Hun vil ikke spise... {{forumTopicSubject}}
Da Per ( min kæreste ) og jeg købte Ally, fik hun Arion Lam og ris, voksenfoder. Hun var dog på det tidspunkt kun 8 mdr og vi synes hun skulle have junior foder til hun er ca 12 mdr.
Derfor skiftede vi til Royal Canin Schæfer, Junior. De føste 14 dage åd hun med stor lyst , men så begyndte lysten til maden at aftage.
Jeg var ikke så god til at være hård og bare tage maden fra hende, men har lokket det i hende gennem træning og lign. Så var jeg i en foderbutik og fik en prøve med hjem på nogen kalkun og ris. Så gav vi hende dette i en skål for sig og hendes nnormale foder i en anden skål. Hun rørte ikke sit eget foder, men gik direkte til kalkun og ris. Da vi så blandede det, spiste hun det hele. Dagen efter gik jeg ned og købte en stor sæk til at blande op med Royak Canin.
Nu vil hun ikke spise det blandet op heller....prøver hun os af?
Hun skal nærmest lokkes til at spise ; Dvs : F. eks. igår. Til morgenmad ville hun ikke røre det, så jeg tog det fra hende igen og så får hun ikke andet i løbet af dagen, INTET. Om aftenen fik hun igen sin ration og ville igen ikke røre den. Så tog jeg en håndfuld og smed ud på gulvet og så spiste hun rub og stub med en glubende appetit og virkede endna mere sulten....
Hvad sker der? Hvad ville i gøre?
Man har jo lyst til at give hende mere når hun som i aftes virker mere sulten og i realiteten får hun jo kun halvdelen af hvad hun, ifølge hvad der står på sækken, skal have...
Kan det være rigtigt at man pludselig skal lokke maden i hende?
Skal jeg bare være hård : sætte maden ned, ignorere og hvis hun så ikke spiser, tage den fra hende igen og give hende chancen igen til aften?
Skal vi prøve at gå over til at fodre hende en gang dagligt og kan hun indholde så meget?
Hvis jeg skal gå "i kamp" og værehård...hvad gør jeg så med træning og godbidder?
På forhånd tak for nogel gode svar.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
dec 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 60
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
Jeg kender det alt for godt, men jeg variere bare så hun ikke får det samme i maden hver dag. Nogle dage bliver der også bare sat en skål tørfoder og så spiser hun meget lidt, men det dør hun ikke af :0)
Var det Kalkun eller Kallun du gav hende ? har du prøvet at putte lidt fiskeolie i hendes tørfoder ?
En hund jeg havde engang fik altid varmt vand på hendes tørfoder. Imens det stod og trak puttede jeg er spiseskefuld leverpostej i og det sugede helt ind i fordre og hun åd alt....måske en ide`.
Ellers kan du jo bare smide fodret ud på græsset....det lyder til hun godt kan lide at søge-
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Hunde: 7 Emner: 59 Svar: 2.695
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Jeg vil dog så sige, at nogle hunde er "skravl" i forhold til at spise, og spiser de ikke nogle dage, kan de rent faktisk helt miste lysten til mad, og ikke længere mærke sulten. Her er man nødt til at eksperimentere med maden, og finde ud af hvad hunden vil spise. Her kan det være en god løsning at fodre efter BARF metoden - altså med råt kød og grønt.
Min egen border collie har et specielt spisemønster - i lange perioder spiser hun godt og meget - i kortere perioder spiser hun næsten ingenting. Så hun regulere i en vis grad selv, hvad hun har behov for.
Det var lige mine betragtninger :o)
dec 2005
Den måde hvorpå jeg NOGEN GANGE
Vi har lige passet min mors labrador i en ugen og der spiste hun. Jeg har prøvet den med at lade som om jeg spiser hendes mad....det virker ikke.
dec 2005
dec 2005
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Jeg tror, hun har udviklet et uheldigt mønster i forhold til spisningen. Hvis hun spiste, da den anden hund var der, så begynder hun også at spise, når hun finder ud af, at maden forsvinder ... HVER GANG!
dec 2005
Men fremgangsmåden skal så være : Sætte foderet ned og ignorere hende, ikke lokke. Tage foderet efter 20 min. Skal vi være i rummet hvpor hun får foder eller skal vi bare opføre os helt normalt (så normalt som vi nu plejer:-)
Normalr har hun fået foder 2 gange dagligt ; 2 gange 220 g. Skal hun bare fortsat have tilbudt 220 g. per gang eller skal hun have mad en gang om dagen og så 440 g.
Hvad hvis hun spiser de 220 g. om aftenen, skal hun så have tilbudt mere eller er det bare det?
