{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Hvordan skal man reagere ved overfald? {{forumTopicSubject}}

Spørgsmålet kommer sig af at en af vores kamerater i sidste uge reddede en fra et overfald.

Han kom forbi og så at en border collie havde fat i en hund og kvinden i den anden ende. Hun var vist kommet gående med hunden da hun så borderen komme rendende. Hun tog så sin egen hun i favnen og borderen gik efter hunden/hendes hænder. Vores kammerat skynder sig at komme hende til undsætning og ved et brøl giver borderen egentlig slip og løb sin vej. Hunden skulle syes og hun var på skadestue og blive lappet, og har vist fået flået fingrene kraftigt.

I aftes kom vi så til at snakke om i en flok, hvad ville være den rigtige måde at reagere på hvis man selv kom til at stå i situationen, og hvis ikke lige der kommer en gut med et brøl der kan få hunden til at slippe. Tænker bare det kunne have gået gruelig galt hvis ikke han var kommet forbi....

Så hvordan ville du reagerer? Er der en rigtig og forkert måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal man reagere ved overfald?
  • #1   20. sep 2009 Jeg tænker, at det er meget svært at svare på, når ikke lige man har stået i situationen.
    Vi ved aldrig hvordan vi vil reagerer, nogle vil blive handlingslammede, og andre vil, som din kammerat, reagere "aktivt".

    Ingen af ens reaktionsmåder kan siges at være "forkerte", da man ikke selv er herre over det, i voldsomme situationer.

    Synes dog din kammerat reagerede fint på det smiley

    Vh. konen Marianne


  • #3   20. sep 2009 Personligt ville jeg aldrig hive min hund op i favnen... det retter fokus direkte på den.... men ellers tror jeg faktisk jeg ville losse den angribne hund en så den forstod det., eller selv brøle alt hvad man kunne af den hund så den måske blev skræmt væk.....der er jo ik rigtig andet man kan gøre... hvis der ik lige er en ejer i nærheden..

  • #4   20. sep 2009 da man ikke må have peber sprey på sig her i landet så en deo i lommen når man går tur, de hunde jeg har set få sådan et spjørt slipper med det samme og trækker sig...

    Jeg har sådan en i lommen efter min egen muskelhund blev overfaldet hvor jeg stod alene med det+jeg havde min datter med også som kun er 2år...


  • #5   20. sep 2009 Jeg har skilt Nova og en løs flatcoated retriver ad. Ville have foretrukket den havde været en border. Jeg kan bare huske jeg så den flå Nova rundt i ryggen, aner ikke hvor pokker den kom fra. Så tog jeg fat i ryggen på den(den lå ovenpå Nova der kun var et år) og da den ville bide mig fik jeg fat i kinden på den også fik den et møgfald af den anden verden og blev kylet hen af skov stien herefter flygtede den. Og Nova kunne blive trøstet. sådan slap jeg ud af det.

  • #6   20. sep 2009 Han har vist også fået stor ros. Hvis det nogensinde skulle ske for mig, måtte han da også godt komme forbi :o)

    Tror også det er svært at vide hvordan man reagerer. Kvinden her havde vist sparket hunden, og jeg tror også selv jeg ville have gjort det, det er jo nærmest ens eneste forsvarsmetode hvis man er alene på stedet.

    Nogle mente man skulle tage fat i forbenene og tage den ud til siden, andre mente man skulle forsøge at løfte hunde i halen, og andre igen at man skulle forsøge at hive kæberne fra hinanden, men personligt villejeg ikke ty til en af disse løsninger...


  • #7   20. sep 2009 min Gd blev alt i alt angrebet 7 gange af løse hunde da jeg havde ham, og jeg reagerede forskelligt alle gange... men som regl klarede han det selv.... der var en eller to gange hvor jeg ikke slap snoren da jeg stod ved en befærdet vej, det var dog den gang der var værst... der måtte den anden hund have to knytnæver i hovedet før den ville slippe Changs strube...



  • #8   20. sep 2009 det med at tage dem i bagbenen er ihvertfald en mega dum ide når det er muskelhunde der går amok på hinanden, når man vil tage og trække dem i bagbene så laver de meget mere skade på hinanden...

