når "far" ikke er hjemme... {{forumTopicSubject}}
jeg bliver om 6 uger den lykkelige ejer af en skøn lille labrador/border collie hvalp. Jeg er ikke i tvivl om at denne race er den helt rigtige for mig, da jeg nærmest er vokset op med border collie. Nu skrev jeg -Jeg bliver snart... vi er nu to, der bliver ejere om 6 uger. Min kæreste er selvfølgelig også med i dette, dog er det for min skyld at vi får hende. Min kæreste er sømand og er derfor ikke hjemme i 2-3 mdr af gangen. Når han er hjemme er det så det samme. Mit spørgsmål kommer så nu.. Hvordan skal vi/jeg håndtere dette?? Nogen der har erfaring med denne slags? Det er 100% mig der kommer til at stå for opdragelse, træning, aktivering osv. Da det er mig der har erfaringen, og min kæreste vil selvfølgelig hjælpe til i det omfang han kan. Men jeg er lidt i tvivl med håndteringen omkring han ikke er hjemme hele tiden. Vil det blive svært for hunden at have den samme respekt for min kæreste. For det er jo ikke meningen at de ikke skal kunne være "alene hjemme" uden ballade
Håber at der er nogen herinde der har nogle gode råd.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Både collier og retrievere er glade for mennesker, og kendt for at være rimelig gode og nemme at arbejde med.
Det er hunde der skal aktiveres og stimuleres mentalt, men som udgangspunkt er det hunde der er nemme at arbejde med. Derfor tror jeg at den uden tvivl vil lære at nogle gange er far der, og andre gange er han ikke..
De glemmer ikke bare et menneske fordi de ikke ser vedkommende i tre måneder. Så bare rolig.
mht. respekten for din kæreste, så vil hunden som udgangspunkt opføre sig som de bliver opdraget til. Nogle hunde knytter sig sindssygt til et menneske, og vil altid vælge det, uanset hvem det er. Og nogle er mere spredte, og er generelt bare glade for selskab.
Jeg er sikker på at du vil fremstå som dens "helle", dens mor, og den ejer den kender bedst, men det vil komme med tiden med din kæreste.. Hvis han gider bruge tiden på det, kan han når han er hjemme sørge for at bruge tid alene med hunden, samt træne den lidt og fodre den. Så hunden vænner sig til at se ham på samme måde som den vil se dig.
Men jeg tror slet ikke det vil være anledning til nogle problemer..
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 20
det er rigtig fine ting, du har skrevet syns jeg. Og vil helt klart have det i hovedet når vi får hende hjem. Og vil, som du skriver, prøve at lade far overtage lidt, når han er hjemme. Også på egen hånd. Kan da lige nævne at vi starter heldigvis ud med at han er hjemme i næsten 3 mdr, når vi får hvalpen hjem. Så i starten er vi i hvert fald 2 om det.
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.166
Ønsker jer stort tillykke med den lille:-)
når "far" ikke er hjemme...