I øvrigt tak for alle svarene, kom endelig med flere.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Min hund gider ikke sin morgenmad når hun er i løbetid, men til aften er der aldrig problemer.
dec 2005
dec 2005
Nogen der havde erfarring med at fodre med Kalun (og detil hørende selvfølgelig)
Jeg har i øvrigt været inde på BARFS hjemmeside men det koster jo spidsen af en jetjager:-O
nov 2005
Min erfaring siger mig også, at de bliver trætte af den samme mad dag ud og dag ind.
Jeg koger også tit en portion ris,og desuden får hun lever, hjerter, kødboller, kylling, et stykke middagsrest ex. oksekød.
Hun får også kartofler (små mængder) og grønsager.
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.493
Der var på et tidspunkt hvor jeg også prøvede at være hård og han spiste ikke sin mad overhovedet i over en uge - og han var ikke syg, for ville gerne have min mad (fik ikke noget, men han var interesseret). Jeg er ikke den mest hårde type når det kommer til mine hunde, så jeg valgte altså løsningen med lidt leverpostej...og det er et hit! :o)
nov 2005
Men i sin enkelthed skal man gøre op med sig selv om man gider stå og lave forskelligt mad til sin hund eller om man bare gerne vil have, at ens hund spiser tørkost.
dec 2005
Hvis først jeg vinder den har jeg ikke noget problem med at kræse for hende, men hun skal dæleme ikke bestemme hvad jeg skal servere for hende.
Tænk hvis en undertæven gik hen til alfatæven i naturen : " Hey gamle, hvad fanden bilder du dig ind at komme slæbende med et rensdyr, når jeg nu hellere vil have kanin ?? Det der gider jeg fandeme ikke æde, adr badr, det kan du have for dig selv"
dec 2005
Fortsæt endelig de gode svar:-)
Har i i øvrigt nogensinde været ude for at hunden helt ærligt, bare ikke kunne lide maden, eller bliver den ved med at gå væk fra foderet, når den har fået det samme i et vist stykke tid?
dec 2005
Altså, jeg har lige set at det foder, jeg lige har købt i dyre domme, fordi hun gad æde det blandet op (hun gad kun æde det blandet op de første 2 dage) er Regall Puppi. Læste lige Kenneths indlæg om foder hvor der står at Regall skulle være så godt så godt og de fleste gider æde det....Grrrr men bare ikke den dumme tæve til Ally, altså *skumle skumle*
Prøvede i øvrigt at give hende en håndfuld af Regalls, bart imorges, altså ikke blandet med det som jeg troede hun ikke kunne lide..... nu gider hun dæleme ikke engang spise Regalls Puppi bart. Så kan hun bare lade være kan hun.
Tyder det ikke rimelig meget på dårlig madvane?? Øv altså, jeg er vokset op med min mors Lab. som æder alt, det her er godt nok nyt for mig...
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
dec 2005
Hun er 59 cm og vejer 28,5 så hun har ikke pokkers meget at tage af, men jeg er selvfølgelig opmærksom på hvor meget hun taber sig. Men hvis jeg skal forsøge at se om det hjælper at tage kampen op kan det jo næsten ikke undgås at hun taber sig lidt...?
jan 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 638
dec 2005
dec 2005
Der er godt nok også mange uansvarlige mennesker her på hundegalleri også :-0
Jeg synes, ærlig talt, ikke det er særlig pænt af dig at kalde mig uansvarlig!! Hvis du har tænkt dig igen, at svare i min tråd og ikke har noget konstruktivt at sige, andet end at lakde mig uansvarlig, vælger jeg at ignorere dine svar!
dec 2005
Jeg har gemt det i små potioner, puttet det i en flaske, smidt det i haven og mange andre ting.
Jeg nægter at bruge alt min energi på at hver anden dag at skulle finde ud af hvad damen vil have at spise i dag!!
Mad bliver altså for dyrt hvis det skal foregå på den måde.
Som jeg også skriver længere oppe har jeg kigget på BARF´s hjemmeside FØR du anbefalede det, men jeg synes simpelthen at det er sindsygt dyrt at fodre med.
Jeg har også længere oppe skrevet om der er nogen der har erfarring med Kalun. Prøv at læse før du svarer.
dec 2005
På BARF´s hjemmeside ser priserne helt unfair ud. Jeg har undesøgt Kalun og har jo (jeg skriver det lige igen igen) spurgt herinde mht erfarring...dette burde da sige dig at jeg ikke bare vil det der er nemmest??!!
Det jeg prøver at finde ud af er om hun tager pis på mig og prøver mig af. Jeg vil ikke have en hund der skal have forskelligt foder alt efter hvad passer den, det er simpelthen for dyrt.
For det andet tager det lang tid at omstille hunden til et andet foder, det kan da heller ikke være sundt?
Har du en ide til hvorhenne man kan få bare en lille ide om hvor meget en hund skal have hvis man begynder at fodre med kalun of hvad dertil hører?
Hun vil ikke spise...