{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.391 visninger | Oprettet:

Når det slår klik for hunden {{forumTopicSubject}}

Tror i på, at det kan slå klik oppe i hovedet på en hund?
Og kan det mon være arveligt?
Et eks. kan være at hunden pludselig farer op og bider en person, uden personen har rørt eller været i umiddelbar nærhed af hunden.
Hvad er jeres holdning til hunde som har denne opførsel?

Og så lige et tillægsspørgsmpål:) Bør man informere avler hvis man har en hund der er blevet aflivet? (uden tavle)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når det slår klik for hunden
  • #2   14. nov 2009 Krumme- Nej det er klart, at man på ingen måde kan bevise eller få sikkerhed for om der er tale om dårlig avl eller ej.
    Som du nok har gættet så har jeg selv fået aflivet en hund på denne baggrund, men med alle de hvalpe som avler har konstant tror jeg faktisk at hun er ret ligeglad.

• #4   14. nov 2009 Ja, jeg tror på at det pludselig kan slå klik for en hund. Og for mig at se er der kun EN vej ud af det og det er direkte til dyrlægen og få sprøjten!!!! Man vil ALDRIG kunne stole på en hund, som har reageret så uhensigtsmæssiigt.

Og klart at man burde advare avler, men som du selv er inde på, så hjælper det nok ikke så meget, hvis det er en person, som har kuld efter kuld efter kuld.

Hvis en af mine piger skulle finde på sådanne noget, ville jeg klart informere opdrætter. Men her ved jeg så også at det ville blive taget alvorligt:-)

• #5   14. nov 2009 Man læser jo tit herinde at folk skriver at deres hund bliver aflivet første gang den bider.
    Jeg undrer mig ofte over om disse mennesker nogensinde har stået i situationen.
    Det er altså ikke super nemt, at få gjort selvom man ved hundens opførsel langtfra er acceptabel.

• #6   14. nov 2009 Min hund kommer fra en rigtig god opdrætter, men desværre gik det galt for min hund i marts, hvor han blev aflivet efter han havde bidt en lille dreng, uden nogen som helst grund. - troede jeg!

I dag hvor episoden er kommet på afstand, kan jeg godt se, at han har haft det skift min lille hund. Han havde de sidste 3 år søjet med allergi, og tilbagevendende poteeksem&betændelse, hvorfor hans poter altid var røde. Den sidste tid havde han ligeledes ændret adfærd overfor fremmede, han var tosset hvis der kom nogen hjem til os, som han ikke kendte, og EKSTREM glad, når der kom nogen han kendte. Dette var både overfor børn og voksne.

Ugen inden han blev aflivet, sagde jeg til min kæreste, at jeg synes han var så stiv i bagkroppen, når han skulle rejse sig og ligge sig ned, desuden gik han altid helt stivbenet efter en lur. Min kæreste synes jeg så synes, så jeg slog det hen.

Den dag han bed drengen, havde vi lige været i skoven. I det jeg rækker ind for at tage snoren i bilen, og give ham den i halsbåndet, hopper han ud af bilen, og løber ud af indkørslen og ud på vejen og hopper op og bider drengen i hånden og benet, låret og i jekken, han stopper ikke før jeg kommer og hiver ham af drengen.

Vi kørte til vagtdyrlægen efter at have tilbragt lidt hygge putte tid og fik ham aflivet samme aften.

Jeg troede, at det havde slået klik og at det var uden grund. Dog kan jeg se i dag, at min hund var blevet endnu mere syg, og skulle have været i behandling. Måske der ikke var mere der kunne gøres, men han havde fortjent, at få en chance....

Hmmm det jeg vil frem til er, at jeg synes godt opdrætteren kan få det af vide. Da Nikko fik konstateret allergi, ringede jeg også til opdrætteren, som starks undersøgte i linierne, og dte viste sig, at det muligvis kunne komme fra hans far, hvorfor han også blev udelukket fra avl med det samme, da de ikke ønskede at avle på det.

Håber de tager positivt imod din henvendelse, og så gør det mig ondt med din hund smiley Ved hvordan det er at skulle aflive sin bedste ven efter sådan en omgang, det sidder nok i en resten af livet...

• #7   14. nov 2009 Mette- Jeg fortryder meget den dag idag, at jeg ikke fik min hund aflivet efter han gjorde dette. Det skabte så meget smerte og splid i familien, at det gør ondt bare at tænke på det (det var min far det gik ud over). Og hunden havde det jo heller ik godt.

Jeg tror som sagt at avler er komplet ligeglad. Dog har jeg heldigvis ikke set hende anvende samme kombination i avlen igen.

• #8   14. nov 2009 tror det kan være arveligt, men også miljøet og opvæksten.

vi overtog en sød og dejlig lille geser, 'da den ikke kunne med den anden hanhund', men ak, der gik ikke længe før vi kunne se hvad der var galt.

der var ikke nogen problemer de første par uger, men snart så vi et mønster som gjorde at vi var ind over adfærdsbehandler og kastration.

han var simpelthen så utryg og bange for pludslige bevægelser, støvsuger, koste, fluesmækkere, køkkenredskaber, høje lyde, (specielt barnegråd i tv) han gemte sig unde stole og borde når han blev udsat for disse ting.

han sendte dæmpede signaler, men knurrede aldrig, og pludselig sad han i hånden, hvis han ikke gad kæle mere.

vi kontaktede den tidligere ejer, og de kunne slet ikke forstå at det var den samme hund som de havde haft, de havde aldrig haft problemer med ham.

