1.339 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Tisser og laver l*rt i "protest" :/ Tisser og laver l*rt i "protest" :/

Har nogen af jer oplaevet at jeres hund(e) laver l*rt el. tisser i protest ? -Hvis ja , Hvad gør i ved det ?

Vores hvalp på 5 mdr. -Han kan gøre finde på at gøre det , i protest (tror jeg da det er) , Hvis han blir "skældt ud" , irettesat eller f.eks. blir lukket ud i haven og det ikke lige passer herren , så går han ind i vores "udestue" og tisser el. laver l*rt!!

Syns det er lidt frustrerende , for han bliver jo luftet flere gange dagligt og har fri adgang til lukket hvae 24/7 og han kan sagtens finde ud af at når man skal tisse og lave l*rt , så forgår det udenfor når vi er på tur og ellers i haven.

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af koblingsdåser til armatur 1.200 kr.
  • Nedringning og bort skuffelse 30.000 kr.
  • Ukrudt 600 kr.
  • Bathroom Drain Unblocking Needed 1.050 kr.
  • Badeværelset afløb tilstoppet 960 kr.
  • Udskiftning af tagrende 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tisser og laver l*rt i "protest" :/
  • #1   10. okt 2009 Lukket have*

• #2   10. okt 2009 Jeg har nu svært ved at tro at det er protest. Jeg tror mere at det er usikkerhed og utryghed.

• #3   10. okt 2009 Jeg må også indrømme at jeg næppe tror det er i protest....

Nu er han jo kun en hvalp, og det duer IKKE at skæde ud det gør bare ondt værre... Så hellere sige, at jeg så må i bare en periode gå ud i haven eller en lille tissetur noget oftere... Så i faktisk undgår de situationer at han når at tisse eller pølle inde...

Men skæld for gud skyld ikke ud så kan han blive utryg og så går det bare den forkerte vej....

• #4   10. okt 2009 En hvalp på 5 måneder hverken tisser eller laver stort i protest.....
    Den gør det sandsynligvis fordi den er utryg og fordi du ikke er obs. på dens signaler...

• #5   10. okt 2009 Nej for det kan ikke lade sig gøre.. så langt kan hunde slet ikke tænke. Gad godt vi snart kom udover det punkt hvor folk tror hunden gør nogle bestemte ting udelukkende for at pisse ejeren af.. DET KAN IKKE LADE SIG GØRE!!

• #6   10. okt 2009 Jeg kunne godt tænke mig en beskrivelse af de situationer, hvor din hvalp gør toilette inden for samt at du fortæller hvordan og hvor meget i gør for at lære hvalpen at det er udenfor det bør foregå?

• #7   10. okt 2009 Hvordan kan jeg ikke være obs på hans signaler ? Hver gang han går til døren - Om det så er med 5 min. mellemrum ,så går vi ud og udover det så kan han jo gå ud selv hvert øjeblik det skulle være , der er altid åben - Vi går ture flere gange om dagen 5 - 6 gange , i weekenderne nogen gange mere smiley

• #8   10. okt 2009 Lise -> Som nævnt ovenfor ^^ smiley

Han laver ikk indenfor - Kun i "udestuen" som man skal igennem for at komme ud i haven smiley
    Jeg ved ikk om det kan være han bare ikke når at komme ud inden det er "for sent" ..

• #9   10. okt 2009 *Elsker min prinsesse* -> Som du kan se , skrev jeg også kun "tror" - Jeg VED det jo ikke vel , så rooooolig nu.

Jeg stiller jo bare et spørgsmål.

• #10   10. okt 2009 Du skriver han gør det hvis han bliver skældt ud eller irettesat.....?

• #11   10. okt 2009 tænker lidt om din hund måske forbinder udestue/have, og derfor tror det er ok der? der er ikke andet for end at vise ham vejen hvergang han gør det... så skal han nok finde ud af det til sidst smiley

• #12   10. okt 2009 Lise ->
    Ja altså kan da prøve at komme med et par eksempler :
    Vi har 2 børn på hhv. 2 & 6 år og deres legetøj ligger jo rundt omkring i huset , det er self. fristende for en hvalp og tag det og bide i og lege med , men når han gør det tager vi det self. fra ham og siger "Nej" el. "føj" ell. -Og derefter kan han godt finde på at rende ud og tisse i udestuen. Vil gere lige sige at vi råber ikk højt af ham el. slår ham el. noget.

