{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

Hapse hapse i lømmelalderen. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan give mig lidt info om. Mollie har lige været i sin 2 løbetid, hun er 14 mdr nu. De sidste 14 dage har hun været meget meget flyvsk, gøet hele tiden, vandret rundt hele natten og hører slet ikke efter hvad jeg siger. Til gengæld hører hun efter kæresten og er hele tiden om ham og vil så gerne sidde på ham i sofaen. Mig ænser hun ikke, heller ikke når vi er alene. Hvis jeg har en godbid vil hun gerne sidde og dæk, men lige det med at gå i kurven er helt skidt. Jeg kan sige det 15 gange og enten går hun bare et andet sted hen eller også ligger hun der max 5 sekunder og går så væk. Kæresten skal bare sig det en gang så vips virker det.

Mit spørgsmål er om min opfattelse af at hun bare er kommet i lømmelalderen og lige skal se hvordan den anden "tæve" i flokken fungerer og derfor er sådan er korrekt? Jeg fastholder mine rutiner og gør præcis som jeg plejer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hapse hapse i lømmelalderen.
  • #1   26. nov 2009 Hov glemte lige at skrive at hun er begyndt at hapse mig, jeg tabte et stykke æble på gulvet og ville tage det væk og hak hak mesterhak havde jeg et tandsæt i fingeren. Jeg ville gænne hende over i kurven efter 15 gange kommando, dvs sætte hånden på rumpen, men igen hak hak blev der blottet tænder. Hun er blevet tjekket for 2½ uge siden ved dyrlægen og hun har ikke ondt nogen steder.

• #2   26. nov 2009 hmm... nu er jeg ikke ret pædagogisk anlagt, så bær over med mig her.... men efter det "mesterhak" satte du hende så på plads? (gav hende en skideballe) det lyder bestemt som om det er noget lømmelalder værk det der....

hun prøver dig af, og ser om hun kan slippe afsted med det....
    Athos gjorde det samme... nægtede at lytte efter mig (hapsede dog ikke)

han går uden halsbånd herhjemme, så han blev pænt fulgt over på tæppet med en hånd i nakkeskidet et par gange og det var så det.....
    han kan stadig lave snigeren men ikke så slemt som det der.....

men nu er han jo schæfer og MEGET blød og pivet smiley

• #3   26. nov 2009 ved ikke med mollys race.... kender jeg ikke så meget til..

• #4   26. nov 2009 Jeg sagde højt nej, men fik mine fingre til mig særdeles hurtigt.

• #5   26. nov 2009 kan jeg godt forstå ;-(

tror bare det er vigtigt at du følger op på hendes reaktion... altså feks da du ville "hjælpe" hende over i kurven og hun så hapser, skal du alligevel følge op, og sørge for at hun kommer over i kurven... ellers har hun jo "vundet" og manden skal ikke gøre det, det skal du selv....

igen... det er mine erfaringer, og er ikke ret pædagogisk, men har altid virket her smiley

• #6   26. nov 2009 Jeg følger også op og får hende i kurven, men vi snakker nok ca 8-20 gange på en time, der er snacks og tyggeværk i kurven og hun rejser sig ikke fordi hun er sulten eller tørstig. Kæresten tager ikke over, men hvis han beder hende om noget så gør hun det omgående.

• #7   26. nov 2009 Jeg er heller ikke pedagog. Fat i hunde og vis hende hvem der bestemmer.

• #8   26. nov 2009 Jeg er ikke til den måde at opdrage på.

• #9   26. nov 2009 der er ikke rigtigt andet at gøre end at være konsekvent... og hun må for guds skyld ikke vinde.... så får du en hund der ikke respekterer dig... og det er et helvede smiley

når nu du ikke vil tage fat i hende, kan man jo være bestemt på så mange måder.... for mig virkede den med nakkeskindet rimelig hurtigt for det er ikke sjovt at blive "fulgt" derover på den måde.....
    og så konsekvens......
    hun skal ikke have lov at rende om hjørner med dig smiley

• #10   26. nov 2009 Et er at hun ikke skal have lov til at rende om hjørner med mig eller til at hapse...dog vil jeg ikke gå så langt at jeg får min hund til at miste tilliden til mig.

• #11   26. nov 2009 Helt ok. Men jeg vil ikke finde mig i mine hapser, og de bliver taget i nakken og får besked i og blive i kurven.
    For mig og se hjælpe godbider mm ikke her.

