{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.073 visninger | Oprettet:

Rettigheder ved køb af hund {{forumTopicSubject}}

Står i den situation at har jeg desværre har måttet aflive vores bedste ven .. han blev kun 7 måneder desværre.

han havde over længere tid haltet lidt og jeg havde troet det var vokseværk hvilket en hund af den størrelse jo godt kunne have (han var golden ret/berner sennen)

da han så skulle kasteres fik jeg dyrlægen til for en sikkerhedsskyld at tjekke hans ben

svaret var frygteligt dysplasi en både hofter og albuer i meget svær grad og der var kun aflivning som hjælp til mig hund..

Nu står jeg så tilbage med et kæmpe savn og en tom pung den hund stod mig i knap 8000 inden han blev udredt og efterfølgene aflivet..

så er spørgsmålet så hvad er mine rettigheder - han er købt af privat uden kontrakt - men det ændrer vel ik ved købeloven hvor der står en mundlig aftale er ligeså meget værd som en skriftlig eller?

ville jo gerne vi kunne finde en løsning så begge parter følte sig tilgodeset at vi ikke stod med et kæmpe (økonomisk) tab oveni tabet af vores hund og at sælgerne ikke følte sig plukket for tvivler da på at de har fremavlet noget så slemt med vilje..

jeg har ringet til dem og orienteret dem om situationen og de var på ferie så jeg lovede at sende et brev med dyrlæge udtalelser osv det er gjort og ingen respons har jeg fået .. kunne da være rart at få ud af verden ..

hvordan står jeg i denne situation har jeg krav på nogle penge retur eller er det bare bad luck?

øv en træls situation for os alle det her....

kan så lige tilføje at nu hvor vi er kommet os over tabet som man nu kan har vi lovet vores søn en lille ny ven og hun er netop flyttet ind - denne gang igennem DKK og på kontakt så lidt har vi da lært af denne omgang ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rettigheder ved køb af hund
  • #1   17. aug 2009 jeg vil sige du desværre ikke kan gøre noget..:(

    trist historie


  • #3   17. aug 2009 du har ingen ret til at få penge tilbage.. R.I.P

  • #4   17. aug 2009 Jeg vil bare fortælle at jeg har linket til din tråd her, i en anden tråd, hvor en der lige har fået blandingshvalpe ikke kan forstå vi er nogen der ikke synes det er fantastisk.

    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=343864


  • #5   17. aug 2009 Næh der er ikke noget at gøre, desværre..

    RIP


  • #6   17. aug 2009 I får nok ikke noget ud af at brokke jer osv. Men reelt HAR i købeloven på jeres side.
    Som privat kan man godt skrive sig ud af købeloven i en kontrakt (det kan man ikke ved erhvervskøb hvor køber aldrig må stilles dårligere en købeloven), men da der ikke er kontrakt, gælder købeloven eftersom intet andet er aftalt.

    Så reelt har i faktisk ret til penge retur -men som sagt er det yderst usandsynligt at det sker, hvis ikke avler har moral nok til at se at det burde han/hun gøre.


  • #7   17. aug 2009 Da det er en blandingshund, så er der nok ikke noget at gøre, da man ikke kan lave en kontrakt på hvordan HD/AD vil være.
    Da der ikke fines noget HD-index for blandingshunde.

    HD-index findes kun for racehunde, der har stamtavle,

    Og der er nok heller ikke den samme garanti som som man får hos stambogsførende hunde.

    sørgeligt er det.


  • #8   17. aug 2009 Babett -om der findes HD-index har intet med sagen at gøre. HD-indexet er dit værktøj som køber. Det har ingen betydning for om sælger er erstatningspligtig eller ej.

    Er en lidelse arvelig, så er sælger forpligtet til at erstatte (i et eller andet omfang afhængig af lidelsens betydning for hundens liv).

    Og selvom man køber uden tavle, er købeloven stadig gældende. Det er bare så pokkers svært at bevise noget uden kontrakt, og samtidig er det de færreste blandingsavlere der har gidet sætte sig ind i købeloven, og derfor trækker de oftest bare på skuldrene hvis man beder dem erstatte en hvalp der var syg...


  • #9   17. aug 2009 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    HD - er ikke aveligt, - HD er et anlæg som nogle hunde udvikler, dersværre.

    Og der kan være forskellige elementer som indgår, vedr HD. det kan være forkert fodring, overbelastning af hunden, det kan være voldsom leg mv. eller anden belastning af hvalpen.

    Hvad det skylde og hvorfor,er uvist.

    Men Forældredyrene kan være HD-frie, og har lavet hd-frie kuld, så kommer der lige pludselig et kuld hvor en enklet hvalp udvikler HD. - det kan man ikke jo ikke gøre noget ved.

