1.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 64 Svar

STAMTAVLE ... forvirret... be om hjælp STAMTAVLE ... forvirret... be om hjælp

Hej allesammen

Jeg har her til aften været inde og kigge på lidt forskellige golden kennler (JAGT) da vores kato er ud af jagt forældre.. og vi vil en gang gerne have en tæve magen til kato af byging og udseende.. nemlig meget mørk gylden :O)

Finder en masse med DKK stambøger og Kato har DJR stambog.. og nu er det jeg blir godt og grundig rundforvirret...

Jeg har fundet utrolig mange golden retreiever med DKK bog hvor jeg kan se at mange af hundene er i famile med Kato.. hunde ser ud til at være kuldsøskende til dem der står i min stambog...

hmm troede kun at man kunne få stambogført hvalpe hvis begge forældre har DKK bøger.. det er ikke til at blive klog på ... for en DJR bog kan jeg jo ikke bruges i DKK...

Håber der er nogen der kan hjælpe

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  STAMTAVLE ... forvirret... be om hjælp
  • #1   30. okt 2009 MIT gæt vil være at den opdrætter, som har opdrætter Kato, har skiftet sine DKK hunde over i DJR.....

• #2   30. okt 2009 Så vidt jeg ved er det langt nemmere at få sin hund avlsgodkendt i DJR end det er i DKK. Fx., ja DJR ikke har ret mange krav til deres avlsdyr.

• #3   30. okt 2009 Det er nok mest på faderens side at du kan se familie til din hund, ikke??

• #4   30. okt 2009 Hvilke hunde er det du mener der går igen? Er det forælderhundene til din kato eller bedste forældre?

• #5   30. okt 2009 Umiddelbart kan jeg ikke finde avlsgodkendelsesprogrammer hos DJR. Så spørgsmålet er om der overhovedet ER krav inden avl?

• #6   30. okt 2009 Mette : Jo det er på kato´s side jeg kan se famile til...

Ginne: det er bedste forældrene..

• #7   30. okt 2009 Karina:

Ja, men det er på Katos fars side? Ikke på moderens side?

• #8   30. okt 2009 Mette: ved det ikke.. vi udstiller i DRU .. da de anerkender DJR stambøger...

• #9   30. okt 2009 mette : Jo selvfølgelig kato´s fars side,...

• #10   30. okt 2009 Katos farmor står kun registreret på hundeweb med ET kuld med EN hvalp. Og det er IKKE Katos far (håber jeg da ikke, for denne hanhund har D-hofter).
    Så MIT bud er stadig at Katos far er opdrættet med DRJ "stamtale" og at HANS opdrætter har meldt sig ud af DKK og flyttet sine hunde over i DJR.

• #11   30. okt 2009 er det ikke noget med at når man kan bevise at hundensfamilie har / er DKK hunde at man nemmere kan flytte over til DKK??? og uden at stamtavle vil blive uden aner..... eller er det helt forkert forstået???

• #12   30. okt 2009 Jamen Katos mor er ikke og har aldrig været i DKK..... Ej heller hendes familie, så vidt jeg husker. Så det bliver MEGET svært, hvis det overhovedet er muligt. Men hvorfor vil du have ham flyttet over i DKK?

• #13   30. okt 2009 mette: hva jeg har fundet frem til er kato´s far er far til mange kuld... har mødt en del her inde som har samme far som kato... har fundet ud af at kato´s farmor er fra UK og farfar også...

• #14   30. okt 2009 Karina:

Muligvis er Katos far til mange kuld, men de er ikke registreret i DKK:-)

• #15   30. okt 2009 Mette : det er nu heller ikke planen.. blev bare nysgerrig.. men jeg vil vel få et problem hvis jeg køber en tæve med DKK stambog og vil lave hvalpe hvis HD, AAog øjenlyst er i orden på begge hunde

• #16   30. okt 2009 Farmor er registreret i DKK med ET kuld...... Og der var, efter hundewebs oplysninger, kun EN hvalp i det kuld:-). Og det er IKKE Katos far.

• #17   30. okt 2009 mette: ok... der er Abnalls cleopatra vi snakker om ik??

• #18   30. okt 2009 Karina:

Så du ville købe en DKK tæve og parre hende med Kato?..... Den kan du sagtens, hvis du kan få en til at sælge dig en tæve, vel vidende at den skal parres med en DRJ hanhund. MEN du kan ikke få DKK tavle på hvalpene.