• #12   26. nov 2009 Jeg har kun haft hende i 1½ måned og i starten var der intet, der var hun utrolig blid og meget rar og omgængelig.

• #13   26. nov 2009 selvfølgelig ikke... det er da klart.... det skal man heller ikke.... det jeg gjorde ved athos var ikke hårdt... rykkede ham ikke rundt eller noget... fulgte ham bare bestemt derover... det kan også gøres i halsbåndet....
    men det er ikke så nemt når han ikke har noget på.. he he smiley

men det var så nok til at han tænkte "uuups det var ikke heldigt" (eller hvad han nu tænkte) ville bare have at han sku vide at jeg mente det smiley

• #14   26. nov 2009 -T & M Hysted -
    Tror godt jeg forstår hvad du mener, dog tror jeg så at jeg ville kunne gøre det hver eneste minut igen og igen og igen. Sjovt nok så går hun i kurven det sekund jeg letter mig fra sofaen, men lidt træls at det ikke er lige før.

• #15   26. nov 2009 ha ha... ja de er sq snu en gang imellem smiley
    kender det alt for godt smiley men hun bliver træt af det på et tidspunkt...

en høj lyd eller et rapt "nej" , når han er lige ved at smutte,plejer at holde athos i kurven;-)

• #16   27. nov 2009 Men jeg kunne stadig godt tænke mig fleres meninger om det...

• #18   27. nov 2009 Jeg havde nok givet en gevaldig skideballe, og så var det altså hen i kurven uden videre dekedar.
    Tror det er vigtigt at du gør det meget tydeligt at hapseriet er strengt forbudt.
    Og så ellers ROSE for odenligt opførsel.

• #19   28. nov 2009 Jeg vil helt klart sige at det er lømmelalderen der rammer..
    Cosmo hørte også kun efter Jess i lømmelalderen, og man føler at man slet ikke er egnet til at have hund..

Jeg ville nok ikke skubbe min hund i kurven da den ikke får respekt af det, men hvis den ikke hørte efter ville jeg tage den i nakkeskindet.. Så kan den heller ikke hapse så nemt..

Normalt ville jeg ikke slå min hund, men hvis den hapsede ud efter mig ville jeg nok give den et lille klask over snuden da jeg mener det er så forkert hvis de bider og at det skal stoppes øjeblikkeligt..

Det er bare vigtigt at du tilgiver hurtigt igen bagefter.. Men først når den kommer til dig.. Man må ikke sidde og være sur i flere timer på en hund fordi den så ikke kan huske hvad du er sur over..

Men du bliver nødt til at reagere lige i øjeblikket.. Det kan også være med en høj lyd..

Må jeres hund være i sofaen o.lign.?

Hvis den tager kontrollen kan det være en ide at i skubber den ned en gang imellem så den ved at det er jer der bestemmer..

Og hvis ikke den må kan det være et problem at du bruger dens soveplads til afstraffelse..

Du kan evt. skrive PB hvis du har flere spørgsmål.. Vi har en nu 5 årig amstaff med det bedste temperament.. Han må lege med alle selvom der er alle de ting i medierne om hans race smiley

• #20   28. nov 2009 At tage en hund i nakkeskindet er ikke synd for den.. Det gør dens mor også.. Så det er ikke en hård måde at opdrage på..

Det virker på Cosmo hvis jeg bare ser super skuffet ud når han gør noget.. Så gør han ALT for at gøre mig glad igen smiley Og så kan man jo ikke lade være med at holde af de små skarn..

Men det hele handler bare om at du er super konsekvent.. Der skal siges fra på samme måde hver gang og med det samme.. Så hunden ved hvad du skælder ud over..

Det er meget vigtigt at den ved at du er sur uanset hvordan du viser den det.. Den skal vide at det er dybt forkert.. Og så ros den alt hvad du kan når den gør noget godt.. Så ved den hvad begge reaktioner betyder..

• #21   28. nov 2009 Jeg har også en intakt amstaff hanhund på 5½ som jeg aldrig har haft problemer med. Ja de må komme i sofaerne men dog kun når vi siger det og det ved de godt.
    Jeg har ikke brugt nogen af de metoder som er beskrevet med at tage fat i hunden og synes det er blevet meget bedre ved at jeg bare har fastholdt mine vanlige rutiner.

