Hunde-diskussion med manden. {{forumTopicSubject}}
Så skal vi have de kloge hoveder på banen!
Selvom det i øjeblikket slet ikke er aktuelt, tænker jeg stadig lidt frem i tiden. Jeg sad for en times tid siden og kiggede billeder på nettet, og faldt i staver over en aldeles bedårende Schæfer-vaps. -Og da manden så spurgte hva det var for noget sagde jeg:
"Tænk når alt det jobprøvning er overstået og når jeg kender min fremtidige situation mht. job og lejlighed, så glæder jeg mig til at få sådan en igen!" -og han udbryder: "DET MENER DU BARE IKKE??!?!!??!"
-Og så starter det...
I min kærestes unge dage som barn, rykket en tilfædig Schæfer i halen, og blev derefter "snappet", ikke bidt, og det har gjort ham frygtelig fordomsfuld. Ikke bare med Schæfere men med alt andet som ikke er en gravhund, hvilket han er opvokset med! -Og selvom jeg flere gange i samtalen prøver at fremprovokere en argumentation hvorfor han aboslut ikke vil komme sammen, bo sammen, leve sammen (hvilket i øvreigt er barnligt at true med at sige man ikke vil) osv. med mig hvis ikke det bliver en gravhund eller den størrelse, så kan han ikke sige andet end: "Jeg kan bare ikke lide dem?". -Trods han aldrig har haft andre racer tæt på livet, og eneste andet tilfælde han kunne nævne var et vennepar han afskar, da de havde fået en Schæfer som havde været mishandlet og derfor var bidsk.
Jeg prøvede at forklare at alle racer kan blive bidske hvis de har haft det svært, eller endda er blevet mishandlet, og jeg mener i det tilfælde bør de aflives fordi det er bedst for hunden.
Han mener at hvis JEG nogensinde vil have hund, må jeg gå på kompromis med racen, og få hvad han kender til og ønsker, og jeg mener jo at HAN skal være åbensindet og lære racerne at kende før han dømmer dem.
-Ikke alle børn kender eller har lært en hunds grænser, og hvad han har oplevet som barn kan også være en hund som måske snappede i leg, da den ikke var særlig gammel. Hvilket jeg har oplevet er noget som sker indenfor mange flere racer end lige Schæfere!
Jeg har haft mange hunde i familien som jeg er opvokset med, af MEGET forskellige racer. Min farmor og hendes mand havde rughårs hunde til jagt, min bedstefar havde en dansk-svensk gårdhund, vi selv har haft labrador, skt. bernerd og schæfer, og hos min søster har de haft golden retrievere, cockerspaniel og kooikerhondje. -Og jeg er efter erfaring mest glad for schæferen's sind i forhold til hvad jeg gerne vil med en hund, selvom jeg dog SAGTENS kunne stilles tilfreds med det sind f.eks. labrador har. Men det ville ej heller være en mulighed, da han er så fordomsfuld.
Hvad synes I? -Det er jo en snak som skal tages hvis man ønsker at få hund.. ? Skal jeg stå ved hvad jeg mener om at han må blive lidt large og lære nogle andre racer at kende først inden han siger sådan eller skal jeg give mig og droppe tanken om at få hund og lade det ligge? -Andre gode råd til denne diskussion?
Jeg har selvfølgelig sagt at vi kunne få en af hver, men det er heller ikke en mulighed medmindre "min" hund så kommer til at bo udenfor..
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.232
apr 2007
han er skøn.... og blid....
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 267
Jeg tænker også med mig selv at det skal være en af de racer jeg har erfaringer med, og som jeg kan acceptere, eller ingen. Eller begge! -Det er jeg skam helt åben for, fordi der har han jo en erfaring.
-Men er der nogen omkring struer el. omegn som kunne tænke sig lidt kaffe-slapperras til gengæld for hunde-klapning?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
At han bør arbejde en smule med det er en ting. Jeg ville selvfølgelig mene at det ikke er godt for ham at være så affejende overfor hunde.
Hvis man ser det fra din side er det helt absurd. Du vil gerne have hund, og helst ikke kun en gravhund. Og det er et rimelig indsnævret felt, hvis det kun er den slags typer han går med til..