• #19   30. okt 2009 Karina:

Jeps, det er hende:-)

• #20   30. okt 2009 Farfar står til at have lavet to kuld. Det ene med Cleopetra og kun den ene hanhvalp registreret. Det andet kuld med en anden tæve og ingen hvalpe registreret.

• #21   30. okt 2009 Så umiddelbart er ingen af Katos forældre i DKK.

• #22   30. okt 2009 mette: det er lige der jeg har et MEGA problem.. må håbe at der kommer en tæve med DJR el DRU stambog i stede for.... dem er der nok ikke mange af..... æv æv æv.... vi er nemlig meget intra at få noget seriøst igang og vores ønske er at få den mørke farve tilbage i golden retrieveren da vi føler at den hvide er alt for dominerene som det ser ud i dag.. og golden retrieveren er jo oprindelig golden (gylden) og ikke hvid. Håber ikke der er nogen der blir sure nu..

• #23   30. okt 2009 mette: på hjemmesiden ( dem der har cleopatra) kan jeg se et kuld hvalpe hvor hun er mor og tauvechan minstrel er far til 4 stk hvalpe.. gad vide om katos far Abnallsrodney af go wild er en af dem...

• #24   30. okt 2009 Karina:

Muligvis er det faderen, men han er i alle tilfælde ikke i DKK.

Der FINDES DKKkenneler herhjemme, som laver de mørke hunde. Det er skam ikke "kun" de lyse, der laves:-)

• #25   30. okt 2009 ja det er også dem jeg har været inde på.. altså DKK kennler med de mørke goldens.. ved godt at det ikke kun er de "lyse" .. men det er meget svært at finde en golden med mørk pels... smiler

• #26   30. okt 2009 hej. Her er en side hvor du kan se noget om din hunds familie måske, hvis de er lagt ind nogen af dem. Der står også hvilke hvalpe de har lavet. dog er det ikke alle hunde der er der inde jo, men der er godt nok mange. har selv fundet mange sjove ting der inde http://www.rasdata.nu/golden/htmlhund/letah.htm

• #27   30. okt 2009 Stine C: TAK, smiler... den vil jeg prøve at kigge på...

• #28   30. okt 2009 Hvis der ikke er krav til avlen inden for DJR, så er der vel ikke meget ved at have sine hunde der? Og, ja det er et ledende spørgsmål, hehe... Jeg synes bare at avlsrestriktioner er en rigtig god ide.

Karina: Har du været inde og kigge på DKK´s avlsrestriktioner?

• #29   30. okt 2009 Anne Julie F: Bruger ikke DJR til noget.. vi bruger DRU smiler

• #30   30. okt 2009 Man vælger vel ikke sine avls dyr ud fra farven?

• #31   30. okt 2009 Ginne : Inden for Golden retriver, forstår jeg faktisk godt man gør. Der er nemlig ikke meget golden retriver over de der kæmpe store hvide bamser man oftest møder. De originale goldens er mindre og meget mørkere i farven.

• #32   31. okt 2009 Ginne - jeg gør da ;o)

Ej pjat. Men Karian er nu inde på det rigtige her - at farven er forsvundet ud af racen

• #33   31. okt 2009 Ja, savner at møde de smukke "røde" goldens med smuk bølget pels smiley

• #34   31. okt 2009 Opdræt i DJR regi er udelukkende baseret på jagtlige egenskaber, så skal du møde de mindre, lettere og mørkere goldens, skal du møde op i din lokale jagtforening;-)

• #35   31. okt 2009 Ginni: I det her tilfælde vedr golden så er jeg nød til at kigge meget efter farve ellers kommer jeg jo ikke længere.. Dermed ikke sagt at jeg bare finder en mørk golden og laver en masse hvalpe.. nej, krav for HD, AA, øjenlyst samt temerament kigger vi også efter...

Anne Julie F: Helt enig.. Vores mål er at få den mørke farve tilbage .. og det blir et hårdt arbejde.. men det er vores mål :O)

Fætter Karin: Tak.. ja farven er næsten forsvundet ..

Ina T: helt enig.. jeg er sååååååå træt af at høre folk spørge mig hva race Kato er.. Folk blir titi helt chokeret når jeg siger at Kato er en golden retriever.. og en da med stambog.. de nærmest ryster på hovedet og siger : Jamen ska en ægte golden retriever ikke være hvid?????? Så plejer jeg at sige at det faktisk er omvendt.. altså at den oprindelige golden er som navent siger Gylden....

