{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

Geronimo
Geronimo
Tilmeldt:
11. aug 2009
Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223

Hunde opdragelse {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg sige, at efter hvad jeg har hørt fra trænere og generelt folk der har været med i hunde gamet i længere tid, så har måden man opdrager sine hunde på gennemgået en gevaldig udvikling de sidste 15år.

Personligt kan jeg huske at mine forældre gik meget op i det med at deres hunde skulle spise til sidst og at de ikke måtte gå ud af døren først og videre i den dur. Det fornemmer jeg at man er gået fra, ifl min hundetræner er det gammeldags tænkning.

Jeg er lidt interesseret i at høre jeres historier fra de "gamle dage" og i må gerne fortælle om i selv har ændret syn på opdragelsen af jeres hunde igennem tiderne. Nogle herinde har jo virkelig haft hund i lang lang tid, så måske er der sket en udvikling.

Når det er sagt, så syntes jeg at selvom de fleste af os herhjemme i DK er imod fysisk vold mod vores hunde og sikkert også andre dyr, så kan jeg ikke lade være med at tænke på at de selv samme folk ofte syntes det er i orden at opdrage grønlandske slædehunde som man gør ved Sirius Patruljen. De sparker jo ofte deres hunde når de skal skilles ad og de blir slæbt rundt.

Er det ok eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde opdragelse
  • Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223
    #1   14. feb 2010 Hvad mener du?

  • #2   14. feb 2010 Ja, jeg har trænet efter de gamle metoder.

    Jeg har hevet og flået i mine hunde. Jeg har aldrig brugt fysisk afstarffelse i forhold til at slå. Men jeg har brugt kædehalsbånd og rykket godt og grundigt.

    Jeg har haft mine grænser og de er gået ved, bevidst, at gøre hunden ondt. Jeg VED godt at det gjorde man også med kæden, men det var man ikke så bevidst om dengang.

    Jeg har trænet sammen med folk, som sparkede deres hunde, hvis de sprang i vandet før de havde fået lov. Tvangsapporteret. Søm i dummier for at få hunden til at lade være med at tygge i vildtet.

    Disse ting har jeg altid taget dybt afstand fra. Måske fordi jeg ikke havde ambitioner i den retning på hverken mine hundes eller egne vegne?

    Men jeg er helt klart blevet klogere. Jeg bruger masser af ros og godbidder. De uvaner, som mine hunde har, lever jeg med eller forsøger at træne væk med positive metoder. Mine hunde får mad lang tid før vi andre gør. De går først ud af døren. De sover sågar i sengen og i sofaen.

    Og jeg har ingen "lederskabs"problemer. Jeg er ret kontant og kan godt skælde ud. Men straffer aldrig fysisk og bortviser aldrig mine hunde. Jeg skælder ud, hvis de gør noget RIGTIG dumt (som at spise lort aller lignende) og når jeg har skældt ud, er den potte ude. Så er vi lige gode venner bagefter af den grund:-).

    Jeg elsker mine hunde og vil gerne gøre alt det rigtige for dem, men selvfølgelig laver jeg MASSER af fejl. Dem må JEG så prøve at rette op på:-)

    Var det et svar, du kunne bruge?


  • Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223
    #3   14. feb 2010 I langt de fleste tilfælde bruger jeg positive træningsmetoder. Ting som jeg har lært til hundetræning og som jeg har set virke. Dog kan jeg, som "rotterne" også skriver finde på at sparke LET ud efter mine hunde og ofte rammer jeg ikke engang. Hvis mine hunde ikke kommer når jeg kalder, så henter jeg dem også selv. Har selvfølgelig taget højde for at det rent faktisk kan være de ikke kan høre mig pga vinden osv,

    Når vi går tur og mine hunde ikke lystrer så kan jeg godt give et LET ryk i linen for at fande dens opmærksomhed...det sker oftest når de ser en anden hund de gerne vil hilse på.

    Jeg kan i meget grove tilfælde bruge det man kalder pinning (rigtig stavet?) hvor man holder sin hånd formet som et hestesko over hundens snude...det har min træner fortalt er den ultimative straf...det har jeg brugt et par gange i deres levetid.


  • Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223
    #4   14. feb 2010 "rotterne" ... vi taler samme sprog kan jeg høre!

  • #5   14. feb 2010 Rotterne ; fleksliner er ,( i mine øjne ) noget fanden har skabt.