Men når det så er sagt, er det vel ikke noget nyt?? Har han ikke altid været bange for / utryg ved hunde, eller er det kommet som noget nyt?
Da han altid har haft det sådan kan det vel ikke overraske dig, og jeg mener derfor at du må acceptere det. En ting er at provokere ham lidt, og skubber til hans grænser, men hvis du har valgt at bo sammen med en der ikke kan lide hunde, har du vel også accepteret at I ikke skal have hund???
jeg ville f.eks aldrig finde en kæreste der var bange for hunde. Ligesom jeg heller ikke ville finde en der holdt et dyr JEG ikke brød mig om..
apr 2007
feb 2007
Da han og jeg fandt sammen var en af mine største "krav" at han kunne lide dyr, inkl. hunde, selvom jeg ikke har hund nu. Det kunne han godt sagde han, da de selv havde haft hund og nu har kat.. Fint tænker jeg, og vil selvfølgelig derfor gerne gå et skridt videre.. Det har aldrig været nogen hemmelighed at jeg er glad for store hunde, selv hos min plejefar er der billeder fremme med mig og Tasso (i min profil), og jeg har fortalt ham om de racer vi har haft.. Han har aldrig yderligere kommenteret det, andet end at hans yndlingsrace var en gravhund...
Jeg er så blevet opsagt her pga. renovering, og har søgt et rækkehus, og i den forbindelse har vi da luftet tanken en smule at overveje om vi skulle slå pjalterne sammen, dog ville det afhænge af om han ville blive optaget på uddannelse i Viborg, Herning eller Kolding, og må se tiden an. Derfor kommer denne reaktion meget bag på mig, da den var meget prompte. -Og selvom jeg holder af ham mener jeg ikke det er helt fair. Jeg ved at når man er bange for noget ligger det sybere end som så, og foreslog ham også at han skulle arbejde med at først og fremmest finde ud af HVORFOR, måske med hjælp af familie eller psykolog...
feb 2007
feb 2007
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
så forstår jeg dig.. Så har han også givet udtryk for noget andet, og så synes jeg bestemt du skal gå ham på klingen, og få snakket med ham om det. Evt. deltage i oplevelser og arrangementer som kan give ham et bedre indtryk af den race..
Jeg havde bare først indtryk af at han fra start havde givet udtryk for at han ikke brød sig om den slags hunde, og så ville jeg ikke synes det var fair af dig..
Men nu synes jeg faktisk han er en smule unfair. Selvfølgelig skal hans angst/utryghed respekteres, men nu synes jeg det er noget I bør arbejde sammen om, med henblik på at du en dag kan få en hund du godt kunne tænke dig..
feb 2007
feb 2007
feb 2007
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 198
Jeg ønsker ikke store racer selv, og er også blevet bidt af en schæfer som lille - og jeg kan ikke så godt den race den dag i dag til trods for flere gange at have mødt søde hunde af den race.
jeg ville virkelig blive sur.. Der findes jo en del racer i afdelingen af mindre størrelser, så jeg ville da gerne ha at manden accepterede mit ønske om en lille hund hvis han så brændende ønskede en hund mere.
Diskussionen har iøvrigt været oppe at vende herhjemme i og med vi begge ønsker en hund mere. Vi har i forvejen en fransk bulldog, og manden kunne godt tænke sig en kæmpe stor mastiff..
Til trods for at jeg synes det er nogle smukke hunde indenfor mastiff-afdelingen så ønsker jeg stadig en lille hund, og jeg synes en lille hund matcher vores nuværende bedre, så diskussionen endte med en fransk mere istedet for.
Men held og lykke med projektet!
