Hvalpekuld er blevet råfodret - hjælp? Hvalpekuld er blevet råfodret - hjælp?
Jeg har lige haft et kuld hvalpe, som på lørdag bliver 11 uger gammel.
De er blevet råfodret.
De blev startet op med hvalpemix fra RHM, hvorefter de blev sat over til at spise det samme som de voksne hunde.
Mit problem er at disse hvalpe har spist rigtig meget jord. Og har hørt fra tre af hvalpekøberne at deres stadig spiser meget jord.
Det er nogle gange så voldsomt at de rent faktisk skider så tør afføring ud at man kan se det er jord.
Men jeg havde hvalpene her, var de med ved Madum Sø en dag, hvor de kunne bade. Her er der også sandstrand. Dagen efter kunne jeg se at enkelte af hvalpe direkte sked sand ud.
Mit spørgsmål er hvad årsagen til at hvalpene spiser jord og sand kan være?
Kan det være pga vitaminmangel?
Hvordan kan dette stoppes?
Udover dette er det jo ikke alle hvalpekøberne som ønsker at fortsætte med at råfodre hvalpene, derfor er nogle af hvalpe blevet skiftet ver på tørfoder.
Hvilket har resulteret i at nogle af hvalpe slet ikke ønsker at spise deres tørfoder.
Jeg synes det er lidt et problem at man høre fra hvalpekøberne at de ikke kan få deres hvalpe til at spise.
De er kun int. at spise råt.
Jeg er derude hvor jeg overvejer at mit næste kuld ikke skal råfodres, da jeg synes det har givet for store problemer for hvalpekøberne.
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.234
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg er dog helt klar på, hvordan jeg selv ville tackle det næste gang, der kom hvalpe.
At tørfodre dem (og på den måde være 100% sikker på, at næringsbehovene er opfyldt), men at introducere dem for det rå ved at give dem lidt råt kød og rå ben ind i mellem fra de er tre uger gamle.
For nuværende - det er en svær en, synes jeg. Med hensyn til at spise jord - det KAN være en vane. Således havde samtlige hvalpe i Cassius' kuld for vane at spise perlesten. En vane, der gik over efter lidt tid. Om det kan være en mangeltilstand er svært at sige. Der skal deres foder sættes op mod de mineraler, der kan trækkes ud af jord (hvilket jeg trods alt tror, er begrænset set fra et ernæringsmæssigt synspunkt).
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
aug 2005
Men jeg tror også at mit nsæte kuld vil få tørfoder, som CH skriver. Da jeg synes det er lidt synd for de nye familier at de ska stå med en lille hvalp som ikke rigtig ønsker at spise.
Vibeke:
Jeg har snakket med de to af hvalpene køberne, hvis hvalpe slet ikke ønsker at røre tørfoder, disse har fundet andre metoder. Den ene bliver råfodret. Den anden bor hos en dyrlæge, som laver noget mad til den, som den får sammen med sin tørkost.
Tror jeg prøver at ringe til min dyrlæge og høre hvad hun mener om dette med at spise jord.
aug 2006
Har de to hvalpekøbere egentlig prøvet vådkost?
aug 2005
Nej det tror jeg ikke at de har.
Hvilket vådfoder vil du anbefale?
aug 2006
Både Hill's, Eukanuba, Specifik og RC laver rigtig fine vådkostpræparater, men der er så den hage ved det, at det er dyrt sammenlignet med det tørre.
Jeg tænker dog, at man kunne lave en tilvænning - først rent vådkost, siden en blanding, derefter en opblødt tørkost med kun lidt i for til allersidst at ende ud i ren tørkost... Eventuelt til stadighed opblødt.
aug 2005
Hun sagde til mig at hvalpe har en naurlig nysgerrighed, og at de sikkert har lært af hinanden at dette er en sjov leg.
Altså at det blot er en dårlig vane.
Hun mener ikke at hvalpene fejler noget umiddelbart. Hvis ikke de viser det ved tynd mave eller opkast.
Og der er så vidt jeg er informeret ikke været noget af dette.
Men hun sagde også at de skulle tage en snak med egen dyrlæge.
Og evt. give en ekstra ormekur.
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
Det forsvinder på et tidspunkt.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
tror ikke det har noget med foderet at gøre, vi fodre med RC, så de skulle jo få dækket deres behov:-)
tror det er en vane/undersøger, lige som nogen spiser lort
aug 2005
Hvalpekuld er blevet råfodret - hjælp?