    Har jeg selv set med egen øjne og har hørt mange muskelhunde ejer sige det samme og flere dyrlæger siger også det er en dum ide og gøre.. og skal de lykkes ordenligt skal man være to personer..


  • #9   20. sep 2009 pyhhh, det lyder som om mange har prøvet det...

    ... synes faktisk det er godt at høre hvordan andre har reageret i en sådan situation, for mange(nok også mig selv) tror jeg ville gå total i panik. Men at kunne bevare roen er helt sikkert en gode.

    Men slip hunden ja, det tror jeg også jeg ville gøre...


  • #10   20. sep 2009 Christine: Det med deoen virker som en enkelt og harmløs metode. har du altid sådan en med? Det kunne være man skulle overveje det...

  • #11   20. sep 2009 Jeg synes også det er noget af det dummeste at tage den op.. slip den i stedet..

    jeg tror at jeg refleksmæssigt ville losse til den der angreb min hund..


  • #12   20. sep 2009 Eller hvis muligheden er der tag den i nakken og svinge den på ryggen..

  • #13   20. sep 2009 Nu har jeg også en ret lille hund, men tror det er svært at overbevise sig selv om at man bare skal lade sin hund være hvis der er en chance for overfald. Tror da nok jeg ville hanke op i min hund og gå min vej hurtigst muligt uden at løbe. Men ville nu nok forsøge at undgå situationen inden den opstår ved såvidt muligt at gå den anden vej INDEN en løs hund uden ejer er over os...

    Lader man sin hund være nede og slipper den risikerer man voldsomt meget og jeg er ikke sikker på at den anden hund så tænker "nå ok jamen så går jeg da bare".... Og står man pludselig i den situation at den fremmede hund kommer mellem en selv og ens egen hund er det skide synd for ens hund da den jo vil gøre alt for at komme over til en...


  • #14   20. sep 2009 camilla: ved at svinge den o på ryggen ville den da ikke bare blive mere agrressiv? Forsøge at forsvarre sig?

  • #15   20. sep 2009 Først og fremmest, så kommer det an på, hvilken hund der angriber. Hvis det er en mindre hund, og man selv har en lille hund, så kan man godt løfte sin hund op. Hvis det er en større hund der angriber, så er det bedre at slippe snoren på sin egen, så den har mulighed for at flygte eller forsvare sig selv.
    Selvom man instinktivt vil forsøge at hjælpe ens egen hund, så skal man passe på, at den angrebne hund ikke retter fokus mod ejeren, især hvis det er en stor hund der angriber, feks. en rottweiler eller ambull.
    Hvis en stor hund står med ens egen hund i gabet, så kan man, hvis man har modet gøre følgende. Tag højre arm omkring den angribende hunds hals, lås højre hånd i venstre arms albue led. Før venstre arm bag hovedet på hunden, og klem så til. Sådan en "lås" burde få enhver hund til at besvime inden for få sekunder uanset race/størrelse.
    Det er et spørgsmål om teknik og ikke styrke, hvis man laver sådan en lås.
    Det vil dog til en hver tid være en fordel, hvis man er 2 personer til at skille 2 hunde fra hinanden.





  • #18   20. sep 2009 De gange, jeg har oplevet hunde slåsse har jeg råbt og skreget som en gal.
    Det har fået dem til at holde op.

    Det har været min reaktion HVER gang.

    Sidst vi mødte en løs muskelhund, uden ejer, der var på vej hen imod os råbte og skreg jeg helt vildt. Så vendte den hurtigt om og smuttede igen.

    Men nu er jeg også typen, der tænder fuldstændig vildt af over løse hunde, når den ingen ejer er i sigte.

    Så jeg kan råbe højt og længe :o)


  • #19   20. sep 2009 Man lukker for luften, men man kan også give et pres på hoved puls åren, og det øgede tryk kan gøre at hunden besvimer.
    Det er ikke noget jeg vil forslå man skal bruge, andet end at det er streng nødvendigt. Men hvis ens "lille" hund bliver angrebet af feks en amstaff, og den nægter at slippe, så kan det være den eneste måde at redde ens hunds liv på.


