HJÆLP... min hun er lam i sit ben! {{forumTopicSubject}}
For nogen dage siden (i fredags) oprettede jeg en tråd om at Xena havde fået en diskusprolaps, og som følge deraf, var blevet lam i bagkroppen, og jeg aner virkeig ikke mine levende råd.
De kan ikke med sikkerhed sige at det er en diskus, da de ikke kunne se noget på røntgenbilledet, men alle symptomer pegede den vej. Til at starte med, kunne hun ikke bruge bagpartiet, ej heller bruge halen.
Nu kan hun selv rejse sig (når jeg lige får kigget væk og ikke er over hende) Halen logrer, begge forben fungerer, samt hendes højre bagben og hun kan fint styre urin og afføring. Dyrlægen har erklæret hende smertefri og hun er derfor ikke på smertestillende mere, hvilket har kvikket hende en del op.... på aftenturen igår, prøvede hun sågar at løbe afsted med mig, hendes humør er super og hun er legesyg.
Vi går stadig til tjek hos dyrlægen, men aner ikke mine levende råd..... Kan jeg lade hende leve med kun 3 ben, så længe hun ellers er livsglad, og det ikke overbelaster hendes andre lemmer? Hvad ville i gøre?
Situationen er nu den, at hun stadig skal forholde sig meget i ro, og at hun stadig skal støttes med noget under maven (for at skåne hendes ryg efter skaden, så det ikke blir' værre)... hun ligger derfor meget ned og turene er jo korte og det er naturligvis benhårdt arbejde at ha en hund med de "skavanker". Det gør jeg med største glæde, men tænker også på dyrevelfærd her.... altså i længden.....
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
først og fremmest økonomi: Er du villig til at gå hele vejen?
Dernæst hunden: Gør det ondt på den? Er du SIKKER på at den ikke har smerter?
Er dyrlægen sikker på at følelsen er permanent væk fra benet? Hunden kan jo under ingen omstændigheder rende rundt med et dødt ben, så hvis den skal leve videre, skal benet amputeres.. Er du villil til at lade hunden gå igennem det? Hvor mange gode år vil den efterfølgende få?
hvor gammel er hunden?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
Det er super hårdt at have dyr der ikke er 100% på toppen!
Men jeg synes, at så længe de ikke har ondt, og kan have et værdigt hundeliv, med de ting som nu hører til, så skal den leve
Men jeg ville ikke tøve med at aflive den, hvis den ændrede humør og blev ked, eller fik ondt.
håber det hjælper lidt, trøstekram til jer begge herfra.
nov 2005
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 96 Svar: 2.111
Da jeg jo desværre ikke er ekspert, kan jeg ikke med 100% sikkerhed sige at hun ikke har ondt. Kan kun høre på dyrlægen og så godt som jeg nu kan, lytte og se Xena. På mig virker det ikke til at hun har ondt overhovedet, hun er ikke ændret i hverken adfærd eller temperament???
Jeg snakkede om amputation med lægen og det ville han ikke anbefale, da man er ret sikker på at dyr også har fantomsmerter, og derudover er operationen også meget smertefuld bagefter naturligvis, og det vil jeg nu heller ikke udsætte hende for. Dyrlægen foreslog istedet at man kunne finde en måde at holde benet oppe, men ved ikke rigtig???
Xena er kun 5 år, så hun burde ha en del gode år endnu....
Hun er tilset både hos min egen dyrlæge og på hospitalet, og de siger begge de før har oplevet at lamme hunde som Xena har kunne bruge benet, men at det tar TID.... de har også set det modsatte..... pyyyyh det er svært.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Jeg oplevde noget lign med min cavalier, han kunne lige pludselig næsten ikke rejse sig og faldt når han skulle ned og sidde og kunne ikke hoppe og gik dårligt, han havde forskubbet noget i ryggen og blev justeret af en kiroprakter og kom derefter på smertestillende og komplet ro i 14 dage og stille og roligt kom han sig og nu 3 måneder efter er han helt perfekt igen.
nov 2005
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Skulle det vise sig at hun ikke får førligheden tilbage i det lamme ben, så ville jeg aflive eller på amputeret benet.
Det lamme ben vil jo blot være i veje hvis ikke det kan bruges.
En del hunde klarer sig fint på 3 ben, men snak med dyrlægen om det, for dte kan jo være det vil give problemer med ryggen når nu den i forvejen er svag
dec 2008
Kort inden jul fik min venindes dalmatiner en diskusprolaps.. Der blev arbejdet hårdt, og alt håb var ude, han kunne simpelthen IKKE bevæge sine ben, og der var ingen gnist i hans øjne..
Efter nogle dage var den blå sprøjte bestilt, og de skulle ind at sige farvel til ham. Aftenen inden havde han været i kar, for at se om han kunne bevæge sig, men intet var sket...
Kort efter de tog hjemmefra, syntes en sygeplejerske at hun havde set en svag trækning i hans ene pote.. Det var vanvid, men dyrlægen gik alligevel med til at komme ham i kar igen, og se hvad der skete.. Og han trak i sine poter.. Ikke nogen vilde bevægelser, eller noget der næsten var værd at tale om, men han prøvede..
Men der er langt mellem den slags historier..
Jeg ville under ingen omstændigheder lade mit dyr rende rundt med et dødt lem, jeg tror simpelthen ikke på at det er hverken behageligt eller værdigt. Så ville jeg enten amputere, og se. Det er jo ikke sikkert der forekommer fantomsmerter. Ikke alle mennesker oplever dem jo.. Og ellers ville jeg gå den tunge vej..