Matrietta F:ja jeg må ud og se mig omkring i jagtklubber hva der findes af mulige "røde" golden retriever:O)

• #36   31. okt 2009 Jeg kan nu godt li`den gyldne middelvej. Gerne med farve men ikke for mørk:-)

Mine forældres første golden var fra 1971..... Hun var ret mørk. De næste, som jeg har haft, har fortrinsvis været en mellemting. MEN jeg er kun EN gang gået efter farven og det gør jeg ALDRIG mere.....*GGGGG*

Jeg var ude at kigge på et kuld omkring 1980..... Min første egen hund. Den skulle være lys (de var ikke så lyse som nu, men de var lysere end man var vant til). Modefarven på det tidspunkt og jeg var hverken værre eller bedre end at jeg skulle have en modefarve!!! Den hund, som opdrætter havde kig på til mig, var "for mørk" til mig. Så jeg takkede nej og ugen efter var jeg på besøg et andet sted. Dejlige lyse hvalpe. Jeg valgte en. Hmmmm.
    Jeg blev bidt af udstillinger meget hurtigt og vills SÅ gerne have en stjernehund. Det havde jeg bare ikke!!! Han var ranglet og havde E-hofter.
    Hvorimod den "mørke", som jeg var blevet tilbudt, viste sig at blive en stjernehund. Han blev multichampion!!!
    Jeg ELSKEDE min hund og han blev, med operationer og behandlinger, heldigvis 12 år, så det skal ikke misforståes. Men DAMN hvor ville jeg gerne have haft den anden med B-hofter og som blev multichamp.
    Siden dengang har jeg været bedøvende ligeglad med farven:-))

• #37   31. okt 2009 Mette: Kan fint følge dig.. Mille vores første golden er lidt lysere en Kato og hun vil altid være vores favorit.. Så ja farve er ikke alt afgørende.. men vi vil gøre et ihærdigt forsøg på om vi kan få den mørke fave tilbage ... men som jeg skrev før jeg finder ikke bare en mørk golden og laver en masse hvalpe.. nej, krav for HD, AA, øjenlyst samt temerament kigger vi også efter...

• #38   31. okt 2009 Anne julie- inden for golden er det jo netop de lyse bamsede tyber der er propulære, det er dem man somregel ser på udstilling. også den tube jeg helt klart ville vælge

• #39   31. okt 2009 Stine: Ja, det er jeg udemærket klar over og jeg synes det er synd og skam at racen har ændret sig så meget at en GOLDEN retriver nu ikke længere er golden men nærmere hvid og så stor er den næppe er egent til det den nu engang er skabt til.

• #40   31. okt 2009 vores er nu ikke specielt stor, det er ikke ret mange af dem jeg ser på udstillinger som er hvilt store, der er selvføldig nogen som skælder sig ud som ved alle racer.

• #41   1. nov 2009 Stine C: Lige netop det du siger er grunden til at vi vil gøre et forsøg på at gøre folk opmærksomme på at den originale golden ikke er den lyse/ hvide men den gyldne/røde... og har et højt ønske om at få det gyldne/røde gen tilbage i golden retrieveren...

Anne Julie F: Er HELT ENIG med dig.. Du har fuldstændig ret i det du siger...

• #42   1. nov 2009 Hvis jeg engang skulle have en golden, så skulle det klart være den originale model. De er SÅ lækre.

• #43   1. nov 2009 Godt at høre der er andre krav der kommer FØR farvekravet - og jo du kan faktisk godt komme langt med din avl uden nødvendigvis at gå efter mørke hunde - for din hanhund bærer jo netop ikke det gen, der fortynder farven ekstramt. Om han så har det i dobbelt dosis eller kun 50% vil arve det efter ham.. vides jo så ikke... Måske du kan sansynliggøre det ud fra stambogen.

• #44   1. nov 2009 Anne Julie F: Dejligt at høre, smiler

Ginne: tingene ska være i orden smiler.. så derfor er vi igang med at undersøge så meget så muligt... Glæder mig til at Kato ska afsted og ha HD, AA og øjenlyst.. og forhåbentlig kommer der kun positivt tilbage

• #45   1. nov 2009 Tror nu det bliver svært at få de pæne lyse golden reduceret, den tybe er det jeg ville kalde en formel 1 golden, tynd og vinder ikke noget på dkk udstilling særlig tit. det er mere dem man ser der bruges til jagt. Ikke for at jeg ikke synes den mørke golden er pæn, for det er den også. smiley

• #46   1. nov 2009 Stine C : Jeg kan sige dig så meget at Kato lige har været på sin første udstilling som 14 måneder og han fik en 1 pr samt SL ..