    Enten er hunden fri eller så er den i snor og så er den ikke længere

    Med fleksline er det både og , jeg har sgu aldrig set en hund i fleksliine gå pænt ved siden af sin ejer.

    Men altid er det den skide fleksline der vikler sig om Simbas helt almindelige gammeldaws hundesnor , med det resultat , at der er en gang værre kluddermor uden styr på nogen af de impliceret hunde.



  • #6   14. feb 2010 Rotterne og Mark

    Jeg kan overhoved ikke se der er noget galt i at bruge hundes eget sprog som pinning er.
    Jeg bruger meget mit kropssprog til at få Simba korrigeret .
    Det er ganske enkelt et sprog de forstår første gang og så er den potte ude


  • #7   14. feb 2010 Rotterne ; det lyder også rigtig fint , for du bruger den helt udemærket stopknap der er på , men det der sgutte mange der gør , næ nej , de for alle meterene at løbe med og det er det der er problemet i en park

  • #8   14. feb 2010 Jeg bruger flexiline ind imellem.

    Men det er kun mig selv der har et problem, når hundene bliver viklet ind i den, for vi går oftest steder hvor der ikke komme andre.

    Jeg gør det for at forhindre Lotus i at hoppe i bækken og ligge dernede og plaske i ½-1 time:-(

    Udover det har de flexiline på, når de bliver passet. Jeg mener ikke at en anden person skal have ansvaret for om mine hunde skulle finde på at stikke af på en gåtur:-)


  • #9   14. feb 2010 Jeg elsker mine flexliner, de giver mine hunde langt mere bevælgelsesfrihed. Og at sige at at folk der bruger flexiliner ikke lære deres hunde at gå ordeligt i kort snor er da noget søgt. Men det er klart at bruger man flexi så skal man også have et øje på hver finger og sørge for at få hundene på plads hvis der kommer andre folk. Går vi steder med mange folk, meget traffik og andet så er mine hunde selvfølgelig i kort snor.

    Mht. alm. opdragelse så har vi faktisk ikke særlig mange regler hjemme hos os, men dem der er skal overholdes. Vi bruger ikke meget tid på at være "ledere" i "gammeldages forstand". Mit mål for mine hunde er ganske simple: De skal være glade og harmoniske og andre folk skal også kunne holde ud at være sammen med dem og selvfølge må de ikke være til gene.
    Jeg er ikke den perfekte hundejer og ofte er jeg heller ikke konsekvent nok *rødme* og jeg kunne forestille mig at mange garvede hundeførere ville korse sig, men det må de selv om *g* Jeg øver mig på daglig basis i at blive bedre og det kommer nok en dag og så kan jeg iøvrigt godt li at mine hunde har deres egen mening om tingene.


  • #10   14. feb 2010 http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=378998

    Ved ikke om du kan bruge dette


  • #11   14. feb 2010 Ja jeg har set den gammeldagstræning, og jeg har fra starten af vidst at det ikke var den rigtige måde at opdrage en hund på, eller en hest som det foregår og foregik den gang det var før.
    Men jeg er ikke fanatisk med mit hundehold. De skal lystre basis, men jeg er nok temmelig rummelig. Jel elsker at træne. Der er ikke noget bedre i et hundehold end en hund som samarbejder med dig, og du med den.


  • #12   14. feb 2010 I min familie gik ungerne til træning med vores hunde da de var gamle nok til det.
    Det var i den lokale DCH-afdeling, og foregik nok ikke så anderledes i forhold til andre steder på det tidspunkt.
    Det var "kæft trit og retning". Dog var det strengt forbudt at slå eller på anden vis være grov ved hunden. Men sit blev f.eks. indøvet ved at trykke hunden på bagdelen til den sad ned, og så rose.
    Dæk blev indøvet ved at få hunden ned at ligge, trampe på enden af snoren så den ikke kunne rejse sig, og rose mens den lå der.

    Hvornår hunden spiser, går ud af døren osv, har aldrig været noget der var vigtigt hjemme hos os, ligesom metoder med at tvære hundens næse ned i afføringen aldrig har været en del af renlighedstræningen her.

    Men mange andre ting var da en del af "programmet", og noget som vi jo i dag heldigvis ved ikke er vejen frem.

    Klogere bliver vi jo allesammen:o)


Kommentér på:
Hunde opdragelse

Annonce