• #22   28. nov 2009 Jeg ville aldrig bruge deres sove / putte sted som straf, fordi der skal der bare være godt og trygt at være, det sted skal de bare elske også set i forhold til at være alene hjemme osv.
    Men det drejer sig om at være konsekvent og gøre forståligt at det der det vil jeg ikke have og der findes jo et utal af måder at gøre det på, stemmen har vi jo altid på os og her er det vigtigt at tænke på hvad hunden reagerer på, hvis du f.eks altid siger nej, jamen så er det lige før at din hund kan få et filter for øret så den nærmest ikke hører det, så alle mulige andre ord, føj - rømme sig bestemt osv. kan mange gange virke meget bedre og så at skubbe hunden blidt væk, altså med andre ord træning og at handle konsekvent, ikke give lov til den ene gang for så at sige ok næste gang

• #23   28. nov 2009 Vivi.
    Hvordan går det med Mollie kurvkommandoen og hapseriet?
    Tænkte om det var en idé at træne kurv på samme måde som sit.
    Giv hende besked på at gå i kurv og beløn med en guffer når hun gør det. Efterfølgende kan du træne at hun skal blive i kurven.

• #24   28. nov 2009 For pokker mit indlæg blev så langt og telefonen ringede, så var logget af, da sendte indlægget, så alt gone.....

Nå så I korte træk:

Ja i lømmelalder, men ikke hovedårsag til adfærd
    Accepterer kommandoer fra kæreste, altså han leder
    Den kæmper med dig om plads i hierakiet, du er "underdog", og respekterer dig ikke.
    Kræver arbejde, men kan løses er jeg sikker på.
    Prøv med:
    Snor på i øvelser, så ikke føler sig helt fri og den nødt til acceptere noget lederskab.
    Lær fx. "i kurv" ved gå med i snor hen til kurv op i kurv og giv kommandoen dér og sætte sig, antræk til lidt medgørlighed roses meget, ellers gå væk med hunden, tilbage til kurv og øvelsen gentages, stop inden for meget og når været lidt dygtig...
    Sådan gøres ved mange andre øvelser, spise ,op og ned fra sofa, gå tur uden trække, så det passer til situationen hvis du forstår..

Held og lykke :o)

• #25   28. nov 2009 I kurv øvelsen skal selvfølgelig nå til uden snor, først helt henne ved kurven og langsomt længere og længere væk...

• #26   28. nov 2009 Du skal fuldføre hvad du siger til hunden hver gang og lære hende at hun skal blive i kurven. selvom det godt kan være hårdt at komme op af sofaen smiley og når hun hapser dig så må kæresten også være mere på. kom ud og leg med hende, for at skyrke jeres forhold, det går rent ind hos hunde:) det er mit bud. håber det hjælper:)

• #27   29. nov 2009 Hej Vivi
    Lonny har ret, og så selvfølgelig en gang lømmelalder. Men det går altså ikke at hun er begyndt at hapse dig. Få fat i en professionel. Alle disse indlæg er fine, men i virkeligheden kan du ikke bruge det til en s...
    Der skal en ud og se hvordan tingene foregår, en der virkelig ved hvad han/hun snakker om

• #28   29. nov 2009 Hej alle.
    For det første bruger jeg ikke kurven som straf så ved ikke lige hvor det kommer ind i billedet. Og for det andet har jeg skrevet at det er begyndt at blive bedre ved at jeg har vedholdt mine faste rutiner. Hun hører nu og næsten fejlfrit, ingen hapsen og heller ingen "skæve øjne" og jeg skal heller ikke hæve stemmen mere. Jeg har altid trænet kurv kommandoen ved at de fik en god tyggeting når de gik i kurven og det virker heldigvis nu. Det er mig der står med hunden 95% af tiden så det er self mig der fodrer, går tur og er om dem konstant da jeg er hjemmegående. Jeg er desuden begyndt at gå flere, men kortere ture med hende og det synes jeg virker i forhold til koncentrationen og kontakten.

• #29   29. nov 2009 jeg kan huske vores gamle samojede tæve og min onkel og tantes gamle collie var også lidt på samme måde dog ikke så slemt... men selvom det var min mor der gik til hundetræning med vores jah så ku min mor sige på plads der hjemme og vupti så sad isa på plads hos min far i stedet for... ved ikke om det generelt er sådan at de lige skal prøve samme køn af mere end det andet køn... jeg syns også min tæve har været svære at opdrage end som feks min gamle hanhund var.... men alle hunde er jo forskellige...