  • #21   20. sep 2009 Tonny, den metode du snakker om vil jeg se i virkeligheden først, må sige jeg tro sku ikke man ville få noget godt ud af og gøre det med min race hvis den føsrt går amok, men jeg har set hvad en alm deo kan gøre mod de typer af hunde hvor mange personer nok går lidt i chock, Jeg har en deo med i lommen da jeg selvom jeg er muskelhunde ejer har oplevet at mine egen hunde er blevet overfaldet op til flere gange, og de hunde som har fået engang billig deo lige i snotten, slipper med det samme og trækker sig mens de siger nogen sjove lyde og nyser...

    Det med at slippe sin hund er noget jeg aldrig vil gøre med min ihvertfald, nu er hun heller ikke lille....


  • #22   20. sep 2009 jeg har fornuligt hjulpet en ældre dame med en lille hund på armen,,der var 2 store hunde dre hoppede omkring hende,,måske ophidser dte hundenen at tage op men man lader da hellere ikke sin lille hund stå på vejen og liver overfaldet,,,
    jeg havde en moppestang som jeg fik dem væk med og fik damen ind i min bil der var...jeg skrev om det herinde og mange mente dte var meget forkert og jeg burde have hjulpet de 2 løse hunde med at finde hjem må så sige at min lyst ikke lige lå der med 2 hidse og gale hunde så jeg valgte den ældre dame


  • #23   20. sep 2009 Christine T:

    Jo mere hunden kæmper, og før besvimer den.
    Jeg har prøvet det på egen krop, jeg besvimede på 3 sekunder.
    har også set det før på andre personer med samme udfald (kender en karate instruktør). Metoden vil også fungere på hunde, da hovedet og kroppen er større end halsen, så er det relativt let at ligge en halslås på hunden. Hvis først man har hunden i den lås, så kan den ikke slippe fri medmindre man slækker grebet. Højre underarms knogle presser direkte ind på strubehovedet på hunden, og den vil ikke kunne få luft.
    Det er som sagt kun en metode som jeg selv vil anvende, hvis ikke der var anden udvej. Feks ved et "kamphunde" overfald, hvor hunden nægter at slippe.
    Ideen med en deo tror jeg er meget god, men ved ikke om det vil stoppe en "kamphund".


  • #24   20. sep 2009 hvordan får man lige fat i ne hund der er total rasende og ved at flå en anden ved en hals lås,,tror nu ikke jeg ville

    Kunne aldrig slippe en af mine små hund og lade den rende den ville være dødsdømt over for en stor hund


  • #25   20. sep 2009 Er nu også lidt lun på ideen om at have en deo med, det virker som en nem måde at føle sig sikker på synes jeg.

    Tonny og Maja: Dejligt du kommer med en løsning der kan være anvendelig hvis der ikke er andre muligheder.


  • #26   20. sep 2009 Ved et kamphunde angreb, så er det jo tit sådan, at de bider sig fast, og vil ikke slippe. Her er der lige præcis meget anvendeligt.

  • #27   20. sep 2009 For en uges tid siden var der en schæfer der så sig sur på coda og jagtede hende. Jeg skulle lige til at rive fat i nakken på den da coda løb ud i en sø og den gav op...
    Tror jeg ville starte med at få fat i nakken/halsbåndet på angriberen og så hvis den bed sig fast ville jeg nok bare slå og sparke!! Men man ved jo ikke rigtig om det er sådan man handler i en krise situation


  • #28   20. sep 2009 Tjjaaa, man kan jo starte med at se om man kan hive den af, ved at tage fat i nakkeskindet..

    Kan det ikke lade sig gøre, ville jeg forsøge at kvæle den med min line..
    Var det en muskelhund, ville jeg ikke spilde tiden på at hive den af, men blot kvæle den med det samme..

    Sparke, slå, alt for at få den til at slippe.. I værste tilfælde, ville jeg måske bruge en peberspray..

    Min plan ved en angribende hund, er at kvæle den..

    Og jeg er faktisk en smule bange for at det sker en dag..
    Min mor passede hunden i går, og fortalte at hun så en anden stor mørk hund. Hun gik videre med min, men den anden hund fulgte efter dem et godt stykke vej.. De bor ude på landet, og shit, jeg var ræd da hun fortalte den historie.. Ville bare ikke kunne bære hvis min mor blev tvunget til at stå i sådan en situation..