Vores store dreng på 6 kan godt lide at lege med ham og det er jo dejligt , men nogle gange blir legen lidt vild , hvorefter vi så stopper dem og så sender jeg gerne hunden ud i haven , som regel går jeg med , det kommer lidt an på hvad jeg lige laver i øjeblikket , men har erfaret at efter leg skal han gerne tisse , men han gør det som regel bare i udestuen , i stedet for at gå de 2 meter længere der er til haven.

Hans mad og vand står f.eks. også i udestuen (det er mere pga. af det mindste barn vi har) -Og han kan godt finde på at gå ud og spise og drikke , for derefter at lave l*rt el. tisse derude.

Det var lige et par eksempler. smiley

Maria -> Jamen det kan meget vel være , at han gør det.
    Men hvordan mener du med at vise ham "vejen" ? Det er jo ikke hver gang jeg ser han gør det - Han har jo som sagt fri adgang til at gå derud... Det skal han måske ikke have ?? smiley

• #13   10. okt 2009 Jeg tror din hund er usikker på det lidt mere generelle plan. En hund uden den store selvtillid.

Det er almindeligt for hvalpe, at de ikke vil besørge uden for deres egen "hule", men efterhånden som den indgydes selvtillid, så tør den godt.
    Når hunden ikke vil andre steder end i udstuen, så er det ikke protest, men fordi den fra naturens side ved, at den skal passe på sig selv.

Jeres job er, at give hunden en masse selvtillid - OG tillid til jer, for det mangler den efter al sandsynlighed.

Ydermere er det på ingen måde usædvanligt at en hund på 5 måneder ikke er renlig og grunden kan ud over usikkerhed være ganske fysiologisk.

Så hvis I nu tager hundebriller på, lader være med at tro, at hunden er jeres modstander og i stedet en samarbejdspartner, så er jeg sikker på, at vi kan bygge jeres venskab op, så hunden kommer til at tro så meget på sig selv og jer, at den tør besørge udendøre.

• #14   10. okt 2009 CH -> Jeg vil meget gerne se det fra hans side af , det er jo også derfor jeg søger efter lidt gode råd , vil ham jo gerne det bedste.

Men han vil jo gerne gøre det i haven og gør det også dagligt - Men det glipper lige nogle gange (et par gange om dagen) -Og det er mere det jeg ikke rigtig forstår og hva kan jg gøre for at afhjælpe det ? Er det et tillids "issue" ? smiley

• #15   10. okt 2009 Tina:
    Jeg tænker om du skal prøve at give et kort "nej" og ikke sige mere når du tager de ting fra hunden, som den har hugget.... og så bytte tingen ud med noget af hans legetøj.
    Jeg ville lukke døren ud til det næste stykke tid. Tag ham ud, når han har leget vildt, sovet, spist og måske hver 2. time (du har vel en ide om hvorvidt han kan "holde tæt 2 eller måske 3 timer?).
    Gør han indenfor så skæld ikke ud... Vask af i rodalon da det tager lugten, så hunden ikke kan lugte sine e´gne lugte...
    Gå med ham ud i haven. Ros højlydt og entusiastiksk, giv gerne godbid.
    Hold øje med ham når han spiser - lad ikke mad stå fremme, så er det nemmere. Hold øje med om han går ud for at drikke og skynd dig ud med ham.
    Det er et stort arbejde men han lærer garanteret hurtigt :o)

• #16   10. okt 2009 Når han laver stort og småt lige efter udskæld, så er det i mine øjne et klart og tydeligt tegn på, at hunden er usikker.

En anden ting - hvor mange gange om dagen laver hunden stort?

Jeg tror på, at det der skal til er at glemme alt om skæld ud til den hund. Den har ikke den nerve, der skal til. Den skal guides, afledes og roses ved korrekt adfærd i stedet.
    Det er en udfordring for os mennesker med sådan en hund fordi vi lader os irritere og provokere, men det kan lade sig gøre.

