695 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Depositum, må opdrætter beholde det? Depositum, må opdrætter beholde det?

På vegne af en anden.

"Berit" lægger et depositum på 2.000kr, ud af hvalpens pris på 15.000kr.

Hvalpen/kuldet besøges når den er 1 uge, og 4 uger. Der er ikke underskrevet nogen kontrakt.

"Berit" vælger nu at trække sig fra handlen, pga. bekymringer for sundheden.

Opdrætter vil ikke betale depositummet tilbage, og mener at hvalpen - nu 5 uger gammel - skal sælges til reduceret pris fordi "situationen har ændret sig" og dermed kan "Berit" ikke få sine penge tilbage.

Jeg er med på at det er ærgerligt en køber trækker sig, og depositummet skal være med til at forhindre useriøse købere. Men må opdrætter beholde depositummet på en 5 ugers hvalp, og må hun sælge hvalpen til fuld pris derefter?

Hun har stadig en anden ledig hvalp i kuldet, den er ikke til reduceret pris på nuværende tidspunkt.

Opdrætter henviser til DKK, som skriver opdrætter må beholde depositummet, hvis køber annullerer aftalen.

Af hvad jeg kan se, så aftaleloven §36 siger man skal have lidt et økonomisk tab ved det, for at beholde det. Det tænker jeg ikke man har, med en 5 ugers hvalp.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Depositum, må opdrætter beholde det?
  • #1   27. maj Der har tidligere været forskel på "depositum" og "reservationsgebyr", hvor depositum ikke kan tilbageholdes, men res-gebyr må beholdes af sælger, hvis køber melder fra.

Ved dog ikke om det stadig er sådan, men det kan nok undersøges.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 118 Emner: 30 Svar: 3.693
    #2   27. maj En mundtlig aftale er generelt gældende på lige fod med en skriftlig. "Berit" har aftalt med opdrætter at købe en hvalp og har "bekræftet" aftalen ved flere besøg.
    Depositum sikrer opdrætter mod, at folk bare reserverer en hvalp og så springer fra. Medmindre Berit kan påvise, at sælger bevidst har skjult fejl og mangler ved hvalpene, er der vist ikke noget at gøre mht. tilbagebetaling af de 2000 kr.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#3   27. maj Som opdrætter ville jeg dog til hver en tid tilbagebetale depositum. Jeg ville ikke ønske at beholde nogens penge, og jeg ville ikke have lyst til at sælge en hvalp til nogen, der ikke dybt ønskede sig hvalpen - fx var utrygge mht sundheden.

Hvorfor "Berits" hvalp skulle være nødt til at blive solgt til nedsat pris, forstår jeg ikke helt. Den er næppe blevet mindre værd smiley Men irriterende for opdrætter er det selvfølgelig.

• #4   27. maj Juridisk kan opdrætter kun beholde et depositum hvis der kan dokumenteres et tab.
    Det er der ikke ved en hvalp på 5 uger, som bare har været reserveret. Det var en anden sag med en 12 ugers hvalp, der har fået træning, vacciner mv.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#5   27. maj DKK skriver om depositum og fortrydelsesret:

"Depositum
    Køber og opdrætter skal være opmærksomme på, ved modtagelse af depositum er handlen afsluttet og kan af begge parter kræves respekteret.

Fortrydelsesret
    Der er ikke almindelig fortrydelsesret i Danmark, så er der aftalt en fortrydelsesret, må dette fremgå af aftalen."

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#6   27. maj Jeg kan ikke finde det med, at sælger skal kunne dokumentere et tab for at beholde depositum, Malene.

• #7   27. maj Yorkiebanden
    Iflg DKK er der ingen forskel i det, jeg var ellers af samme opfattelse.

Isabelle
    Normalt vil min "sympati" være hos opdrætteren, da det selvfølgelig er frustrerende med købere som springer fra.