Jeg håber I mødes på halvvejen, hvor I begge kan være glade for valget!
feb 2007
-Derfor ville jeg gerne have en hund jeg kunne uddanne mig sammen med, en brugshund og så vidt jeg ved er der ikke mange brugshunde i størrelse kategori som en gravhund.. men hvis nogen kender racer af samme slags sind som schæfere eller labrador, eller en mellemting, men størrelse som en gravhund, og kan bruges som brugshund, så vil jeg mægtig gerne vide mere om dem..
apr 2007
feb 2007
maj 2008
Her er det nemlig mig der står for vapsen, og derfor måske også mig der har det sidste ord i den diskussion
Held og lykke hvertfald!! Du må hive ham med lidt ud og hilse, kramme og kigge
feb 2007
Mange tak, og jeg vil se om jeg kan finde nogen som er med på at blive besøgs-familie.. Knus!
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.111
feb 2007
dec 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 1.002
Men når han har det sådan med Schæfere, så er det måske ikke lige racen I skal have inden for dørene. Men han bør nu også vise åbenhed overfor andre lidt større racer, når han ved hvad du holder af. Parforhold handler om at give lidt og tage lidt
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
feb 2007
feb 2007
(Ironi kan forekomme!) -både Fluffy og Gizmo ser rigtig dejlige ud..
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
dec 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 1.002
Min mand udtalte, da vi skulle vælge hunderace, at den ikke måtte være så stor, at den væltede ting ned af sofabordet med halen - se det begrænser jo en del i størrelsen. Jeg tænkte ok, der findes også søde små hunde. Jeg fandt alle de små pussenussede frem, indtil han en dag sagde, at den hund vi skulle have gerne måtte være lidt større, da han mente han ville se lidt "fimset" ud når han skulle gå tur med hunden
En Border collie er en mellemstørrelse hund, hanner max. 53 cm og tæver lidt mindre. Den er meget intelligent og der skal arbejdes med den, både mentalt og fysisk og så er den smuk. Den ligger da midt i mellem en Schæfer og en Gravhund
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Men når det er sagt, så er det altså virkelig ikke rart at være bange for en race, og langt mindre være tvunget til at bo sammen med den.
Jeg er selv MEGET bange for gravhunde, og er også bange for schæfere.
Da jeg mødte min kæreste ville han enormt gerne have en schæfer, men han har accepteret min angst for racen, hvilket jeg er meget taknemmelig for, og ville blive meget ked af, at blive tvunget til at bo sammen med en race som jeg decideret er bange for.
Vi valgte at kigge på racer som vi BEGGE kunne lide, for det nytter ikke noget, at man vælger en race kun tiltaler den ene.
feb 2007
Søren - Jeg går ikke med til en gravhund, så hellere ingen hund. Da hunden skal være min, vil jeg gerne vælge en race jeg har haft med at gøre før. Måske jeg senere vil have en hund mere, selvom han heller ikke synes dét er en god idé, men der kan der måske komme tale om en anden race, når man er mere erfaren..
Danielle - Det kan jeg også sagtens følge dig i, og jeg ville også gerne gå med til en mellem str. hund... Altså, jeg kan lide alt fra grand danois til chihuahua, men jeg vil enormt gerne have en hund som jeg kender til og kan uddanne mig med.. Måske ikke en schæfer, gerne en alminde lækker labrador, eller en blanding.. Problemet er jo bare at det KUN er i gravhund-genren han vil acceptere en hund i vores fælles hjem, og ligefrem bruger ordene "at så flytter han fordi han ikke vil komme sammen, bo sammen, leve sammen".. -Og da jeg så nævnte min søsters cockerspaniel, hvad han syntes om den, var det fuldstændig det samme..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det bliver jo nødt til at ende med et kompromis af en art....
Det er ikke det nemmeste at finde, når han kun har en race på listen, og den race kan ikke bruges til brugshundearbejde (medmindre, naturligvis, du vælger jagt - for DET kan de).
Jeg selv ville have meget svært ved at indgå det kompromis, du bliver nødt til at indgå. Det er trods alt din kommende samarbejdspartner, det handler om, og I skal have perfekt kemi. Og føler du, du har det med en schæfer, så bliver det svært at finde noget, der kan minde om det - især i de mindre racer.
Du skriver redningsarbejde - heldigvis er der mange racer, der kan bruges her - sandsynligvis også gravhunde. De har nogle eminente næser.
Er redningsarbejde det "eneste" du ønsker at lave med hunden eller er der andet, der frister?
aug 2006
ER han bange for alle de racer.
