{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

depositum på hvalp {{forumTopicSubject}}

hej alle på HG...

jeg har lige et spørgsmål som jeg kom til at sidde og spekulere lidt over... jeg har aldrig betalt noget depositum når jeg har købt en hvalp, ej heller selvom jeg bestilte den inden den var rejseklar.. men jeg kan se at mange skriver i deres annoncer at der skal betales et depositum.. det kan jeg sagtens forstå... men så kom jeg til at tænke på :

- hvis folk har betalt et depositum, men afbestiller hunden inden den skal hentes, altså fortryder af den ene eller anden grund, får de så deres depositum tilbage igen ? hvis ja, er det så ikke ligegyldigt med et depositum ? og hvis nej, risikere man så ikke at folk henter deres hund og så sælger den videre efter et stykke tid, blot for at undgå at miste de penge de har lagt i depositum? så hunden blir en vandrepokal allerede fra start af?

håber i kan fortælle mig hvordan det skal forståes med det depositum smiley jeg har som sagt aldrig selv betalt et...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  depositum på hvalp
  • #1   22. jan 2010 Et depositum er jo per definition noget man får tilbage igen. så jeg forstår heller ikke helt hvad de mener, for hvis man fortryder og har lagt et depo. skal det være muligt ast få de penge igen. Ellers skal de kalde det noget andet end depositum.

  • #2   22. jan 2010 Mine hvalpekøbere betaler dep når de udvælger en hvalp og får det ikke tilbage hvis de fortryder, men der står så også i vores købsaftale at hvalpen ikke må afhændes til anden side hvis de ikke længere kan ha´ den, så mine kommer hjem igen hvis uheldet er ude.

  • #3   22. jan 2010 Jeg synes der er mange problemer ved depositums.. Både som du nævner - jeg kan sagtens forestille mig det senarie!
    Men også, hvad er det man lægger dep. for - er det en bestemt hvalp, er det en hvalp i kuldet - og hvad hvis opdrætteren ikke kan levere det køber vil have? Hvalpene udvikler sig jo - meget kan ske på 8 uger..
    Og hvad skal der ske for at en køber kan få pengene tilbage? Hvad hvis opdrætteren finder ud af der er noget juks ved køber (som har retten til hvalpen)...
    Mange gråzone senarier...


  • #4   22. jan 2010 man skal jo kun ligge et dep. hvis man er 100% på det er den hund man vil ha... som en form for sikkerhed for dem der ejer hunden ... så de er sikker på man ikke pluselig spinger fra....

  • #5   22. jan 2010 Enig med Rikke F

  • #6   22. jan 2010 Enig med Rikke F
    Men hvis hvalpekøber springer fra så er det bare ærgelligt for dem at deres penge er tabt, men opdrætter står så måske med en hvalp der er 8 uger og skal til at finden en ny familie. Og det er jo ikke sikker at den familie lige findes i løbet af en uge.
    Men hvis det er fordi hvalpen har udviklet en fejl som hvalpekøber ikke vil havde, ja så mener jeg jo solklart at de skal havde deres penge tilbage.


  • #7   22. jan 2010 Omvendt er det jo også en sikkerhed for køber, at opdrætteren ikke pludselig kan sælge til anden side.

    Jeg tager generelt depositum for mine hvalpe, dog ikke så stort et beløb, at det vil friste nogen til at købe hvalpen med videresalg for øje. Hvalpen vil næppe indbringe samme beløb anden gang, den bliver handlet. Og så er der jo også klausuler i købskontrakten, der gør at man ikke bare må sælge videre.

    For mig er det en tilkendegivelse af seriøsitet hos køber. Folk skal tænke sig ordentligt om, inden de reserverer en hvalp.

    Jeg tager 500 kr. i depositum, så det er ikke noget der vælter læsset hos ret mange. Og den ene gang, en køber havde ombestemt sig, fik de depositumet igen, fordi det skete så hurtigt. Men hvis jeg nu havde sagt nej til andre mens de havde hvalpen reserveret og måske brændt inde med den, havde de ikke fået beløbet igen.


  • #8   22. jan 2010 Selvfølgelig hvis der sker noget med hvalpen hos opdrætterne, så man ikke kan levere den aftalte hvalp, skal køber have pengene igen.

  • #9   22. jan 2010 jeg kan sagtens se fidusen i et depositum.. smiley og nu fik jeg dasvar på mit spørgsmål, så behøver jeg ikke få grå hår i hovedet af det mere hehe .. tusind tak til jer alle smiley

  • #10   22. jan 2010 Lene - hvad hvis den hvalp køber har været skrevet op til udvikler sig til et sværre emne end først antaget.. Så du som opdrætter måske ikke alligevel synes de matcher..
    Jeg ville nødig skulle fortælle en hvalpe køber at den hvalp de har ret til, ikke er noget for dem..
    Jeg synes at tager man dep. så skal man lave det, så det er på en hvalp i kuldet - men ikke specificere hvilken..


  • #11   22. jan 2010 Ginne - du må da hellere fortælle køber at de ikke passer sammen frem for at levere en hvalp du på forhånd ved der bliver problemer med. Jeg kan ikke forestille mig en køber der bliver sur over det, i mine øjne er det da en seriøs opdrætter der gør sådan, hvis problemet opstår.