    Og man kan til enhver tid, afvis krav om erstatning, hvis der ikke er kontrakt på hunden, og afvisningen er i form af forkert behandling af hvalpen. og er selvforskyld.
    Og så kan man stå med købeloven i hånden. men det hjælper ikke noget,



  • #10   17. aug 2009 Babett -jeg er helt klar over at HD ikke kun er arveligt betinget. Men det første halve år efter køb er det SÆLGER der bærer bevisbyrden, så det er altså SÆLGER der skal bevise at denne hunds HD IKKE er arveligt betinget (det første halve år bærer sælger bevisbyrden, de næste 1½ er det købers ansvar at bevise noget, og herefter bortfalder reklamationsfristen jo så)

    Så når hunden har HD i så slem grad allerede som 7 mdr's, så har man nu en ret god sag, hvis man er villig til at tage den videre.


  • #12   17. aug 2009 Nu er det bare det ved at der er mange dyrlæger, som tager et HD fotografi, og fastslår hvordan hundens hofter ang. med HD. der er især hos blandingshunde der forkommer.

    der er ingen pernel der sider og vudere disse billeder, så MJan kan ikke sende billederne til et expertpanel. Men man har kun dyrlægens ord for det.

    Selføllig er det synd for folk der har købt en hund i dyre domme, og så ikke kan få den expertvurdering.

    Opdrætter kan evt. få hunden HD-røngtenfotograferet hos andre dyrlæger, som evt. kan komme med en anden diagnose en den første dyrlæge.



  • #13   17. aug 2009 Babett -en dyrlæges ord er skam godt nok som vurdering af billederne. Man behøver ikke have DKK's ord for status. Dyrlægen er altså uddannet OSSE til at se på røngtenbilleder, og hvis hunden har haft så slem HD at den nu er aflivet, ja så tror jeg sgu osse JEG havde kunnet se at den havde HD;o)

    Tavle eller ej, så gælder købeloven altså, hvis ikke man (som privat) har kontrakt på andet.

    Og det første halve år bærer sælger altså bevisbyrden, og dermed skal han/hun bevise at HD'en IKKE er arveligt betinget (held og lykke med det;o))

    HD regnes i øvrigt normalt for arveligt når det kommer til tvister mellem sælger og køber... Så jeg er ganske overbevist om at HVIS man gik videre med dette, så fik man medhold.
    Spørgsmålet er så bare om sælger overhovedet vil eller kan betale noget tilbage, og om ikke omkostningerne ved at gå videre, overstiger udbyttet


  • #14   17. aug 2009 Har du beviser for at du har købt hunden ved denne sælger? En kvitt el lign?

  • #15   17. aug 2009 Hvis du end ikke har et stykke papir på du ha købt og betalt hunden, så er der intet at komme efter!
    Du kan altid spørge opdrætteren og håbe denne forbarmer sig over jeres situation, men du har ingen kort på hånden...


  • #16   17. aug 2009 Bodil -jo den gør, HVIS ikke andet er aftalt. Og det har det jo ikke været i dette tilfælde

  • #18   17. aug 2009 En ganske almindelig kvitering skulle være nok , det siger de ved dru, jeg har selv prøvet det samme, og fik mine penge igen, og det var privat opdræt, bare du har en kvitering på at hunden er købt og betalt, gælder købeloven. Så gør noget ved det. Nu er det godt nok uden tavle, så hvis opdrætter afviser, så har du jo ikke nogen til at føre din sag frem, men held og lykke med det, er det seriøse aflere betaler de også pengene tilbage.

  • #19   17. aug 2009 Jeg har ikke læst alle indlæg, men vil bare lige sige at det ikke er alle som sælge blandingshvalpe som er lige unsvarlige.
    Jeg havde i mit sidste kuld en hanhvalp hvor dyrlægen, ved sidste tjek hos mig, ikke kunne mærke den ene sten. Jeg skrev på kontrakten at jeg ville betale halvdelen af en kastration, hvis den ikke var faldet ned ved næste dyrlægebesøg.
    I sidte uge blev jeg ringet op af en tidligere hvalpekøbe, hun ville fortælle mig at hendes hund var død af en hjerneblødning. Dyrlægen mente ikke det var noget arveligt og at ingen kunne have forudsagt dette. Jeg tilbød hende dog alligevel en ny hvalp til halv pris, hvilket hun har taget imod.
    Så det er altså ikke alle som er lige uansvarlige.


  • #20   17. aug 2009 Vicki -det er der jo heller ikke nogen der siger (at i er uansvarlige altså). Blot at ved blandingskuld hvor man så ovenikøbet ikke har fået hverken kontrakt eller kvittering på sit køb, er man overladt lidt til sælgers velvilje hvis det går galt.

    Havde man haft en kvittering på købet, havde man trodsalt stået en del bedre i forhold til at køre en sag. Problemet er jo så bare at ved privat køb skal der køres en retssag, hvor man ved forbrugerkøb kan gå til forbrugerklagenævnet


Kommentér på:
Rettigheder ved køb af hund

Annonce