dertil vil jeg bare lige komme med min historie....
Kæresten og jeg ville frygtelig gerne ha hund for et par år siden, og tog i den forbindelse på et internat, for samtidig også at "befrie" en hund for et internat liv
Vi finder så en sød blandings hund, ca. mellem størrelse, unghund, havde været der et stykke tid. Vi kontakter selvf en ansat og så spørg hun hvor vi bor og hvor stor boligen er....
Jeg svarer "2 værelser, 65 m2"... "nå men så kan i ikk købe hund her".... "Vi kræver familierne skal ha hus og have, her på internatet"... og så skred hun... meeeget venlig ;(
Og så er det bare jeg tænker..... ER DE SINDSYGE????
Kan man ikk tilbyde dem et godt hjem, fordi man bor i lejlighed??? Så er det vel ikk så mærkeligt at vores internater er fyldt!
JEG er ikke ligeglad med de hunde der er på internaterne, ville hellere end gerne ha haft en derfra, men når man ligefrem skal bo i hus for at blive betragtet til en hund derfra, SÅ er der noget galt!!!!
nov 2005
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 44 Svar: 444
Hun kunne da lige ha' forhørt jer om luftningsmuligheder, evt. fremtidsplaner (måske I stod og skulle flytte indenfor nærmeste fremtid) og lign.
Men, sikke en modtagelse far et internat. Øv.
N.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.303
Ikke fordi jeg ved noget om det, men man hører jo så tit om folk som skal af med deres hund fordi naboerne klager over at den larmer....dette bliver de så nød til, da de ikke har noget at skulle ha sagt, når de bor i lejlighed.
Ja jeg ved det ikke, men bare et forsøg på at komme med en mulig forklaring :0)
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Det er som N&L siger da meget bedre end et bur på internatet.
Så burde de jo gå ind og bedømme på hundene vilken der egner sig til de forskellige hjem.
Og ja der er jo ikke noget at sige til at så mange hunde ikke kan finde hjem så, for der er jo osse et kæmpe market for folk der bor i byerne.
Totalt latterligt kan jeg kun istemme mig !!!!
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Jeg blev også afvist i starten på grund af boligforhold (100kvm) lejlighed, de spurgte ikke om hvad jeg kunne TILBYDE en hund.
Så de vil åbenbart hellere sende en hund ud til folk med have uden at vide om hunden blot bliver "luftet" i haven.
Besøgte internatet gennem flere måneder og til sidst lukkede de lidt op for jeg kunne få hund gennem dem, og jeg havde hellere end gerne givet en labrador derude fra et nyt hjem, hundens problem var den ikke kunne være alene hjemme, men den hund kunne jeg ikke få lov at overtage/ købe , da hun sagde at man ikke kan have en lab i en lejlighed *dooooooh*
Så jeg har heller ikke særligt gode erfaringer med internater *G*
Nå kiggede så efter en hvalp istedet og fandt så Fie, der ville sælger hellere end gerne sælge til folk i lejlighed, for som hun sagde så var hun sikker på hunden kom ud og oplevede noget istedet for blot sin have.
Og nej dermed ikke sagt at folk der har have er dårligere hundeejere!
jan 2006
Om det med naboerne er med i deres betragtning aner jeg intet om, det eneste de spurgte mig om var størrelsen på lejligheden, havde de spurgt lidt mere ville de have fået at vide at jeg ingen naboer har.
nov 2005
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 96 Svar: 2.111
Men uanset hvad, fatter jeg ikk den holdning... er med på det som mette W siger, at nogen hunde kræver hus... feks hunde der ikk kan være alene hjemme, og som evt skal stå i hundegård...
Men det kan umuligt være alle deres hunde, der kræver hus og have....
nov 2005
Jeg har da solgt et par af mine hvalpe til folk i lejlighed og det har jeg det helt fint med. Hos mig var det altså ikke et krav, at man skulle bo i hus med have. Jeg så mere på hvordan personerne var end deres bolig.
Men en hund som sidder på et internat p.g.a alene hjemme problemer skal man da nok ikke lige putte ind i en lejlighed....det er da at udfordre skæbnen, mener jeg :0)
jan 2006
Så du mener ikke en hund med alenhjemme problemer vil kunne klare sig et sted hvor der altid er folk hjemme?
nov 2005
nov 2005
nov 2005
mar 2005
De for fuldstændig smadret deres bentøj af det.
Jeg har hørt et sted at GDen for mindsket sin levetid med 4 år af at leve i en lejlighed med trapper..
Jeg syntes heller ikke at ekstremt aktive racer hører til i en lejlighed.
Men der er helt klart et hav af andre racer/blandingshunde der vil have et praktfuldt liv i byen.. ;o)
mar 2005
nov 2005
Det jeg mener er, at ligesom Rene syns jeg godt de kunne spørge lidt mere ind til, hvordan boligforholdene er.... syns det er en mærkelig "indesluttet" holdning de har *ss*
nov 2005
jan 2006
utopi at tro ved jeg ikke men faktum er jeg vi er 3 voksne i hustanden og jeg arbejder kun 25 timer om ugen, og jeg er den eneste der arbejder
Fie som jeg har nu er med alle steder og nu kan hun være alene, så det hænder da hun er alene en gang om ugen i 2 timer *G*, men vi ville uden problemer kunne planlægge det således at hunden altid kom med eller der kom en "hundelufter" og var sammen med hunden indtil vi kom hjem.
