1.205 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
46 Svar
Hunden snappede Hunden snappede
vi har fået en hanhund på 3 år, han er faldet godt til, vi har haft ham i en måned.
i går bed han så min mand fordi han løftede ham op da vi fik gæster fordi han går helt grassat på dem, der skete ikke noget og min mand havde ikke fået hul på hånden og ja min mand vendte ham om på ryggen.
i aften ber jeg hunden om at gå ned af sofaen, da den nægter puffer jeg den roligt ned, dælme om den ikke markerer over for mig, godt nok med munden åben, så han snapsede ikke men alligevel..
han er ellers rolig og kærlig, men åbenbart ikke når han ikke får sin vilje, vel det mon hjælpe at kastrere ham eller hvad?
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 23
Tillykke med jeres hund.
Min holdning til virkningen af kastration kan du se her (link fjernet) eller i den tråd der kører om kastration lige nu.
Din hund laver et markeret udfald overfor jer, hvor den undertrygger et egentligt bid. Det viser at i er i konflikt over et eller andet, og at hunden ikke ønsker at skade jer, men den er tydeligt meget frustreret.
Adfærden er ikke noget vi ønsker i menneskets verden, og viser også at hunden har brug for hjælp. En adfærdsbehandler vil kunne hjælpe jer med at finde årsagen, og lære jer at håndtere dagligdagen så i undgår disse situationer. Jeg vil advare imod at straffe hunden ved at lægge den om på ryggen, da det kan forværre situationen. Er hunden presset og har brug for at sige fra, så vil den blive endnu mere presset af at ryge om på ryggen, og det kan føre til at det kontrollerede nap måske næste gang i stedet bliver lidt for hårdt.
Søg hjælp for jeres og hundens skyld, og undgå at kastrere da der formodentligt ikke kommer noget godt udaf det. Det kan faktisk gøre det værre.
Hilsen
Charlotte
Træner og adfærdsbehandler
www.DogCity.dk
www.Bramming-Hundecenter.dk
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.232
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.203
nov 2008
dec 2008
man kan aldrig vide sig sikker med en kasteration.... og ja det er en kæmpe beslutning.. jeg ville tale med dyrlægen om det.... og høre om det kan hjælpe jeres hund.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 901 Svar: 11.846
Men på den anden side fraråder mange at man gør det hvis det er fordi hunden er usikker.
Jeg har desværre også oplevet en hund der startede med at markere og endte med at bide. Jeg siger ikke det sker for jer, men jeg synes i skal få hjælp snarest muligt.
aug 2006
dec 2008
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
aug 2006
aug 2006
Og det mærker hunden jo også.
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 538
mar 2009
aug 2006
Men folks grænser er jo meget forskellige, og var jeg i Rikkes situation ville jeg helt sikkert få en til at vurdere hunden inden jeg tog nogen beslutning.
Jeg blev af en adfærdsbehandler rådet til at undgå situationer hvor jeg vidste hunden kunne finde på at markere. Men det er ikke holdbart i længden, for man kan ikke være 100% på forkant med situationen altid.
aug 2006
jan 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 23
Københavns Universitet:
I en amerikansk undersøgelse (17) fandt man, at kastration havde en gunstig effekt på følgende
adfærdsformer hos hanhunde: strejfen, aggression over for andre hanhunde, urinmarkering i
hjemmet samt bestigning af andre hunde eller mennesker. Men der er først for nylig (2006)
offentliggjort en undersøgelse af effekten af neutralisering på hundens samlede adfærd (11).
Undersøgelsen konkluderede, at selvom nogle få adfærdsformer (for eksempel energiniveauet og
urinmarkering) blev reduceret ved neutralisering, <b>var neutralisering for de fleste adfærdsformers
92
vedkommende associeret med værre adfærd, hvilket strider mod den gængse opfattelse. For
eksempel var både steriliserede tæver og kastrerede hanhunde mere aggressive over mennesker og
andre hunde samt mere frygtsomme og følsomme over for håndtering</b>. Der var dog store
raceforskelle på effekten af neutralisering.