Men, der er ingen aftale om at depositummet ikke er refunderbart - hverken mundtligt eller skriftligt. Der er en sms om krav om indbetaling af depositum, og ikke andet.

Der er ingen øgede udgifter, i hvert fald ikke for nu.

Ud fra hvad jeg læser på DKKS side, er det de to krav for at en opdrætter kan beholde noget eller hele depositummet.

Jeg tænker at hvis hvalpen ikke kan afsættes uden problemer, indenfor de næste 3 uger, så er det muligvis fordi andre interesserede, ser de samme problemer som vi gør - men man kan jo ikke rigtigt bevise de fejl vi ser, uden at have fagpersoner indover.

Det er ikke fordi det er verdens undergang, og som "Berit" selv siger, vil hun hellere miste de penge, end have risikeret en syg hund.

• #8   27. maj Okay I er hurtigere end mig og der kom flere svar i mellem tiden smiley

Jeg undrer mig også meget over at man påstår en 5 ugers hvalp, nu skal sælges til reduceret pris. Men der er mange ting ved denne opdrætter jeg undrer mig over smiley

"Hvis køberen - uden at have ret til det - træder tilbage fra aftalen om køb af hunden, vil køberen dermed misligholde aftalen. Hvis sælgeren kan dokumentere, at sælgeren i denne anledning lider tab, f.eks. som følge af ekstra udgifter til dyrlæge, eller fordi det viser sig, at det efterfølgende ikke er muligt at sælge hunden til fuld pris, vil sælgeren kunne kræve erstatning hos køberen."
    - https://www.dkk.dk/raadgivning-fra-dkk/r%c3%a5dgivning-om-jura-k%c3%b8b-salg-mv

Prøver lidt at tage udgangspunkt i hvad der står herinde smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#9   27. maj Jeg synes ikke, DKK er helt klar i mælet.

"Når du har indgået en aftale om køb af hund, så er denne aftale bindende."

Men det er den så alligevel ikke, kan man læse længere nede - som du citerer JRKT.

• #10   27. maj ehm.. så vidt jeg har forstået det juridiske aspekt...
    Et depositum skal altid betales tilbage.
    Hvis man ønsker noget hvor man ikke skal, så må det ikke kaldes et depositum... men fx et reservationsgebyr. Så kan man enten prissætte efter det, eller at sige reservationsgebyret fratrækkes når det fulde beløb betales.

Vi har haft rigtigt mange diskussioner omkring ordet depositum i marsvineverdenen.

• #11   27. maj En aftale er bindende, men man kan (heldigvis) ikke tvinge nogen til at købe en hvalp.
    Regler for depositum fremgår af DKKs side. Fold alle underpunkter ud, så kommer de.

Jeg var løbet skrigende væk allerede ved en opdrætter, der åbner hjemmet for besøg ved 1 uge gamle hvalpe.. så jeg var slet ikke nået til at kritisere brugen af depositum. Det er dybt useriøst at kræve gebyr for at overveje køb af et levende væsen. Alt kan ske på de 8 uger. Det skal man da ikke binde sig til.
    Hvis man endelig skal tale depositum, så er de tnår hvalpene er gennemgået for fejl og fordelt til køberne.

• #12   27. maj Hovsa-hund
    Det er også sådan jeg har lært det, men sådan er det åbenbart ikke helt og DKK siger det er det samme. Så jeg er jo lidt forvirret.

Malene
    Tænker også jeg vil sige til "Berit" at hun må henvise dertil, for jeg vil jo mene der står at opdrætter ikke har ret til det.
    - Men jeg har en fornemmelse af at opdrætter ikke sådan lige går af med de penge.

Vi er helt enige mht. at rende skrigende væk, fra en som vil have besøg så tidligt. Omend jeg godt forstår når man står med noget mindre erfaring, og opdrætter har salgstalen i orden - jeg har lidt dårlig samvittighed, fordi jeg har nok presset på i længden med alle de fejl jeg så ved opdrætter og hvalpene, men samtidig er jeg lidt lettet over at "Berit" har takket nej nu, selvom jeg godt kan forstå det er ærgerligt.