det gik så fremad, og vi sørgede for at han ikke kom i nærheden af børn, og vores gæster respekterede at de ikke måtte røre ved ham, han skulle bare have lov at tulle rundt. Vores store datter på dengang 18 år, fandt dog en speciel plads i hans hjerte, hun kunne putte med ham og nusse alt det hun ville,og han nød det. Indtil en dag hvor han lå og sov ved siden af hende i sofaen, pludselig fór han på hende og bed hende så slemt i hånden at hun måtte syes og vaccineres, og der tog vi den tunge beslutning i samråd med dyrlægen, og han blev aflivet.

efterfølgende kontaktede vi forrige ejer igen og fortalte hvad der var sket, og så kom det frem at han altid havde været sådan, og han havde bidt deres børn flere gange:-(

trist at man giver sådan en hund videre, uden at fortælle sandheden, så kunne vi have sparet ham for problemerne, da de ville have aflivet ham, hvis ikke vi ville have ham, men med den grund de kom med dengang, synes vi jo at det var synd at aflive en 2 årig dejlig lille hund:-(

• #9   14. nov 2009 Ann-Sofie- Ja jeg tror aldrig at man glemmer når sådan noget sker.
    Det gør mig også ondt at høre med din hund.

Jeg indskyder lige, at min hund blev tjekket igennem hos dyrlægen inden beslutningen blev taget. Da svaret var, at han intet fejlede blev han aflivet samme eftermiddag.

• #10   14. nov 2009 Camilla: Puha, ja så er der ikke mere der kan gøres. Men det er vigtigt at tænke på, at hunden jo helle rikke har det godt, men så har fået fred.

Min hund havde også et par uheldige oplevelser med andre hunde, der hapsede lidt på ham, og det sad i ham resten af hans dage, efter den sidste hund hoppede på ham. Det ødelægger desværr eogså en del hunde smiley

• #11   14. nov 2009 Ann- Sofie- Lige præcist det du skriver i første linje var det der var medvirkende til at beslutningen blev taget.

Jeg kæmpede med ham i alt 2 1/2 år, og tingene blev faktisk bare værre og værre

• #12   14. nov 2009 Vi havde en gang en stor han Newfoundlænder, da jeg var helt lille.

En af mine skolekammerater, tror vi gik i 2-3. klasse, kom fordi vi skulle lege. Han nåede kun lige ind ad havelågen, før den sprang hen på ham og bed ham i benet og den ene arm.

Den blev kørt af sted nærmest med det samme, og fik sprøjten.

Efterfølgende har ham kammeraten, nu hvor vi er blevet ældre fortalt hvorfor den nok gjorde det. Hver dag når han gik hjem fra skole gik han ude på den anden side af vores havehæk, og løb frem og tilbage for at tirre den. Samt han fandt grene han kunne stikke igennem hækken og prikke til ham.

Ikke dermed sagt det er ok, de går til angreb. Men synes tildels vores hund havde en grund til det.....

• #13   14. nov 2009 Hvis det slår klik, kan der jo være mange årsager. Dels kan det være smerte/sygdom, men nogle racer bliver decideret mærkelige, når de bliver gamle. Noget af det kan jo være arveligt. Og ja, det er da ærgerligt hvis sådan en hund har afkom, men på gældende tidspunkt vidste man jo ikke hvordan det ville ende. Og det er jo selvsagt at hunden aldrig mere bliver benyttet, da de jo temmelig sikkert bliver aflivet. Det ville jeg gøre...

men igen, man er nød til at kigge på hvert enkelt tilfælde.

• #14   14. nov 2009 Nej, jeg tror ikke det pludseligt slår klik uden at der er en grund.

Jeg mener at der oftest har været tegn, hændelser måske påvirkninger, som man har overset, evt. fordi de er kommet igennem et stykke tid og ejer ikke har bidt mærke i dem..

Om man skal informere avler om afllivning når hunden er uden tavle? Ja, det synes jeg da altid man skal hvis en hund aflives "før tid".... Nogen avlere er måske ligeglade men nogen tænker så forhåbentligt lidt over deres avl - hvis altså aflivningen er begrundet i ting, der kan være arvelige.

• #15   14. nov 2009 Karin J . - fik lige rippet op i historien og begundelsen til, at min tæve blev aflivet for snart 2 uger siden - jeg havde forsøgt i mere end 3 år at prøve at forstå hende men måtte tilsidst give op da hun bed mig voldsomt i hånden mens jeg sad og gav hende et stykke ost ........... jeg har flere gange haft kontakt med opdrætteren, der ikke ville acceptere at eet af deres opdræt var aggressiv - men det var hun i som sagt mere end 3 år ........ og det var så min afgørelse at sige farvel til tæven, selvom det gjorde og stadig gør ondt ......... en hund må ikke bide og slet ikke den hånd, der fodrer den - eller i jeres tilfælde det menneske, der holder meget af den ........... øv, det gør bare så ondt at skulle tage beslutningen ..........

• #16   14. nov 2009 Irene- Kender godt til den sygdom, men som jeg har forstået det så er den sygdom nærmest ikke eksisterende i dk idag

• #17   14. nov 2009 Jeg tror iøvrigt også at der er ekstremt sjældent, at det sker uden nogle foregående varsler eller årsager

• #18   14. nov 2009 Pia: ja, det gør utroligt ondt, savner ham stadig, selv om det er næsten 2 år siden, for han var jo en dejlig hund, som 'bare' havde det svært ind i mellem, og vi husker alle de godt ting ved ham:-)

• #19   14. nov 2009 Det kan vel ske for enhver race. Psykisk sygdom kan også være en faktor, men det er vel definitionen på at slå klik. Psykiske lidelser kan være både medfødte og miljøbetinget.

Kommentér på:
Når det slår klik for hunden

Annonce