  • #12   22. jan 2010 Britta> Ja, men har køber betalt dep. så har denne også ret til at købe hvalpen.. Så kan jeg synes hvad jeg vil som opdrætter... Jeg kan ikke springe fra.. En aftale er en aftale, og da især når der er lagt dep....

    Så som opdrætter må man opveje hvad der betyder mest for én - at en køber ikke springer fra i utide, eller at man selv kan springe fra i utide...


  • #13   22. jan 2010 Ginne - at vejlede en køber har da ikke noget at gøre med at springe fra.

  • #14   22. jan 2010 Britta -hvis køber har lagt dep. på en bestemt hvalp i kuldet, så har du som sælger jo osse en pligt til at levere hvalpen.
    Hvis du som sælger, senere vurderer at det måske alligevel ikke var den rette hvalp til netop de købere, kan du vejlede dem, men det er op til dem om de vil lytte, eller købe hvalpen alligevel (var der ikke lagt dep. kunne du nægte at sælge hvalpen til dem)

    Hvis der blot er lagt dep på en hvalp fra kuldet (men ikke en specifik hvalp) er sagen self en anden.

    Jeg må indrømme at jeg synes der er mange problemer i det med depositum.

    Hvis man finder ud af at køberne måske alligevel ikke er nogen man vil sælge til, så fanger bordet altså, fordi der er lagt dep. Og den ville jeg dælme være ked af at stå i som sælger


  • #15   22. jan 2010 Helt enig med Ginne og Charlotte. Hvis man som opdrætter kræver depositum betyder det jo også at man ikke selv kan springe fra. Og som opdrætter vil jeg gerne have muligheden for at kunne springe fra i sidste øjeblik, tænk hvis jeg fx fandt ud af dagen før hvalpen skulle afhentes at "køberne " var opkøbere til DRU eller andet ? SÅ vil jeg da ihvertfald have muligheden for at aflyse handlen og beholde min guldklump...

  • #16   22. jan 2010 Jeg kunne aldrig drømme om at tage depositum. Hvis køber fortryder, vil jeg langt heller have at vedkommende kan melde fra, uden at skulle tænkte på det økonomiske aspekt. Derudover giver det mig mulighed for at vælge en køber fra, hvis jeg fortryder - som jeg blandt andet gjorde ved Carlas kuld.

  • #17   22. jan 2010 Michelle - det har du da ret i, men de fleste hvalpekøbere vil da under alle omstændighed helst ha´ en hvalp der passer til dem og jeg er ret overbevist om at de vil lytte til opdrætter.

  • #18   22. jan 2010 hvis det var mig ville jeg da hellere "risikere" at skulle beholde hvalpen længere end 8-10 uger og så være sikker på den kommer ud til den helt rigtige familie end at være bundet til at sælge den til nogen som måske ikke er de rigtige smiley

  • #19   22. jan 2010 Ja lige præcis...


    Jeg tror dem der tager depositum er dem der bare vil af med hvalpene for enhver pris...


  • #20   22. jan 2010 og hånden på hjertet... jeg synes tit folk får det til at lyde som verdens undergang, hvis køber springer fra i sidste øjeblik.. men for mig ville det da være et godt tegn et eller andet sted.. så kan man finde nogle som vil elske den 100% ... (plus at man får lov til at beholde det lille myr lidt længere selv hæhæ) smiley

  • #21   22. jan 2010 Da vi skulle købe hvalp snakkede vi med bulldogklubbens hvalpeanviser og fik at vide vi skulle holde os langt fra alt der tog depositum..
    Så vi har ikke betalt depositum i forbindelse med køb af hvalp, og gør det heller ikke ved køb af næste hvalp.


  • #22   23. jan 2010 tina liv k
    sagde de hvorfor?


  • #23   23. jan 2010 Vi fik kun at vide at det ikke var noget de støttede smiley

  • #24   23. jan 2010 nogle gange bruger jeg det at tage et depositum, men altid kun hos dem jeg er virkelig sikker på skal have en hund ved vi - andre vil jeg gerne se flere gange inden jeg forpligter mig. For man forpligter sig nemlig til at sælge til personen, hvis man har taget et depositum - så har køber ret til en hund også selv om du finder ud af at han er dum som en dør.
    Når jeg så alligevel tager depositum, en gang imellem, så er det fordi jeg ikke er millionær smiley det koster at køre til den anden ende af europa og parre - det kan være der er kejsersnit - ja der e mange udgifter og så er det rart at få nogle af pengene hen af vejen.

    Jeg har kun en gang være udsat for at en køber ønskede pengene tilbage og at hæve handlen. Det vaer pga konen var blevet alvorlig syg og de dermed ikke kunne overskue en hvalpe. De fik selvfølgelig alle pengene tilbage. Konene døde faktisk ret kort efter, så det var en dyb tragisk situation.
    Men ellers tror jeg faktisk også at jeg ville returnere pengene, for heller det, end at folk kommer og henter en hund, de faktisk slet ikke gider eller har tid til.


Kommentér på:
depositum på hvalp

Annonce