Jeg forstår ikke at man som opdrætter vil have folk ind så tidligt, og fordeler hvalpene derefter - og så opkræver depositum. Før de er 3 uger gamle.
    - Men der er mange ting som har forarget mig ved denne opdrætter, og måske også derfor jeg synes der skal pres på, mht. de penge.

• #13   27. maj jeg må tilstå at min første hund fik jeg set da hun var 3 dage gammel, men at det nok ikke var noget de normalt gjorde. Jeg fik så heller ikke lov at købe hende der.
    En sjov detalje var så, at jeg holdt snitterne fra bebs og bare beundrede med øjnene... og gjorde et stort nummer ud af tæven. Efterfølgende besøgte jeg dem løbende... og var den eneste "gæst" som ikke blev opfattet som en trussel og uden problemer kunne pille på hvalpen.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#14   27. maj Jeg har bedt om depositum, når hvalpene blev fordelt - dvs i 6-7 ugers alderen.

• #15   27. maj Her blev hvalpene som 1 ugers lagt i hånden på "Berit" - og vel potentielt 7 andre købere der også har besøgt så tidligt.

Udmeldingen er at opdrætter mener hun må sætte prisen ned til 10k for at komme af med hvalpen, for der er jo ingen købere.

Hvilket signal sender det ikke lige til ens interesserede? Hvis du venter længe nok sparer du en tredjedel af prisen.

• #16   27. maj Da jeg i sin tid havde hvalpe, krævede jeg ikke depositum. Det var betaling ved afhentning.

Jeg har så haft flere hvalpekøbere, som gerne ville betale et depositum smiley

• #17   28. maj Depositum skal ses som en slags 'håndpenge' altså en slags bekræftelse på at 'vi har en aftale'. Så man ikke risikerer at sælger sælger til anden side og så sælger har en bekræftelse på at du rent faktisk vil købe varen. Uanset hvad der juridisk er tilladt så fatter jeg ikke at en opdrætter ikke bare betale depositummet tilbage når en køber springer fra. Hun mister goodwill og risikere at få et virkelig dårligt omdømme og dermed svært ved at sælge fremtidige hvalpe. Hun forsøger jo nok at sige at hendes tab er at hun pga det 'Berit' har opdaget er nødt til at sælge hvalpen 5000 kr under den først ansatte værdi. Meeen den holder jo nok heller ikke helt i byretten for hvis hun har forsøgt at sælge en defekt hvalp til fuld pris så har hun jo altså ikke sådan helt rent mel i posen. Der ville være en ret høj risiko for at hun ville skulle tilbagebetale en del af købesummen alligevel efterfølgende.

• #18   28. maj Jeg synes ikke, DKK er helt klar i mælet.

"Når du har indgået en aftale om køb af hund, så er denne aftale bindende."

Det er fordi der går jura i den. En handel er bindende, når der er indgået en gyldig aftale om det. Hvis den ene part ønsker at ophæve aftalen, kan den anden part kræve en af to ting:

- at blive stillet (økonomisk) som om aftalen var gennemført
    - at blive stillet (økonomisk) som om aftalen aldrig var indgået

Det er så opdrætter, der kan vælge mellem om h*n vil stilles på den ene eller anden måde, og i det her tilfælde er det nok det samme. Men uanset hvad, så kræver det jo at opdrætter de facto sælger den hvalp billigere. Den må ikke udbydes til en lavere pris, men skal udbydes via samme kanaler som de øvrige hvalpe, og hvis det herefter viser sig at sælger er nødt til at give et afslag i prisen, kan sælger (måske) beholde depositum.

TS, jeg synes at din bekendte skal kontakte DKK og få vejledning derfra. Det er alt andet lige nemmere at råde korrekt, når man kender hele sagen.

