18.094 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

lade hunden slikke sit sår? lade hunden slikke sit sår?

Hvordan er det nu lige?

Mig og min kæreste er MEGET uenige lige nu..

Han mener at hundens spyt simpelthen er rensene og helende.. og rigtig godt hvis man har et sår f.eks..

Jeg mener det er den dummeste udtalelse han nogensinde er kommet med i vores fælles liv på 6 år..*GG*

Er det ikke en gammel skrøne? eller skal jeg ud i at bukke mig i støvet??

Har prøvet at søge på nettet, men kan ikke rigtig finde nogen facit på det..

Hva siger i HG... hvem holder i med?? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lade hunden slikke sit sår?
  • #1   8. dec 2009 Jeg holder med din kæreste - ville dog ikke lade min hund eller kat for den sags skyld slikke mit sår smiley

• #2   8. dec 2009 Det er dig, der har ret.

Hundens mund er smækfyldt med bakterier, og den skal ikke have lov til at naske i et sår.

• #3   8. dec 2009 Ps... han siger at jeg har misforstået..(efter jeg læste indlægget op) og at han mener hunden og hesten har den reneste mund hygiejne.. og at han altså aldrig er død af at blive slikket på et sår!!! (han er suar nu) *GGG*

• #4   8. dec 2009 Jeg synes det er direkte ulækkert at lade set dyr slikke sit sår!... Kan heller ikke forestille mig at det skulle være særligt resende, efter som hunden slikker sig selv og andre hunde i numsen og det private sted. Er ret så overbevist om at det er en skrøne og at det er meget mere rensende med sæbe og vand...

• #5   8. dec 2009 Hunden er møgbeskidt i sin mund - ligesom os mennesker.

Hesten har jeg ikke forstand på - men den ville heller ikke få lov til at slikke nogen sår, hvis det stod til mig ;o)

• #6   8. dec 2009 Det er vel spørgsmål om hvad det er for nogle bakterier hunden har i munden.
    Jeg mener at have hørt, at selv om hunden har gået og snasket i noget ud i f.eks. haven, at så kort tid efter er hundens mund ren igen.

Ved godt man skal være opmærksom på bakterier hvis man bliver bidt af en hund. Men måske er de bakterier hunden har i munden ikke farlige for hunden selv, hvis den slikker i sine sår ??????????

• #7   8. dec 2009 http://www.ssi.dk/sw7236.asp

• #8   8. dec 2009 Hundens sår healer da ikke hvis den får lov at ligge og savle i det.

Et sår skal holdes tørt og rent for at heale hurtigt, og det hjælper savl altså ikke ligefrem med.

Jeg har hørt en kat skulle kunne klare sine sår selv (alt med måde), men ved ikke om der er hold i det..

• #9   8. dec 2009 Han mener det er fordi, at når hunden slikker på det.. så ryger salten i huden væk, så såret heler hurtigere... og han vil også gerne lige understrege at han ikke lader hunden slikke på det med vilje...

Også siger han også at alle dem som ikke giver ham ret.... tager fejl..*GGGG*

• #10   8. dec 2009 så er jeg lige ulækker et kort øjeblik.. har selv været meget i tvivl, og besluttede mig så for at lade det komme an på en prøve...
    på mit gamle job, fik jeg mange småskrammer på hænderne (og en del et par mm dybe) dette på begge hænder....
    jeg lod så Jesse slikke den ene hånd.....

den hånd jesse havde slikket på, helede hurtigere, og der kom ikke betændelse i.....,på den anden hånd, blev skrammerne røde som de plejede og var der stadig, da den anden var helet....

såh.... jeg vælger at tro LIDT på det, men vil dog ikke lade hunden slikke sår alligevel...... det var bare et eksperiment smiley

• #11   8. dec 2009 HA - jeg tror på Michael ;o)

• #12   8. dec 2009 det er så Tine der har skrevt det *GG* undskyld... glemte at skrive det....

Michael holder ikke med mig*GG*

T

• #13   8. dec 2009 GODT så jeg holder med TINE ;o)

• #14   8. dec 2009 Hmm... så er det nok bare mig der er snot hysterisk... *GGG*

• #15   8. dec 2009 Nix det er et stort NO - NO at lade en hund slikke i et sår... Zena døjer meget med betændelse i sit sår fordi hun slikker såret lige så snart hun får skærmen af...
    Men jeg tror det er lidt ligesom mennesker - vi kan også tåle en del snavs i såret før der kommer betændelse... nogle er bare mere følsomme for det end andre....

• #16   8. dec 2009 Syns bare det var den bedste måde at få det be/afkræftet på *GG*

og hvis min hånd så svulmede op og blev betændt, måtte jeg jo så tage den derfra *GG*

det skal så lige siges at han ikke sad og savlede i det hele tiden... han rensede det da jeg kom hjem fra job, og morgenen efter...