• #47   1. nov 2009 Karina:

Der er STOR forskel på DKK og DRU udstilling:-)

• #48   1. nov 2009 Mette: STOR forskel.... mener du måske ikke at Kato ville kunne opnå en første plads eller SL ved en DKK udstiling??? Dommeren der bedømmer hundene er da ikke dårligere bare fordi de det er en DRU udstilling.

• #49   1. nov 2009 Karina:

Nej, det skulle man ikke mene. Men skal jeg være HELT ærlig og ud fra billederne, så nej, han ville IKKE kunne opnå et excellent (eller 1. præmie med SL i DRU) på en DKK udstilling:-).
    Det tror jeg såmænd heller ikke at Lotus kunne, men derfor er hun stadig min skønne, varme, vidunderlige hund:-)

• #50   1. nov 2009 Mette: he he.. nu var det jo også vores første gang... og ja øvelse gør mester... men vi havde jo ikke fået en 1 pr og SL hvis han ikke ikke var korrekt sammensat.. smiler. prøver lige at lægge bedømmelsen fra dommer ind under billeder fra udstillingen om lidt, smiler

• #51   1. nov 2009 Karina:

Det var SLET ikke ment som en kritik, så jeg håber ikke at du opfatter det sådan:-)

Men hos DKK tolker man racebeskrivelsen "hårdere" end man gør i DRU:-).

• #52   1. nov 2009 Mette: Nej nej slet ikke smiler.. ville bare lige vise dig hva de mente om Kato, smiler...

• #53   1. nov 2009 Karina:

Meget gerne:-)

• #54   1. nov 2009 så er den lagt ind:O)

• #55   1. nov 2009 Kan ikke se den på hans profil? Er det sådanne en afkrydsning en?

• #56   1. nov 2009 den er lagt ind under fotoalbum ( udstilling i helle hallen ) smiler

• #57   1. nov 2009 Nååå, NU fandt jeg den.........*GG*

Jamen, vi ser alle forskelligt på hundene:-). Den ting, som LIGE springer mig i øjnene er at i standarden står der at halen skal føres i linie med ryggen:-)). Og bare haleføringen ville have trukket ned på en DKK udstilling:-(

Golden Retriever racestandard
    Oprindelsesland: Storbritannien

Anvendelse: Apporterende jagthund.

Klassifikation: FCI Grupe 8
    (Retrievere, stødende jagthunde, vandhunde),
    Sektion 1 (Retriever) med brugsprøve.

Helhedsindtryk: Harmonisk, velproportioneret, energisk og kraftfuld, med flydende og jordvindene bevægelser. Sund og med et venligt udtryk.

Temperament: Let at træne, intelligent og i besiddelse af medfødt anlæg for sit arbejde. Venlig, imødekommende og tillidsfuld.

Hoved: Harmonisk og smukt mejslet.

Skalle: Bred, uden at være grov. Vel ansat på halsen.

Stop:
    Veldefineret

Næse: Foretrækkes sort.

Næseparti: Kraftfuldt, bredt og dybt. Længden af næsepartiet er omtrent den samme som afstanden fra stop til nakkeknude.

Kæber / bid: Stærke kæber med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, dvs. at overmundens fortænder tæt overlapper undermundens, og at biddet ligger vinkelret på kæberne.

Øjne: Mørkebrune, ansat med god indbyrdes afstand. Øjenrandene er mørke.

Ører: Moderat store, ansat omtrent i højde med øjnene.

Hals: Af god længde, tør og muskuløs.

Krop: Harmonisk

Ryg: Med vandret overlinie

Lænd: Stærk og muskuløs, med kort og kompakt lændeparti.

Bryst: God dybde i hjerteregionen. Dybe og godt hvælvede ribben.

Hale: Ansat og båret i højde med ryglinien. Den når til haserne og er uden krog ved spidsen

Lemmer:
    Forpart: Lige forben med god benstamme.

Skuldre: Godt tilbagelagte, med lange skulderblade

Overarm: Af samme længde som skulderbladet, så benene placeres godt ind under kroppen.