VIL han virkelig flytte?
Jeg selv ville være rigtig ked af at have en partner, som nægter at give sig bare en smule.
feb 2007
-Og på ham lyder det ikke som om det kan komme på tale med en større størrelse end gravhunden eller en gravhunderace..
*CH* - Det er i hjemmeværnets hundegruppe jeg gerne vil uddanne mig i. For det gjorde min far med vores tidligere hund Tasso, og jeg ved jo hvor dygtig, han var, og sikke en kemi min far havde med ham.. Jeg siger ikke at en mindre race ikke kan gå an der, bevares.. Men jeg har de gange jeg har været med ude og se opvisning derude, og prøver, aldrig set en gravhund.. -Og jeg føler lidt at selvom jeg gerne ville være large og gå på komprimis med "min schæfer" så bliver jeg ikke rigtig mødt på den anden side af ham..
Altså at han er bange er jo én ting. Men når han slet ikke kan sige hvorfor han er bange for alle de racer som er større end en gravhund, så synes jeg da man har et problem.. Enten har man haft en oplevelse med dem, eller flere.. Eller også er det uvidenhed som jeg ser det.. -Jeg tror han ville flytte hvis jeg valgte at sige at nu ville jeg have en hund og det blev en anden race end en gravhund... Måske kunne det gå an hvis jeg valgte en hel lille hunderace, men det ville jeg aldrig da jeg absolut ingen erfaring har med de størrelser...
aug 2006
Er det et generelt træk ved ham, eller er det kun ved denne ene ting, han er så kompromiløs?
Jeg forstår, at han er bange - men vil han virkelig være den, der forhindrer dig i at opnå dine drømme?
Han ved vel, at angsten er irrationel, gør han ikke? Altså at det er i hans hoved, det foregår og ikke fordi alle hunde, der ikke er gravhunde er farlige?
feb 2007
-Jeg synes ikke det er et generelt træk.. Altså vi har skændes/duskuteret højlydt to gange i det år vi nu har kendt hinanden, hvoraf dette er det ene.. Den anden gang var det lign. Men det omhandlede mine venner, som ofte er 5år+ ældre end mig.. Det kunne han ikke involvere sig i, og ville overhovedet ikke prøve. .Ikke engang snakke med mine venner.. For han kunne ikke se én eneste ting som han kunne snakke med dem om pga. aldersforskellen.. Han selv har igen venner som ikke er fød i samme år som ham.. Men det var i starten af vores forhold, og det har allerede ændret sig meget..
Jo jeg tror han ved det.. Men jeg tror ikke han vil indrømme at han ved det..
feb 2007
aug 2006
Jeg synes ikke det lyder som om, det har så meget at gøre med venner eller hunderacer, men om en form for magtkamp - et issue, som vil komme op igen og igen bare med forskellige temaer.
Jeg tror han har lidt at arbejde med ;o)
feb 2007
aug 2006
En ting er, at han er bange - det er noget, der kan arbejdes med. Det er ikke hans angst, der er det reelle problem, men derimod hans manglende vilje til at gøre noget ved det :o)
Det er det, der er udfordringen. Og også der, hvor du skal sætte dine personlige grænser i jeres forhold, så det ikke ender med, at du går så meget på kompromis, at du mister dig selv.
Det bliver jeres udfordring i fremtiden - at finde det der punkt, hvor i bevarer jeres personlighed og Jeres drømme, samtidig med, at I tager hensyn og understøtter hinanden.
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
feb 2007
feb 2007
feb 2007
feb 2007
-Så jeg har besluttet mig at prøve at finde en familie af en større race som har en hunderace som er i de større hunderace-familier, gerne med de ulve-lign. racer som han kalder dem.. Tror I jeg kan oprette en markeds-annonce med det eller er et forum-emne bedre?
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
Tror et forum emne ville være rigtig godt !
Også skriv præcis hvad du søger - og hvorfor
Held og lykke med det !! Og hvor er det godt i fik snakket jer frem til det
maj 2008
feb 2007
Jeg vil prøve med et forum-emne..
Tina - Mange tak..
Hunde-diskussion med manden.