• #19   28. maj Lise-Lotte
    Som sådan ser jeg intet problem i et depositum, men overordnet set er det jo en ting hvor jeg synes der kan være argumenter for og imod, og måske din tilgang er nemmere for alle parter? smiley Især hvis man opdager noget om køber og man tænker, nej tak?

Mette
    Jeg forstår heller ikke at man ikke bare betaler dem tilbage, og at man panikker sådan over en 5 ugers hvalp der skal findes ny familie til. Det er selvfølgelig træls, men det er jo ikke unormalt - og jeg synes det lyder meget mærkeligt at man pludselig mener hvalpen er 1/3 af prisen mindre værd. Hvorfor skulle "Berit" så betale 15.000kr, når den pludselig kun er 10.000kr værd? Og har den så reelt en defekt, så er det vel ikke andres "fejl" end opdrætter selv.

Anne
    Der bliver ringet til DKK på mandag, nu er torsdag desværre helligdag, så der er lige lidt ventetid smiley

Og ja, det er svære er jo nok at jura og følelser dårligt blandes, og der vil nok ofte være følelser involveret i en aftale om køb af hundehvalp.

Jeg vil jo heller ikke mene det er et tab, hvis opdrætter selv vælger at udbyde hvalpen til reduceret pris - den er 5 uger, der kan ske meget.

Kan så se at opdrætter allerede har været hurtig og opdateret, og siger en tæve sælges til reduceret pris på koebhund.dk

• #20   28. maj Vi har som katteopdrættere altid fået at vide, at i en retssag, kommer man altid til at betale depositum tilbage.

Vores ene hvalp var iøvrigt 2 dage, da vi reserverede ham.

• #21   28. maj Jeg forstår slet ikke depositum.

Britt havde det første kuld, hun skrev at der skulle lægges depositum, og jeg ringede til hende:

Britt, de søde unge mennesker har betalt 2000 i dep. og 14 dage før de skal hente hvalpen, der har de hans uvorne hver 3 weekend unge med. Ham har du ikke hørt noget om. Han river i hvalpen, han er virkelig voldsom. Faren smiler bare.

Men en aftale er jo en aftale, og du kommer til at aflevere den hvalp, for de har betalt dep.

Så fjernede Britt det om dep. på hjemmesiden.

Hvalpe/ hunde betales den dag, man henter dem.

Opdrætter skal være forberedt på at nogle købere kan springe fra, og det skal de have lov til uden vrøvl.

At tilbageholde et dep. er i min verden tyveri.

• #22   28. maj Helt enig med m p!
    Jeg håber på mit 10. kuld om en måneds tid og jeg har aldrig taget depositum.

Man kan godt blive skrevet på en venteliste her, men jeg gør det altid klart, at jeg ikke siger ja, før jeg har mødt hele husstanden.

Dels vil jeg se hvalpekøberne an, men den anden vej, skal hvalpekøberne også have tillid til mig som opdrætter, vi skal kunne se hinanden i øjnene, både når det går godt og mindre godt.

Jeg har et par gange fået en hvalp retur efter meget kort tid hos ny ejer, begge gange med helt OK begrundelser, der har køber fået hele beløbet retur og hvalpen er sat til salg igen til samme pris.

En hvalp med fejl, skal jo alligevel sælges til nedsat pris, det har intet at gøre med om køber springer fra. Jeg vil aldrig forsøge at stoppe en køber, der fortryder, hellere det, end at hvalpen retur få måneder senere.

Jeg vil heller ikke have besøg af kommende købere de første uger af hvalpenes levetid, jeg synes det er så respektløst specielt overfor tæven, som netop har gennemgået drægtighed og fødsel og nu skal producere mælk i stor stil til de små, hun har ikke brug for besøg af fremmede, men for ro og tryghed.

Kommentér på:
Depositum, må opdrætter beholde det?

Annonce