• #17   10. okt 2009 Lise ->

Tusind tak for rådet - Det vil jeg ihvertfald forsøge med ham smiley
    Jeg havde nu overvejet at lukke så han ikk bare kunne rende ud , for de gange vi har gjort det , sidder han sig fint over ved døren siger "siger til" smiley
    Mht. maden , skal jeg fjerne hans madskål , så den kun er der når han skal spise eller hvordan ? (syns der er så mange der siger det ene og så noget andet osv)
    Og lige en anden ting , jeg har fået at vide at han ikk skal have adgang til vand hele tiden , da han så tisser mere , er det korrekt ? eller hva gør i ?

• #18   10. okt 2009 CH -> Jamen det lyder jo alt sammen meget rigtig smiley Han laver vel stort ca. 3 - 4 gange om dagen.
    Han har lige fået ormkur , før det var det helt vildt , der lavede han jo nærmest ikk andet , den stakkels hund.

• #19   10. okt 2009 Jeg har kun madskålen stående når der fodres. Min spiser op med det samme. Gjorde hun ikke det ville jeg fjerne madskålen efter ca. 15-20 minutter.
    En hund skal altid have adgang til vand.

• #20   10. okt 2009 Når du tager ham i at besørge i udestuen, så viser du ham den rigtig vej ved enten at gå en tur med ham, eller gå ud i haven med ham så snart du tager ham i at gøre det.. også roser du alt hvad du kan når han gør det ude... det er i hvertfald sådan det virkede for os, selvom hunden også havde adgang til haven hele dagen smiley

Jeg ville personligt ikke tage vandet fra hunden.. synes de skal have adgang til frisk vand altid.. så må man bare holde bedre øje, eller gå ud nævnligt.. smiley

• #21   10. okt 2009 Jeg ville personligt give hunden mad på faste tidspunkter, hvis han ikke har appetitproblemer.
    Det gør, at der også går lidt mere rytme i, hvornår han skal på toilettet, og det er nu rart for os mennesker ;o)

Det er LIDT mange gange han skal pr. dag - har I overvejet, om det foder han får, er det rigtige til ham?

Med hensyn til vand. Normalt skal en hund jo - ovenikøbet i følge lovgivningen - have adgang til vand altid, men jeg har det selv sådan, at hvis hunden drikker FOR meget, så er det direkte usundt for den at have det ad libitum, og så ville jeg vælge at begrænse det lidt. Men selvfølgelig altid ad libitum efter spisetid, det er klart.

• #22   10. okt 2009 Jeg ville fodre 2-3 gange dagligt. Det han IKKE spiser i løbet af et kvarters tid, smides ud og han får ikke mere før næste gang. Efter MIN mening skal de ALTID have adgang til frisk vand, så spørgsmålet er om du ikke kan stille vandet et andet sted, hvor han kan komme til det? Og så lukke ud til udestuen? Jeg er HELT med på CH`s ide med ikke at skælde ud. Byt med ham istedet og ros, når han tager noget af sit eget legetøj istedet:-)

• #23   10. okt 2009 Hvordan fodrer du ham? I en skål?

• #24   10. okt 2009 CH -> Ja , men kan det ikk skyldes at han lige har haft orm og der så er ved at blive renset ud ? Det syns jeg dyrlægen sagde godt kunne ske.
    Men måske vi skal lave et fodreskift - han for noget fra dyrlægen.. Bum bum , hvad er det nu det hedder... det kan jeg ikk lige huske på stående fod. Hvad foder bruger i ?
    Han for mad 2 gange dagligt - Hvis han for oftere for han det ikk spist. -Men så skal jeg så bare fjerne hans skål efter 15 min. ca. (tjek) -Han har jo , som tingene er nu , adgang til vand 24/7 og jo , hvis døren blir lukket , så flytter vi det jo bare ud i bryggerset ell. -Jeg fylder ca. hans vandskål op 2 gange dagligt.

• #25   10. okt 2009 Mette -> Ja , han for sit foder i en skål...

• #26   10. okt 2009 Har du overvejet at lade ham "arbejde" for sit foder? Eventuelt ude i haven imens du er der? Så haven også bliver et sted, hvor man kan hygge sig sammen og han kan få sin mad? OG få motioneret hjernemusklerne?

