{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Resultat af forkert fodring??? {{forumTopicSubject}}

Under min søgen efter en ny hanhvalp, kommer jeg jo ud i forskellige kenneler. Hos en opdrætter ser jeg at der går en gammel tæve og flere ungdyr efter denne, desuden er der også hvalpekuld.
Den ene mor til hvalpene har ca halvdelen i mini størrelse og resten i normal størrelse. Mor er også så lille,at det kan undre mig, at den er blevet godkendt til at lave hvalpe. Så kommer mine overvejelser: Kan en avler avle hundene mindre og mindre ved at starte med at fodre forkert, så vælge de mindste dyr ud, eller dem som måske ikke kan sælges, til at avle videre på, og tilsidst efter et par generationer, stå med noget som minder lidt om dværg hunde??????????
Og hvorfor pokker gør man dog det som avler????
Starter det med den rene uvidenhed om hvad et kuld hvalpe har brug for af foder, og så en træls stædighed, som gør at man ved alting bedst selv????
Ja jeg kan undre mig----
Og nu de hvalpe i næsten normal størrelse, kan de som voksne lave små størrelser på hvalpe, eller skal der 2 af samme størrelse til for at lave dem----
Ja undskyuld hvis det virker rodet, men synes det er svært at beskrive.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Resultat af forkert fodring???
  • #1   9. dec 2009 De ovrige hunde hos opdrætteren er også mere end almindelige små----

  • #2   9. dec 2009 Fodring og gener har vel ikke så meget med hinanden at gøre. Nu e jeg da bestemt ikke ekspert på området, men det giver for mig ingen mening, at hunden skulle give "små gener" videre fordi den er fodret forkert.

    Hunden giver vel de samme gener videre uanset hvordan den er fodret, men kan jo selv være et heldigt udfald der ikek burde avles på, og selekterer man udfra at hundene skal være små, så giver det vel over tid osse mine afkom


  • #3   9. dec 2009 Michelle
    Enig smiley


  • #4   9. dec 2009 Nej måske ikke, men synes det er meget påfaldende, at han kan lave efter store forældredyr til at starte med, og så få dem ned i mindre og mindre størrelser, tror ikke det er fordi han vil, for hvm pokker vil dog købe en mini schæfer, jeg tror det er manglende viden, selv om han har haft kennelinspektion, så gør han som det passer ham---

  • #5   9. dec 2009 Selv siger han de bitte små hvalpe nopk skal blive store i normal størrelse, men samtidig kan han ikke svare mig på hvorfor pokker han så har 5 bittesmå schæferhunde ----De har jo aldrig fået normal størrelse--

  • #7   9. dec 2009 Hannen til hvalpene har jo også lagt gener til. Hvis denne han er lille og uden megen masse, vil det jo også smitte af på hvalpene. Så måske der ligger forklaringen.

  • #8   9. dec 2009 Jo hanhunde er gammel nok faktisk 6 år, men den tæve som nu har ´hvalpe ligger med sit kuld nr. 2 og der er stamtavle på dyrene.
    Jeg tror ikke en meter på at de tre bitte små får en normal størrelse som voksne, jeg tror de ligner tæven og de øvrige ligner hanhunden.


  • #9   9. dec 2009 Der er ingen indnavl-------
    Jeg troede ikke det var så let, at få en tæve avlsgodkent i schæferregi-----


  • #10   9. dec 2009 Hundene man ser, kan jo være vokset op på dårligt foder, og derfor ikke være vokset tilstrækkeligt (det samme resultat kan man få hvis hunden har haft mange orm, ikke har fået foder nok osv).

    Og hvalpene bliver vel osse små, hvis tæven gennem drægtigheden ikke har fået det hun skulle.

    men jeg skulle da mene at hvis genetikken er til en normal størrelse hund, og hvalpen fodres op på et ordentligt foder osv, så skulle hvalpene osse kunne få normal størrelse.
    (siger min fornuft -om det er rigtigt ved jeg jo ikke;o))


  • #12   9. dec 2009 Jeg tror ikke, man skal konkludere noget ud fra hvalpenes størrelse. De varierer utrolig meget fra kuld til kuld, men jeg synes altid det ender op med en størrelse indenfor standarden.

    Jeg er faktisk mere bekymret for de alt for store schæferhunde i forhold til de alt for små ;o)

    På vores træningsplads ser vi rigtig mange hvalpe - og nogle er virkelig små. Alligevel ender de ud som almindelige i størrelsen.

    Foderet tror jeg ikke har noget med det at gøre - selektiv avl kan få størrelsen til at forrykke sig, men det har jo ingen fordel for nogen. Pludselig stopper godkendelserne (selvom vi dog kan se, at det har taget tid når det kommer til overstørrelser).


  • #13   9. dec 2009 Du skriver, at du ikke troede det var så let at få tæven godkendt i schæferregi - det er det heller ikke. Schæfere der ikke holder standarden i forhold til den nederste grænse går ikke igennem en kåring. Jeg har personligt kendskab til flere, hvor det er tilfældet.

    Men det er nemt i DKK-regi.


  • #14   9. dec 2009 Der var ikke tale om dværgvækst som med jævne mellemrum ses hos schæfere...?

  • #15   9. dec 2009 Undrer mig...
    Hvor lille er moderen?
    Hun må jo opfylde mindstemålet for at kunne blive avlsgodkendt...


  • #16   9. dec 2009 Avler oplyste, at man bare stillede den til et skue---Så lod man den parre for at se om den var god til at avle, og se hvilke hvalpe der kom og hvordan de artede sig, inden man bekostede pengene til dens videre uddannelse. Men har lige læst mig til, at der også skal foreligge dna test som er godkendt----

  • #17   9. dec 2009 Snow, det kommer jo an på, hvilket system du vælger at køre.

    Hvis du vil have den avlsgodkendt, så er det bare en 2. præmie på en DKK-udstilling der skal til. Og her er de langt fra så kritiske med eksteriør som schæferdommerne er, når det kommer til den nederste grænse for størrelse.

    Det er kun avlskåringen, der kræver DNA-test. Men ved en avlskåring får man ikke en tæve igennem, der ikke er 55 cm. Ganske enkelt fordi, den ikke kan få et udstillingsresultat der er tilstrækkeligt.

    Og skal den avlskåres, så er der først uddannelse, så kåring.

    Så jeg formoder, at avleren kun avlsgodkender sine avlsdyr.


  • #18   9. dec 2009 Jeg har aldrig selv stiftet bekendtskab med for små avlskårede hunde, men jeg har personligt kendskab til for store kårede hunde.

Kommentér på:
Resultat af forkert fodring???

Annonce