Når resten af hustanden rejser på ferie i det store udenland, ja så tager jeg fri fra arbejde og bliver hjemme med tøsen.
Med alt sådan noget spurgte de overhovedet ikke ind til.
mar 2005
Og ja de burde vurderer den enkelte situasion bedre og hører om det hele, altså få sat nogle farver på deres bedømmelser i stedet for at det er så sorthvidt.
For mig lyder det jo næsten som om at de ikke vil hundenes bedste, men bare lige venter på at dem med hus og have dukker op.
nov 2005
nov 2005
mar 2005
nov 2005
De bor på et nedlagt landbrug ca 2 km udenfor en lille by. Deres gamle kat var forsvundet så de ville gerne have en ny og henvendte sig på kattens værn for at få en voksen kat.
De fortalte om hvor de boede o.s.v og at de søgte en kat som både skulle være ude og inde.
Damen sagde nej.....i bor tæt på denne vej, så det kan i ikke.....katten kan jo blive kørt ned. Den vej som hun mener de bor tæt på er en smal landevej ude på landet....ikke særlig trafikeret og deres gård ligger mindst 500 m fra vejen. De fik altså ingen kat der.
nov 2005
nov 2005
nov 2005
Men sådan er det desværre med regler.....de ser kun på det brede udsnit og ikke på den enkelte.
nov 2005
Nej jeg var målløs. Katte lever nu engang livet farligt og det er sku uanset hvor de bor, men chancen for at blive kørt ned ude på landet er da minimal i forhold til byen :0)
Det er da de færeste på en gård, som vil KØBE en kat for jeg ved ikke hvor mange penge......de får dem da oftest gratis.....men de var villige til at betale en del penge for den, så de regner nok ikke lige med at der vil være en fare for at katten bliver kørt ned.
Nej de måtte da ud og få sig en gratis kat et sted :0)
nov 2005
Syns bare det er så synd de er så snæversynet, som du siger :((( Vi bor stadig godt nok i lejlighed, men nu har vi købt kolonihave med en deeeejlig stor have til, som vi bor i 6-7 mdr om året.... men det skulle ikk undre mig de stadig ikke syns det er "fint" nok.... så er huset vel for lille
nov 2005
apr 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 23
Er nød til lige at kommentere...
Det er ikke alle internater, der har den holdning...
Selvfølgelig spiller boligforhold og lignende en rolle, hvis hunden har været vant til fræse frit omkring dagen lang og en eventuel ny ejer kun kan tilbyde lufteture i snor. Hvert enkelt tilfælde skal vurderes, man kan ikke stille en standard op for hvor mange Kvm. man SKAL have.
Det er ihvertfald proceduren, hvor jeg arbejder...
Venlig hilsen Heidi (weekendafløser på et dyreinternat i nordjylland)
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
apr 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 23
Hos Dansk Dyreværn Aalborg har vi ikke betænkligheder med at formidle hunde til folk, der bor i lejlighed, HVIS så fremt, vi er sikre på, at ejeren virkelig har sat sig ind i, at Fido blandt andet skal ud og luftes regelmæssigt!
Vi oplever desværre, at mange ikke er klar over, hvad det indebærer at have hund, og derfor afviser vi også folk.
Folk bliver af og til fornærmede, når vi stiller nærgående spørgsmål vedrørende deres viden om hunde osv., men det er simpelthen nødvendigt...
Nogle tror, at det at købe hund er det samme som at tage ud og handle i Bilka...
jul 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 360
Det paradoksale er, at jeg bliver lige så bekymret for de dyr som rent faktisk KOMMER ud til nye hjem, som for de der ikke gør på grund af disse regler. For bedømmer man stift mennesker ud fra et skriftligt regelsæt, så 'behøver' man jo ikke holde øje med de små signaler, tegn, detaljer, individualiter osv. som faktisk ER de afgørende ting for om hunden vil kunne trives - og om personerne vil kunne trives med hunden. Hvorfor lave et personligt interview, hvis 'afkrydsningsskemaet' allerede har fortalt om vedkommende er egnet eller ej? (ironi)
Hos os (Dansk Dyreværn Århus) ved jeg heldigvis at tingene ikke er så firkantede, men det kræver så også, som Heidi nævner, at der må stilles nogle spørgsmål, og at man ikke kan leve op til Fakta-sloganet "det ta'r kun 5 minutter".
Der er nogle hunde, der ikke vil blive sendt ud i en lejlighed, f.eks. en lille gravhund, der netop var havnet på internatet fordi han gøede og hylede vedholdende når han var alene, så naboerne tilsidst fik nok. Så her er en der ikke er egnet til kombinationen lejlighed/alene hjemme. Men den slags ting skrives individuelt i hver enkelt hunds cv.
Nu må man jo ikke nævne navne (udhængning), men jeg synes nu alligevel jeg har en vis fornemmelse for hvilke internater det er, der kører efter disse stive regler. Ville ønske de læste noget af denne og lignende debatter, og måske (man kan jo altid håbe) spurgte sig selv igen, om der måske kunne laves lidt om på kriterierne?
Dyreinternater....