men lyder godt det går bedre... ;D

• #30   30. nov 2009 det her bliver nok lidt langt, så håber du kan bære over med mig.. og får nok også på puklen..
    disse racer er meget dominante, og hun gør alt for at prøve dig af nu og for at se om hun kan komme højere op end dig i hierakiet.. da disse racer er så dominerende er det vigtigt man ALTID viser hvem der er højest i hierakiet..
    Når hun gerne vil nusse skal du ignorere hende til hun vender om også skal du kalde på hende og nusse så du viser at det er dig der bestemmer hvornår der skal nusses for at vise du bestemmer, det samme når hun vil lege.. Når i skal gå tur skal du gå først ud og ind ad døren når man skal spise skal i spise først og derefter hunden.. ALT skal du gøre først og det er vigtigt du ikke giver op selvom du har bedt hende gå hen i kurven 15 gange så må du rejse dig og følge hende derhen går hun så væk fra kurven ber du hende om at gå derhen igen indtil hun bliver liggende eller gør som du vil have hun skal.
    jeg ved godt det lyder hårdt men har gjort det med min egen (havde ham til en adfærdsbehandler som har fortalt mig dette) og har verdens dejligeste afbalancerede hund nu.. det er også vigtigt at når du giver hende en kommando må kæresten ikke gå ind over for så at få hende til at gøre det da det så viser at hun bestemmer..

• #31   30. nov 2009 niclas B
    Vidste ikke at en tibetansk terrier gik ind under værende en dominerende race????
    Men nej jeg har brugt Jan fennels metoder en gang og melder fra til disse metoder nu da jeg ikke ser min hund som værende en der vil prøve at overtage verdensherredømmet.

• #32   30. nov 2009 Vivi - godt at høre at det går bedre... smiley

jeg er slet ikke så klog på alle de Jan Fenell, Cesar Millan og lign-metoder....håber ikk du misforstod mig... det var bare hvad der virkede herhjemme....... (vi gør heller ikke et stort nummer ud af at dominere på den måde) smiley

• #33   30. nov 2009 -T & M Hysted -
    Forstod dig udemærket godt ;-D Men ja det er dejligt at have den goe "gamle" og livlige hoppebold tilbage igen.

• #34   1. dec 2009 Lonny S

Hun tager dem ikke i nakkeskindet som straf, men for at flytte dem.. Det er bare ment som at det ikke gør ondt på dem..

Det skal lige siges at jeg er meget imod at slå hunde og bruge hårdhændede metoder, så håber ikke det er fremkommet sådan..

Jeg ville kun bruge det jeg skriver med at tage den i nakkeskindet fordi den bider ud efter hende og jeg mener at det er totalt uacceptabelt, og derfor mener jeg det er vigtigt at få dette stoppet hurtigt..

Men jeg bruger mere psykisk opdragelse.. Altså hvis min hun gør noget forkert er den ikke i tvivl om hvad jeg mener om det..
    Den ser altså tydeligt på mig at jeg er enormt skuffet over hvad den har gjort..
    Det har virket.. Du skal huske at en hund er ligeså opdragen som du gør den til..
    Jeg vil sige det samme som Marie S.. Det er meget vigtigt at alt hvad du beder den om SKAL den gøre hver eneste gang..
    Hvis ikke den vil af sig selv må du vise den vejen.. Du må ALDRIG give dig..

• #35   5. dec 2009 Hej Vivi

Det er lidt som med kvinder, du skal ignorere hende engang imellem, så kommer hun af sig selv når hun kan se hvor hyggeligt de andre har det, så vil hun helt sikkert være en del af alt det sjove og spændende der sker, men så skal hun også accepteres og belønnes når hun opfører sig ordentligt.
    Der skal dog altid være nul tolerance på truende adfærd, da det eller bliver opfattet som en mulighed for at løbe om hjørner med en. Du kan bare se med invandrerne hvor skidt det går fordi vi har været så eftergivende smiley ( det var nu et sidespring )
    Håber i finder en måde at omgås indtil hun finder ud af at det er dig der er den hun skal behage og ikke omvendt.
    Det er også lidt som med ægteskab, så kan man leve i fred og fordragelighed, når hun først har fundet ud af at tilpasse sig, i stedet for at gå og te´ sig umulig.

Det er skam rimelig simpelt, når man ikke lige står med problemet selv ikk´ :))) jeg driller dig bare lidt :))

Du får helt sikkert en super hund ud af hende, se bare hvor dejlig Cæsar er, så du kan godt finde ud af det, du skal bare tro på dig selv og det der plejer at virke, og så arbejde med det indtil det kører.

Med venlig hilsen

Sven

Kommentér på:
Hapse hapse i lømmelalderen.

Annonce