At neutralisering kan øge risikoen for adfærdsproblemer støttes af ovennævnte dansk undersøgelse
fra 2001 (21), som viste, at aggression rettet mod personer uden for familien hyppigere optræder
hos kastrerede hanhunde end hos intakte – også når hunde kastreret på grund af adfærdsproblemer
ikke medregnes. Desuden viste undersøgelsen, at i forhold til intakte tæver så optræder tæver
steriliseret efter 2-års alderen hyppigere aggressivt over for børn.
Det er derfor betænkeligt, hvis vi i Danmark er på vej mod at neutralisere hunde nærmest
rutinemæssigt, da vi risikerer at skabe flere problemer for hundene (og deres omgivelser) end vi
løser. Der kan være gode grunde (af medicinsk eller adfærdsmæssig art) til at vælge at lade hunden
neutralisere, men fordele og ulemper bør vejes mod hinanden i hvert enkelt tilfælde. Det er ikke
tilladt i Danmark at foretage kirurgiske indgreb på hunde af kosmetiske årsager (20) – dog må 5
hunderacer halekuperes (3). Det er derfor inkonsekvent, at det er tilladt uden videre at lade hunden
neutralisere – på trods af, at dette har langt større konsekvenser for hunden.
nov 2008
han er en nusse trold men med et solidt sind, altså han er ikke blød som vores anden hund, mere buldrende og fræk.
han er tjekket ved dyrlæge for smerter.
jeg har 2 timer tilgode ved en adfærds behandler og dem vil jeg selvfølgelig bruge nu, men alligevel er det rart at høre jeres mening og erfaring
mar 2009
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.714
aug 2006
Rikke- Sagde de hvorfor de foretrak at han kom til en familie uden børn?
Tænker om han måske også har udvist denne adfærd i det gamle hjem.
Synes det lyder fornuftigt at du kontakter en adfærdsbehandler. Og der er ingen der siger at hans adfærd eskalerer, men det er da helt sikkert noget der skal gøres noget ved nu.
Jeg indskyder lige at det jeg beskriver tidligere var omkring en meget usikker hund. Bare så der ikke opstår misforståelser:)
dec 2008
nov 2008
- kender ikke deres bevæg grunde.
han er ikke usikker han er en hanhund med stort H og elsker at lukke ørerne hvis det han bliver bedt om ikke lige passer herren, feks. passede det ham ikke at skulle gå ned fra sofaen fordi vi sad med mad på bordet.
dec 2008
aug 2006
Men det kan i jo bedst selv bedømme:) Prøver bare at sige at det kan være svært at bedømme.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Og hjælper den kemiske, så gør en rigtig operetion også.
Min hanhund er kemisk kastreret, og det er noget af det bedste jeg har gjort. Han havde ikke som sådan adfærdsproblemer, men til træning kørte han så højt op, at han ikke var til at komme i kontakt med. heller ikke med de lækreste godbidder eller ynglingslegetøjet.
Nu kan jeg træne med ham og han kan minsandten også gå fri ved fod
aug 2006
nov 2008
aug 2006
feb 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 44
nov 2008
det siger sig selv hvis det ikke ændres bliver han aflivet men ikke uden alt andet er prøvet, jo hvis jeg bliver utryg ved ham - men er jo allerede blevet glade for ham
nov 2008
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 93
Prøv indtil du får en behandler på, ikke at tage fat i ham f.eks når du vil have ham ned af sofaen eller når der kommer gæster. Specielt hvis han er lidt oppe at køre, afhjælper det ikke situationen, tværtimod. Lad ikke situationen eskalere fordi du/I bliver irriterede. At give ham et lods i r...... som du siger hjælper ingen.
aug 2006
Jeg fortæller bare min historie.
Jeg synes det er trist når noget går galt med en hund, så den føler sig nødsaget til at markere og snappe. Hunden kan jo istedet vælge at trække sig eller sende nogle dæmpende signaler inden den markerer.
Det kan godt være at man i nogle tilfælde kan forhindre at det nogensinde sker igen, og det skal man jo så bare være lykkelig for:)
aug 2006
nov 2008
ja jeg ville give den et los ligesom jeg håber andre vil gøre hvis han bed en anden elller en andens hund.
så langt kommer det dog ikke her før i afliver.
nov 2008
nov 2008
feb 2009
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.112
Der ud over er jeg sådan lidt i tivvl om hvad jeg skal svare, mest fordi at dominerende hunde ikke er aggrassive, for de har de ikke behov for. En dominant hund er en der har det kølige overblik og overskud. Jeres viker snarer usikker og / eller smertepåvirket. Det kan også være homoner.
