869 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Sterilisation af hvalp. Sterilisation af hvalp.

Hej.
Sidst vi var ved dyrlægen spurgte jeg ham ang. sterilisation og han sagde at det kunne man gøre når man havde lyst til det og at det faktisk var en fordel at gøre det før første løbetid. Jeg mener jo så bare at ha hørt at det er bedst at vente til efter første løbetid.

hvad er jeres mening og erfaring med hensyn til det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisation af hvalp.
  • #1   6. okt 2009 Min dyrlæge sagde midt mellem 2 løbetider pga hormonniveauet skal være rigtigt.. men min hund var også voksen da jeg spurgte , så ved ikke om det kan være bedre at gøre før den første...
    Man kan sige at hvis det er tæt på at hunden har alderen til den første løbetid, så er det nok bedre at vente netop pga. man ikke kender hormonniveauet endnu.. Måske vil den komme i løb om 14 dage, og så er det et dårligt tidspunkt

• #2   6. okt 2009 hun er 14 uger nu.. Tænkte på at få det gjort når hun er omkring 6mdr..

• #3   6. okt 2009 Min dyrlæge rådede mig til at gøre det mellem 2. og 3. løbetid.

Det var noget med at tæven så er voksen sådan hormon mæssigt pg psykisk.

• #5   6. okt 2009 Tror ikke det er en god ide at gøre det når hun er 6 mdr. Det er jo muligvis lige omkring den 1.ste løbetid.
    Gør det snart eller vent til ca. 3 mdr. efter første løb.

• #6   6. okt 2009 Malou blev efter 3. løbetid men det var p.g.a. falsk drægtighed.

• #7   6. okt 2009 I USA bliver hunde steriliseret inden første løbetid.. Især på rescue centre.. Så måske man kunne google lidt om det? Der må da næsten være noget at finde et sted

• #8   6. okt 2009 Katte bliver oftte "fixet" før de kommer fra opdrætter og det skulle ingen negative konsekvenser have for katten. Men jeg ved ikke hvordan det er med hunde....

• #10   6. okt 2009 Dyrlægen sagde at der ikke var nogen beviser på at de tog skade af det. Jeg har googlet det og fandt dette. (link fjernet) Jeg er forvirret over hvad der er rigtig eller forkert at gøre..

• #11   6. okt 2009 Min Karla er steriliseret før første løbetid.
    Hun var 5½ måned, mener jeg.

Når jeg kigger tilbage på forløbet har jeg ikke noget negativt at udsætte på at gøre det så tidligt, men samtidig er jeg ikke udpræget positivt indstillet.

Min dyrlæge forholdt sig til forskning lavet i USA, som skulle påvise at der ingen negative adfærdsmæssige konsekvenser havde ved at sterilisere tidligt samt at der var positive fysiske konsekvenser ved en tidlig sterilisation, i form af en minimering af senere underlivsproblemer hos hunden.

Jeg mener ikke at Karlas generelle adfærd i dagligdagen bærer præg af at hun er tidligt steriliseret. Hun ser ud til at være modnet som enhver anden hund og er blot sluppet for den hormonelle rutchetur som tæverne er igennem ifm. løbetider.

Men grunden til at jeg ikke er sikker på at jeg ville vælge den løsning en anden gang, er den at Karla har en ret skrøbelig psyke og i den forbindelse har jeg da overvejet om den hormonelle cyklus kunne have været gavnlig for hendes psyke ifm med modningen. Men det kan lige så godt være at det ingen forskel ville have haft, det er udelukkende gætterier.

Ihvertfald så ventede jeg med Svea. Hun skulle have været steriliseret senere, hun nåede så desværre ikke så langt i livet.

• #12   6. okt 2009 nu er joey jo godt nok en hanhun, men han blev kastreret rigtig tidligt.. og det har altså mærket ham... Hvis jeg får en hund mere skal det i hvert fald ikke gøres så tidligt igen...

• #13   6. okt 2009 Min Sika blev stereliseret inden hendes første løbetid, hun var omkring 6 mdr gammel.. og det er gået godt nok, kan ikke mærke nogen forskel på hende ud over hun er blevet lidt mere rund, men det blir de jo ;o)

• #14   6. okt 2009 Vent til din hund er mellem 1. og 2. løbetid. Der er absolut ingen god grund til at gøre det på en hvalp. Du skal desværre ikke altid lytte til din dyrlæge. Brug din sunde fornuft. Nogle dyrlæger kan finde på at gøre det MIDT i en løbetid ....

Det er rigtig at det mindsker risikoen for kræft i brystvævet hvis det sker inden første løbetid, men studier i USA viser så en øget risiko for at udvikle knoglekræft.

Kommentér på:
Sterilisation af hvalp.

Annonce