tage temp. op til fødsel? + andet.. tage temp. op til fødsel? + andet..
godmorgen allesammen:o)
Min Fanny skal føde om en uges tid, og vi vil begynde at tage hendes temp. i dag så vi forhåbentlig kan få en lille advarsel inden hvalpene ankommer:o)
Jeg har læst lidt forskelligt om det, alt afhængig af hvor, så vil lige være sikker. Ved godt at hendes temp falder ca en grad inden hun går i fødsel, men nogen steder står der at den så stiger igen lige inden fødsel?
Er der nogen af jer der har prøvet denne metode, og vil i være søde at fortælle mig hvordan det gik? altså hva var hundens temp. før, og hva faldt den til..Og hvor længe der gik inden hunden gik i opblokning osv?
Er bare super spændt nemlig:o)
jeg har indrettet en fødekasse til hende for en uge siden, men hun værdiger den ikke et blik hmm... skal jeg bekymre mig om det? Hun må som sådan føde næsten hvor hun har lyst, bare jeg kan komme til at hjælpe hende.. og tror desværre hun har set sig lun på en plads under vores seng, hvilket jo ikke er så godt.. Gik jeres hunde selv i fødekassen eller blev der født andre spændende steder i hjemmet:o) ?
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Fødekassen skal tæven simpelthen sættes i, når hun går i fødsel, sommetider bliver hun der, men andre gange må hun sættes tilbage nogle gange i opblokningsfasen. Hun skal selvfølgelig ikke ligge under en seng.
Kassen skal tilgengæld stå i et fredeligt rum og afskærmet, så hun føler sig tryg og beskyttet.
Så snart den første hvalp er født, er hun til gengæld ikke til at slæbe ud af kassen;-)
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
jeg har kun en enkelt gang oplevet temperaturfald på en grad, og ofte stresser det tæven
det er meget almindelig at de finder en hule hvor de vil føde, det ville de jo også gøre i naturen.
hvis det kan lade sig gøre, så lad hende føde, der hvor hun har bestemt sig, ellers kan hun godt trække fødslen unødig ud.
men under sengen ville være lidt upraktisk, kan du ikke lukke døren, så hun finder et andet sted.
jeg laver et bur rundt om fødekassen
(link fjernet)
rundt om siderne hænger jeg tæpper, så det bliver en lille hule.
her er der kun tæven og hvalpene der er velkomne i de første 3 uger.
når de er gået, så kommer tæpperne af og de andre kan kikke ind, når hvalpene derefter så småt viser tegn på at ville udforske stuen udenom buret, er der selvfølgelig fri adgang, når vi er hjemme.
du skal kunne skille de andre hunde fra tæven i de første uger.
en mor kan blive meget beskyttende og der er set fredelige tæver, der har gået amok på hendes hundefamilie
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 85 Svar: 418
conni
sikken en super hule du har der, kan jeg desværre ikke lige få skaffet... det er sådan at jeg bor i en 2 vær lejlighed, og derfor er der ikke rigtig mulighed for hun kan få sit "eget" værelse. jeg har mere eller mindre besluttet mig for at rykke hendes fødekasse her ind i stuen, hvor der er et hjørne som er lidt beskyttet af sofa samt en kommode. der kan hun være i nærheden af os, men samtidig lidt i fred fra de andre dyr. Det er os lige ved en radiator, så hvalpene ik fryser de første dage. Når de bliver lidt større, er planen at de skal have hele køkkenet at bo i:o)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
*Bruger man egentlig bare et alm. termometer når det er på hunde*
Jeps..... Jeg har købt et, som er specielt til hundene:-)
*Hvad er en hunds normal temperatur?*
38-39 grader:-)
maj 2007
Det var så lidt....... Altså, jeg skriver at jeg har købt et, som er specielt til hundene. Det jeg mener, hvis det kunne misforståes, er at det er et almindeligt termometer, men jeg har sat en label på, hvor der står "hundene", så de har deres eget og vi har vores eget:-)
maj 2007
feb 2006
viste bare mit for at beskrive hvad jeg mener med "bur". det er det vi kalder det, men det kan jo let misforståes
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Du vil ikke være i tvivl om, hvornår hun går i fødsel og det er en proces der kan tage adskillige timer.
Opblokningsfasen, hvor hun enten klæber til dig eller forsøger at gemme sig, med pusteture og måske lidt skraben i underlaget.
Denne adfærd intensiveres gradvist indtil de første veer.
Jeg har aldrig oplevet en tæve der IKKE fik sine hvalpe om natten, men har dog hørt om det.
feb 2006
men ja ofte føder de når der er fred og ro
det er heller ikke alle tæver, der har lige tydlig opblokning.
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 655
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
tage temp. op til fødsel? + andet..