Albuer: Med god tilslutning

Bagpart: Stærke og muskuløse bagben.

Knæ: Velvinklede

Underlår: Veludviklede

Haser: Godt lavt ansatte og lige, set bagfra, hverken ind- eller udaddrejede. Kohaser er særdeles uønskede.

Poter: Runde "kattepoter"

Bevægelser: Kraftfuld, med god fremdrift, lige og harmoniske for og bag. Skridtene er lange og frie, uden højt løftede forpoter (hackney-bevægelse).

Pels:
    Hårlag: Fladtliggende eller bølget med gode behæng. Tæt, vandskyende underpels.

Farve: Alle nuancer af gylden eller creme, hverken rød eller mahognifarvet. Nogle få, hvide hår på brystet er tilladt.

Størrelse: Skulderhøjde for hanner 56-61 cm, for tæver 51-56 cm

Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.

Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen

Standarden er udgivet af FCI 29.01.1999.

• #58   1. nov 2009 Hold da op.. det meste af det kan jeg nikke genkendende til men ja DKK er lidt mere uddybende end DRU så vidt jeg kan se, smiler... Så nu kan jeg fuldt ud se hva du mener med STOR forskel.. Ved en DKK udstilling er de som du skriver "hårdere" i bedømmelsen af hundene og i DRU tager de det måske lidt mere "afslappet"..

Hmm har du måske nogle gode tips til en nybegynder som mig ang. udstilling???
    Ville vildt gerne kunne komme til moget ring træning men står i den situation at min mand er væk hjemme fra hele ugen og har en lille datter på knap 6 måneder og ja to store den ene på 6 og emma på knap 4 og ikke rigtig de store muligheder for pasning af ungerne.

• #59   1. nov 2009 Åh, det er skide svært, Karina..... Du bor desværre for langt væk:-)

Men JEG ville jo trimme ham. Dån nu ikke.......*GGGG*

Og så ville jeg lære ham at trave afslappet ved siden af min i HELT løs line, så når du løber mod dommeren, så kan du fjerne dig lidt, så dommeren har frit udsyn til ham:-)

Kan du ikke finde noget ringtræning i weekenderne her i vinter?

• #60   1. nov 2009 he he.. trimme ham..øhhh... er det afsted på en hundesalon??? griner.. undskyld jeg spørger så dumt he he... Det vi har haft lidt svært ved er at han er vandt til at gå højre om og ikke venstre om.. og det har vi stadig svært ved..

Hmm kan man gå til ringtræning ved dkk ?? er det ikke noget med at man kan søge DKK´s hjemmeside vedr ringtræning??
    Det ku være vildt godt hvis jeg kunne komme afsted til ringtræning i weekenderne

• #61   1. nov 2009 Tja en hundesalon er ikke nogen dum ide indtil man selv lærer at trimme:-))

Jeg ved faktisk ikke om man kan gå til ringtræning hos DKK, hvis man ikke har en DKK hund, men det kan du da finde ud af ved at kigge på deres hjemmeside:-))

• #62   1. nov 2009 smiler jeg vil da prøve at se på DKK´s hjemmeside. Tak for snakken smiler.

• #63   1. nov 2009 Hejsa.. du blander dig skam ikke smiler.. he he... det er altid rart at høre forskellige meninger og holdninger...

Den tæve vi engang ska have ja det blir måske først aktuelt om 5 år.. hmmm.. vi har jo nok hunde i dem vi har nu.. men vi har det sådan at vi gerne vil ud og se mig omkring inden vi beslutter os....

udstilling er først noget vi lige er begyndt på fordi vi føler at Kato er en smuk og vidunderlig hund og mange har sagt at vi skulle prøve at se om det ikke var noget for os. Mille vores første golden har vi også kunne udstillle men har egentlig aldrig syntes det var noget for os .. Hun blir 6 år her til februar.

Det var da pænt af dig at ville trimme Kato smiler.... vi bor i Christiansfeld.. hva med dig???

• #64   1. nov 2009 Hmm vi har det egentlig fint nok med DRU :O) Ja ølgod er lidt langt væk smiler..

Har overvejet hvis vi ikke kan finde en tæve magen til Kato med DRU bog......... ja så må vi se os om i DKK når tiden kommer dertil. men som sagt der er nogen år til endnu.. Mine svigerforældre har húnde i DKK Grand danois

Kommentér på:
STAMTAVLE ... forvirret... be om hjælp

Annonce