T

• #17   8. dec 2009 En hund, der slikker sit eget sår som det passer den, vil holde såret åbent.
    Samtidig vil den igen og igen påføre bakterier fra mundhulen.

Jeg tror de færreste dyrlæger vil anbefale at lade hunden få fri adgang til et sår - det vil da også være helt tosset.

For mig er min hunds interesse i et sår et hint om, at der foregår et eller andet i det. Infektion, smerte, kløe eller lignende - men slikke i det, der får han ikke lov til.
    Han får sprøjtet med klorhexidin nogle gange om dagen.

• #18   8. dec 2009 Silas får ikke lov at slikke sine sår, for han bider dem op og gør dem endnu større. Så har han et slemt sår der skal hele, så får han krave på, for han vil ellers ikke lade dem være og så heler de aldrig.

• #19   8. dec 2009 Min tanke var, at der må da være en grund til man får stivkrampevacciner efter hundebid.. og hvad med blodforgiftning osv... ja jeg er nok lidt sygdoms hys.. men sådan har jeg det virkelig... om det er savl fra en tand fra bid, eller savl i et sår, er der så åbenbart stor forskel på?

• #20   8. dec 2009 Heste har masser af jordbakterier i munden, eftersom de græsser og ikke helt kan undgå at få noget jord ind i munden.

• #21   8. dec 2009 Maria - det er sådan det er. Når vi får infektion efter et hundebid, så er det fordi den har patogene bakterier i munden. Det kan ses på det link, jeg satte ind tidligere.

Der er flere forskellige skadelige bakterier, som vi kan blive velsignet med fra sådan en hundemund.

• #22   8. dec 2009 Puha... nå men det skal jeg nok ikke tænke så meget over... vil jo stadig gerne nærme mig kyssedyret..*GG* men slikke i sår for han atså aldrig lov til hos mig.. smiley

• #23   8. dec 2009 Og tak for svar alle susammen smiley

• #24   8. dec 2009 Det er også klamt ;o)

Jeg så et afsnit af Mythbusters engang, hvor de testede myten om hundens rene mund.

Adam (en af værterne) afsatte sine mundbaktusser og en hund gjorde det samme.

Og der var altså ikke den store forskel der - de var begge smækfyldt med vækster efter et par dage i varmeskabet ;o)

• #25   8. dec 2009 hehe ad... mythbusters er et fedt program.. smiley

• #26   8. dec 2009 ej det er da for ulækkert.

Vi har lært vores at det er MEGET forbudt at slikke på mennesker overhovedet. Jeg synes ikke det er særlig lækkert.

• #27   8. dec 2009 Øhm, undskyld mig. men har jeg forstået det rigtigt? Din kæreste mener at hunden gerne må slikke på menneskers sår? Eller på hundes sår?

begge dele er ulækre, og jeg tror bestemt ikke det er godt..

• #28   8. dec 2009 Jeg mente på menneskers sår... kan godt se min overskrift er lidt misvisene.. det beklager jeg smiley

• #29   8. dec 2009 Jeg har hørt om en af mine venners ven der var gammel og havde skinnebenssår. Han ventede altid på at hans kammerat kom med sin jagthund, for det var den eneste måde han kunne kurere det på.... at lade hunden slikke det.
    Og min ven så det og fortæller at det faktisk havde en fantastisk virkning.
    Jeg har ladet mig fortælle at hundens spyt indeholder flere om meget kraftigere enzymer end vores, fordi de er rovdyr/ådselsædere. Deres maver skal kunne klare nogle bakterier som vi ville falde døde om af....kolibakterier blandt andet....

• #30   8. dec 2009 Jeg er nu heller ikke tilhænger af at hunde skal have fri adgang til bare at slikke løs på sår hele tiden, for ja så vil det jo aldrig hele op eller i hvert fald tage lang tid.
    Men jeg tror nu også at hvis en hund får lov at slikke et sår ind imellem, at den kan holde nogle bakterier væk. Den skal selvfølgelig ikke komme lige ude fra haven eller en gåtur hvor den har snasket i diverse. Men har den ikke haft noget i munden i længere tid, så tror jeg såmænd ikke at deres munde er så beskidte som vi måske tror.

Jeg har dog aldrig forsøgt mig.

• Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #31   26. dec 2015 Hundes savl indenholder rensende og helende stoffer. Dette gør det pga. den enkelte grund at hunde renser sig med deres spyt ved at slikke sig selv.

Man kan ikke sammenligne et menneskes mund med en hund da vores spyt IKKE indenholder disse rensende stoffer.

Derfor er det "sundt" at lade sin hund slikke sine sår.

• #32   26. dec 2015 det er det så absolut overhovedet ikke.. hvad i alverden bygger du dog det på??

Kommentér på:
lade hunden slikke sit sår?

Annonce