Alt i alt er det vieklig svært at rådgive når man aldrig har mødt hunden.
feb 2009
hunden fortjener en chance og man skal tænkte på at den ikke har andre måder at komme ud med sine frustrationer på !
aug 2006
Men er enig i at hunden skal have en chance, så længe tingene ikke eskalerer
aug 2006
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 29 Svar: 200
Jeg har igennem 42 år haft 8 hunde, 2 af dem har jeg nu.4 af de tidligere ar jeg overtaget, de andre 4 har jeg haft fra de var hvalpe. De 4 som jeg har overtaget, hvoraf jeg stadig har een, har altid givet problemer, dem som jeg har haft som hvalpe har altid været dejlige sociale hunde - men de hunde som jeg har overtaget har i den grad været sådan et problem - så at jeg aldrig vil overtage en sådan hund mere. Jeg har 1 tilbage, han er en ds vejer ca. 10 kg. jeg elsker ham overalt på jorden men han driver både os samt naboer til vanvid med hans gøen - og det kan jeg bare ikke få ud af ham. Og så betalte jeg sgu 11.000 på landbohøjskolen i 2004 for at opere ham fordi han dannede nyresten p.g.a forkert kost som hvalp, siden har han fået dyr specialkost - for jeg elsker jo det lille kræ. Mit bedste råd er - afliv den hund du ha - den har det åbentlyst ikke godt - så find ud af hvilken hund I skal have - resten er spildte penge.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.186
Nogle gange mere arbejde i starten, ja men udfaldet har hver gang været super, og mine to bedste hunde har været nogle jeg overtog som voksne hunde med lidt problemer.
Rikke jeg studser lidt over, at han må ligge i sofaen. Ned med ham, når i har de problemer. Han opfatter nemlig sig selv som ligestillet med jer, når han har de samme privilegier, og så bliver der kamp om, hvem der skal dominere/bestemme.
Det er hyggeligt med hund i sofaen/sengen mm., men kun når rollefordelingen er sat helt på plads.
Undgå lege hvor han "kan vinde over jer", lav noget hvor han skal tænke og blive træt i hovedet.
Fodring først efter at i har spist, og ikke sammen med jer, og slet ikke ved bordet.
Det er nogle af de ting, jeg har benyttet mig af med godt resultat og du kan jo se, om de evt. kan hjælpe dig. Nogle af tingene bruger du måske allerede. Held og lykke med ham.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.297
Så brug de sidste 2 timer ved adfærdsbehandleren på at lære at skabe tillid mellem dig og hunden og på positiv forstærkning.
Hvis hunden har tillid til dig og til at du respekterer dens signaler så kan du gøre hvad som helst med og ved hunden.
Men markering er et tydeligt tegn på at hunden siger fra og skal respekteres.
Så må du finde ud af at løse problemet uden at gå i yderligere konflikt med hunden.
I stedet for at have løftet hunden op kunne I have dækket den af indtil der var ro på eller lign. Men I stedet overskred I dens grænse ved at løfte den op og det fortalte den jer. Nu ved I at I ikke skal løfte den op før I har trænet dette intensivt.
I stedet for at skubbe hunden ned af sofaen kunne du have fundet en guffer og lært hunden at gå ned af sofaen med kommandoen ned.
Læs evt. Anders Hallgrens bog Alfasyndromet ... Du har I den grad selv været ude om den markering ...
Aflivning er alt alt for tidligt. Hunden har brugt sit sprog og sagt fra. Næste gang dette ikke respekteres ja så kan det ende med bid.
Men hvis I ellers lader være med at overskride hundens grænser så burde I sagtens kunne beholde hunden.
I er jo faktisk heldige med at den siger fra, men det er vigtigt at I forstår og respekterer dette for ellers holder den op med at sige fra ved at markere oggår direkte til at bide ...
Hvis I insisterer på at overskride hundens grænser gang på gang så synes jeg I skal aflive den for så bliver den farlig .... Hunden har ikke gjort noget forkert her i mine øjne ...,
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Jeg var lige ved at hidse mig op over de metoder der anbefales, men så kom der heldigvis et fornuftigt indlæg
Hunden snappede