  • #29   20. sep 2009 Puha for et års tid siden var jeg ude og gå med Chilli ( min eks RR ) da jeg kommer forbi en mark, hvor en Amsatff var hoppet på en Puddel og stod med den i munden. Amstaffens ejer som åbenbart havde prøvet det meste for hans hund skulle slippe, endte med at give den en knytnæve direkte i ansigtet på næsen, så amstaffen fik så kraftig næseblod, at den blev nød til at slippe puddlen for at kunne trække vejret, da blodet jo strømmede ud af næsen på den. SINDSYGT hvis der skal så meget til for at stoppe en Amstaff og få den til at slippe. Skal skisme aldrig have en hund, jeg ikke selv ville kunne stoppe. Tror ikke et brøl havde fået denne hund til at slippe desværre.
    Heldigvis din kammerat kom forbi ellers kunne det havde endt meget værre.... Utroligt folk ikke kan have deres hunde i snor, eller forsvarligt hegnet inde i deres haver...


  • #30   20. sep 2009 Ina - det er nu ikke kun AST der ses i de tilfælde.. jeg tænker bare hvordan du kunne se på DEN afstand at den er AST og ikke en anden race?

  • #32   20. sep 2009
    Da jeg har små 3 kg. hunde, ville jeg helt bestemt tage dem op. De ville ikke overleve ret længe ellers.

    Jeg syntes at det ville være super med en debat / orientering omring hvad der vil være bedst at gøre/prøve at gøre, nu der er så mange hunde, der angriber andre hunde............

    PS. Jeg har aldrig været bekymret før, men er det nu..............

    Mvh.


  • #33   20. sep 2009 <b>Ina - det er nu ikke kun AST der ses i de tilfælde.. jeg tænker bare hvordan du kunne se på DEN afstand at den er AST og ikke en anden race?</b>

    Og det er enormt vigtigt at få af vide fordi ???????

    Dit evindelige "forsvar" at den race og tilsvining af andre er SÅ enormt enerhverende, at det er liiige før at hver gang du har pippet dine små patetiske linier, jeg næsten ønsker racen forbudt !!

    Kom nu videre .. *bip*-tøs smiley



  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #34   20. sep 2009 Hår lak eller deo på spray dåse, som kan købes i små rejse størrelser er nemme at have i lommen og meget effektive.
    Det er nemt at have med sig og selv meget aggressive hunde kan ikke lide at blive blændet. ( uanset race )


  • #35   20. sep 2009 Camilla N

    Så har det været en Pitt-Bull, for du har ret i, jeg ikke kan se forskel på disse to racer! Og jo er ret sikker på det jeg så, jeg kom fra skovstien ud på marken hvor det skete, så det skete faktisk næsten lige foran mig. Men det er nu ikke for at tilsvine denne race, bare en fortæling af hvad jeg har oplevet, og svar til denne tråd. Havde nu også fortalt om situationen, hvis det havde været en Schæfer eller andet.


  • #36   20. sep 2009 Ja fed idé med deo, sådan en lille rejsestørrelse vil jeg have anskaffet mig, og så får den fast plads i jakkelommen! Har heldigvis ikke (7-9-13) oplevet et angreb på min egen hund, og aner ikke hvordan jeg ville reagere. Tror jeg ville blive rasende, slå/sparke og råbe, men man aner det jo ikke før man står i situationen. Super godt emne ellers:)

  • #37   20. sep 2009 Har kun oplevet at råbe meget højt med meget dyb stemme virker.

    Nu er det ikke så lang tid siden at vi mødte en løs hund, som fløj lige i hovedet på Balder, husker at jeg hev Balder tilbage, så jeg kunne komme i mellem, samtidig med at jeg råbte meget højt. Den løse hund stoppede med det samme og kiggede noget overrasket på mig. Derefter råbte jeg den skulle se at pisse af, ejerne kunne ikke kalde den til sig, men efter et par råb fra min side luskede den over til nogle meget flove ejere.



Kommentér på:
Hvordan skal man reagere ved overfald?

Annonce