Du kender bedst din hund..
nov 2005
Jeg TROR dog ikke vi får gang i benet igen, selvom hun stadig har det de kalder "dyb-smertesans" og hun "dirrer" med foden når jeg kilder hende under poten. MEN det er jo ikke til at vide.... begynder dog at forholde mig til at den ikke kommer igang igen, og hvad jeg så skal gøre hvis det er tilfældet.....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
nov 2005
Det jeg bare synes er underligt, er at de som regel er lamme i begge ben ved en diskus ikke? altså hvis det er kommet til lammelse, ved godt at diskus ikke altid fører til lammelse selvfølgelig...
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Jeg er overbevist om at dyr kan have fantomsmerter. Jeg havde en kat, der fik amputeret et stykke af halen og han viste nogle gange tegn på fantomsmerter i ca. 4 år efter operationen - eller smerter og smerter, det virkede mere som om det irriterede ham og jeg følte ikke at det gik ud over hans livskvalitet.
Nu reagerer de individuelle dyr jo også forskelligt på amputation. Jeg synes tit man hører om hunde, der klarer sig fint på 3 ben, men det er jo i sidste ende op til dig og hvad du føler er bedst for din hund.
dec 2008
han har det fint.. De var grædefærdige, og for at det ikke skal være løgn, var det den 23. december da de var på vej ind og tage afsked. Da de ankom var han i karret, og hele staben var tilskuere og helt oppe at køre.. Der var lys i hans øjne igen, og så vidste de at det nok skulle gå..
Men altså, det var fandme en kamp!! Han må stadig ikke selv hoppe ind og ud af bilen, og må aldrig, og der er en masse andre ting han ikke må.. Han må gerne lege, men ikke for vildt. Og ikke med andre (hvilket han heldigvis ikke gider). Og deres drøm om en til hund braste, for de kan umuligt have en hvalp sammen med en hund med en svækket ryg. Og han bliver nok ikke så gammel som det eller var meningen..
Denne slags historier er altså ikke normen..
dec 2008
mar 2006
nov 2005
Hunden, det lyder også som en idé... det med kiropraktor. Desværre har jeg været så snothamrende dum (eller været uheldig om man vil) ikke at sygeforsikre hende. Har simpelthen ikke haft råd efter jeg gik fra børnenes far, og jeg stod med alt det økonomiske osv. Nu er jeg under uddannelse for at skabe os alle en økonomisk bedere fremtid, og ville liiiiiige vente lidt med sygeforsikringen til jeg fik en elevplads og så sker det her....... Ja en ulykke sker sjældent alene siger man jo. Men altså, en scanning koster 8.000 kr fordi der også skal sprøjtes kontrastvæske ind, og det kan jeg simpelthen ikke på nuværende tidspunkt. Har allerede brugt næsten 5.000
nov 2005
nov 2005
Tusind tak for jeres synspunkter og råd alle sammen *s*
nov 2005
Men ja, en kiropraktor lyder som en idé der kan lade sig gøre.....
mar 2006
aug 2008
nov 2005
Hunden...... Vi spillede bold, og da hun skal til at vende sig om efter bolden, hyler hun op og jeg ser at bagpartiet er svigtet på hende. Hun fiser rundt i ring, hylende og med bagpartiet efter sig
M.I.... Ja det kan der, heldigvis. Hun er klart i bedring ellers, men synes bare ikke der er bedringer med benet, men det KAN selvfølgelig komme endnu, selvom jeg tvivler. Men chancen skal hun søreme ha', nu da hun ellers er glad og ellers er som hun plejer.... Igår ville hun også efter katten nede i gården. Er fuldstændig som om hun ikke rigtig er klar over at det ben der, ikke vil som hun vil. Men altså, er jo kun godt hun er ved godt mod, og ellers er som hun plejer...... Dog gør det, det MEGET sværre at sige farvel til hende, hvis det skulle komme dertil
nov 2005
Jeg har læst linket, og tror ikke det er lige det hun fejler.... hun har faktisk ikke problemer med at rejse sig, ikke engang nu hvor hun er "lam" i benet. Hun har heller aldrig vist tegn på smerter, ej heller "slingrende" gang eller problemer med at rejse sig, og der er så heller ingen problemer i den forreste del af hende.... "KUN" det venstre ben..... det er virkelig underligt. Synes hverken det lyder som det ene eller det andet efterhånden :S Hun er heller ikke HELT lam i benet.... det dirrer når man kilder hende under den, og hun trækker den lidt op når man "niver" i poten.... er altså underligt
M.I...... Hun får forresten Flexicam *s* Hvad er kortison?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
aug 2008
Nerveskader i hjerne og rygrad kan være flere uger og måneder om at hele helt, så er det sådan noget, så er alt håb ikke ude endnu. Det er et rigtigt godt tegn at hun trækker lidt op når du niver hende i posten.
nov 2005
Kan flexicam mon være en erstatning for kortison??? Han nævnte nemlig noget om det, men hun stod med lidt blærebetændelse fordi hun i starten kun tissede om aftenen, så han sagde han ikke ville sætte hende på noget medicin (men kan ikke huske om det var det)......
aug 2008
"Lægemidlet anvendes til lindring af betændelse og smerter ved såvel akutte som kroniske lidelser i bevægeapparatet hos hunde og katte. Lægemidlet indgives ved injektion."
Fundet her:
(link fjernet)
nov 2005
Er virkelig taknemmelig for jeres hjælp og jeres synspunkter *s*
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 12
jeg ville foreslå at din hund kom til optræning i et svømmebassing
m.v.h.Annette Jensen
nov 2005
aug 2008