• #27   10. okt 2009 Mette - Alt hans foder ?
    Vi har prøvet lidt med noget af hans foder , hvor vi har kastet det ud på græsset og han har skulle snuse sig frem til det , det virker det som om han godt kan lide.
    Det med flasken , det har vi prøvet også , men igen virker det ikk som om det rigtig fanger ham , men måske han bare skal vænne sig til det ?

• #28   10. okt 2009 Mette:
    Wauvvv... Sikke et fint profilbillede du har fået dig..*S*

Tina:
    Nu ved jeg jo ikke hvor stor din vandskål er.... Men da mine hunde blev fodret med tørfoder drak de også meget. Jeg har tidligere fodret med Hills og RC og været ganske tilfreds.
    Jeg kan anbefale, som Mette skriver, at fodre ved at sprede hans foder ud over græsplænen en gang i mellem.... Hunden bliver mentalt stimuleret af at søge sit foder.
    Nu fodrer jeg med barf og det gør at min hund næsten ikke drikker vand...

• #29   10. okt 2009 Tina:

Ja, jeg ville sprede alt hans foder ud over græsset. I første omgang på et lille område, så der er "gevinst" hele tiden. Efterhånden som han har fanget ideen, skal du udvide området, så han får brugt sin næse:-). Imens kan du gå og nusse i haven eller sætte dig og nyde hans næsearbejde:-)

Lise:

Taaaaak. Ja, det har Marianne lige lavet til mig:-))

• #30   10. okt 2009 Lise -> Den er vel... Ja , der kan ca. være 1 L. i , måske lidt mere. -Barf har jeg faktisk læst en del om , det lyder meget interessant.

Mette -> Okay , begge gange om dagen - eller kun den ene ? smiley

Og Mette , Må give Lise ret , super flot billede du har på smiley *s*

• #31   10. okt 2009 Tina:

Lotus og Kaido får ALDRIG mad i deres skåle. De får mad 2 gange dagligt og Lotus får sit spredt ud over græsplænen og Kaido får sit i stuen i en Leo Genius
    http://www.hundiskole.dk/index2.php?side=Canine%20genius%20leo.php
    eller i en snack Bottle:
    http://www.hundiskole.dk/index2.php?side=Canine%20genius%20leo.php

Grunden til at de ikke begge får mad i haven er den simple at Kaido får 3 gange så meget som Lotus, så Lotus ville skynde sig over og gå igang med Kaidos, så snart hun var færdig med sit eget:-)

Blackie er en gammel gut, som aldrig har lært alt det nymodens noget, så han har det ebdst med at få sin mad i en skål. Så det får han:-)

• #32   10. okt 2009 Sorry.........Her er linket til Snack Bottle......*GGGG*

http://www.zooplus.co.uk/shop/dogs/dog_toys_dog_training/intelligence_games/62844

• #33   10. okt 2009 Mette -> Den der Leo Genius , den ser rigtig god ud smiley Kan man købe den på den hjemmeside du linkede til ?
    Lyder jo en rigtig god måde at få dem aktiveret på. smiley

• #34   10. okt 2009 Tina:

Ja, jeg tror at du kan købe den der. Jeg har dog købt min i England, så vidt jeg husker. Skal lige se om jeg ikke kan finde den til en rimelig pris på nettet:-)

• #35   10. okt 2009 Jeg har købt min her:

(link fjernet) genius

Men det var fordi jeg skulle have andre varer derfra også. Den koster 199,- i udvalgte butikker. Og dem kan du finde ved at Google:-)

• #36   10. okt 2009 Mette -> Jep , har fundet den smiley Det skal vel næsten være den store ?

• #37   10. okt 2009 Tina:

Ja, det skal være den store:-)

• #38   10. okt 2009 Tine B -> Han tisser jo ikk indenfor , men ude i vores "udestue" . Der er self. også bare betongulv derude , så det kan jo tænkes det er derfor han gør det , altså pga. lugten , for jeg har kun vasket af i ajax.

Til det sidste , ja - det ved jeg , han kan godt finde på at dryppe lidt hvis han blir rigtig glad. smiley

Kommentér på:
Tisser og laver l*rt i "protest" :/

Annonce