{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

Lene G
Lene G
Tilmeldt:
28. apr 2009
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60

Gigt i forpoten {{forumTopicSubject}}

Jeg vil meget gerne høre, hvad I tænker om dette, og hvad I ville gøre. Altså, min hund (Golden 8 år) har en hævelse på den yderste knogle på højre forpote. Dyrlægen siger det er abnorm knoglevækst, som altså giver en hævelse og deraf problemer for min hund. Poten er tjekket for kræft, og det er der ikke noget af - endnu. Det er typisk gigt, der giver sådanne knoglehævelser, men man kan jo ikke vide, hvad det er kommet af.
Min hund er en smule hæmmet af det, altså f.eks. efter 1 times gåtur mellem 19-20, så kan vi se en smule halten sent på aftenen. Der kan anes en lillebittesmule halten generelt det meste af døgnet, men dog værst efter den lange tur om aftenen. Samtidig er højre bagben korsbåndopereret for 1 1/2 år siden, og der kan også være en smule halten efter en meget lang tur. Det er dog ikke noget af betydning, og seriøst så virker hunden ikke særlig hæmmet af det. Vi har været igennem en meget lang og seriøst genoptræning med ham. Alle gåture foregår i hurtigt tempo som altid, og han elsker at løbe i sin flexline i skoven og på stier.
Vi giver han nogengange Metacam smertestillende, og på halv dosis kan han være helt fri for halten i 2 dage. Det fortæller mig, at smerterne ikke kan være så slemme, siden at halv dosis virker 2 dage. Men måske er det forkert konkluderet af mig. Iflg. dyrlægen kan vi bare give ham Metacam resten af hans liv uden at det giver problemer, men den tanke er jeg ikke helt så begejstret for.
M.h.t. gigten i forpoten, så frygter jeg at hævelsen bliver værre. Så kan vi vælge det smertestillende resten af livet, eller vi kan vælge en tå- og knogle amputation. Ja, det lyder voldsomt, men dyrlægen påstår, at det er der ingen problemer i. Lige nu tænker vi over, hvad vi skal. Han har det fint nok nu, men på et eller andet tidspunkt skal vi jo nok vælge, hvad der skal ske. Det siges forresten også, at sådan noget gigt i knoglen kan ende med at blive knoglekræft, og så har vi først balladen.
Det blev lidt langt det her, men jeg vil gerne høre fra andre, der har prøvet tilsvarende - og gerne hvis nogen kender til tå-amputationer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gigt i forpoten
  • #1   21. dec 2009 Hvis hunden ellers er glad og frisk, så ville jeg ikke være nervøs for en tå/knogleamputation. Omvendt ville jeg heller ikke være nervøs for en smertereduktion hundens alder taget i betragtning. Men med smerteresuktionen ville jeg mere være bange for knoglekræften. Så i bund og grund ville jeg vælge tå/knogleambutaionen, tror jeg. Men stadig afhængig af hundens almene tilstand.
    Så jeg ville nok konferere med min dyrlæge om hvad han/hun mener er bedst.
    Istedet for Metacam, kan man prøve noget smertestillende, der hedder Previcox. Det bruger jeg til Blackie, for hans mave blev slået helt i stykker af Metacam og prednisolon virkede ikke på ham.


  • Lene G
    Lene G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60
    #2   21. dec 2009 Metacam virker perfekt for ham. Foreløbig ingen bivirkninger overhovedet og han har fået rigtig meget efterhånden (pga. korsbåndsoperationen). Jeg er nok også mest bange for knoglekræften, selvom det uden tvivl er meget, meget sjældent at gigt udvikler sig til det.

  • Lene G
    Lene G Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 60
    #3   22. dec 2009 slet ingen med erfaringer med tå-amputationer????

Kommentér på:
Gigt i forpoten

Annonce